Qpad MK-85 Pro och MK-50 Pro

Permalänk
Melding Plague

Qpad MK-85 Pro och MK-50 Pro

Tangentbord med mekaniska brytare är på frammarsch och ett av företagen som hakat på trenden är svenska Qpad. SweClockers tar en titt på två modeller med gamingorienterade Cherry MX Red.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köper verkligen folk tanjentbord för domhär pengarna ?

Permalänk

alltid nice med videorecension

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Köper verkligen folk tanjentbord för domhär pengarna ?

De är inte särskilt dyra för att vara mekaniska tangentbord. Det är inte vanliga rubberdome tangenter som alla billiga är.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt.. Något att fundera på om det är värt pengarna

Permalänk
Medlem

Så de röda switcharna är alltså ganska bra för all-around bruk? Spel, surf och chattande?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av rmd:

Köper verkligen folk tanjentbord för domhär pengarna ?

Ja

Permalänk
Medlem

Fina grejer! Visste inte att Qpad var Svenska, nice :). Väntar bara på en trådlös version nu då...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Så de röda switcharna är alltså ganska bra för all-around bruk? Spel, surf och chattande?

Jag trivs väldigt bra med mitt MK-50, var först tveksam mot de röda (ville egentligen ha bruna) men köpte hem ett på chansning då det var bra pris. Det gjorde jag rätt i, otroligt skönt att skriva och spela med, jag är kär!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Enda jag har att påpeka är väl att såvitt jag vet så var Corsair först ut med röda brytare, sen skulle alla hoppa på samma vagn och göra nya modeller med röda brytare. Inget fel med det, men ska man prisa dem för att använda andra brytare så borda man nämna de som faktiskt var först ut med det.

Utöver det verkar det vara ett väldigt trevligt tangentbord. Jag håller mig dock till mitt K90 för macroknapparna, hade dock tyckt det varit bra om alla knappar var mekaniska på K90, men det är inte direkt något man lägger märke till ärligt talat.

Permalänk
Medlem

They look nice and allt but....................................do they blend?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Låter väl gnällig, men jag skulle aldrig klara av ett tangentbord med höga tangenter. Mitt logitech illuminated har hållt fint i 2 år, vilket antagligen betyder att det är en bra bit över MTBF för icke mekaniska tangentbord... Inte för att det spelar någon roll. Hade hellre köpt 5 tysta, låga tangentbord och förbrukat dem än att köpt ens det lyxigaste mekaniska för halva priset. Need more love för oss som inte vill trycka ner knappar 5+ mm eller ha något som låter som en stridsvagn på skrivbordet när man skriver något

Permalänk
Medlem

Kul med tangentbords recensioner igen! Äger själv ett MK-50, är mycket nöjd!

Permalänk
Medlem

Jag är inte särskilt förtjust i mekaniska brytare, jag föredrar platta, låga tangenter på tangentbord i 2-300 kronors klassen.
Men även om jag inte är särskilt nationalistisk blir jag lite glad över att svenska Q-pad levererar så här bra och kvalitativa tangentbord...

Permalänk

Sorgligt att Qpad inte kan göra egna produkter. Heaton-mattan är väl deras enda egentillverkade?

Qpad 5k - en total kopia på nåt "hongkongianskt" (:P) OEM.
MK-80 var ju i princip iOne scorpius, inte ett piss förändrat, om man bortser från logotypen på mellanslag.

Och nu dessa.... som säkert också är rena kopior på Ione's röda brytare.

Sunkigt! Fan, Mionix gör ju t o m egna produkter. Zibal är inte taget från OEM, eller Naos för den delen.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Skäggig legend

Trevligt, jag köpte för någon vecka sedan ett MK-80 och det satt perfekt för mig, ångrar inte mig för en sekund!! Jag tycker cherry mx blue är perfekt för mig och med min asperger älskar jag verkligen ljudet jag får av det. Att spela på det var ganska svårt i början men efter en timme spelar jag bättre och känner mig "bättre" i spelet och mer "seriös" om ni förstår vad jag menar. Jag tycker dock att det var ett dålig köp pga en sak: Jag kan inte sluta skriva på skiten! Fingrarna bara fortsätter och fortsätter, finns inget stop. Man startar anteckningar bara för att skriva någonting för att sedan stänga ner det - och sen göra om det igen.. trolololo

Jag ser fördelen med MK-85:s USB men inte mer än det. Priset kan ju diskuteras.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen mekaniska brytare. Men spiller man t ex cola på det så blir det ett helvete. Många vanliga tangentbord har ju bara en "gummimatta" under som är lätt att rengöra. Men spiller man på en mekaniskt brytare kommer vätskan in i brytaren och om den innehåller socker stelnar den till där inne.

