Permalänk

Tips på grafikkort?

Jag har sålt min gamingdator för jag kände att jag behövde inte så mycket power eftersom jag inte spelar så mycket!
Just nu sitter jag på en gammal burk med en Q6600 2 gig minne och ett grafikkort från claes ohlsson Geforce 8400 gs tror jag det heter!
Testade lira skyrim på lägsta och fick typ 7 fps Så ett lite bättre grafikkort kanske inte hade skadat så jag kan iaf lira lite iaf jag vill! Nån som har nått tips på ett bra men ändå billigt grafikkort? Helst tyst också!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Jag har sålt min gamingdator för jag kände att jag behövde inte så mycket power eftersom jag inte spelar så mycket!
Just nu sitter jag på en gammal burk med en Q6600 2 gig minne och ett grafikkort från claes ohlsson Geforce 8400 gs tror jag det heter!
Testade lira skyrim på lägsta och fick typ 7 fps Så ett lite bättre grafikkort kanske inte hade skadat så jag kan iaf lira lite iaf jag vill! Nån som har nått tips på ett bra men ändå billigt grafikkort? Helst tyst också!

MVH

Länka ditt moderkort och är det DDR2 ram?
Jag skulle rekommendera ett AMD kort på 700-900 Kr t.ex. http://www.inet.se/produkt/5409223/gigabyte-radeon-hd6770-102...

Permalänk
Medlem

Detta 5770 ger nog en trevlig ökning för pengarna: http://www.sweclockers.com/annons/63606-asus-560-ti-och-sapph...
Annars kan du ju köpa 560ti't i annonsen, fast läs den då lite mer ingående innan du slår till.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Detta 5770 ger nog en trevlig ökning för pengarna: http://www.sweclockers.com/annons/63606-asus-560-ti-och-sapph...
Annars kan du ju köpa 560ti't i annonsen, fast läs den då lite mer ingående innan du slår till.

Skulle inte rekommendera en 5770, jag har haft en sån. Bara massa problem och prestandan var inte den jag var ute efter. Hellre ett nytt grafikkort från denna generationen när man ändå ska köpa.

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat ett 6870, då kan du lira Skyrim med det mesta på Ultra utan problem.
Inte så farligt dyrt, och väldigt bra prestanda för pengarna.

http://www.inet.se/produkt/5409362/xfx-radeon-hd6870-1024mb-2... t.ex

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av sandrop:

Skulle inte rekommendera en 5770, jag har haft en sån. Bara massa problem och prestandan var inte den jag var ute efter. Hellre ett nytt grafikkort från denna generationen när man ändå ska köpa.

Va? 5770 fungerar precis lika bra som vilket grafikkort som helst. Det finns alltid söndagsexemplar. Tråkigt att du råkade ut för ett.

Att du sedan rekommenderar ett 6770, som är exakt samma kort som 5770 förutom en nyare HDMI-version, gör ju att man funderar på om du trollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Va? 5770 fungerar precis lika bra som vilket grafikkort som helst. Det finns alltid söndagsexemplar. Tråkigt att du råkade ut för ett.

Att du sedan rekommenderar ett 6770, som är exakt samma kort som 5770 förutom en nyare HDMI-version, gör ju att man funderar på om du trollar.

Trollar inte, ett 6770 är aningen snabbare och av nya generationen. Eftersom jag inte tror han är en seriös gamer så rekommenderade jag inte ett 6870 som jag själv använder men om han vill ha ett sånt är det något jag rekommenderar. Bytte 5770 2 ggr hos dustin båda gångerna krånglade drivers och värmeproblem. Kolla google så kan du se vääääldigt många resultat på att det är klagomål på det kortet. Men som sagt, om man väl ska köpa ett kort kan det lika gärna vara av en ny generation

Permalänk
Medlem

jag rekar ett beggat 5770 för 4-500:- alt ett GTX460 som är snabba o brukar ligga mellan 6-800:-

Om det är nytt o en budget under 1000:- GTS460/radeon 6770 eller det billigaste GTX550ti

Skrivet av sandrop:

Skulle inte rekommendera en 5770, jag har haft en sån. Bara massa problem och prestandan var inte den jag var ute efter. Hellre ett nytt grafikkort från denna generationen när man ändå ska köpa.

jag har haft 7st 5770 kort o inga gav mig problem, sen är prestanda utmärkt för en lite peng. sen rekar du 6770 som är samma kort förutom hdmi uppdatering

dom presterar likadant klock för klock, sen när det gäller problem så har det inte med 5770 i sig utan tillverkarna och vilka kylare dom använder.

Permalänk
Skrivet av sandrop:

Trollar inte, ett 6770 är aningen snabbare och av nya generationen.

Ursäkta? HD6770 och HD5770 är precis lika snabba, eftersom de är exakt samma kort med olika siffror.
Du gnäller på HD5770 sen rekommenderar du just precis det kortet fast med 5'an utbytt till en 6'a.....
Troll.

Edit: För att förtydliga: 5770 och 6770 är samma kort. Samma kort. Annat namn.

Permalänk
Medlem

2GB ram kommer vara på smärtgränsen i de flesta moderna spel, och om du inte klockar processorn är det nog inte värt att investera i allt för snabba grafikkort, då dom kommer hållas tillbaka ganska mycket av processorn. 6850/6870/560/560ti är vad jag skulle rekommendera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Ursäkta? HD6770 och HD5770 är precis lika snabba, eftersom de är exakt samma kort med olika siffror.
Du gnäller på HD5770 sen rekommenderar du just precis det kortet fast med 5'an utbytt till en 6'a.....
Troll.

Edit: För att förtydliga: 5770 och 6770 är samma kort. Samma kort. Annat namn.

samma GPU innebär inte samma kort! det finns några skillnader som h.264 3D accelerering, och en nyare hdmi version.

Permalänk
Skrivet av medbor:

samma GPU innebär inte samma kort! det finns några skillnader som h.264 3D accelerering, och en nyare hdmi version.

Och jag skrev om HDMI ovan. Det är dock bara bioset som skiljer lite och med en biosuppdatering hade ett 5750- och 5770-kort kunnat bli 6750 eller 6770. Som sagt, samma kort, negligerbar skillnad.

Edit: Eller du kanske är av den åsikten att en biosuppdatering på ett moderkort gör att man får ett helt nytt moderkort?