corsair force gt 120Gb, fryser

Permalänk
Medlem

corsair force gt 120Gb, fryser

tja, har nu införskaffat en ssd, och allt funkar finfint, tills jag börjar spela Bf3, då efter ca: 15 min spelande fryser datorn och man får starta om datorn.
börjar bli lite less på de nu, någon som har några idéer?

har firmware 1.3.2

mvh//aLEx

Permalänk
Medlem

Vad får dig att tro att det är just din SSD som spökar ?
Jag skulle börjat med att köra standard klockning och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

för hadde allt på min wd green innan och då funkade allt perfekt, sen fick jag min ssd i fredags och det är efter det bytet som det börjat spöka.

Permalänk
Medlem

Firmware 1.3.3 löser just det problemet. Har haft exakt samma själv, så ladda ner senaste och uppdatera.
Läs instruktionerna ordentligt när du gör det.

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=100162

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

så har firmware 1.3.3 nu men de fryser fortfarande.
skulle kunna installera spelet på min green disk men då försvinner juh lite av poängen med ssd om man ändå inte kan använda den.
börjar bli lite irriterande nu.

mvh

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min Force gt. Fick bluescreen när jag spelade minecraft o_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLEx-16:

så har firmware 1.3.3 nu men de fryser fortfarande.
skulle kunna installera spelet på min green disk men då försvinner juh lite av poängen med ssd om man ändå inte kan använda den.
börjar bli lite irriterande nu.

Saxat från Force Series 3 and Force GT Firmware Update Ver 1.3.3

Citat:

After your update if you still have issues, we strongly recommend the following steps:

  1. Complete clearing of the BIOS. This is a good idea after any firmware flash of any device.

  2. Secure erase the SSD. For some users, cloning of the drive works, for others it does not. This may be dependent upon the cloning tool used.

  3. A clean installation of the OS if you experience instability after a BIOS clearing and secure erase.

Har du gjort ovanstående också? Inte för att jag har en susning om det gör någon skillnad, men Corsair tycker tydligen att man ska göra detta om man upplever problem även efter uppgradering till 1.3.3.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

updaterade bios och nu funkar det kanon, tack så mkt för hjälpen.

mvh//aLEx

Permalänk
Medlem

Nu har det kommut tillbaka igen :/

Har uppdaterat firmware ich bios.
Riktigt jobbigt. Händer bara i bf3 :S

Permalänk
Medlem

updaterar med en film som visar problemet.

allt fryser..
och måste sedan boota om datorn.

några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLEx-16:

updaterar med en film som visar problemet.

http://www.youtube.com/watch?v=uX2dtrS4tF8&feature=plcp&conte...

allt fryser..
och måste sedan boota om datorn.

några tips?

har inga tips men undrar, har du fortfarande problem?

Permalänk
Medlem

Jag har en Force 3 120gb med firmware 1.3.3. Inga problem för mig. Kanske det är något med värmen att göra med din dator? Eller o stabil överclockning?

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Jag har även en force GT 120 funkar prima här. Jag körde in 1.3.3 innan jag hade installerat windows. Kör du på ahci i bios?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Skrivet av aLEx-16:

updaterar med en film som visar problemet.

http://www.youtube.com/watch?v=uX2dtrS4tF8&feature=plcp&conte...

allt fryser..
och måste sedan boota om datorn.

några tips?

Har samma problem som dig! Exakt samma ljud osv, har Corsair force gt 120 gb.
Min 1055T är klockad till 3.7, stresstestad 11 h i prime, så lär ju inte vara den.
Frysningarna är jäääkligt random, har dock idag fixat 1.3.3 firmware. Återkommer efter jag testat lite bf3 imorn.

Visa signatur

ASRock Z77 EXTREME4 | Intel Core i7 2700K | 16 GB Vengeance LP | Sapphire 6950>6970 CF | Corsair HX 750W | Silverstone Fortress FT02B | Samsung 830-Series 128GB | Corsair Force GT 120 Gb | Vattenkylt

Permalänk

testat i ungefär en vecka och problemet återstår, dock inte lika ofta men lika irriterande!

Visa signatur

ASRock Z77 EXTREME4 | Intel Core i7 2700K | 16 GB Vengeance LP | Sapphire 6950>6970 CF | Corsair HX 750W | Silverstone Fortress FT02B | Samsung 830-Series 128GB | Corsair Force GT 120 Gb | Vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Notera: om ni har 1.3.3, senaste BIOS, och gjort secure erase och nyinstallation efter uppdatering, och fortfarande har samma problem ... kontakta ÅF för "felsökning" (men någon butik kanske byter direkt), eller kontakta Corsair direkt för RMA.

