AMD Vs hit och GTX Vs dit....

Permalänk
Medlem

AMD Vs hit och GTX Vs dit....

Jag, som säkert så många andra, kollar runt och jämför eventuella inköp med alternativ i samma prisklass.
En väldigt tydlig trend är att Intel-ägare är väldigt snobbiga. =D "Mitt ena öga glimtar" =D
Dock så verkar kampen mellan HD-Radeon och Nvidias GTX serier att göra nytta för oss som spelar.
Gick personligen från ett GTX550 Ti till ett XFX HD6870. Första AMD (Ati) för mig någonsin och jag vart väldigt nöjd.
Kollar man bara på benchmarks så kan GTX serien vinna 7 av 10 men i verkligheten så funkar de fan inte så. Jag har själv testat
med fraps (GTX550ti & 560ti vs HD6070) och kan slå fast att skillnaden mellan 560 och 6870 är marginell och inget som märks när man kör på en lcd-tv
då 60fps är standard i typ alla spel.

Jag blev väldigt besviken på AMD´s FX serie och har inte vågat köpa in någon än.
Kör min 955BE @ 4.1GHz och är ganska nöjd för tillfället.
Men enligt AMD så är det för att "BD" är byggd för framtidens datorer.
Inte skulle väl dom, med gott samvete, kunna släppa en helt ny serie som är betydligt sämre än föregångaren?
Om man ser förbi AMD´s fula marknadsföring och tar det för vad det är, så blir det ju "nästan" logiskt iaf.
Dom delar på en fysisk kärna för att bilda 2 logiska kärnor. Har jag förstått detta rätt?
För då så är ju FX4100 en dual core och 8-serien en quad. Då är dom inte så kassa helt plötsligt.

Jag kan tänka mig att t.ex FX6100 med samma OC procent skulle vara bättre irl än min nuvarande.
Sen så kan jag hitta inlägg som påstår att FX är sämre än Phenom 1.
De kan ju bara inte stämma...

Detta blev en lång tråd om typ ingenting. Men så här går mina tankegångar.
Jag har alltid varit en AMD kille, ända sedan den första sempron processorn. "(lr om det var en athlon)"
Finns det fler där ute med samma funderingar?
Någon som har något kul att tillföra?

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

Problemet är väl helt enkelt att AMD semi-bluffade lite med Bulldozer, de ville väl skapa hype och få omvärlden att tro att de hade ett par ess i skjortärmen när så inte var fallet.

För att vara en helt ny processorserie var Bulldozer inget annat än en ren flopp. Det finns ingen som helst anledning att idag köpa en FX-processor.

Däremot får man väl ge lite cred till AMD för 7970/7950 som båda är väldigt intressanta - men jag hoppas i alla fall att nVidia tar tillbaka kungakronan i och med Kepler.

PS.
Jag är stolt Intel / nVidia fanboy. Era åsikter spelar mig ingen roll.
DS.

Permalänk
Proffsmoddare

Vad gör denna tråd i Modifikationer?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Betänk att amd slogs mot många patent när de skulle göra en ny arkitektur, så att utkommande produkt är nytänk på sånt som ingen annan har.
När man gör nytt gäller det att ha budgett att misslyckas mycket innan man träffar rätt. nåt som amd vs intel visar. Intel har mer i utvecklingskostnad än amd har i omsättning per år..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Kul att du blev nöjd med HD6870, det är markant skillnad mellan det och GTS550.

Problemet är detsamma med nya FX som det var med Phenom I när den kom, full av buggar och hade dålig prestanda. AMD sa samma sak då och hävdade att allt skulle gå deras väg i framtiden och att "true quadcore" var det enda sättet att gå trots att intels conroe och penryn presterade bättre. AMD kunde inte förmå sig att göra bättre processorer än intel ens då båda började tillverka "true quadcores" så allt visade sig vara något de kom på för att hålla intresset uppe.

Kontentan är att det är ren och skär dumhet att köpa hårdvara för att den ska bli bättre i framtiden, det funkar inte så och hårdvarutillverkare kan inte styra i vilken riktning mjukvaran ska produceras (med några få undantag då de betalar mjukvaruproducenter för att skräddarsy koden för en särskild komponent).
Hårdvaran blir inte bättre, en processor, ett minne, en SSD eller ett grafikkort som är skit blir inte plötsligt en dag bra. Kommer vi någon dag till en avlägsen framtid då FX-konceptet faktiskt fungerar tillfredsställande och är bättre än andra arkitekturer så kommer det ändå vara så långt in i framtiden att nuvarande FX i form av Zambezi-kärnan är så hopplöst föråldrad, långsam och ineffektiv att den bara kan framstå som trög och långsam. Phenom I är ett slående exempel på detta, likaså Radeon HD2900XT som många förutspådde skulle bli bättre i framtiden och inte minst tidiga SSD enheter som var hopplöst långsamma och opålitliga.

I mina ögon är FX en quadcore för som octocore är den fruktansvärt dålig. Spelar ingen roll om det i teorin ska fungera som individuella kärnor när det i praktiken på sin höjd fungerar som hyper threading.

Jag och jag vet att flera andra här menar att AMD istället borde gjort en 32 nm version av Phenom II, Phenom III med 8 kärnor och något förbättrad IPC. De visste att FX inte presterade som önskat och de hade kunnat skjuta upp och förbättrat något som inte är någon till lags utom fåtalet överklockare som stänger av kärnor.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbusDlx:

Jag har alltid varit en AMD kille, ända sedan den första sempron processorn. "(lr om det var en athlon)"
Finns det fler där ute med samma funderingar?
Någon som har något kul att tillföra?

Kan bara säga att efter 10+ år med bara AMD så köpte jag min första Intel processor sedan min gamla P2 333Mhz i somras (2500k) och det var en rejäl uppgradering mot min 965BE i de flesta av de spelen jag sitter med (MMO samt strategi, i FPS och dylika spel gör det dock ingen större skillnad).
Tycker det är synd att Bulldozer floppade som den faktiskt gjorde då konkurensen behövs för att gynna konsumenterna.
Om AMD kan göra gapet mellan märkena lite mindre så kanske jag återgår, men om jag i dagsläget behövde en ny dator skulle jag inte ens slänga ett öga åt AMD förutom när det gäller deras grafikkort.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Slabb^:

Problemet är väl helt enkelt att AMD semi-bluffade lite med Bulldozer, de ville väl skapa hype och få omvärlden att tro att de hade ett par ess i skjortärmen när så inte var fallet.

För att vara en helt ny processorserie var Bulldozer inget annat än en ren flopp. Det finns ingen som helst anledning att idag köpa en FX-processor.

Däremot får man väl ge lite cred till AMD för 7970/7950 som båda är väldigt intressanta - men jag hoppas i alla fall att nVidia tar tillbaka kungakronan i och med Kepler.

PS.
Jag är stolt Intel / nVidia fanboy. Era åsikter spelar mig ingen roll.
DS.

Hel flopp var det inte med Bulldozer. Den sköter sig bra i det den är designad för, det vill säga servrar. Sen att den inte är anpassad för konsumentmarknaden där hög IPC är viktigare än prestanda vid många trådar är en annan sak.
Sen hade jag inte kallat standard marknadsföring för bluff heller men det är nog mer en semantikfråga för med din definition är nästan all reklam bluff.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Vad gör denna tråd i Modifikationer?

Jag letade efter ett ställe att lägga tråden.
Detta kändes väl närmast rätt, förutom i övrigt där jag inte kunde skriva.
Har väl inte uppnått minimum siffran skrivna inlägg. Men jag jobbar på det.

Men åter till tråden i sig.

Jag anser också att AMD bluffade.
Man läste inte det finstilta och missade det viktiga, typ. (En kass jämförelse, jag vet.)
Men nu när Phenom II prollarna i princip är bortplockade från hyllorna så måste ju AMD step up
eller falla totalt. Får den känslan iaf.
Valet man står inför nu är ju antingen Intels dyra men erkänt grymma eller Bulldozer,
som alla verkar vilja spola ner i toan och glömma bort.
AMD sket i det blå skåpet när dom skapade världens hype inför släppet.
Men priset på en s.k oktagon är ju inte särskilt högt, så är det inte fortfarande ett skapligt köp?

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AlbusDlx:

Gick personligen från ett GTX550 Ti till ett XFX HD6870. Första AMD (Ati) för mig någonsin och jag vart väldigt nöjd.
Kollar man bara på benchmarks så kan GTX serien vinna 7 av 10 men i verkligheten så funkar de fan inte så. Jag har själv testat
med fraps (GTX550ti & 560ti vs HD6070) och kan slå fast att skillnaden mellan 560 och 6870 är marginell och inget som märks när man kör på en lcd-tv
då 60fps är standard i typ alla spel.

Förstår inte vad du menar här riktigt ?
Nvidia och AMD är precis lika bra skulle man kunna säga just nu, om vi snackar GTX 500 vs HD 6000 dvs.
Det är ju självklart att ett HD6870 är snabbare än GTX 550, det kostar ju mer.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttade tråden från Modifikationer och egna konstruktioner > Grafikkort / Övrigt

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Flyttade tråden från Modifikationer och egna konstruktioner > Grafikkort / Övrigt

Thx.

Två tummar upp.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

Min personliga liga:
AMD har allvarliga problem i konkurrensen mot Intel, och måste fokusera. De har valt att satsa på servrar och portabelt(surfplattor, ultratunna). GamingPCs är inte deras prioritet. Strömsvaga, strömeffektiva processorer med många kärnor är perfekt för vad de syftar till - Men de har mer eller mindre lämnat walkover på spelPC-sidan. AMD är ett vettigt val för lätt notebook (E350 eller vad APUn nu heter). Den är också ett vettigt val för en renderingsburk eller renderingsfarm. Men stationär gaming, nej. Däremot så får deras grafikkort inte av för hackor när det gäller spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Förstår inte vad du menar här riktigt ?
Nvidia och AMD är precis lika bra skulle man kunna säga just nu, om vi snackar GTX 500 vs HD 6000 dvs.
Det är ju självklart att ett HD6870 är snabbare än GTX 550, det kostar ju mer.

