Två htpc paket, amd eller intel hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Två htpc paket, amd eller intel hjälp uppskattas

Hejsan, behöver hjälp att bestämma vilket av dessa två paket jag ska välja. Eller har ni nå bättre förslag så kom gärna me det i samma prisklass!
Chassi, SSD och CPU kylaren har jag redan, men lägger ändå med det i paketen. Jag vill såklart att datorn ska vara hyffsat framtidsäker och relativt strömsnål. Har även 3 stycken Samsung SpinPoint F3 1TB, Tänkte köpa ett gäng 2TB när priserna blir bättre senare.

Paket 1 AMD
Fördelar, inbyggd GPU bra gpu, 4-kärning Processor, Nackdelar, Varm och hög ström förbrukning?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2085791&view=m

Paket 2 Intel
Fördelar, Strömsnål CPU och bättre GPU. Nackdel 2 kärning och klen?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2086026&view=m

Datorn ska användas till 1080p uppspelning, lättare spel samt surf. Operativ windows 7 med boxee som media spelare.
Så vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Nu var det inte exakt det du frågade efter men jag har hört att det ska vara ganska svårt att få vettig kylning i det där chassiet. Då tror jag ändå att det var folk som använt det som NAS - dvs utan något "vettigt" grafikkort.

Ska du inte spela hade jag nog kört på ett sånt här (har dock inte provat det själv):

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=968435

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av musen2k4:

Hejsan, behöver hjälp att bestämma vilket av dessa två paket jag ska välja. Eller har ni nå bättre förslag så kom gärna me det i samma prisklass!
Chassi, SSD och CPU kylaren har jag redan, men lägger ändå med det i paketen. Jag vill såklart att datorn ska vara hyffsat framtidsäker och relativt strömsnål. Har även 3 stycken Samsung SpinPoint F3 1TB, Tänkte köpa ett gäng 2TB när priserna blir bättre senare.

Paket 1 AMD
Fördelar, inbyggd GPU bra gpu, 4-kärning Processor, Nackdelar, Varm och hög ström förbrukning?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2085791&view=m

Paket 2 Intel
Fördelar, Strömsnål CPU och bättre GPU. Nackdel 2 kärning och klen?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2086026&view=m

Datorn ska användas till 1080p uppspelning, lättare spel samt surf. Operativ windows 7 med boxee som media spelare.
Så vad tror ni?

Jag skulle ju snarare tro att AMD-paketet blir kallare eftersom du slipper extra grafikkort. Sen skadar det aldrig med en riktig Quad ifall man vill spela 1080p-film, det gör stor skillnad.

Jag hade en AMD X2 på 2,9GHz i min HTPC tidigare, den var på gränsen att fixa HD, men min Athlon X4 på 3GHz blev en rejäl uppgradering, då videoavkodning är en av de sakerna som funkar bra med flera kärnor.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Nu var det inte exakt det du frågade efter men jag har hört att det ska vara ganska svårt att få vettig kylning i det där chassiet. Då tror jag ändå att det var folk som använt det som NAS - dvs utan något "vettigt" grafikkort.

Ska du inte spela hade jag nog kört på ett sånt här (har dock inte provat det själv):

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=968435

Nu länkar du ju ett mATX-kort?

Skrivet av blackeagle:

Jag skulle ju snarare tro att AMD-paketet blir kallare eftersom du slipper extra grafikkort. Sen skadar det aldrig med en riktig Quad ifall man vill spela 1080p-film, det gör stor skillnad.

Nu hade jag bara en AMD X2 på 2,9GHz i min HTPC tidigare, så den var ju inte lika vass som en i3, men min Athlon X4 på 3GHz blev en rejäl uppgradering på just HD som sagt, då videoavkodning är en av de sakerna som funkar bra med flera kärnor.

Du skall ju avkoda video med GPU inte CPU, så det spelar väl inte så stor roll

Nackdelen med AMD-paketet är att det är riktigt strömhungrigt. Specificerat till 100W vilket är rätt mycket, både när det gäller värmeutveckling och ström. Tror kylaren ligger på 95W kylkapacitet.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Annars kommer ju AMD paketet klara av uppspelning av media utan problem, men du kanske redan har en Boxee sedan tidigare. Dock om du väljer att lägga till grafikkortet till AMD paketet kan du köra crossfire med den inbyggda GPU:n

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Som HTPC är båda paketen extrem overkill, men för att spela så finns det ju inget tak på prestanda så det har jag svårare att uttala mig om. Till ren HTPC-verksamhet utan tyngre spel än Portal (ettan då) så duger AMD E-35 eller E-45 fullt ut. Sval, strömsnål och bra grafik. Men som sagt, spel klarar de inte av.

EDIT: såg nu att du valt bra formfaktor, fel av mig...

Jämför man dina paket så är Intelpaketet något vassare på grafiken då minnena är snabbare i ett PCI-kort jämfört med det integrerade i AMD-prollen. Annars är de ganska likvärdiga även om det vore intressant att se hur bra AMD-prollen klockar då den ska var upplåst. Köp gärna och utvärdera åt oss andra

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Annars kommer ju AMD paketet klara av uppspelning av media utan problem, men du kanske redan har en Boxee sedan tidigare. Dock om du väljer att lägga till grafikkortet till AMD paketet kan du köra crossfire med den inbyggda GPU:n

Nej alltså jag kommer köra boxee programvaran på htpcn tillsammans med win 7 då. för jag vill kunna surfa å så. Frågan är hur värmen kommer bli i det där chassit med grafikkortet.

