Permalänk
Medlem

Hjälp med att överklocka en i7 2600k

Nu är det såhär att jag lär behöva klocka upp prollen för att få ut lite mer i FSX. Äger alltså en i7 2600k, och jag undrar hur man mer eller mindre bär sig åt för att göra detta. Tips på guide går också bra. Vet att folk har kommit upp i runt 4,9. Jag är till att börja med nöjd om jag hamnar runt 4,2 kanske. Kan för övrigt tillägga att jag inte har stockkylaren, utan en Noctua fläkt (sign).

Tack på förhand!

Permalänk
99:e percentilen

Eftersom multipliern är upplåst är det bara den (och kanske VCore) du behöver bry dig om. Rör inte FSB, utan lämna den på 100 MHz. Om du sedan sätter multipliern till 42 får du 100 * 42 = 4200 MHz.

Men du ska inte hoppa upp dit direkt. Gå i små steg på kanske 100 MHz åt gången. Testa stabiliteten med t ex Prime95 efter varje steg. Om den inte är stabil måste du höja VCore, även detta i små steg! För hög VCore kan skada processorn. För att vara på den säkra sidan säger jag max 1,32 V. Du kan även behöva ändra inställningen för PLL.

När du är uppe på 4,2 GHz, sänk VCore stegvis tills datorn blir instabil och höj den sedan ett snäpp. Stresstesta igen med Prime95. Är den stabil har du lyckats.

Lycka till!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Eftersom multipliern är upplåst är det bara den (och kanske VCore) du behöver bry dig om. Rör inte FSB, utan lämna den på 100 MHz. Om du sedan sätter multipliern till 42 får du 100 * 42 = 4200 MHz.

Men du ska inte hoppa upp dit direkt. Gå i små steg på kanske 100 MHz åt gången. Testa stabiliteten med t ex Prime95 efter varje steg. Om den inte är stabil måste du höja VCore, även detta i små steg! För hög VCore kan skada processorn. För att vara på den säkra sidan säger jag max 1,32 V. Du kan även behöva ändra inställningen för PLL.

När du är uppe på 4,2 GHz, sänk VCore stegvis tills datorn blir instabil och höj den sedan ett snäpp. Stresstesta igen med Prime95. Är den stabil har du lyckats.

Lycka till!

Oj herregud! Fungerar det inte att bara trycka på OC Genie?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av borgona:

Oj herregud! Fungerar det inte att bara trycka på OC Genie?

Well, I prefer the hardcore way.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har pillat upp min 2600K till 4,5 med vcore på 1,35.. men får random BSOD oftast vid kallstart även om jag lyckats stresstesta under längre tid med Prime95.
Följt diverse guider från forum och youtube men får det inte stabilt. Dock ej testat med lägre klock...

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Well, I prefer the hardcore way.

Skrivet av buLLit:

Har pillat upp min 2600K till 4,5 med vcore på 1,35.. men får random BSOD oftast vid kallstart även om jag lyckats stresstesta under längre tid med Prime95.
Följt diverse guider från forum och youtube men får det inte stabilt. Dock ej testat med lägre klock...

Kör i 4,2GHz med OC Genie, så jag är nöjd :). Verkar som om den klockar ned sig när den inte belastas, och det är bra. Tror det var en inställning i BIOS, men jag låter den nog vara så, delvis för att det är bra, och delvis för att jag inte kommer pilla i BIOS igen på ett bra tag :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Kör i 4,2GHz med OC Genie, så jag är nöjd :). Verkar som om den klockar ned sig när den inte belastas, och det är bra. Tror det var en inställning i BIOS, men jag låter den nog vara så, delvis för att det är bra, och delvis för att jag inte kommer pilla i BIOS igen på ett bra tag :).

Då har du fått en sk offset klockning där den bara klockar upp när den belastas.
Jag kör min 2600K klockad på det sättet till 4,5 GHz, rekommenderar dock att göra det manuellt och sätta sig in i hur det går till, finns trådar om det här.

I den här tråden visar jag mina BIOS inställningar på min ASUS bräda...
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Citat:

Minimum System Requirements
Windows XP SP2 / Windows Vista / Windows 7
Processor: 1.0 Ghz
RAM: Windows XP SP2 - 256MB, Windows Vista – 512MB
Hard Drive: 14GB
Video Card: 32MB DirectX 9 compatible
Other: DX9 hardware compatibility and audio board with speakers and/or headphones
Online/Multiplayer Requirements: 56.6 kbps or better for online play

Ska du överclocka en 2600K på grund av fsx ?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Då har du fått en sk offset klockning där den bara klockar upp när den belastas.
Jag kör min 2600K klockad på det sättet till 4,5 GHz, rekommenderar dock att göra det manuellt och sätta sig in i hur det går till, finns trådar om det här.

I den här tråden visar jag mina BIOS inställningar på min ASUS bräda...
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Kör på detta så länge

Skrivet av zeleni:

Ska du överclocka en 2600K på grund av fsx ?

