Korrupta saves i Skyrim

Permalänk
Medlem

Korrupta saves i Skyrim

För 2 månader sedan slog åskan ner och sabbade mitt moderkort + CPU
Efter att ha handlat nya grejer blev jag tvungen att ominstallera win7 på sys-disken där jag hade mina
o-uppbackade skyrim-saves.

Jag har använt "Get Data Back" för att återskapa savefilerna från sys-disken och det är inga problem.
Problemet uppstår när jag sedan ska försöka ladda savefilerna i Skyrim.
När man ser savefilerna i menyn så står det "unknown location" och dom saknar thumbnail.
När man laddar dom så får jag ett felmeddelande i stil med "The savegame cannot be loaded because it
is outdated. It's version is 0. and the current version is 8."
En enda fil, quicksave.ess.bak har thumbnail och location "ironbird barrow" men när jag försöker ladda den så fastnar det i laddningsprocessen och spelet drar aldrig igång.

Har slängt iväg ett mail om detta till Bethesda också men väntar fortfarande på svar.

Någon här som råkat ut för något liknande eller har tips på vad man skulle kunna pröva?
Någon .ess-editor kanske?

Ska tillägga att jag kört helt utan mods och aldrig ändrat uGrids-parametern.

Permalänk
Medlem

Låter knepigt. Jag antar att du kunnat hämta annan data via recoveryn och andra filer fungerar utan problem? Har du kollat igenom alla NTFS och ägarrättigheter på sparfilerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Låter knepigt. Jag antar att du kunnat hämta annan data via recoveryn och andra filer fungerar utan problem? Har du kollat igenom alla NTFS och ägarrättigheter på sparfilerna?

Ja det har inte varit några problem med bilder eller så...
Jag kollade igenom ägarrättigheterna också utan att finna något märkligt.

Googlar man på problemet så finner man rätt många trådar i andra forum där folk med liknande problem beklagar sig.
Verkar som att en hel del fått korrupta save-filer av olika orsaker.

Ett tips till alla er som fortfarande har save-filer som fungerar.. Backa upp dem på en annan disk!

Permalänk
Medlem

Hade du spelat väldigt många timmar då?
Det finns gott om savefiler från andra du kan ladda ner & göra till dina annars.

Permalänk
Medlem

Återskapning är inte felfritt, sedan kan det vara att de är förkorta filer, vet inte exakt hur skyrim svaes är uppbyggda men har du återbyggt dem med både en start och en slut hex? eller dylikt?
Dvs att du sa åt programmet du använde vad det skulle leta efter som start och som stop på filen?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Hade du spelat väldigt många timmar då?
Det finns gott om savefiler från andra du kan ladda ner & göra till dina annars.

Jag hade väl spelat typ 80-90 timmar och låg på level 47
Om inget annat hjälper så får jag göra det, men du vet hur mkt man gillar sin karaktär när man väl spelat in sig på den

Skrivet av Ferrat:

Återskapning är inte felfritt, sedan kan det vara att de är förkorta filer, vet inte exakt hur skyrim svaes är uppbyggda men har du återbyggt dem med både en start och en slut hex? eller dylikt?
Dvs att du sa åt programmet du använde vad det skulle leta efter som start och som stop på filen?

Jag "bad" bara Get Data Back att söka igenom systemdisken efter en ominstallation av OS och det hittade typ 700 000 filer.
Sen letade jag upp save-filerna och kopierade över dem till en annan hårddisk varpå jag lade in dem i Saves-mappen i My Documents.
De filer jag är intresserad av ligger på drygt 10Mb, har rätt namn osv... Allting ser bra ut ända tills jag försöker ladda dem i Skyrim.
Då visar det sig att de är korrupta. Vore kul att öppna en av dem för att se hur de verkar inuti.
Ska kika lite mer i Get Data Back och se om det finns fler inställningar att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av omegasys:

Jag hade väl spelat typ 80-90 timmar och låg på level 47
Om inget annat hjälper så får jag göra det, men du vet hur mkt man gillar sin karaktär när man väl spelat in sig på den

Ajajaj. Hoppas du får liv i dina save:s då, alternativt beklagar sorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Ajajaj. Hoppas du får liv i dina save:s då, alternativt beklagar sorgen.

Tack ska du ha, jag överlever men ändå surt att börja om från början

Permalänk
Medlem

Jag har texturer som flimrar. oftast vid vatten.
Vet inte om det beror på AMD:s skitdrivrutiner eller Skyrim men det har inte och göra med mina moddar i alla fall.
Någon som har samma problem?

Permalänk
Skrivet av LOLmeOUT:

Jag har texturer som flimrar. oftast vid vatten.
Vet inte om det beror på AMD:s skitdrivrutiner eller Skyrim men det har inte och göra med mina moddar i alla fall.
Någon som har samma problem?

Jag hade problem med några flimrande texturer innan också, fast med ansiktet på min karaktär och hela bakgrunden i ingame-menyerna. Det försvann när jag provade att avinstallera CAP (11.12 CAP 1 för att vara mer exakt). Så har du det installerat till dina drivrutiner så prova att avinstallera det.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Även om du skulle få en save att fungera skulle jag inte rekommendera att använda, det är många bitar i en 10mb fil så det är minimal chans att spelet skulle fungera felfritt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Jag hade problem med några flimrande texturer innan också, fast med ansiktet på min karaktär och hela bakgrunden i ingame-menyerna. Det försvann när jag provade att avinstallera CAP (11.12 CAP 1 för att vara mer exakt). Så har du det installerat till dina drivrutiner så prova att avinstallera det.

Jag har nog redan provat att avinstallera det. Har aldrig varit ett fan av CAP heller så jag installlerade det för att se om det fixade problemen.
Det kan kanske funka om man gör en "egen" profil?
Jag har också provat att "disabla" Crossfire och då är det inte något som flimrar men man vill ju såklart ha 100+ i FPS om man har en 120 Hz skärm. :/