Gamingdator - Viktigaste faktorerna för en bra uppleVelse (Plasma)

Permalänk
Medlem

Jag spelar diverse spel på min plasma TV, 42", riktigt smidigt att ligga i soffan med xbox kontrollen.

Spelar främst DC universe, där tycker jag att det är samma respons som på datorskärmen, kan inte heller direkt påstå att det blir suddigt eller ser fake ut. kör på HDMI @ 60Hz. Fungerar perfekt!
Har en samsung TV och kör i "Game-mode" som ändrar responstiden till 5ms enligt manualen. Men det är inte lika mjuka färger eller som när man kör utan! Det blir mer som en standard datorskärm.

Kan också tillägga att de flesta nya plasma apparaterna har ett in brännings skydd!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19KeVVa93:

Jag spelar diverse spel på min plasma TV, 42", riktigt smidigt att ligga i soffan med xbox kontrollen.

Spelar främst DC universe, där tycker jag att det är samma respons som på datorskärmen, kan inte heller direkt påstå att det blir suddigt eller ser fake ut. kör på HDMI @ 60Hz. Fungerar perfekt!
Har en samsung TV och kör i "Game-mode" som ändrar responstiden till 5ms enligt manualen. Men det är inte lika mjuka färger eller som när man kör utan! Det blir mer som en standard datorskärm.

Kan också tillägga att de flesta nya plasma apparaterna har ett in brännings skydd!

Lustigt att de inte kör samma responstid för allt? Det är nämligen främst inputlag tiden som reduceras med gaming mode. Vet dock att äldre lcd-modeller av sharp hade ett turboläge för responstid men idag tror jag att man kör samma sådan för allt. När du pratar plasma så är en pixel-responstid på 5ms extremt hög.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Och där har du helt fel, grattis.
I 2d Mode är det exakt 120 unika bilder per sekund.
I 3d mode delas det korrekt.

Med 2 "olika" syftas såklart på helt olika "tekniker"
dvs falska frames.

Varför tror du 120hz skärmar är nr1 bland gaming folket inom PC världen?
För 120hz, inte för skit med 3d. Utan just 120hz.

Går inte förklara för folk som inte spelat/provat 60hz via 120hz i spel/windows.

Sen allt skitsnack om MS, det är så obetydligt idag, input lag är det som spelar roll.
Och där är 120hz datorskärmarna nära 0, dvs liknande CRT skärmar.

Grattis till att jag har fel? Jag skrev inte att jag va helt säker på just detta (ang. 2D-3D mode). Nu när jag läst ditt inlägg (som jag missade igår natt) så tror jag såklart på det du skriver om 2D och 120Hz. Det är inget konstigt med det. Och det är absolut inte svårt att förstå skillnaden. Så jag förstår inte riktigt varför du säger så. Det märktes nästan lika väl när man satt med CRT back in the days. Jag brukade köra min skärm i 120Hz tillsammans med maxfps 120 i själva spelen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Lustigt att de inte kör samma responstid för allt? Det är nämligen främst inputlag tiden som reduceras med gaming mode. Vet dock att äldre lcd-modeller av sharp hade ett turboläge för responstid men idag tror jag att man kör samma sådan för allt. När du pratar plasma så är en pixel-responstid på 5ms extremt hög.

5ms på en plasma är naturligtvis input lag, pixelresponsen är försumbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

5ms på en plasma är naturligtvis input lag, pixelresponsen är försumbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, förmodligen så det va menat

5ms blir i sådana fall väldigt lågt istället. Tror min Sony TV har 15-20ms och den skall (vad jag vet) inte uppvisa något input lag i spel som gitarrhero osv som det annars är så uppenbart i.

En polares Samsung LCD (med gamingmode) är ospelbar i exempelvis sådana spel. Men det är som sagt en LCD.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Ok, input lag skulle vara faktorn som gör plasma till en dåligt val.
Synd dock.

Ska kolla in dem först.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Ok, input lag skulle vara faktorn som gör plasma till en dåligt val.
Synd dock.

Ska kolla in dem först.

nej, tvärt om! lcd har generellt mycket mer(mer är värre) input lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

nej, tvärt om! lcd har generellt mycket mer(mer är värre) input lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror man kan generallisera och säga att under 20ms är acceptabelt. Men, hade fortfarande aldrig skaffat en plasma om dataspelande var mitt största användningsområde. Sen så har vi ju fortfarande det där med 120Hz. Finns än så länge inga äkta 120Hz plasma där ute (vad jag vet).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Tror man kan generallisera och säga att under 20ms är acceptabelt. Men, hade fortfarande aldrig skaffat en plasma om dataspelande var mitt största användningsområde. Sen så har vi ju fortfarande det där med 120Hz. Finns än så länge inga äkta 120Hz plasma där ute (vad jag vet).

Frågan är då hur de kan ha aktiv 3d ?

Inga flames behövs om jag har fel, jag är inte så insatt i min TV.

Permalänk
Medlem

han menar 20ms i total input lag, inte pixelrespons responstiden är på max 2ms på en 3d-lcd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Okej, förmodligen så det va menat

5ms blir i sådana fall väldigt lågt istället. Tror min Sony TV har 15-20ms och den skall (vad jag vet) inte uppvisa något input lag i spel som gitarrhero osv som det annars är så uppenbart i.

