Permalänk
Medlem

Framtidsäkert grafikkort

Hej.

Jag är ganska ny inom grafikkort branchen. Jag ska plocka ihop en dator själv nu och vet inte vilket jag vill ha. hela dator ska kosta runt 11 k och ska kunna maxa nya spel (bf3, skyrim, tm2 mm). jag vill ha ett framtidsäkert grafikkort som klarar alla nya spel. Om det är någon som vill vara jätte snäll så kan han/hon sätta ihop en dator som är prisvärd och framtidssäker på inet som klarar mina krav. tack

Permalänk
Medlem

Ska du ha endast dator, eller skärm, mus o tangentbord och hela kitet?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usel198:

Hej.

Jag är ganska ny inom grafikkort branchen. Jag ska plocka ihop en dator själv nu och vet inte vilket jag vill ha. hela dator ska kosta runt 11 k och ska kunna maxa nya spel (bf3, skyrim, tm2 mm). jag vill ha ett framtidsäkert grafikkort som klarar alla nya spel. Om det är någon som vill vara jätte snäll så kan han/hon sätta ihop en dator som är prisvärd och framtidssäker på inet som klarar mina krav. tack

du får nog gå ver 11k om du ska maxa bf3 spela på höga inställningar funkar dock fint
(du märker ingen skillnad om du inte sitter och kikar på en sten med scope från en sniper brevid dig.)

springer du runt i multiplayer så kan du lika gärna sitta på high och hög fps istället

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Finns inget som heter framtidssäkert inom datorbranschen. Speciellt när man som nu ligger precis på gränsen mellan 2 grafikkorts generationer. Dock om man väljer så bra komponenter som möjligt och inte ställer kravet att alla spel skall fungera på absolut bästa grafiken så kan man klara sig rätt så långt...

Men visst dator eller dator+allt annat är frågan??

Permalänk
Medlem

okej men det som är mest framtidssäker då, jag behöver tips!!

Permalänk

jag rekommenderar 6950, 6970 och 7950 pågrund av 2-3 gbyte minne vilket kan väl klassas som framtidssäkrare än låt säga 570 med 1.28 gbyte minne

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk
Medlem

okej jag har tänkt lite på dem men jag skulle kolla om det fanns något mer prisvärt

Permalänk
Medlem

bara datorn utan skärm, mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

jag har en dator som jag kan länka snart som än annan på Sweclockers sa skulle kunna maxa bf3, deb kosta 10300 på inet, jag länkar den snart.

Permalänk
Medlem

Ett framtidsvänligt grafikkort isåfall är väl HD 7950,
ett 6950 är ju bra men ett 7950 räcker ju då helt klart längre,
Som dannenykvist rekommenderade lite tidigare..

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Skrivet av Usel198:

jag har en dator som jag kan länka snart som än annan på Sweclockers sa skulle kunna maxa bf3, deb kosta 10300 på inet, jag länkar den snart.

Låter som en grov mytare, förutsatt att han menar att maxa betyder allt på högsta inställningar och fps på 60.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Usel198:

okej jag har tänkt lite på dem men jag skulle kolla om det fanns något mer prisvärt

hd7970 alt. hd7950

3gb grafik minne
båda dessa överklockar dessutom väldigt bra
med OC så presterar dom i klass med de bättre SLI/CF lösningar fast utan nackdelarna som dessa medför.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk

kan bara ge ett råd
köp det du behöver idag
framtiden slår aldrig till din fördel

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usel198:

jag har en dator som jag kan länka snart som än annan på Sweclockers sa skulle kunna maxa bf3, deb kosta 10300 på inet, jag länkar den snart.

Samla dina inlägg i en post för att inte få tråden spärrad för bumping.

Du får nog vänta tills 7970 Asus DirectCu II kommer eller någon annan bra eftermarknadskylare. Eller så väntar du till GTX 680 kommer.

Ett datorpaket utan HDD och grafikkort som du kan utgå ifrån http://www.inet.se/kundvagn/visa/1449580/2012-02-02.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Dem där grafikkorten kostade lite mycket måste dem vara så dyra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usel198:

Hej.

Jag är ganska ny inom grafikkort branchen. Jag ska plocka ihop en dator själv nu och vet inte vilket jag vill ha. hela dator ska kosta runt 11 k och ska kunna maxa nya spel (bf3, skyrim, tm2 mm). jag vill ha ett framtidsäkert grafikkort som klarar alla nya spel. Om det är någon som vill vara jätte snäll så kan han/hon sätta ihop en dator som är prisvärd och framtidssäker på inet som klarar mina krav. tack

Denna dator är väl i princip det bästa man kan knåpa ihop med en budget på 11000.. Hårddisk ingår inte men oftast så har man ju sånna liggandes.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Man får tacka för denna, den verkar ju väldigt fin. om denna kan maxa bf3 och de flesta andra spel och om ingen annan har några åsikter om denna så tror jag nog att jag slår till på den. bara lite nyfikenhet varför valde du de här delarna? hur kan man jämföra detta med denna?http://www.inet.se/kundvagn/visa/1408104/2012-01-23

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Usel198:

Man får tacka för denna, den verkar ju väldigt fin. om denna kan maxa bf3 och de flesta andra spel och om ingen annan har några åsikter om denna så tror jag nog att jag slår till på den. bara lite nyfikenhet varför valde du de här delarna? hur kan man jämföra detta med denna?http://www.inet.se/kundvagn/visa/1408104/2012-01-23

I princip samma förutom grafikkortet.. 7970 droppar aldrig under 55 fps i ultra BF3 (1920x1080) iallafall. I övrigt så är det bara mer eller mindre kosmetiska delar som skiljer dom åt eftersom jag antar att du inte kommer att klocka datorn så har du ingen direkt användning av den fetaste kylaren och extrafläktar.