Det är ett ofattbart ooptimerat spel

Permalänk
Medlem

Temperatur för i7-2600k

Då min andra tråd blev låst (...) så ställer jag samma frågor här.

Har då alltså min i7-2600k uppklockad till 4.2GHz. Temperaturen i idle ligger på runt 40 °C och under lättare belastning i FSX, runt ca 60 - 70 °C (mer åt 60 dock).

Vad jag då undrar är om jag borde dra upp min Noctua fläkt till ca 900 rpm, istället för det aktuella 640 - 700. Just nu är det så tyst och trevligt som jag ville ah det, så om det verkligen inte är ett måste så skulle jag gärna låta det vara såhär. Är då 60 - 70 °C något att vara orolig över? Chassit ventilerar jag till den största kapaciteten jag kan ge under belastning.

Angående kylaren så har jag motstånd U.L.N.A., eller vad de nu heter, insatt. Kan fixa till L.N.A., men då ökar som sagt ljudnivån. Det verkar inte fungera som det ska att styra fläkten via BIOS heller.

Stavfel
Permalänk
Medlem

60-70 grader i belastningstest är lugnt, vad får du för CPU spänning i load?

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

60-70 grader i belastningstest är lugnt, vad får du för CPU spänning i load?

Och detta är? Kan erbjuda Core Voltage Får alltså dessa temperaturer i FSX, INTE under t.ex. Prime som verkar pressa processorn till det yttersta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Och detta är? Kan erbjuda Core Voltage Får alltså dessa temperaturer i FSX, INTE under t.ex. Prime som verkar pressa processorn till det yttersta.

CPU Voltage, Core voltage, VCORE beroende på vilket program du tittar i.
Vet inte vad FSX är, men har du dom temperaturerna i Prime är det lugnt.
Varför jag frågar är för att autoöverklockningarna ofta har en tendens att höja CPU spänningen onödigt mycket vilket påverkar temperatur och slitage menligt.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

CPU Voltage, Core voltage, VCORE beroende på vilket program du tittar i.
Vet inte vad FSX är, men har du dom temperaturerna i Prime är det lugnt.
Varför jag frågar är för att autoöverklockningarna ofta har en tendens att höja CPU spänningen onödigt mycket vilket påverkar temperatur och slitage menligt.

Såvitt jag har förstått det så ska OC Genie köra med en lite "onödigt" hög volt nivå. Enligt CPU-Z så är min Core Voltage 1.360 V. Då ligger den i vad jag ser som 4,2GHz, eller alltså, då är den som snabbast.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta vad du får för temperaturer när du har 100% load. Kör med Prime95 eller Intel Burn test.
Så den inte sticker iväg i temp då

Visa signatur

Speldator:
Chassi: Corsair 900D | CPU: Intel i7 2600k | Kylning: Corsair H100 | Ram: Corsair Vengeance 16gb | Grafik: Sapphire Radeon HD 7970 3GB x 2
Laptop:
Modell: Lenovo Thinkpad Yoga | CPU: Intel i7 4600 | Lagring: 256gb SSD | Ram: 8gb | Grafik: Intel HD4400

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Well, I prefer the hardcore way.

Snabb fråga, har en i5, men kan man hoppa från 3.4 till 3.9 Ghz, eller ska man gå hela vägen från 3.4 till instabiliteten slår till?
(Syftar på multipliern.)

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Då har du fått en sk offset klockning där den bara klockar upp när den belastas.
Jag kör min 2600K klockad på det sättet till 4,5 GHz, rekommenderar dock att göra det manuellt och sätta sig in i hur det går till, finns trådar om det här.

I den här tråden visar jag mina BIOS inställningar på min ASUS bräda...
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

vvad kör du för kylare på bilderna? alltså vad andvänder du för kylare?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Såvitt jag har förstått det så ska OC Genie köra med en lite "onödigt" hög volt nivå. Enligt CPU-Z så är min Core Voltage 1.360 V. Då ligger den i vad jag ser som 4,2GHz, eller alltså, då är den som snabbast.

1,36V är väldigt högt för en 2600K i 4,2 GHz, jag kör min stabilt i 4,5 GHz på 1,3V

Skrivet av Sannapulsen:

vvad kör du för kylare på bilderna? alltså vad andvänder du för kylare?

En Noctua NH-D14 med originalfläktarna, arctic silver kylpasta. Riktat kylaren vertikalt så den blåser uppåt där det sitter två stora fläktar på utblås.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av El_Raspberry:

Snabb fråga, har en i5, men kan man hoppa från 3.4 till 3.9 Ghz, eller ska man gå hela vägen från 3.4 till instabiliteten slår till?
(Syftar på multipliern.)