En polares Samsung LCD (med gamingmode) är ospelbar i exempelvis sådana spel. Men det är som sagt en LCD.

Ingen tv/monitor tillverkare nämner input lag i specs:en på sina skärmar. det dom visar är RESPONS TID vilket är hur lång tid det tar för en pixel att gå igenom alla färger.(grey2grey)

Skrivet av dagbro:

nej, tvärt om! lcd har generellt mycket mer(mer är värre) input lag.

Skickades från m.sweclockers.com

spelar ingen roll vad för teknik bilden kommer ifrån på skärmar. det som räknas är hur mycket bilden förfinas inuti tv:en/monitorn innan den visas.

Rent generellt så är billigare skärmar bättre för spel iochmed att dom dyra focuserar på att göra en skarp bild vilket tar tid.
Men det finns så klart dyra skärmar som är gjorda för gaming som har låg input lag och låg ghosting.

Permalänk

Vi kan då konstatera att Vi inte kommer någon Vart med detta, alla säger olika saker.

Faktorerna för bästa repsons Vid spelande är alltså RESPONSTID,INPUT LAG,HZ och såklart BREDBANDETS RESPONSTID.

Jäkla jobb att få det bra då.

Pga brist på kunskap som gör att jag inte köper en stor plasma då platsen är inte direkt tillgänglig att offra utan att jag är säker på denna sak så köper jag en billig och bra, eV denna http://cdon.se/hemelektronik/22_led-tv_lg_22le330n-17048180 eller troligast denna http://cdon.se/hemelektronik/samsung_syncmaster_s23a350h_23_w...

Tycker dock någon borde ha kunskap att kunna förse en med bättre information om detta.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

vad är fel med din v-tangent?

och varför funderade du öht på att köpa en plasma när du egentligen vill ha en skärm som är en fjärdedel så stor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Vi kan då konstatera att Vi inte kommer någon Vart med detta, alla säger olika saker.

Faktorerna för bästa repsons Vid spelande är alltså RESPONSTID,INPUT LAG,HZ och såklart BREDBANDETS RESPONSTID.

Jäkla jobb att få det bra då.

Pga brist på kunskap som gör att jag inte köper en stor plasma då platsen är inte direkt tillgänglig att offra utan att jag är säker på denna sak så köper jag en billig och bra, eV denna http://cdon.se/hemelektronik/22_led-tv_lg_22le330n-17048180 eller troligast denna http://cdon.se/hemelektronik/samsung_syncmaster_s23a350h_23_w...

Tycker dock någon borde ha kunskap att kunna förse en med bättre information om detta.

Heelt off topic.. Men Varför skriVer du alla "V" så här? ^^

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Finns en hel del plasmor som har 0.001ms. Men inputlagget är inte lågt, så det är helt sjukt orelevant och meningslöst.
Sen kommer man ändå inte ifrån det att du inte kan få mer än 60hz.
Och en 120hz datorskärm blir rejält mycket mjukare.

Om dom hade släppt en LCD med 0.001 ms så hade jag kastat min 120hz skärm åt helvete direkt. En hög Hz gör att det flyter mjukare ja, men det är ghostingen och det förbaskade blurret vid snabba panoreringar som gör att CRT skärmarna fortfarande springer cirklar runt LCD skärmarna när det gäller gaming. Och kom inte och säg nånting annat. 120 hz är bara "släcka branden" hjälp för oss gamers, det är hög MS som sabbar mest.

OLED kommer KANSKE visa sig äga upp alla LCD 120 hz när den kommer igång. Den har snabbare ms, skärpa osv OCH kommer kanske finnas i +100 hz. Det blir nog nya gamingskärmarna som det ser ut.

Jag håller med om att Plasmaskärm kanske inte är någon bra ide eftersom alla plasmaskärmar är anpassade att vara en TV.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Om dom hade släppt en LCD med 0.001 ms så hade jag kastat min 120hz skärm åt helvete direkt. En hög Hz gör att det flyter mjukare ja, men det är ghostingen och det förbaskade blurret vid snabba panoreringar som gör att CRT skärmarna fortfarande springer cirklar runt LCD skärmarna när det gäller gaming. Och kom inte och säg nånting annat. 120 hz är bara "släcka branden" hjälp för oss gamers, det är hög MS som sabbar mest.

Härligt med någon som faktiskt ser LCD:s begränsningar men det är inte responstiden som är felet med LCD, det är hålltiden. En LCD håller kvar hela bilden tills nästa bild ska visas, medan en CRT bara pulserar den ett ögonblick och sedan blir svart. Det kanske låter sjukt att just det skulle påverka, men egentligen är det bara just det där första ögonblicket som är "rätt", sedan hinner scenen ändras innan nästa frame kommer. Då är det bättre med svart bild än att skärmen håller kvar den, annars får du motionblur när du rör ögonen över den "gamla" bilden.

