Permalänk
Medlem

Alps tangenter

Någon här som känner till om det finns nån tillverkare av tangentbord som erhåller alpstangenter?.
Dom är ju så bra och trycka på så det borde ju finnas?

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

rubberdome är bättre

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

rubberdome är bättre

Han kanske inte tycker det.
Ontopic: Kolla på geekhack och ebay/tradera. Finns inte nytillverkade vad jag vet. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Någon här som känner till om det finns nån tillverkare av tangentbord som erhåller alpstangenter?.
Dom är ju så bra och trycka på så det borde ju finnas?

vad är det?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Alps är en lätt klickande konstruktion som är riktigt sköna att skriva på och hållbara som tusan

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Tror inte de finns svenska, är mest bara cherry-switchar på den svenska marknaden. Går ju beställa utomlands men då får du inte rätt layout. Finns säkert massa fullt fungerande tangentbord i soprum om du letar. Folk slänger ju bort dem, precis som de slänger bort gamla crt-skärmar

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andre_H:

Tror inte de finns svenska, är mest bara cherry-switchar på den svenska marknaden. Går ju beställa utomlands men då får du inte rätt layout. Finns säkert massa fullt fungerande tangentbord i soprum om du letar. Folk slänger ju bort dem, precis som de slänger bort gamla crt-skärmar

Det går att få svensk layout. Kolla Unicomp

http://pckeyboards.stores.yahoo.net/keyboards.html

Denna en Spacesaver PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Det går att få svensk layout. Kolla Unicomp

http://pckeyboards.stores.yahoo.net/keyboards.html

Denna en Spacesaver PC

http://i43.tinypic.com/flatdv.png

Unicomp är byggt på IBM:s buckling spring teknik dock och är inte Alps

...

Hittade en bra alps-sida på Geekhack:
http://geekhack.org/showwiki.php?title=ALPS+switches
(där framgick tex att även Alps gjorde buckling spring tangentbord! .. hade jag ingen aning om )

Jag tror inte det nytillverkas några alps-tangentbord med svensk layout... Och vet inte om det går att få tag i äldre med svensk layout heller. (Dell AT101 tangentbord borde väl funnits med svensk layout tex?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Unicomp är byggt på IBM:s buckling spring teknik dock och är inte Alps

...

Hittade en bra alps-sida på Geekhack:
http://geekhack.org/showwiki.php?title=ALPS+switches
(där framgick tex att även Alps gjorde buckling spring tangentbord! .. hade jag ingen aning om )

Jag tror inte det nytillverkas några alps-tangentbord med svensk layout... Och vet inte om det går att få tag i äldre med svensk layout heller. (Dell AT101 tangentbord borde väl funnits med svensk layout tex?)

Okej och vad är skillnaden? Kör ett Keytronic Ergoforce KT2001, är det alps?

Alps är väl inget företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Okej och vad är skillnaden? Kör ett Keytronic Ergoforce, är det alps?

Alps är väl inget företag?

Jo, Alps är ett eget företag såvitt jag vet. (jag kan dock inte komma åt geekhack-sidan för stunden så jag kan inte dubbelkolla)
De tillverkar även vridpotentiometrar till volymkontroller för stereoutrustning osv om jag inte är ute och cyklar.

De byggde alltså under 90-talet en hel del egna varianter av mekaniska switchar, med vissa likheter och skillnaden jämfört med tex Cherrys MX switchar och IBM:s buckling spring switchar... Sen dess har det även kommit lite olika kopior och omarbetningar av dessa modeller, så det är inte så lätt att hålla koll på alla olika varianter.

Men de vanligaste Alps switcharna är iallafall vita eller svarta, och de är ungefär jämförbara med respektive cherry blåa och bruna... Dock är Alps generellt lite tyngre/trögare att trycka ner än cherry vill jag minnas.

Alps switchar blev nog aldrig speciellt vanliga här i Sverige, men fanns bland annat i vissa äldre Apple, IBM och Dell tangentbord.
Lär geekhack-länken för massor av mer info

---

Keytronic Ergoforce är vanliga rubberdome såvitt jag vet, men ovanligt påkostade sådana, och ska vara trevligt att jobba med.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Jo, Alps är ett eget företag såvitt jag vet. (jag kan dock inte komma åt geekhack-sidan för stunden så jag kan inte dubbelkolla)
De tillverkar även vridpotentiometrar till volymkontroller för stereoutrustning osv om jag inte är ute och cyklar.

De byggde alltså under 90-talet en hel del egna varianter av mekaniska switchar, med vissa likheter och skillnaden jämfört med tex Cherrys MX switchar och IBM:s buckling spring switchar... Sen dess har det även kommit lite olika kopior och omarbetningar av dessa modeller, så det är inte så lätt att hålla koll på alla olika varianter.

Men de vanligaste Alps switcharna är iallafall vita eller svarta, och de är ungefär jämförbara med respektive cherry blåa och bruna... Dock är Alps generellt lite tyngre/trögare att trycka ner än cherry vill jag minnas.

Alps switchar blev nog aldrig speciellt vanliga här i Sverige, men fanns bland annat i vissa äldre Apple, IBM och Dell tangentbord.
Lär geekhack-länken för massor av mer info

---

Keytronic Ergoforce är vanliga rubberdome såvitt jag vet, men ovanligt påkostade sådana, och ska vara trevligt att jobba med.

Aaaah då vet jag!

Keytronic tangentbordet är oerhört skönt att jobba med, även och spela. Nu när du säger det är inte lika tungt som ett mekaniskt tangentbord, faktiskt ganska lätt i vikten.