Grafikkortet är väldigt viktigt för att kunna få bra flyt i spelen så därför är det givet att den ska få mest plats i budgeten

Skrivet av Usel198:

Ja, det är absolut bra kort. Presterar väldigt bra och kan väl jämföras med nvidias 580 gtx vad jag har förstått. Men skulle ändå gå på 7970 om du är mån om att kunna maxa utan problem. 7970 är dyrare men bättre.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

grafikkort är vad spelen vill ha. processorn du ska ta är en i5 2500k eller en phenom II x6 / x4 i hög frekvens. du tjänar lite på att ta amd, billigare moderkort. lägg ut så mycket du kan på grafikkortet. ramminne kan du ta 8gb, något billigt från corsair bara. resten spelar ingen roll, ett chassi med minst 3 fläktar och en cd läsare med sata så blir det fint!

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Skrivet av Grumie:

I princip samma förutom grafikkortet.. 7970 droppar aldrig under 55 fps i ultra BF3 (1920x1080).

Sweclockers tester säger annat, enligt deras test på 7970 så var minumum fpsen 50, och detta gäller då en väldigt lugn scen i singleplayer campaign, jag skulle nog säga att ingen ensam oklockad GPU riktigt klarar BF3 maxat, men 7970 kommer bra nära

För övrigt är det rätt onödigt att vilja köpa ett så dyrt kort bara för att kunna maxa BF3, då man knapp, och då menar jag KNAPPT, märker någon skillnad mellan ultra och high

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Framtidssäkert grafikkort finns inte det är den delen i en dator som behöver uppgraderas oftast, tycker jag.

CPU:n presterar oftast bra i nåt år. I dagsläget när 4, 6 eller 8 kärnor är standard är det det nog inte nära förestående att de ska bli föråldrade.

Grafikkortet skulle JAG däremot kunna tänka att byta var 6 / 12 mån beroende var i tidscykeln man inhandlar.

Och just därför känns nätaggregatet i datorn som en viktig del: Köp ett bra nätagg med mer watt än du i dagsläget behöver så du slipper nyinvestera i det också när du vill uppgradera nåt i burken.

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Sweclockers tester säger annat, enligt deras test på 7970 så var minumum fpsen 50, och detta gäller då en väldigt lugn scen i singleplayer campaign, jag skulle nog säga att ingen ensam oklockad GPU riktigt klarar BF3 maxat, men 7970 kommer bra nära

För övrigt är det rätt onödigt att vilja köpa ett så dyrt kort bara för att kunna maxa BF3, då man knapp, och då menar jag KNAPPT, märker någon skillnad mellan ultra och high

Kör visserligen med 2xAA och utan Motion blur.

Det håller jag med dig om men det är faktiskt inte onödigt om man vill maxa. =p Då är det nödvändigt att köpa sig ett bra grafikkort.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Kör visserligen med 2xAA samt ingen Motion blur.

Det håller jag med dig om men det är faktiskt inte onödigt om man vill maxa. =p Då är det nödvändigt att köpa sig ett bra grafikkort.

Haha, ja, de borde lagt till en till inställning som heter "I have too much money" och det är ultra fast sämre optimerat

Men ärligt, om man är på en rätt begränsad budget, som man ändå kan säga att TS är så är det rätt dumt att sikta in sig på att man måste spela på ultra xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Haha, ja, de borde lagt till en till inställning som heter "I have too much money" och det är ultra fast sämre optimerat

Men ärligt, om man är på en rätt begränsad budget, som man ändå kan säga att TS är så är det rätt dumt att sikta in sig på att man måste spela på ultra xD

Som första crysis?

För 11 000 skulle jag nog ändå ta 7970. Möjligtvis 580/7950 bara för att gå på ett bättre moderkort.. Men prioriterar top of the line gpu framför lyx som ssd etc iallafall. =p

När 7990 kommer är det mycket möjligt att ajg köper ett sådant för att kunna köra tri-fire. skulle vara kul.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Radeon 7970 är nog bästa valet i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Hela min dator som jag byggde ihop kostade ca 7000 kr. Med den kör jag BF3 på high med 60 fps, har dock shadows på medium, men textures på ultra.(1080p) Det jag vill säga är att du kan spara några tusen om du kan tänka dig en knappt märkbar skillnad :P. Jag maxar alla andra spel t.ex skyrim och Batman Arkham city.

MIna specs
Radeon HD 6950 2gb
INtel core i5 2500k
8 GB ram
Asus P8P67 EVO

Permalänk
Medlem

Tack för alla jätte bra tips, sweclockers är verkligen bästa svenska stället att få snabba och bra tips om datorer. jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska göra, jag tror jag kör på en 7970. men jag kan förklara lite. anledningen till att jag vill maxa bf3 är att efter som bf3 är ett av dem mest krävande spelen ute idag så känner jag att det är ett bra spel att gå efter när man jämför osv. Jag vill iallafall att min dator ska kunna klara spel framöver också utan att behöva byta efter kort tid. och därför vill jag att den ska prestera bra nu. men det kanske är jätte dåligt sätt att tänka på.

Jag hade tänkt att beställa nu i helgen(det mesta ifrån cdon för att det är billigast). är det någon som vill skicka lite länkar till cdon på saker jag kan ha i en dator. jag vet dock inte vilket av 7970 som jag vill ha men dem ska jag iaf beställa från komplett eller inet eller nått sånt. tack igen

Permalänk
Medlem

moderkort: http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8z68-v_lx-14879375
Ram: http://cdon.se/hemelektronik/corsair_classic_8gb_kit_pc3-1280...

Borde jag ändra något? billigt och bra tyckte jag. Känns som om man gör en tråd här på SC så slutar folk gå in på dem efter ett tag vad beror detta på?