Sverige skrev under ACTA-avtalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Du missade poängen. Det är klart att alla protestanter protesterar för egen vinnings skull, det handlade om att protestera av rätt anledning, d.v.s. vad man anser vara moraliskt rätt.

Nej, jag illustrerade hur svag den var. Din invändning gick ut på att vissa fildelare skulle protestera för egen vinning och att detta skulle drabba andra, vilket är exakt hur det ligger till för alla sorters protester.

Vidare blir det märkligt att du nu helt plötsligt tvärvänder och anser att dessa "vissa fildelare" faktiskt protesterar av rätt anledning, för deras protester måste väl rimligtvis handla lika mycket om vad de anser vara moraliskt rätt som när någon annan person protesterar, eller hur?

Skrivet av mahasj:

En diskussion blir ganska svår om man är låst vid en sak och inte möjliggör andra infallsvinklar.(...)

Förvisso, men det är en viss skillnad på att enbart presentera andra infallsvinklar och att presentera jämförelser och motfrågor som går ut på ta en långt mer isolerad företeelse som de flesta människor anser vara fel och applicera det på ett resonemang som går ut på att de flesta människor i världen anser något vara fullt acceptabelt.

Dessa motfrågor var inte direkt relevant för Musketörs resonemang, men trots denna irrelevans har de likväl potentialen att i en oförsiktig läsares ögon förminska hans argument. Det var av den anledningen jag valde att kommentera, då jag anser att bemötandet ligger i gråzonen för hederligt vs ohederligt resonemang. Skulle det tolkas på ett av de två sätten så skulle bemötandet effektivt kunna fylla rollen som ett "guilt by association"-argument.

Skrivet av mahasj:

Det är helt rätt. Likaså om man tar bort dagens lagstiftning om kvinnovåld så är det inte möjligt att kränka en kvinna med våld längre.

När du refererar till lagstiftning om kvinnovåld så antar jag att du menar lagstiftning som berör misshandel och dylikt.

I vilket fall som helst så stämmer inte ditt påstående. Ifall du tar bort lagarna som reglerar misshandel så kommer du fortfarande att kunna kränka andra människor genom våld. Det blir snabbt tydligt ifall man börjar läsa lite i bland annat FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna.

Skrivet av mahasj:

Jag försöker föra en diskussion, bolla idéer och åsikter för att kunna utveckla diskussionen och andra tankar, och eventuellt se saker och ting i nya infallsvinklar.

Skrivet av mahasj:

Jag försöker föra en diskussion, bolla idéer och åsikter för att kunna utveckla diskussionen och andra tankar, och eventuellt se saker och ting i nya infallsvinklar. Förövrigt så var det precis som du skriver en fråga till Musketör. Eller förhindrar du mig rätten att kunna ställa en fråga till någon, utan istället dra upp att det är irrelevant? Har du någon aning om vad jag försöker leda en diskussionen till? Vad du anser är irrelevant kanske alls är irrelevant egentligen, om diskussionen utvecklas?

Vad jag syftade på var att frågan var missvisande, och därmed irrelevant, för Musketörs resonemang. Tyvärr är det i diskussioner allt för ofta som frågor ställs på det där sättet med syftet att indirekt tillskriva åsikter till meningsmotståndare som de inte yttrat. Nu påstår jag inte att det är vad du gör, men det är anledningen till att jag reflexmässigt reagerar på frågor som kan tolkas på det sättet.

Skrivet av mahasj:

Jag ignorerar detta inlägg eftersom jag inte har påstått att företag har i en demokrati att göra. Inlägget är helt irrelevant. Dock kan jag säga en sak: Även på en marknad så måste företag ha rättigheter.

Fast då ignorerar du svaret av fel anledning, eftersom jag aldrig påstått motsatsen. Svaret är heller inte irrelevant för den delen.

Du ställde en fråga om ifall företagen ska rätta sig efter vad folket bestämmer via demokratiska processer, varvid jag bemötte detta. Bortsett från att konstatera ett faktum att företag inte har något med demokrati att göra till skillnad från människor, så skrev jag även att det är en självklarhet att företag får rätta sig efter de förhållanden och lagar som finns på marknaden, varav många kan ha kommit dit demokratiskt i form av lagar, t.ex. personuppgiftslagarna.

Skrivet av mahasj:

Jag ignorerar dessa inlägg eftersom kriteriet var att lagstiftningen om upphovsrättsbrott var borttaget, vilket det dock nu inte är. Ditt inlägg är alltså helt irrelevant enligt de kriterier som jag ställde upp i min fråga till Musketör.

Inte alls, eftersom mina svar berörde och illustrerade människors betalvilja, vilket är högst relevant i en värld som du beskriver. Det nedersta svaret visade även med tydlighet att din "Pac-Man"-jämförelse var överdriven.

Skrivet av mahasj:

Biobesökare drar in stora summor pengar, men det är mest storfilmer som drar in de stora pengarna (t.ex. Avatar, ny teknik som man inte då kunde få hemma i soffan).

Att det är just storfilmerna som drar in de stora pengarna är dock självklart och rätt intetsägande för att vara ett argument.

Skrivet av mahasj:

Mindre filmer har det betydligt svårare, undantag finns dock. Förövrigt så var jag på bio idag, Mission Impossible som hade premiär i fredags. Ca 20% av bion var fylld.

Den filmen slog faktiskt rekord i den franchisen genom att dra in mer pengar än Mission Impossible 2, och förutspås att slutligen hamna på sjätte plats bland fjolårets alla filmer. Att du satte dig i en folkfattig biolokal säger däremot inte särskilt mycket.

Skrivet av mahasj:

Jag ignorerar dessa inlägg eftersom kriteriet var att lagstiftningen om upphovsrättsbrott var borttaget, vilket det dock nu inte är. Ditt inlägg är alltså helt irrelevant enligt de kriterier som jag ställde upp i min fråga till Musketör.

Nu valde du återigen att ignorera ett svar som berörde människors köpvilja, vilket är högst relevant i den värld som du beskriver ovan.

Du försökte göra gällande att företagen skulle behöva få ha kvar rättigheter till verken, varvid jag svarade att det inte nödvändigtvis behöver vara så och förde sedan ett resonemang kring människors köpvilja. Återigen, människors köpvilja är högst relevant i det sammanhanget.

Skrivet av mahasj:

Jag väntar med att svara på detta eftersom jag väntar på att du ska förklara vad du menar.

Du kan nu finna kommentaren i min förra kommentar.

Skrivet av mahasj:

Jo det är klart att finns möjlighet att tjäna pengar om man gör bra spel och respekterar sina kunder, under rådande lagstiftning. Frågan är vad som händer om man tar bort upphovsrättsbrott från lagstiftningen, om det innebär att folk fortfarande är villiga till att betala när risken (om än minimal) för att åka dit för fildelning inte längre finns. Jag vet vad jag tror, vilket är en åsikt jag har.

Det finns redan folk som i dagsläget köper spel enbart för att de vill stödja bra spel och dess tillverkare. Hur stor den gruppen är vet jag inte, men det finns gott om dessa människor i diskussionstrådar som handlar om spel.

Möjligheten att tjäna pengar på bra spel kommer dock alltid att finnas oavsett huruvida det är olagligt att dela med sig av dom, eftersom det finns folk som under de rätta förutsättningarna är villiga att betala för det. Receptet för framgång beror däremot på hur företagen väljer att utforma sin affärsmodell och en mängd andra variabler.

Däremot finns det en annan aspekt här. Det finns i princip tre vägar att gå härifrån.

1. Behålla en tandlös lagstiftning och hoppas att man kan skrämma upp folk med tämligen tomma hot i förhoppningen att hålla fildelningen i schack.
2. Avkriminalisera de miljontals människor som regelbundet hävdar sin äganderätt genom att sprida upphovsrättsskyddad information sinsemellan.
3. Införa lagstiftning som påverkar alla människor och deras fri- och rättigheter, i den långsökta förhoppningen att lyckas bekämpa fildelningen.

För de mest inbitna fildelarna så spelar det ingen roll vilken väg som väljs. För övriga människor och det demokratiska samhället så kan det däremot vara oerhört viktigt att alternativ 3 undviks.

Vilken väg skulle du välja?

Skrivet av mahasj:

Och fortfarande så var kriteriet när det gällde Tetris att upphovsrättsbrott hade tagits bort från lagstiftningen, vilket innebär att din åsikt är helt irrelevant.

Inte alls. I det svar som du bekvämt valde att ignorera så upplyste jag dig om existensen av rätt så avancerade MMORPGs som dessutom är helt gratis att spela. Av den anledningen kan jag med rätta kalla din Tetris-jämförelse för verklighetsfrånvänd.

Skrivet av mahasj:

Där har vi det igen. Så då frågar jag dig (eftersom jag inte får skriva ut ditt namn längre utan att bli anklagad för härskarteknik så gör jag inte det här, tycker dock att det känns ganska opersonligt)

Anledningen till varför jag anmärkte på bruket av härskarteknik var för att du skrev "lilla kras". Hade du inte gjort det så kanske den här diskussionen inte blivit av.

Skrivet av mahasj:

hur många är en stor andel?

Tillräckligt stor för att utgöra ett problem. I Sverige fanns det 1,3 miljoner fildelare år 2006, omkring 20% av människorna i åldern 16-74. Detta var dock 5 år sedan. År 2009 publicerade Svd resultaten av en enkät från IFPI, där resultaten hade vuxit till 2,8 miljoner illegala fildelare, eller 40%. Siffran i dag kan mycket väl vara högre än så.

Skrivet av mahasj:

Bara för att acceptansen har vuxit enormt på senaste tiden så innebär inte det att det per automatik är rätt.

Det är heller ingen som påstått detta. Däremot är det givetvis ett problem att en så pass stor andel av befolkningen idag betraktas som brottslingar. Vad jag listade ovan var ett flertal olika skäl till att inte behålla dagens utformning av upphovsrätten.

Vill man istället leta skäl att behålla dagens utformning så kommer man inte att hitta många. Det mest förekommande verkar vara en viss oro över hur nyproduktion av kultur skulle se ut, både initialt och i långa loppet. Utöver det så är det rätt så fattigt med skäl.

Skrivet av mahasj:

Har du gått igenom alla oberoende forskningsrapporter där samband mellan fildelning och ekonomisk för- eller nackdelar undersöks?

I takt med att dessa forskningsrapporter släpptes så har jag läst och följt diskussionerna kring dessa. Ifall jag håller koll på alla forskningsrapporter kan jag däremot inte ge ett svar på. Man kan dock utgå från att upphovsrättslobbyisterna skulle slå på stora trumman ifall en rapport dök upp som den kan använda som hävstång för att få igenom sina önskemål. Det är trots allt på deras sida som bevisbördan ligger när det gäller det monopol som de själva åtnjuter.

Skrivet av mahasj:

Att ta ett steg framåt och modernisera upphovsrättslagarna är också en åsikt från dig. Behöver inte betyda att det är den korrekta vägen att gå.

Anser du att en modernisering av upphovsrättslagarna inte skulle innebära att man tar ett steg framåt? Alternativet är att man väljer att inte modernisera upphovsrättslagarna, dvs behålla de gamla, vilket bevisligen inte förändrar situationen på något sätt.

Skrivet av mahasj:

Att fildelningen kommer att fortsätta och förmodligen växa är en åsikt från dig. Behöver inte betyda att det verkligen blir så.

Finns det någon särskild anledning till att du känner det vara relevant för diskussionen att ständigt påpeka det uppenbara, och som en rak motsats till att föra ett eget resonemang angående vad som diskuteras?

Eftersom det praktiskt sett måste ses som ett icke-argument, att påpeka det uppenbara, så förändrar det diskussionen lika mycket som om du valt att utesluta texten.

Vår egen historia visar att fildelarna alltid anpassar sig efter förutsättningarna, så länge det finns teknik så kommer möjligheten finnas att fildela. Av den enkla anledningen så kommer fildelningen att fortsätta.

Jag visade ovan exempel på hur andelen fildelare enligt publicerade undersökningar fördubblats under perioden 2006 - 2009, dvs 3 år. Nu har det gått 2 år till utan någon direkt skillnad i möjligheten att bekämpa fildelningen. Folk har även fått längre tid på sig att bekanta sig med de tekniker som är inblandade. Därför kan man utan större problem komma med ett påstående om att fildelningen förmodligen kommer att öka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Enligt vad du anser. Det kan lika gärna vara så att de inte spenderar några pengar på varken företag X, Y eller Z.

I vilket fall de mest troligt spenderar sina pengar på ett annat företag. Eller anser du sannolikheten vara större att de istället sätter in pengarna på banken ifall de inte spenderar dom på just företag X, Y eller Z?

Skrivet av mahasj:

Väntar på att svara här innan jag fått svar från dig.

Nu när jag gett dig svaret kan jag citera mig själv:

"Angående huruvida det är moraliskt rätt att ta bort det statligt sanktionerade monopolet från upphovsrättsinnehavare, så är det definitivt det ifall det anses vara allmännyttigt."

Skrivet av mahasj:

Enligt vad du anser. Det kan lika gärna vara så att de inte spenderar några pengar på varken företag X, Y eller Z.

Se ovan.

Skrivet av mahasj:

Ditt resonemang bygger på att folk har en vilja att betala för produkterna. Det behöver dock inte vara så, och är inte alltid heller så, att folk betalar för bra produkter.

Fast nu är det exakt vad forskningen visar, att det finns en betalningsvilja bland människor, ja fildelarna inkluderat. Det är allt som krävs för att ett företag som tillverkar bra produkter ska kunna utforma framgångsrika affärsmodeller. Att man lyckas få folk att köpa vatten på flaska, trots att de kan få det gratis i samma lokal, är väl ändå ett uppenbart exempel på att folk har betalningsvilja?

Skrivet av mahasj:

Och jag ställde en fråga till honom för att få honom att tänka i lite nya banor, och därmed kanske se saker och ting på ett annat sätt. Men den rätten har jag fått försvara ganska hårt på sistone.

Ingalunda. Det är ingen här som angripit din yttrandefrihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Eftersom jag själv vill gå och lägga mig nu så blir det väldigt kort här för stunden.
Det är du som anser att det är en vidrig respons. Det är du som anser att den drabbar alla människor, vilket den dock inte gör. För Sveriges del så kommer ACTA knappt innebära några förändringar alls enligt vissa. Från fildelarhållet dock så kommer hela Internet att rasa samman. Blir väldigt svårt att föra en diskussion mot en fildelare som har den åsikten. Jag har ställt frågan förut: Har du läst ACTA-dokumentet?

Fast nu läste du inte ens vad jag skrev. Den enda direkta referensen till ACTA återfinns i ett citat från dig. Jag ger dig en ny chans att komma med ett relevant svar efter en god natts sömn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Snark:

Både bra och dåligt, det är piraternas fel detta.

Det kan aldrig vara den provocerande partens fel ifall politiker stiftar dåliga lagar. Ansvaret ligger alltid på de som utformar och inför lagarna. I annat fall skulle man kunna ta vilken brottslighet som helst som ett rättfärdigande av införandet av diktatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Det kan aldrig vara den provocerande partens fel ifall politiker stiftar dåliga lagar. Ansvaret ligger alltid på de som utformar och inför lagarna. I annat fall skulle man kunna ta vilken brottslighet som helst som ett rättfärdigande av införandet av diktatur.

Fast lagen är ju inte införd och kommer säkert att ändras ytterligare, har inte haft tiden att läsa vad allt inom ACTA-avtalet innebär, men vad jag fattat det som handlar det om just fildelning och det är dessa som kommer drabbas och inte en person som mig, som faktiskt köper mina saker istället för att sno.

Jag läste någonstans att det kommer införas lagar kring detta, vilket diskuteras, kommer dock inte ihåg vart ifrån! Ska titta upp det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Snark:

Fast lagen är ju inte införd och kommer säkert att ändras ytterligare, har inte haft tiden att läsa vad allt inom ACTA-avtalet innebär, men vad jag fattat det som handlar det om just fildelning och det är dessa som kommer drabbas och inte en person som mig, som faktiskt köper mina saker istället för att sno.

Jag läste någonstans att det kommer införas lagar kring detta, vilket diskuteras, kommer dock inte ihåg vart ifrån! Ska titta upp det

Mitt resonemang rörde inte nuvarande ACTA-utformning i någon direkt mening. Den personen som jag bemötte uttryckte en åsikt om att det var både bra och dåligt, förmodligen åsyftande ämnet, dvs att Sverige skrev under ACTA, även om det är en tom handling i sig. Däremot skyllde han detta på "piraterna", varvid jag upplyste honom att ifall dålig lagstiftning införs så är politikerna den enda relevanta parten som bär ansvaret för detta.

När det gäller själva ACTA-avtalet så finns det fortfarande farhågor bland folk, dels på grund av det löjligt odemokratiska tillvägagångssättet av själva förhandlingarna, och dels på grund av införandet av nya odefinierade begrepp i själva avtalstexten, begrepp som på grund av sin otydlighet kan komma att tolkas efter text i de fortfarande hemliga förhandlingsdokumenten, helt enligt bestämmelserna i ett annat internationellt avtal som jag inte kommer ihåg namnet på.

Folk är förstås nyfikna på varför EU-kommissionen ansträngt sig så mycket för att inte informera EU-parlamentet om varje steg i förhandlingarna, vilket de enligt bestämmelser var tvungna att göra. Att sedan själva signerandet av ACTA-avtalet kom som en överraskning tom för de parlamentariker som sitter i det relevanta utskottet för internationella avtal gör inte saken bättre.

Allt detta mygel för en text som de påstår inte kommer ändra lagstiftningen i Europa. Om detta nu bara är ett oskyldigt litet avtal som inte förändrar något i Europa, varför är det så pass viktigt att införa det så att det anses vara nödvändigt att frångå korrekt förfarande?

Permalänk
Medlem

Stockholmare, glöm inte: Sergels Torg kl 12 !

För övrigt så tycker jag att vi borde hålla diskussioner om piratkopiering i allmänhet borta från trådar och diskussioner om ACTA.
Det är viktigt att vanligt folk, som inte redan är insatta, blir informerade om vad ACTA är och innebär. Jag ser en fara i att piratpartister, fildelningsmuppar och Gottfrid Svartholms fan club skulle kunna "äga" de här frågorna. Det skulle vara kontraproduktivt. Om det är de som är högljuddast så kommer folk bara att tro att "Åh, det handlar bara om en lag mot piratkopiering nu igen... ", vilket är långt ifrån hela sanningen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ser ut att bli en skaplig samling i alla fall, hoppas bara media hakar på och följer det

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Såg någon bloggare som sade att man skulle säga såhär när det går åt helvete nästa gång: "Skyll inte på mig, jag röstade på piratpartiet."

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Över 11 000 människor meddelade på Facebook att de tänkte infinna sig på Sergels torg i Stockholms klockan 12.00 idag.

Antalet demonstranter blev cirka 1 000.

.....inte fövånad.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Reinfeldt går under USA´s skrivbord för minsta lilla vink.
Vill ju ha världspolisen som bästis.

Bullshit.
Sverige är sedermera styrt av stormakten EU, inte under USAs inflytande.
Sen är det fullt möjligt att svenska politiker har gjort något som ni USA-hatare inte kan tänka er: tänka på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Bullshit.
Sverige är sedermera styrt av stormakten EU, inte under USAs inflytande.
Sen är det fullt möjligt att svenska politiker har gjort något som ni USA-hatare inte kan tänka er: tänka på egen hand.

är jag usa hatare eller vadå?
Ta reda på fakta före du säger något om någon.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elina:

Även jag har skrivit under protesten, så får vi väll se hur långt det räcker...

Men det känns som att även jag kommer kunna säga "det var bättre förr" till mina barn...

Den här försämringen har pågått under många år. Redan grekerna klagade på sin tid hur mycket sämre allt har blivit och det har fortsatt genom årtusenden. Numer så är mänskligheten ganska nära ett totalt förfall och vår existens är snart inte längre berättigad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Snark:

Fast lagen är ju inte införd och kommer säkert att ändras ytterligare, har inte haft tiden att läsa vad allt inom ACTA-avtalet innebär, men vad jag fattat det som handlar det om just fildelning och det är dessa som kommer drabbas och inte en person som mig, som faktiskt köper mina saker istället för att sno.

Jag läste någonstans att det kommer införas lagar kring detta, vilket diskuteras, kommer dock inte ihåg vart ifrån! Ska titta upp det

Har inte lusläst nuvarande utformning. ACTA ska ta fasta på även varor som är hrådmjuka.
Om du är utomlands och t.ex. hittar kläder som du tycker om och köper dom (fast det är kopior av andra som du inte vet om), du tar på dom och åker hem. På hemvägen kommer du i tullkontroll och de upptäcker att du smugglar, du blir av med dina nya kläder, har du inga andra att ta på så blir det finkan för förargelseväckande beteende. Så även om du köpt dina kläder lagligt så får du inte ta hem dom, mycket fyndig konstruktion.

Permalänk

Sweden can haz integrity? Anpassas svensk varumärkeslag i det minsta på grund av en lag som är på modet ett visst år har vi svaret, och vi behöver inte rösta på nuvarande regering någon mer gång.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Har en dator....

Permalänk
Medlem

Ingen mer röst på Moderaterna för egen del. Nu har Sossarna en ny bättre ledare också. Att Moderaterna skrev på samt Sossarnas utmärkta val av partiledare, gör att Moderaterna i min bok inte längre är att räkna med. Bye bye Reinfeldt. Blir att plocka på sig en ficka full med blåa valsedlar nästa val så att det blir tomt i moderat-facket för en liten stund iaf när jag passerar ^^ för att välja Sosse-lappen. Sen bränner jag moderat-lapparna utanför vallokalen påväg hemåt. Mohaha.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"