Trasig kontakt på en SATA hårddisk.

Permalänk
Medlem

Trasig kontakt på en SATA hårddisk.

Som rubriken. För ett tag sedan knäckte jag sata kontakten på hårddisken. Allt som sitter kvar är bara skalet "runt om" .. Några tips på vad jag kan göra? Skulle vara kul att återse alla gamla bilder.

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk

Antar att det inte går att koppla i den? Man kan skaffa en likadan hårdisk och sen flytta över själva hårddisken fysiskt till den nya och använda dens skal med fungerande kontakt. Tror dock inte det är särskilt säkert att göra, har inte direkt någon erfarenhet inom det området:P

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Näe. bygeln i mitten är borta och själva "bläckena" e bara kvar. svårt o förklara det är inte en pin kontakt längre in i disken? eller är satan lödd direkt på kretskortet?

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk

Du får hitta en likadan hårddisk och byta kretskortet.
Det är viktigt att det är en identisk modell, och i många fall fungerar det inte att bara byta kretskort, då mjukvaran/"identiteten" skiljer. Då kan man behöva byta ett chip på kretskortet också.

Edit: Du kan inte ta en bild och visa? Kanske går att lösa på annat sätt också.

Visa signatur

"There are strings in the human heart that had better not be vibrated." -- Charles Dickens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nangijala:

Du får hitta en likadan hårddisk och byta kretskortet.
Det är viktigt att det är en identisk modell, och i många fall fungerar det inte att bara byta kretskort, då mjukvaran/"identiteten" skiljer. Då kan man behöva byta ett chip på kretskortet också.

Edit: Du kan inte ta en bild och visa? Kanske går att lösa på annat sätt också.

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

gör som jag när detta hände mig, jag offrade en gammal sata kabel och limma fast den i disken. funkar fint för mig bör funka för dig med, bara se till att du får i kabel riktigt när du limmar

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||