Permalänk
Medlem

SteelSeries 6Gv2 vs QPAD MK-50

Är grymt sugen på att köpa ett tangentbord med mekaniska tangenter och funderar på SteelSeries 6Gv2 och QPAD's nya MK-50 som är de billigare varianterna nu. Jag har läst mycket gott om dessa två och de har fått bra omdömen. Men vad är egentligen skillnaden? De ligger ju i samma prisklass så jag undrar helt enkelt vilket som är det bättre köpet.

Uppskattar alla svar. Tack!

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.

Permalänk
Medlem

Har en 6gv2 och kvaliten är SKIT
Tangenterna böjer sig
Färgen på WASD har bleknat
Ibland slutar tangentbordet funka i 2-3 sec (sker en gång per dag kanske)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Har en 6gv2 och kvaliten är SKIT
Tangenterna böjer sig
Färgen på WASD har bleknat
Ibland slutar tangentbordet funka i 2-3 sec (sker en gång per dag kanske)

Jasså det lät ju inte bra om kvalitén ska vara så dålig. Jag tycker ändå runt 6-700kr är mycket och vill ju gärna att det håller några år framöver.

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Corsair Vengeance K60!
Har inte hunnit använda mitt så mycket men otroligt skönt och helt absurd design!!!
Kvaliteten känns gedigen fast det kanske är aluminiumet som gör det...
Antingen älskar man det eller så hatar man det

Iof något dyrare...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Qpad mk-50 utan tvekan, av den väldigt enkla anledningen att SS har helt värdelös skit layout på deras knappar.
Sen tycker jag att mk-50 är bättre pga handledsstöd och inte så extremt sluttande som 6g är, får skitont i handlederna när jag suttit vid 6g.

K60 rekommenderar iaf inte jag som använder F knapparna väääääldigt mycket.
Att hoppa mellan mekanisk brytare och svampdome konstant är helt värdelöst.

Permalänk
Medlem

Jo det lutar faktiskt åt ett QPAD MK-50 faktiskt. Det känns som det bästa alternativet av dom två.

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.

Permalänk
Medlem

Känner du någon med studentkort så kostar det 594:- på dustinhome.

Permalänk
Medlem

6gv2 har svarta mk-50 har röda switchar om jag inte missminner mig.

Ta reda på vilka switchar du vill ha innan du börjar välja bland de tangentbord som finns tillgängliga är mitt tips :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Har en 6gv2 och kvaliten är SKIT
Tangenterna böjer sig
Färgen på WASD har bleknat
Ibland slutar tangentbordet funka i 2-3 sec (sker en gång per dag kanske)

Vet inte hur du använder ditt tangentbord men jag har upplevt de totat motsatta..

Skrivet av Ashzala:

6gv2 har svarta mk-50 har röda switchar om jag inte missminner mig.

Ta reda på vilka switchar du vill ha innan du börjar välja bland de tangentbord som finns tillgängliga är mitt tips :).

6gv2 Finns med röda switchar nu också

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken kvalitet MK-50 har men jag kan av egen erfarenhet avråda köp av SS 6gv2.Det verkar som Steelseries använder sej av gnuggisar som print på tangenterna,bara efter ett par veckor har wasd och andra väl använda tangenter helt tappat vit printen. Ynkligt Steelseries.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur färgen kan försvinna på wasd för er som har SS. Jag har haft mitt sedan jul och än så länge är det inga slitningar. Själv tycker jag tangentbordet är underbart!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Verkar ju riktigt nice att QPAD har så man kan välja MX switchar just nu:
http://www.corporate.qpad.se/modules/news/article.php?storyid...
Ska nog fan slå till, letat ett tag efter bra pris på ett MX blue tangentbord.
Det blir 877kr totalt med frakt.

Permalänk
Entusiast

Jag tycker inte 6gv2 är dålig kvalitet, har inte haft strul med det alls, men knapp-layouten är bokstavligt talat efterbliven.