Detta har jag själv erfarit och trots försök att rengöra med sprit så har jag inte lyckats få den rent. När man häller på spriten och trycker på knappen ser allt ut som vanligt men när det torkar igen blir knappen seg. Någon som har tips på något bättre kanske?

Man får ge f#n i att spilla på det helt enkelt.

Permalänk
Entusiast

Den billiga versionen där verkar lite intressant faktiskt. Trevligt att mekaniska börjar falla lite i pris. Massa trams som USB och ljudsladdar klarar jag mig väldigt bra utan. Fast mitt Logitech Illuminated håller förhoppningsvis ett par år till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Den billigare versionen har allt jag behöver förutom belysning. Har det oftast rätt mörkt i mitt rum och har upptäckt att belysning på tangentbordet är fruktansvärt skönt!

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt. Nu önskar jag även en recension på Corsairs tangentbord.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Den billiga versionen där verkar lite intressant faktiskt. Trevligt att mekaniska börjar falla lite i pris. Massa trams som USB och ljudsladdar klarar jag mig väldigt bra utan. Fast mitt Logitech Illuminated håller förhoppningsvis ett par år till.

Jag har samma tangentbord, är sjukt nöjd med det, vet inte vad du tycker men jag håller med, håller ett bra tag till!

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha haft RGB leds och kunnat skippa hörsel/mic - utgången.

Alldeles för dyrt dock, max 1k tycker jag.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Enligt min mening så funkar MK-85 jättebra att spela på. Man kan säga att det stämmer exakt med vad som säger, dom levererar ett gaming tangentbord. Problemet är ju dock att man inte sitter och spelar 24/7 (inte jag iallafall) utan man vill ha ett tangentbord som känns lika bra att skriva på. Visst känns röda bra att skriva på men de slår fortfarande inte tangenter som Logitech Illuminated har, de passar perfekt för att skriva på medans MK 85an med sina MX Red passar riktigt bra till spel. Låga tangenter gör det hela mycket enklare och snabbare att skriva, speciellt om man (som de flesta gör som kommer från rubberdomes) brukar bottna ur när dom använder mekaniska tangentbord.

Återigen en smaksak, men det var min åsikt.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Den billigare versionen har allt jag behöver förutom belysning. Har det oftast rätt mörkt i mitt rum och har upptäckt att belysning på tangentbordet är fruktansvärt skönt!

Håller med dig helt, det enda som saknas är bakgrundsbelysning, hade lätt kunna betala 1000 kr för det om det hade haft det.

Permalänk
Medlem

Satans vad jag stör mig på deras logga..
Och att de båda ska ha den på Q och Spacebar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

De är inte särskilt dyra för att vara mekaniska tangentbord. Det är inte vanliga rubberdome tangenter som alla billiga är.

Jag förstår det ska vara kvalitet och allt, men jag kan omöjligt tänka mig att köpa ett "billigare" tanjentbord för 700kr+ med en ps2 kontakt. Det känns fel och jag vet inte ens när jag hadde en maskin med ps2 sist. Men men, gamer-kidsen har väl säkert ps2 osv fortfarande kanske?

Bra video åtminstone, vilket visserligen är standard här nu

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Überklass:

Trevligt. Nu önskar jag även en recension på Corsairs tangentbord.

Corsair K60 och K90 ligger i pipelinen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör svarta nu, funderar på om jag ska gå röda, eller dra till med blå för det smattrar så fint.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Jag förstår det ska vara kvalitet och allt, men jag kan omöjligt tänka mig att köpa ett "billigare" tanjentbord för 700kr+ med en ps2 kontakt. Det känns fel och jag vet inte ens när jag hadde en maskin med ps2 sist. Men men, gamer-kidsen har väl säkert ps2 osv fortfarande kanske?

Bra video åtminstone, vilket visserligen är standard här nu

PS/2 är överlägset mot USB. Det belastar inte CPUn som USB gör, och det kan registrera flera multipla intryckningar samtidigt. Varför föredrar du USB?

Permalänk

Jag är iaf riktigt nöjd med mitt blåa MK-80! Galet härligt ljud när man skriver

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE