Spela windows xp spel på windows 7?

Permalänk

Spela windows xp spel på windows 7?

Tjenare Tjenare!

Har gått ifrån xp nu och nu vill jag spela ett av mina favorit spel genom tiderna. Som titeln säger så undrar jag om det finns någon möjlighet att kunna spela spel som bara fungerar på windows xp i windows 7. Det spelet som jag vill spela är http://store.steampowered.com/app/15320/ fast jag har inte köpt det på steam utan att jag har det på skiva.

Har testat att installera men det gick inte så jag undrar om ni har någon lösning.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

japp

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Varför inte testa om det går att spela? Är väl bästa sättet att få reda på om det går.

Permalänk
Skrivet av betan:

Varför inte testa om det går att spela? Är väl bästa sättet att få reda på om det går.

Har testat och det gick inte så jag undrar om ni har någon lösning.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Varför inte testa om det går att spela? Är väl bästa sättet att få reda på om det går.

Lite surt att lägga 100 kronor och sen fungerar det inte?

Bästa sättet borde vara att ringa/mejla steam och ställa din fråga. Eller om någon som har spelet svarar i tråden.
Men det borde fungera.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte spelat detta spelet men det brukar funka att högerklicka på ikonen på spelet.
Gå in i "egenskaper -> kompatibilitet -> kompatibilitetsläge för windows xp."
Hoppas detta fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Tjenare Tjenare!

Har gått ifrån xp nu och nu vill jag spela ett av mina favorit spel genom tiderna. Som titeln säger så undrar jag om det finns någon möjlighet att kunna spela spel som bara fungerar på windows xp i windows 7. Det spelet som jag vill spela är http://store.steampowered.com/app/15320/ fast jag har inte köpt det på steam utan att jag har det på skiva.

Har testat att installera men det gick inte så jag undrar om ni har någon lösning.

Tacksam för svar!

Vad händer när du försöker installera? Får du felmeddelanden?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk

Om det inte fungerar med windows inbyggda kompabilitetsläge så kan du t.ex. köra xp virtuellt, alltså att du startar windows xp i windows 7. Du får lite längre laddning men det funkar.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

en möjlighet är ju att köra "XP mode" i 7an, fast jag vet inte hur det ligger till med spel eller så, så det får du kolla upp eller ja...testa :). jag länkar lite här!

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/install-and-use-w...

http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx

edit: awh shit pommes fritts... jag läste lite mer själv och de står längre ner:

"Windows XP Mode utformades i första hand för att hjälpa företag med övergången från Windows XP till Windows 7. Det har inte optimerats för program med mycket grafik, som till exempel 3D-spel, och lämpar sig inte heller för program med specifika krav på maskinvara, som TV-mottagare."

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

Här är ju en lösning som kanske fungerar:

http://forums.techguy.org/games/908989-solved-install-run-il-...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Troll

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Skrivet av tednasadator:

-.- nej bara för att dem nämner ordet ''troll'' i frågelådan så behöver man inte misstänka alla

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Har du testat dom vanlig lösningarna, som dels köra i Widows XP kompatibilitets mode, samt köra spelat som administratör?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack så jäkla mycket funkar nu!

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Har du testat dom vanlig lösningarna, som dels köra i Widows XP kompatibilitets mode, samt köra spelat som administratör?

Hade inte provat än att köra i windows xp kompatibilitets mode men funkar nu hade dock provat det andra. Tack ändå!

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av FudgieCars:

Tack så jäkla mycket funkar nu!

Inga problem! Skönt att det funkar nu!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Lite surt att lägga 100 kronor och sen fungerar det inte?

Bästa sättet borde vara att ringa/mejla steam och ställa din fråga. Eller om någon som har spelet svarar i tråden.
Men det borde fungera.

Varför skulle han behöva lägga ut 100kr på det när han redan äger det och har en skiva med spelet?

TS: Anyways, skönt att det löst sig

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Varför skulle han behöva lägga ut 100kr på det när han redan äger det och har en skiva med spelet?

TS: Anyways, skönt att det löst sig

Läste visst fel