Och då har jag ändå gjort så mycket jag kan för att göra det bättre (tjuvkoppling av kretskortet, har ett galleri om det)

Permalänk
Medlem

Förstår inte att det är så många som klagar på 6gv2, haft mitt i ca 5 månader. Är supernöjd.

Visa signatur

Dota 2!

Permalänk
Avstängd

MK80PRO.
Nuff said.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Har en 6gv2 och kvaliten är SKIT
Tangenterna böjer sig
Färgen på WASD har bleknat
Ibland slutar tangentbordet funka i 2-3 sec (sker en gång per dag kanske)

Kvalitén är verkligen inte skit på 6gv2. Verkar som att du fått ett måndagsex.

Och det bekymret med tangenterna vet Steelseries mycket väl om, och därför är det absolut inga problem att få en ny uppsättning tangenter när det behövs. Tog mig ca 1.5-2 veckor att få ny uppsättning efter att jag kontaktat supporten.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

6Gv2 är juh helt underbart, har haft mitt i lite mindre än ett år, oc jag har inte några problem alls med det. Tycker lätt det är det bästa tagentbordet jag någonsin haft, det enda jag faktiskt saknar är bakgrundsbelysta tagnenter.

Jag rekomenderar det starkt!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk

6Gv2 här. Aldrig haft problem. Att tangenterna blir slitna är vad som gör tangentbordet skönt. Och vem bryr sig om färgen på tangenterna? Man ska kunna skriva utan att titta på dom!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

så här i efterhand så skulle jag vilja ha haft en större vänster shifttangent på mk50in

Permalänk
Medlem

Tack för era åsikter, verkar vara mycket blandade åsikter om 6Gv2 hör jag. Får nog bli ett MK-50 alltså, vill inte att bokstäverna ska slitas ut på tangenterna. Vill ju inte behöva köpa ett nytt tangentbord på några år heller.

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.

Permalänk

Har haft ett MK-50 i en vecka nu och tycker att det känns väldigt bra! Plasten på ramen runt tangentbordet och handlovsstödet har ett gummiaktigt ytskikt som som jag tycker förhöjer lyxkänslan och dom röda brytarna är sköna att spela på

Funderade också på ett 6GV2 först (lättare att finna i butik här i närheten) men det blev ett MK-50 för att jag vill ha windowstangenten på rätt ställe. Kan inte förstå varför Steelseries tycker att det är ett problem att ha den på vänster sida, kan inte minnas en enda gång som det blivit problem pga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av menlivet:

så här i efterhand så skulle jag vilja ha haft en större vänster shifttangent på mk50in

hm mk50 har ju normalstor vänstershift, amerikansk layout har ju dock stor vänster shift.

Permalänk
Medlem

så är det värt att betala 500-600kr extra för mk-85 istället för mk-50?

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK | Intel i5 3570k | Corsair 8GB 1600Mhz | Samsung 840 Pro 246Gb + 3x 1Tb Samsung F3 | 970 Strix | Corsair 860i

Ljud: audio-technica ATH-a2000X | O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demnok:

så är det värt att betala 500-600kr extra för mk-85 istället för mk-50?

Imo absolut inte.
Det enda värdefulla du betalar för är Full NKRO via USB (som du får på mk-50 med ps2 ändå) och ljuse.
Usb hub, passthrough ljud,mic är inget jag bryr mig om direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Kvalitén är verkligen inte skit på 6gv2. Verkar som att du fått ett måndagsex.

Och det bekymret med tangenterna vet Steelseries mycket väl om, och därför är det absolut inga problem att få en ny uppsättning tangenter när det behövs. Tog mig ca 1.5-2 veckor att få ny uppsättning efter att jag kontaktat supporten.

Typ alla som köpte under inet rean hade/har detta problem

Permalänk
Medlem

Äger ett 6gv2 sedan 1,5 år tillbaka. Fungerar jättebra fortfarande.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial