Permalänk
Medlem

Har ett märkligt problem med min dator...

Har skrivit en tråd om detta tidigare, men folk började låna tråden och jag fick som ingen hjälp så nu gör jag en ny och hoppas det är ok!
Jag köpte nya datakomponenter i onsdags. Ett ASUS p8Z68-V GEN3. Och en Intel-core i5 2500K 3,30ghz och ett 4 gb RAM 1600mhz. Jag körde en sån där auto tune i ai suit II pogramet och den körde då osv och sen skulle den starta om sig och precis innan den stängde av sig så blinkade led fläktarna osv i datorn och sen stängde av sig helt, och sen efter drygt 5-6 sek så startade den upp sig igen och stängde ner sig igen ganska snabbt och det blinkade som vanligt och stängde av sig som det hände först. Men sen efter 3 gånger så startade den upp sig och då den kom in i windows så kommer pogramet upp att den "överkl9ockar" eller vad det nu stod innom 1 min. Och jag väntade och sen körde den igång sig. Då den var ungerfär på 40% så blev det samma den stängde ner sig och blinkade you know. Nåja efter det så vare inga problem! Sen gick jag in i BIOS och bara kiikade och hittade CPU auto tune, jag klickade på det och sedan "OK" Direkt jag klickade så stängde datorn av sig som vanligt att den blinkade och höll på.... Men men fick lite hjälp här på sweclockers att det är bara skit med auto-tune! Så jag fixade allt som den var i början. Sen efter det har bara datorn stått igång till ikväll! Jag skulle sätta dit en annan kylare och fixa lite kabel tjafs... Allt gick bra jag var försiktig så klart jag plockade ihop allt och satte i ström sladden, och då jag klickade på strömbrytaren så startade datorn sig i typ 1 sek och stängde av sig, jag väntade och vips så startade datorn av sig själv :s Sen började den igen att stänga av sig och blinka innan, den höll säkert på 4-5 gånger!!! Men sen gick den igång... Nu har den fungerat utan problem faktist. Men en sak, innan jag startade datorn så satte jag igång "tpu" och "epu". Det jag funderar över är att den verkar ju vara något galet med strömmen :O? Snälla hjälp mig! TACK PÅ FÖRHAND!/Jonathan.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

reseta bios/uefi. auto overclock program brukar inte vara så bra vad jag vet

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

reseta bios/uefi. auto overclock program brukar inte vara så bra vad jag vet

Det är det jag har gjort. Gick in i BIOOS och defulta och sparade. Men det gjorde jag innan jag bytte kylare osv.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

inget konstigt med det, auto oc-program startar om datorn flera gånger för att hitta den högsta överklockningen som bootar.. om det sedan går stabilt och eller optimerat skiter de i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

inget konstigt med det, auto oc-program startar om datorn flera gånger för att hitta den högsta överklockningen som bootar.. om det sedan går stabilt och eller optimerat skiter de i

Skickades från m.sweclockers.com

Men har ju ingen auto tune igång. Har ju defulta allt i BIOS ingen överklockning är gjord alltså

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Ta ur och i batteriet på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tisu:

Ta ur och i batteriet på moderkortet.

Och sen då jag har tagit ur det? Bara stoppa in det igen eller?. Btw Har hört mycket om att det kan ligga i PSU:n. Eftersom mitt grafik-kort kräver 450W och sen har den ju bara 50 kvar och jag har ju bara ett 500W i den

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att jag fick till allt detta nu med att släppa in ett Corsair 800W. Har testat stänga av den och det blinkar INTE!. Men nu är det något annat x) Då jag testade stänga av den för att se om led belysningen blinkade osv så stängdes datorn av och efter typ 3-5 sek så gick den igång igen :s? Men fick inte fram någon bild då. Kan hända att tv:n stängdes av samtidigt i dont know^^ Och jo att då jag trycker på strömbrytaren så går datorn igång i typ jävligt snabbt och stängs av lika snabbt. Sen väntar man någon sekund så startar den automatiskt, så vad hamnar jag i för skit ):

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Har skrivit en tråd om detta tidigare, men folk började låna tråden och jag fick som ingen hjälp så nu gör jag en ny och hoppas det är ok!
Jag köpte nya datakomponenter i onsdags. Ett ASUS p8Z68-V GEN3. Och en Intel-core i5 2500K 3,30ghz och ett 4 gb RAM 1600mhz. Jag körde en sån där auto tune i ai suit II pogramet och den körde då osv och sen skulle den starta om sig och precis innan den stängde av sig så blinkade led fläktarna osv i datorn och sen stängde av sig helt, och sen efter drygt 5-6 sek så startade den upp sig igen och stängde ner sig igen ganska snabbt och det blinkade som vanligt och stängde av sig som det hände först. Men sen efter 3 gånger så startade den upp sig och då den kom in i windows så kommer pogramet upp att den "överkl9ockar" eller vad det nu stod innom 1 min. Och jag väntade och sen körde den igång sig. Då den var ungerfär på 40% så blev det samma den stängde ner sig och blinkade you know. Nåja efter det så vare inga problem! Sen gick jag in i BIOS och bara kiikade och hittade CPU auto tune, jag klickade på det och sedan "OK" Direkt jag klickade så stängde datorn av sig som vanligt att den blinkade och höll på.... Men men fick lite hjälp här på sweclockers att det är bara skit med auto-tune! Så jag fixade allt som den var i början. Sen efter det har bara datorn stått igång till ikväll! Jag skulle sätta dit en annan kylare och fixa lite kabel tjafs... Allt gick bra jag var försiktig så klart jag plockade ihop allt och satte i ström sladden, och då jag klickade på strömbrytaren så startade datorn sig i typ 1 sek och stängde av sig, jag väntade och vips så startade datorn av sig själv :s Sen började den igen att stänga av sig och blinka innan, den höll säkert på 4-5 gånger!!! Men sen gick den igång... Nu har den fungerat utan problem faktist. Men en sak, innan jag startade datorn så satte jag igång "tpu" och "epu". Det jag funderar över är att den verkar ju vara något galet med strömmen :O? Snälla hjälp mig! TACK PÅ FÖRHAND!/Jonathan.

Auto Tune funkar bara om du har minnen som vill ha 1.5V annars kommer de fucka ur totalt, visa 1600 mhz minnen vill ha 1.6V till 1.65V beroende på Timeings alltså svarstider för minnet. Nu när du inte skriver vad du har för minen så är de svårt för oss att hjälpa dig, bra 1600 mhz minnen kör cl 8 i 1.5V
de vill säga 8-8-8-24 börja med att få till minnena de som brukar krångla mest

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blom_771:

Auto Tune funkar bara om du har minnen som vill ha 1.5V annars kommer de fucka ur totalt, visa 1600 mhz minnen vill ha 1.6V till 1.65V beroende på Timeings alltså svarstider för minnet. Nu när du inte skriver vad du har för minen så är de svårt för oss att hjälpa dig, bra 1600 mhz minnen kör cl 8 i 1.5V
de vill säga 8-8-8-24 börja med att få till minnena de som brukar krångla mest

Tack för ditt inlägg. Men problemet var att mitt psu var för klent, hade ett 500W och mitt grafikkort rekomenderade att man hadde ett 600W eller större. Och nu har jag ett 800W och det fungerar perfekt!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Whaea:

Tack för ditt inlägg. Men problemet var att mitt psu var för klent, hade ett 500W och mitt grafikkort rekomenderade att man hadde ett 600W eller större. Och nu har jag ett 800W och det fungerar perfekt!

Hur skulle ett 500w vara för klent för de systemspec du precis skrev? Nej det är inte ditt nätaggregat kan jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Hur skulle ett 500w vara för klent för de systemspec du precis skrev? Nej det är inte ditt nätaggregat kan jag säga.

Men den blinkar ju inte och har sig nu längre? Fick ett annat problem däremot... Bytte då till ett 800W, tog och testade att stänga av den, fungerade perfekt! Men då den stod av så ville den starta igen efter typ 10 sekunder :s? Och då kommer den inte igång, den bootar inte... Det lyser bara en röd lampa på moderkortet "CPU_LED" Har testad cleara Cmos. Som jag förstod så skulle man ta "jumpern" Och flytta den och hålla den där i 5-10 sekunder, och det gjorde jag men är samma igen och har även dubbelt kollat så sladdarna sitter i^^ Har du någon lösning? Och har av installerat ai suit II och INGEN överklockning är igång förutom på grafikkortet.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Skrivet av Whaea:

Och sen då jag har tagit ur det? Bara stoppa in det igen eller?. Btw Har hört mycket om att det kan ligga i PSU:n. Eftersom mitt grafik-kort kräver 450W och sen har den ju bara 50 kvar och jag har ju bara ett 500W i den

Grafikkortet kräver inte 450 watt:) det är vad som dom rekommenderar som minsta watt för att kunna driva HELA datorn.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Grafikkortet kräver inte 450 watt:) det är vad som dom rekommenderar som minsta watt för att kunna driva HELA datorn.

Jo jag vet, hade uppfattat det HELT galet! Och skäms för det. Haha!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Har du minnen med x.m.p profil?
Plus, vad är det för minnen exakt du har, för det här är typiskt för just minnesproblem på Asus moderkort, har haft en del liknande bekymmer med minnen som inte varit riktigt kompatibla med asusmoderkort på sistone
Det har alltid löst sig genom att använda minne med x.m.p profil (för att jag är bekväm av mig,hehe) för då slipper man hålla på att ställa in allt manuellt.
Kolla även så att dina minnen finns med i listan för godkända minnen på ditt moderkort.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Har du minnen med x.m.p profil?
Plus, vad är det för minnen exakt du har, för det här är typiskt för just minnesproblem på Asus moderkort, har haft en del liknande bekymmer med minnen som inte varit riktigt kompatibla med asusmoderkort på sistone
Det har alltid löst sig genom att använda minne med x.m.p profil (för att jag är bekväm av mig,hehe) för då slipper man hålla på att ställa in allt manuellt.
Kolla även så att dina minnen finns med i listan för godkända minnen på ditt moderkort.

Ska göra det. Är jag osäker så skickar jag länk på det jag har.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Har du minnen med x.m.p profil?
Plus, vad är det för minnen exakt du har, för det här är typiskt för just minnesproblem på Asus moderkort, har haft en del liknande bekymmer med minnen som inte varit riktigt kompatibla med asusmoderkort på sistone
Det har alltid löst sig genom att använda minne med x.m.p profil (för att jag är bekväm av mig,hehe) för då slipper man hålla på att ställa in allt manuellt.
Kolla även så att dina minnen finns med i listan för godkända minnen på ditt moderkort.

Detta ram minne har jag
http://www.webhallen.com/hardvara/132550-corsair_xms3_vengean...

Och detta moderkort
http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V_PROG...

Nog verkar ju ram minnet passa eller har jag glömt något?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Detta ram minne har jag
http://www.webhallen.com/hardvara/132550-corsair_xms3_vengean...

Och detta moderkort
http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V_PROG...

Nog verkar ju ram minnet passa eller har jag glömt något?

---------------
Japp, detta ramminne ska funka utmärkt
Ställ in dem så att de är i xmp-läge i bios, alltså sätt minnesprofilen till xmp-läge så bör detta lösa sig, bör nog kanske även uppdatera bios så fort du får datorn stabil i åtminstone biosläge

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

---------------
Japp, detta ramminne ska funka utmärkt
Ställ in dem så att de är i xmp-läge i bios, alltså sätt minnesprofilen till xmp-läge så bör detta lösa sig, bör nog kanske även uppdatera bios så fort du får datorn stabil i åtminstone biosläge

Okej. För att vara säker kan du beskriva exakt vart jag går? Är inte van inne i BIOS

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Okej. För att vara säker kan du beskriva exakt vart jag går? Är inte van inne i BIOS

-----------
Hm, ska försöka
Börja med att gå in i advanced mode, det gör du uppe i högra hörnet, där exit osv är
Sen går du till fliken Ai Tweaker
Där har du en post som heter Ai overclock tuner, ändra där till xmp profil och sen sparar du och går ur och provstartar

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------
Hm, ska försöka
Börja med att gå in i advanced mode, det gör du uppe i högra hörnet, där exit osv är
Sen går du till fliken Ai Tweaker
Där har du en post som heter Ai overclock tuner, ändra där till xmp profil och sen sparar du och går ur och provstartar

Ändrade den till XMP och testade, fortfarande samma problem. Men gjorde ingen upptadering av BIOS borde jag det, och isf var gör jag det?^^

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Ändrade den till XMP och testade, fortfarande samma problem. Men gjorde ingen upptadering av BIOS borde jag det, och isf var gör jag det?^^

-----------
Jag insåg efter att själv ha kollat, vad det finns för bios, att till just ditt kort finns inte ens någon biosuppdatering, sorry

Men, har en annan ide, har du kört memtest på dina minnen eller kört ett minne i taget för att se om det funkar?
Plus i vilka slots har du satt minnena i?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------
Jag insåg efter att själv ha kollat, vad det finns för bios, att till just ditt kort finns inte ens någon biosuppdatering, sorry

Men, har en annan ide, har du kört memtest på dina minnen eller kört ett minne i taget för att se om det funkar?
Plus i vilka slots har du satt minnena i?

Har inte kört något memtest. Och det ska väll visst gå att upptadera BIOS? För då jag hade installerat AI suit II Så gick det att upptadera där. Jag har ett 4gb minne och det sitter i Slott 2 eftersom jag inte får plats på första då skitkylaren jag köpte tar upp plats... Men det ska väll inte ha någon betydelse?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Har inte kört något memtest. Och det ska väll visst gå att upptadera BIOS? För då jag hade installerat AI suit II Så gick det att upptadera där. Jag har ett 4gb minne och det sitter i Slott 2 eftersom jag inte får plats på första då skitkylaren jag köpte tar upp plats... Men det ska väll inte ha någon betydelse?

------------------
Mycket konstigt!
För på deras egna hemsida, så finns det bara ursprungsbioset, dvs det bios som moderkortet kom med från fabrik, hmmmm, konstigt
Du har alltså minnet i sloten som är näst närmast cpukylaren om jag förstår dig rätt, det är isf rätt slot

Men, kör memtest, det finns en skiva du bränner ut eller så kan du även köra en installer på ett usbminne
Sök bara på memtest på google så får du upp deras sida som första träff

Bränn antingen ut skivan och kör testet i en runda eller två, rekommenderat är väl fem men jag brukar köra 2 då det brukar räcka utmärkt för att se om minnet har fel på sig
Ifall memtest rapporterar fel med en massa rödmarkerade rader så är ditt minne trasigt och då ska du göra en rma på den och få en ny på garanti
Ifall memtest inte rapporterar fel, ja då vetetusan, att uppdatera via ai-suite är inte rekommenderat men ibland kan det vara enda sättet men då måste man ha en såpass stabil dator att man hinner få igenom uppdateringen
Låser sig datorn, eller strömmen går lr liknande under uppdateringen blir det ett helsicke att få igång datorn om ens möjligt alls igen utan att få ett nytt moderkort, asus och alla tillverkare friskriver sig från ansvar för fel under flashning av bios på moderkort:(

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------------
Mycket konstigt!
För på deras egna hemsida, så finns det bara ursprungsbioset, dvs det bios som moderkortet kom med från fabrik, hmmmm, konstigt
Du har alltså minnet i sloten som är näst närmast cpukylaren om jag förstår dig rätt, det är isf rätt slot

Men, kör memtest, det finns en skiva du bränner ut eller så kan du även köra en installer på ett usbminne
Sök bara på memtest på google så får du upp deras sida som första träff

Bränn antingen ut skivan och kör testet i en runda eller två, rekommenderat är väl fem men jag brukar köra 2 då det brukar räcka utmärkt för att se om minnet har fel på sig
Ifall memtest rapporterar fel med en massa rödmarkerade rader så är ditt minne trasigt och då ska du göra en rma på den och få en ny på garanti
Ifall memtest inte rapporterar fel, ja då vetetusan, att uppdatera via ai-suite är inte rekommenderat men ibland kan det vara enda sättet men då måste man ha en såpass stabil dator att man hinner få igenom uppdateringen
Låser sig datorn, eller strömmen går lr liknande under uppdateringen blir det ett helsicke att få igång datorn om ens möjligt alls igen utan att få ett nytt moderkort, asus och alla tillverkare friskriver sig från ansvar för fel under flashning av bios på moderkort:(

Jadu... Får väll köra Memtest. Har aldrig använt det tidigare! Men skriv ner hur jag kör igång det osv om det är avancerat pogram annars kan jag nog klura ut det själv. Och vad bör jag tänka på osv när jag kör det? OCH om det inte skulle visa några fel på ram minnet vad kan det vara tro du?
Jo det är i slott 2 närmaste kylaren (:

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Jadu... Får väll köra Memtest. Har aldrig använt det tidigare! Men skriv ner hur jag kör igång det osv om det är avancerat pogram annars kan jag nog klura ut det själv. Och vad bör jag tänka på osv när jag kör det? OCH om det inte skulle visa några fel på ram minnet vad kan det vara tro du?
Jo det är i slott 2 närmaste kylaren (:

--------------
Memtest är skitsimpelt, ifall du bränner på skiva, så starta bara programmet från cd och sen sköter det sig självt, du kommer inte behöva tänka på nåt annat än att det ska gå igenom utan fel

Ifall det inte är fel på ram, jadu, då vetetusan faktiskt, isf kanske du skulle sticka iväg och se om du inte kan låna ett minne av nån, eller kanske köpa dig en annan sticka, gärna en 2gb kingston med xmp profil, för vad jag vet har de aldrig fallerat på just asus moderkort

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Har skrivit en tråd om detta tidigare, men folk började låna tråden och jag fick som ingen hjälp så nu gör jag en ny och hoppas det är ok!
Jag köpte nya datakomponenter i onsdags.....

Hej!
Såg att många föreslagit många konstiga saker här och tänkte berätta hur det var för mig. Jag minns tyvärr inte exakt hur jag löste det men det du beskrev med att datorn varvar upp, blir tyst och sedan startar efter någon sekund är en BIOS-inställning. Har något med sleep-läget att göra. Nu minns jag inte vad det var jag ändrade i min BIOS men tänkte bara skriva lite snabbt innan du gör något som kanske sabbar det hela.

Jag har också ASUS-kort med upplåst CPU, så borde vara likvärdigt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Hej!
Såg att många föreslagit många konstiga saker här och tänkte berätta hur det var för mig. Jag minns tyvärr inte exakt hur jag löste det men det du beskrev med att datorn varvar upp, blir tyst och sedan startar efter någon sekund är en BIOS-inställning. Har något med sleep-läget att göra. Nu minns jag inte vad det var jag ändrade i min BIOS men tänkte bara skriva lite snabbt innan du gör något som kanske sabbar det hela.

Jag har också ASUS-kort med upplåst CPU, så borde vara likvärdigt.

Nu börjar humöret höjas! Haha försök verkligen lista ur hur du gjorde. Ska gräva runt lite på googel och andra sidor och se. Tack för ditt svar!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Hej!
Såg att många föreslagit många konstiga saker här och tänkte berätta hur det var för mig. Jag minns tyvärr inte exakt hur jag löste det men det du beskrev med att datorn varvar upp, blir tyst och sedan startar efter någon sekund är en BIOS-inställning. Har något med sleep-läget att göra. Nu minns jag inte vad det var jag ändrade i min BIOS men tänkte bara skriva lite snabbt innan du gör något som kanske sabbar det hela.

Jag har också ASUS-kort med upplåst CPU, så borde vara likvärdigt.

--------------
C1 state/sleep mode, har aldrig sett det påverka coldboot problemet som många sandybridgesystem verkar lida av från asus, ifall det nu var det du hade
Men, det är ju simpelt kollat i bios under inställningarna för strömsparlägen osv har jag för mig att det ligger

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Nu börjar humöret höjas! Haha försök verkligen lista ur hur du gjorde. Ska gräva runt lite på googel och andra sidor och se. Tack för ditt svar!

-----------
Kör ändå memtest, har aldrig sett detta påverka förut (bygger nästan dagligen system med olika moderkort)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(