Permalänk
Medlem

Är prestandan i övrigt så pass bra som de säger på denna disken? Funderar på att byta nämligen...

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2

Permalänk
Medlem

Förstår som någon annan skrev tidigare varför detta skulle bero på ssdn? Om ett spel hänger sig så skulle jag personligen kolla på om grafikkort/processor/minne är stabila under belastning. Har väldigt svårt att tro att någon skulle acceptera retur på en ssd för att ett spel inte fungerar som det ska. Och att problemen uppstod i samband med byte till sdd visar bara att problemen började då, något kanske blev skadat i processen, tex av statisk elektricitet eller liknande. Enda sättet jag kan se att styrka att det mot förmodan är ssd:n det är fel på är att klona systemet till en vanlig disk och se om problemen försvinner.

Edit: kan ju tillägga att de problem som vissa har haft med dessa ssd:er generellt sett tar sig andra uttryck än att datorn hänger sig, oftast får man en blåskärm vilket är en helt annan sak. Sedan inträffar dessa blåskärmar slumpartat och är inte något som man kan provocera fram tex genom att spela spel som i detta fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Förstår som någon annan skrev tidigare varför detta skulle bero på ssdn? Om ett spel hänger sig så skulle jag personligen kolla på om grafikkort/processor/minne är stabila under belastning. Har väldigt svårt att tro att någon skulle acceptera retur på en ssd för att ett spel inte fungerar som det ska

Kanske för att många andra fortfarande har problem med Sandforce-diskar som blåskärmar även med nyaste firmware?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Kanske för att många andra fortfarande har problem med Sandforce-diskar som blåskärmar även med nyaste firmware?

Citerar min edit som kom efter ditt inlägg ;):

Citat:

Edit: kan ju tillägga att de problem som vissa har haft med dessa ssd:er generellt sett tar sig andra uttryck än att datorn hänger sig, oftast får man en blåskärm vilket är en helt annan sak. Sedan inträffar dessa blåskärmar slumpartat och är inte något som man kan provocera fram tex genom att spela spel som i detta fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Jag har en Force 3 120gb med firmware 1.3.3. Inga problem för mig. Kanske det är något med värmen att göra med din dator? Eller o stabil överclockning?

Har samma disk som du (Force 3 alltså inte GT) och har inte heller några problem med den. Har för mig tråden om problem med GT på Corsairs forum var hyfsat lång så det kanske är något med just dem?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Har du testat höjja vcore i tex. msi afterburn? brukar hjälpa mot frysningar i (bf3)

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem

Har idag fått min Corsair Force GT 128 och har nu efter köpet läst om problemen med blåskärm och frysningar!
Tror ni att Corsair får ordningen på problemen snabbt eller ska man utnyttja ångerrätten och istället välja en
Samsung 830 ? Den ska monteras i en HP Elitebook 8460p.

/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Kanske för att många andra fortfarande har problem med Sandforce-diskar som blåskärmar även med nyaste firmware?

Fast problemet som TS har är ju inte blåskärm utan att det bara fryser fast vilket du ser om du kollar på den lilla video han lagt upp.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Har idag fått min Corsair Force GT 128 och har nu efter köpet läst om problemen med blåskärm och frysningar!
Tror ni att Corsair får ordningen på problemen snabbt eller ska man utnyttja ångerrätten och istället välja en
Samsung 830 ? Den ska monteras i en HP Elitebook 8460p.

/Lennart

Det kom en firmwareuppdatering för ett tag sedan som verkar lösa problemen för de allra flesta, se till att uppdatera om det behövs så kommer det nog inte att vara några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidSilen:

Har samma problem som dig! Exakt samma ljud osv, har Corsair force gt 120 gb.
Min 1055T är klockad till 3.7, stresstestad 11 h i prime, så lär ju inte vara den.
Frysningarna är jäääkligt random, har dock idag fixat 1.3.3 firmware. Återkommer efter jag testat lite bf3 imorn.

Jag fick bukt på problemet genom att köpa ett ljudkort o slänga i burken. Kom på problemet genom att det jämt frös med mina högtalare (indbygda ljudkortet) men aldrig med mina hörlurar ( med inbyggt ljudkort). Så jäkla sjukt problem, jag får aldrig frysningar längre. Så testa med någon polares ljudkort om du inte har något själv som ligger. Funkade för mig och en kompis som hadde samma problem.

Skickades från m.sweclockers.com