Permalänk
Medlem

SSD AHCI mode

hallå!
Jag har ganska nyligen fått hem en ny SSD då min förra gick sönder. Eftersom min förra inte höll mer än 1,5 år så tänkte jag att de kanske berodde på att jag inte använt mig av AHCI funktionen utan kört på IDE.

När jag hade installerat SSDn så gick jag in direkt och ändrade till AHCI i bios, sen installerade jag windows 7.

Nu får jag dock ett litet halvkonstigt meddelande i Bootup, såhär står de:

CPU: AHCI mode
virtual disc
NO virtual disc found
physical disc
NO physical disc found

Någon som vet hur detta åtgärdas?
Förresten så har jag även märkt att min FPS i spelet League Of Legends ibland hoppar från 80-100, det är inget som stör mig eller så men jag undrar om AHCI sänker prestandan på nåt vänster då jag inte fick detta innan när jag körde IDE, hade 100 stadigt.
Har även märkt att när jag tabbar in och ut från spelet Counter-Strike tar de längre tid än de gjorde innan, vilket kan vara störande från och till.

Permalänk
Medlem

Jag får samma sak, vet inte vad det gör, men tycker du ctrl+m kommer du in i nått biosläge med inställningar.

Tvivlar dock på att det ska försämra din prestanda, bara förbättra.
Spel som du har igång kör alla aktiva filer på processorns cache eller i minnet, inte på din SSD.. där hämtas bara filer när du läser in spelet (när det startas) och när du har laddningstider osv.

Permalänk
Medlem

Finns de inget sätt man kan få bort de då? ska kolla de med inställningarna lite senare.

ahaa då löser jag spel problemen själv. Vill bara ha hjälp så SSD funkar perfekt efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyJ:

hallå!
Jag har ganska nyligen fått hem en ny SSD då min förra gick sönder. Eftersom min förra inte höll mer än 1,5 år så tänkte jag att de kanske berodde på att jag inte använt mig av AHCI funktionen utan kört på IDE.

När jag hade installerat SSDn så gick jag in direkt och ändrade till AHCI i bios, sen installerade jag windows 7.

Nu får jag dock ett litet halvkonstigt meddelande i Bootup, såhär står de:

CPU: AHCI mode
virtual disc
NO virtual disc found
physical disc
NO physical disc found

Någon som vet hur detta åtgärdas?
Förresten så har jag även märkt att min FPS i spelet League Of Legends ibland hoppar från 80-100, det är inget som stör mig eller så men jag undrar om AHCI sänker prestandan på nåt vänster då jag inte fick detta innan när jag körde IDE, hade 100 stadigt.
Har även märkt att när jag tabbar in och ut från spelet Counter-Strike tar de längre tid än de gjorde innan, vilket kan vara störande från och till.

det ser ut som du har Marvell kontrollern.. hade samma på mitt gamla

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem

Vad är "Marvell kontrollern"?

Förresten, glömde fråga om någon vet hur man får bort sina gamla windows mappar som man inte behöver längre, har försökt med detta: http://www.sevenforums.com/tutorials/19151-windows-old-folder...
Är nere på sista steget fast de verkar lite halvjobbigt, ingen som vet ett annat sätt för detta?

Permalänk
Medlem

Har du installerat senaste drivrutinerna till moderkortet?
För att ta bort filer som är skyddade av Windows föredrar jag en skiva med ubuntu eller annan distrubution av linux som ajg kan boota ifrån utan att installera. Där kommer man runt Windows rättigheterna.

Permalänk
Medlem

Innan du ändrade till AHCI, nollade du raden som krävs i registret? Annars kan det var det som ger de konstiga meddelandet.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\msahci
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\iaStorV
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\iaStor

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

Innan du ändrade till AHCI, nollade du raden som krävs i registret? Annars kan det var det som ger de konstiga meddelandet.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\msahci
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\iaStorV
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\iaStor

han installerade windows efter att han satt den till AHCI

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.