Med andra ord skulle även en LCD med 0ms responstid ha motionblur.
Jag vet att det är jävligt svårt att tänka sig, men det finns massor av forskning om det här och det är verkligen så det ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cervatoz:

Ingen tv/monitor tillverkare nämner input lag i specs:en på sina skärmar. det dom visar är RESPONS TID vilket är hur lång tid det tar för en pixel att gå igenom alla färger.(grey2grey)

spelar ingen roll vad för teknik bilden kommer ifrån på skärmar. det som räknas är hur mycket bilden förfinas inuti tv:en/monitorn innan den visas.

Rent generellt så är billigare skärmar bättre för spel iochmed att dom dyra focuserar på att göra en skarp bild vilket tar tid.
Men det finns så klart dyra skärmar som är gjorda för gaming som har låg input lag och låg ghosting.

Jag påstod aldrig att det stod i spec'n för TV'n. Värdet har jag sett uppmätt i hårdvarurecensioner av just min TV. Plus det faktum att jag aldrig upplevt något inputlag oavsett applikation. Sony var nog rätt noga med att se till att deras egen konsoll fungerade felfritt på deras egena tv-apparater.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Om dom hade släppt en LCD med 0.001 ms så hade jag kastat min 120hz skärm åt helvete direkt. En hög Hz gör att det flyter mjukare ja, men det är ghostingen och det förbaskade blurret vid snabba panoreringar som gör att CRT skärmarna fortfarande springer cirklar runt LCD skärmarna när det gäller gaming. Och kom inte och säg nånting annat. 120 hz är bara "släcka branden" hjälp för oss gamers, det är hög MS som sabbar mest.

OLED kommer KANSKE visa sig äga upp alla LCD 120 hz när den kommer igång. Den har snabbare ms, skärpa osv OCH kommer kanske finnas i +100 hz. Det blir nog nya gamingskärmarna som det ser ut.

Jag håller med om att Plasmaskärm kanske inte är någon bra ide eftersom alla plasmaskärmar är anpassade att vara en TV.

OLED, där har du responstiden du pratar om.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Härligt med någon som faktiskt ser LCD:s begränsningar men det är inte responstiden som är felet med LCD, det är hålltiden. En LCD håller kvar hela bilden tills nästa bild ska visas, medan en CRT bara pulserar den ett ögonblick och sedan blir svart. Det kanske låter sjukt att just det skulle påverka, men egentligen är det bara just det där första ögonblicket som är "rätt", sedan hinner scenen ändras innan nästa frame kommer. Då är det bättre med svart bild än att skärmen håller kvar den, annars får du motionblur när du rör ögonen över den "gamla" bilden.

Med andra ord skulle även en LCD med 0ms responstid ha motionblur.
Jag vet att det är jävligt svårt att tänka sig, men det finns massor av forskning om det här och det är verkligen så det ligger till.

Att få bort motionblur helt är nog svårt. Skulle en lcd haft tillräckligt snabb responstid så hade problemet varit löst. OLED har tex. inte det problemet. Där har du snabbare responstid än för plasma. Hålltiden? När pixlarna inte behöver släppa genom något ljus så släcks det med responstidens hastighet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Att få bort motionblur helt är nog svårt. Skulle en lcd haft tillräckligt snabb responstid så hade problemet varit löst. OLED har tex. inte det problemet. Där har du snabbare responstid än för plasma. Hålltiden? När pixlarna inte behöver släppa genom något ljus så släcks det med responstidens hastighet.

Riktigt så enkelt är det inte.

http://scien.stanford.edu/pages/labsite/2010/psych221/projects/2010/LievenVerslegers/LCD_Motion_Blur_Lieven_Verslegers.htm

Jag förväntar mig inte att du ska förstå det, men grejen är att det inte är på skärmen det blir suddigt, utan i ögat. Responstiden spelar ingen roll, 25ms eller 0,000000001ms, du får ändå motion blur om pixeln hålls tänd en hel skärmuppdatering i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jag påstod aldrig att det stod i spec'n för TV'n. Värdet har jag sett uppmätt i hårdvarurecensioner av just min TV. Plus det faktum att jag aldrig upplevt något inputlag oavsett applikation. Sony var nog rätt noga med att se till att deras egen konsoll fungerade felfritt på deras egena tv-apparater.

spelar du inte rock band/guitar hero. fighting spel eller quake så är din applikationer inte känsliga för sånt.

helt ärligt så tror jag inte sony bryr sig ett dugg om att göra en tv till ps3.

Då skulle vi sett en marknadsföring för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cervatoz:

spelar du inte rock band/guitar hero. fighting spel eller quake så är din applikationer inte känsliga för sånt.

helt ärligt så tror jag inte sony bryr sig ett dugg om att göra en tv till ps3.

Då skulle vi sett en marknadsföring för det.

fyi så spelar input lag ingen roll i musikspel eftersom man kan kompensera det med ljudspåret.. finns en inställning för det i settings

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

fyi så spelar input lag ingen roll i musikspel eftersom man kan kompensera det med lite fördröjning på ljudspåret.. finns en inställning för det i settings

Skickades från m.sweclockers.com

skönt med en tv då som kan lagga mellan 50-150 ms.