Permanenta OC inställningar?

Permalänk
Inaktiv

Permanenta OC inställningar?

Hej på er,

Finns det något sätt att slippa tredjeparts program för att ha överklockningsinställningar sparade? Tänkte om det kanske fanns en möjlighet att göra dom permanenta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hej på er,

Finns det något sätt att slippa tredjeparts program för att ha överklockningsinställningar sparade? Tänkte om det kanske fanns en möjlighet att göra dom permanenta...

Poängen med tredjepartsprogram är att hitta de rätta inställningarna genom att tweaka med hjälp av en GPU-bench samt läsa av temps osv. för att checka stabiliteten hos din clock för att sedan reglera siffrorna om du tappar prestanda, när du väl har hittat din balans ställer du in dina värden i BIOS.
Det du slipper är alltså att starta om datorn varje gång du skall testa dess stabilitet samt att du inte stöter på problem om du får BSOD och annat otrevligt relaterat till överklockning.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FaatIII:

Poängen med tredjepartsprogram är att hitta de rätta inställningarna genom att tweaka med hjälp av en GPU-bench samt läsa av temps osv. för att checka stabiliteten hos din clock för att sedan reglera siffrorna om du tappar prestanda, när du väl har hittat din balans ställer du in dina värden i BIOS.
Det du slipper är alltså att starta om datorn varje gång du skall testa dess stabilitet samt att du inte stöter på problem om du får BSOD och annat otrevligt relaterat till överklockning.

...hade ingen aning om att det gick att ställa in det i BIOS för grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

...hade ingen aning om att det gick att ställa in det i BIOS för grafikkort?

BIOS kanske var fel ord att använda, men genom tredjepartsprogram får du tillgång till kortets BIOS så att du kan ställa in vissa parametrar efter tycke och smak, det finns gott om guider på internet om hur du skall ställa in dina värden permanent, men det medför en viss risk med tanke på om det fallerar sitter du i skiten :/
Edit: Det är betydligt jobbigare att överklocka en GPU än en CPU permanent, därmed ovanligare. Det görs genom att "flasha" bioset till ett annat, vilket medför vissa risker såvitt jag vet.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FaatIII:

BIOS kanske var fel ord att använda, men genom tredjepartsprogram får du tillgång till kortets BIOS så att du kan ställa in vissa parametrar efter tycke och smak, det finns gott om guider på internet om hur du skall ställa in dina värden permanent, men det medför en viss risk med tanke på om det fallerar sitter du i skiten :/

Ah...känns som att man ska låta det vara då. Tack för ditt snabba svar, uppskattas verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ah...känns som att man ska låta det vara då. Tack för ditt snabba svar, uppskattas verkligen.

http://www.tomshardware.com/reviews/overclock-graphics-card,1...

Här kan du läsa lite om teorin bakom att ställa in en permanent överklockning för ditt graffe om du känner dig manad

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

Ni gör det onödigt krångligt, de flesta 3:e-parts program som ASUS GPU-tweak, afterburner, trixx osv kan du bocka i en inställning "load custom clockfrequences on startup". Mer än det behöver du inte göra. Att gå in och hårdinställa saker i ett grafikkorts BIOS kan vara riskabelt och är något jag inte rekommenderar för lekmän.

Permalänk
Inaktiv

Jo, ja...är fullt medveten om att det finns en uppsjö av program som gör detta, men inte för att fördumma dig - tråden handlade just om att eventuellt slippa ha program som sköter det. (ta det inte fel dock, uppskattar ditt inlägg ändå)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Jo, ja...är fullt medveten om att det finns en uppsjö av program som gör detta, men inte för att fördumma dig - tråden handlade just om att eventuellt slippa ha program som sköter det. (ta det inte fel dock, uppskattar ditt inlägg ändå)

Skickades från m.sweclockers.com

Detta har jag saknat att se på SweC. Folk som genuint inte är as mot alla andra som försöker att ge hjälp.
Om jag vore kristen hade jag bett för dig.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Segas:

Jo, ja...är fullt medveten om att det finns en uppsjö av program som gör detta, men inte för att fördumma dig - tråden handlade just om att eventuellt slippa ha program som sköter det. (ta det inte fel dock, uppskattar ditt inlägg ändå)

Skickades från m.sweclockers.com

ATIs eget standardprogram fungerar också bra, catalyst control center>overdrive.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeuxlarsson:

ATIs eget standardprogram fungerar också bra, catalyst control center>overdrive.

Aha, smart där! Ett "program" man ändå inte kan vara utan.

Tack så hemskt mycket, Zeuxlarsson!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Aha, smart där! Ett "program" man ändå inte kan vara utan.

Tack så hemskt mycket, Zeuxlarsson!

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem, lycka till med överklockandet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeuxlarsson:

Inga problem, lycka till med överklockandet!

Hehe, tack.

Just nu sitter jag och gräver mig huruvida det blir ett 7970 eller 7950 och allt det här med referenskylare.

Avskyr oljud, så en 3e parts kylare från Arctic ska på...men alla verkar inte passa har jag hört.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Hehe, tack.

Just nu sitter jag och gräver mig huruvida det blir ett 7970 eller 7950 och allt det här med referenskylare.

Avskyr oljud, så en 3e parts kylare från Arctic ska på...men alla verkar inte passa har jag hört.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag inte hur pass mycket den nya referenskylaren låter, men enligt Sweclockers recension så sjönk maxtempen på kortet med ca 10 grader när dom bytte kylpasta. Sådan pass stor temperatursänkning borde väl ändå göra att ljudnivån går ner avsevärt. Jag tycker du ska börja med att bara byta ut kylpastan till orginalkylaren och se om du tycker den är lika ljudlig efteråt. Om den blev tyst så har du ju sparat några hundra kronor på att inte behöva köpa en eftermakrnadskylare.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."