Jag skulle börja med att bumpa upp till 3,6 GHz, stresstesta i kanske 15 minuter, sedan 3,7 – stresstest – 3,8 – stresstest och sen 3,9 och stresstesta i flera timmar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Jag skulle börja med att bumpa upp till 3,6 GHz, stresstesta i kanske 15 minuter, sedan 3,7 – stresstest – 3,8 – stresstest och sen 3,9 och stresstesta i flera timmar.

Ska jag köra olika bench, eller räcker en? Vilka finns, Prime95, IntelBurnTest, några andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

1,36V är väldigt högt för en 2600K i 4,2 GHz, jag kör min stabilt i 4,5 GHz på 1,3V

De safear

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

De safear

?

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av El_Raspberry:

Ska jag köra olika bench, eller räcker en? Vilka finns, Prime95, IntelBurnTest, några andra?

Jag använder IntelBurnTest, och jag tycker det räcker med ett 10x test mellan varje steg. Men när du är uppe på 3,9 bör du köra ett längre test och eventuellt med Prime95 också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Det innebär att de tar det lite försiktigt. För att det inte ska riskera att bli dåligt... alltså gå åt fel håll så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Det innebär att de tar det lite försiktigt. För att det inte ska riskera att bli dåligt... alltså gå åt fel håll så att säga

Att övervolta så där mycket är snarare skadligt för processorn, dessutom helt i onödan. Det har hittills inte uppfunnits en autoöverklockning som gör ett bra jobb så det är värt att sätta sig in i hur man gör det på riktigt.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Föredetting

Mer skamlös självpromotion: men eftersom trådskaparen ändå har ett MSI-moderkort för Socket 1155, rekommenderar jag vår svenska överklockningsguide: http://pdfcast.org/pdf/verklockningsguide-msi-s1155
Det blir inte mycket lättare än så.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Mer skamlös självpromotion: men eftersom trådskaparen ändå har ett MSI-moderkort för Socket 1155, rekommenderar jag vår svenska överklockningsguide: http://pdfcast.org/pdf/verklockningsguide-msi-s1155
Det blir inte mycket lättare än så.

Tittade på er guide och ni nämner inte monitorering av temperaturer alls. Drar man upp till 4,8 GHz på 1,4v som ni gör kommer dom flesta luftkylare inte att räcka till vid en längre tids belastning, till exempel vid omkodning av filmformat. Tycker inte er guide är komplett och att den oinitierade riskerar att steka sitt system om han följer den, skulle inte rekommendera någon med luftkylare att gå direkt till 1,4v.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av sorkin:

Tittade på er guide och ni nämner inte monitorering av temperaturer alls. Drar man upp till 4,8 GHz på 1,4v som ni gör kommer dom flesta luftkylare inte att räcka till vid en längre tids belastning, till exempel vid omkodning av filmformat. Tycker inte er guide är komplett och att den oinitierade riskerar att steka sitt system om han följer den, skulle inte rekommendera någon med luftkylare att gå direkt till 1,4v.

Vi testade förvisso allting under en längre stund för att se om det var stabilt, dessutom är det rena maxrekommendationer vad gäller spänning. Jag har personligen testat bortåt 15 1155-CPU:er, många över 1.5V på luft, ingen har haft några problem att överleva det. Är det instabilt eller för varmt är det bara sänka spänningen och frekvenserna.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Vi testade förvisso allting under en längre stund för att se om det var stabilt, dessutom är det rena maxrekommendationer vad gäller spänning. Jag har personligen testat bortåt 15 1155-CPU:er, många över 1.5V på luft, ingen har haft några problem att överleva det. Är det instabilt eller för varmt är det bara sänka spänningen och frekvenserna.

Det jag invänder emot är att ni inte beskriver det i dokumentet som ska vara en guide, läser man det utan förkunskap så läser man att man ska sätta den på 1,4V och gasa på till det blir instabilt utan att monitorera tempen. Då blir det varmt och ännu varmare om du har en i7 2600K med HT på och försöker samma sak. Att från MSI halvofficiellt rekommendera spänningar över Intels maxrekommendationer tycker jag verkar äventyrligt. Klart att processorerna överlever det en stund men hur länge och under vilka förutsättningar?
Ni skriver luftkylt och vad ni själva använder men är inte tydliga med att det KRÄVS en high-end luftkylare för att ens komma i närheten av 4,8 GHz utan att det blir för varmt, någon kan lätt få för sig att prova det med stock-kylaren.
Tycker inte ens det är en guide utan en beskrivning om hur ni gjort, finns massor av andra guider här på forumen och på nätet och alla går försiktigare tillväga.

Trådskaparen har för övrigt en 2600K och en mindre kylare och hans prylar kommer INTE att gilla 1,4V och 4,8GHz

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Att övervolta så där mycket är snarare skadligt för processorn, dessutom helt i onödan. Det har hittills inte uppfunnits en autoöverklockning som gör ett bra jobb så det är värt att sätta sig in i hur man gör det på riktigt.

Vad baserar du det faktum att 1.360/8 V, som jag har, är för högt för en i7-2600k àla 4.2GHz på?