Skrivet av Videoapan:

Som HTPC är båda paketen extrem overkill, men för att spela så finns det ju inget tak på prestanda så det har jag svårare att uttala mig om. Till ren HTPC-verksamhet utan tyngre spel än Portal (ettan då) så duger AMD E-35 eller E-45 fullt ut. Sval, strömsnål och bra grafik. Men som sagt, spel klarar de inte av.

EDIT: såg nu att du valt bra formfaktor, fel av mig...

Jämför man dina paket så är Intelpaketet något vassare på grafiken då minnena är snabbare i ett PCI-kort jämfört med det integrerade i AMD-prollen. Annars är de ganska likvärdiga även om det vore intressant att se hur bra AMD-prollen klockar då den ska var upplåst. Köp gärna och utvärdera åt oss andra

Jo jag vet att det är overkill men vill inte ha nån slö dator heller då jag mestadels ligger å surfar etc i soffan. Och har två trådlösa xbox kontroller som jag tänkte spela nå co-op spel på med kompisar. inge battlefield 3 direkt ja lutar mest åt amd systemet faktiskt! ska bestämma mig senare idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av musen2k4:

Nej alltså jag kommer köra boxee programvaran på htpcn tillsammans med win 7 då. för jag vill kunna surfa å så. Frågan är hur värmen kommer bli i det där chassit med grafikkortet.

Jo jag vet att det är overkill men vill inte ha nån slö dator heller då jag mestadels ligger å surfar etc i soffan. Och har två trådlösa xbox kontroller som jag tänkte spela nå co-op spel på med kompisar. inge battlefield 3 direkt ja lutar mest åt amd systemet faktiskt! ska bestämma mig senare idag!

Det är ju sant att AMD:n har ett högt TDP värde, men den går att undervolta bra då AMD har satt standardvolten väldigt högt, det bidrar ju till att sänka värmen lite. Men som du säger, det kommer nog att bli lite varmt. Såg inte vad det var för kylare på kortet men det kanske kan vara smart att ha ett grafikkort som blåser ut luften i bak istället för att vispa runt det i burken.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Det är ju sant att AMD:n har ett högt TDP värde, men den går att undervolta bra då AMD har satt standardvolten väldigt högt, det bidrar ju till att sänka värmen lite. Men som du säger, det kommer nog att bli lite varmt. Såg inte vad det var för kylare på kortet men det kanske kan vara smart att ha ett grafikkort som blåser ut luften i bak istället för att vispa runt det i burken.

Ja precis. Men problemet är att man måste ha Low Profile på grafikkortet annars tar det i hårdiskburen på chassit, så det är lite limiterat med grafikkort som passar och har bra kylning som är LP.

Permalänk
Medlem

Sitter också och fnular på HTPC. Men vill som TS ha lite mer. Jag vill inte att det segar när man ska surfa och inte heller när jag kör XBMC och bläddrar mellan filmerna. Hur klarar G620T detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ari_Gold:

Sitter också och fnular på HTPC. Men vill som TS ha lite mer. Jag vill inte att det segar när man ska surfa och inte heller när jag kör XBMC och bläddrar mellan filmerna. Hur klarar G620T detta?

Beställde iaf amd paketet, ska bygga ihop det imorgon och se om det är nå att ha hehe.. kan återkomma vad jag tycker om liano iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ari_Gold:

Sitter också och fnular på HTPC. Men vill som TS ha lite mer. Jag vill inte att det segar när man ska surfa och inte heller när jag kör XBMC och bläddrar mellan filmerna. Hur klarar G620T detta?

Med mitt E-350-system så surfar man bra i Chrome, inte testat andra läsare. Firefox brukar ju vara lite tungt så kanske inte att rekommendera till en så pass svag burk. Annars sköter grafikdelen så mycket att processorn klarar av det mesta. Den känns ungefär som en helt OK bärbar, inget prestandamonster alltså. Då G620T ska vara vassare rent CPU-mässigt så borde den inte ha några problem med det du vill.

EDIT: Kollade PassMarks CPU-koll och då har G620T ungefär 3 gånger så hög poäng som E-350, verkar ju vara ett monster i sammanhanget Antar att den inte ska ha några problem att driva ett grafikkort då heller.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

EDIT: Kollade PassMarks CPU-koll och då har G620T ungefär 3 gånger så hög poäng som E-350, verkar ju vara ett monster i sammanhanget Antar att den inte ska ha några problem att driva ett grafikkort då heller.

Precis. Jag vill ha möjligheten att dra in ett grafikkort om man ev skulle störa mig på den här 23,whateveruppdateringsfrekvensgrejjen.

Har kollat runt efter lådor som passar hålet i tvbänken (44x20x35 BxHxD) som endast är öppet bakåt och framåt. Det vettigaste jag hittar verkar vara Silverstone Sugo SG06B 300W. Tyvärr verkar det bara ha plats för 1 st 3,5" HDD. Vore fint att kunna komplettera med en till vid behov. Förslag på alternativ emottages tacksamt.

Går det att få plats med en bättre CPU-kylare också? Struntar gärna i optisk enhet.