Ja ja.
Ett 460 är t.o.m bättre än 550Ti.
Och du har helt rätt, dom (GTX5xx - HD6xxx) är i princip lika bra om man går efter prisklass.
Det är så jag med tänker.
Jag var inne på att köpa ett 560Ti, många recensioner säger att det är bättre än 6870.
Har dessutom lirat med det en hel del innan hos vänner.
Men med priskampanj och 3 spel kände jag att det var värt att chansa på AMD.
Jag är glad att jag gjorde det. Man går miste om PhysX men det är inget som jag har saknat.
Dessutom så tkr jag att benchmarks i spel, som de flesta jämför korten med, är usla.
Ta Resident Evil 5 som ett exempel.
Med allt på max i DX10 får jag fortfarande bättre resultat än benchen i Dx9.
Så resultaten stämmer inte överens med verkligheten.
I en testrigg, med exakt samma komponenter så är det ju skillnaden man är ute efter, jag vet...
Men visst, allt är ju inte graffe i en dator. Resten ska ju kunna hänga med också.

Jag känner att jag inte förstår mig själv ens så jag ska sluta nu och ta 2 Treo för skallebanken
som har härjat i hjärnan ett par timmar. =/

En liten sak till.
Det jag var ute efter att få veta.
För att komma in på rätt spår igen innan mina Treo.

För sitt pris, om man hade vart ute efter en AMD prolle för en månad sen när Phenom fortfarande fanns på hyllan.
Hade en BD vartit ett värdigt köp?
Har ju varit konflikter med vissa spel i Steam osv.
Ska vara löst nu förvisso. men ändå.
Byggde ju min burk för att vara FX redo och nu säger alla att den suger totalt. =/

Om man bortser från allt vad Sandybridge och I7 heter, utan att jämföra med nåt som är byggt av ett företag som lägger dubbelt så mkt på utveckling som konkurrenten har i total omsättning.

Är FX serien rent av dålig?
Eller är den bara dålig om man jämför med 25/2600k?

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

............Däremot så går deras grafikkort inte av för hackor när det gäller spel.

Nej, det har jag märkt, ska sätta in ett 6870 till.
Enligt samma Benchamarks som jag nyss klagade på, =D, så är man nästan uppe i GTX580 klass.
(Inte i SLi då, självklart!!)
Så om vi AMD fans ska ha nåt att haka oss fast vid så är det väl HD Radeon.
Sen hålla hoppet vid liv om ett nytt chip för spelriggar till 2013 lr nåt.

Om inte jorden går under runt jul... =D

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Sandy Bridge lanserades för cirka ett ÅR sedan, och Bulldozer lanserades relativt nyligen - vill jag påstå att Bulldozer är rent av dålig.

Det är klart att man kan dra nytta utav en FX-processor i vissa tillämpningar - men då uppoffrar man det som är så extremt lyckat med SB. (strömsnålhet, svala, klockvänliga, osv.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AlbusDlx:

Thx.

Två tummar upp.

Den passar egentligen inte riktigt i någon kategori men det här var bättre än Modifikations-forumet iaf

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AlbusDlx:

Ja ja.
Ett 460 är t.o.m bättre än 550Ti.
Och du har helt rätt, dom (GTX5xx - HD6xxx) är i princip lika bra om man går efter prisklass.
Det är så jag med tänker.
Jag var inne på att köpa ett 560Ti, många recensioner säger att det är bättre än 6870.
Har dessutom lirat med det en hel del innan hos vänner.
Men med priskampanj och 3 spel kände jag att det var värt att chansa på AMD.
Jag är glad att jag gjorde det. Man går miste om PhysX men det är inget som jag har saknat.
Dessutom så tkr jag att benchmarks i spel, som de flesta jämför korten med, är usla.
Ta Resident Evil 5 som ett exempel.
Med allt på max i DX10 får jag fortfarande bättre resultat än benchen i Dx9.
Så resultaten stämmer inte överens med verkligheten.
I en testrigg, med exakt samma komponenter så är det ju skillnaden man är ute efter, jag vet...
Men visst, allt är ju inte graffe i en dator. Resten ska ju kunna hänga med också.

Jag känner att jag inte förstår mig själv ens så jag ska sluta nu och ta 2 Treo för skallebanken
som har härjat i hjärnan ett par timmar. =/

En liten sak till.
Det jag var ute efter att få veta.
För att komma in på rätt spår igen innan mina Treo.

För sitt pris, om man hade vart ute efter en AMD prolle för en månad sen när Phenom fortfarande fanns på hyllan.
Hade en BD vartit ett värdigt köp?
Har ju varit konflikter med vissa spel i Steam osv.
Ska vara löst nu förvisso. men ändå.
Byggde ju min burk för att vara FX redo och nu säger alla att den suger totalt. =/

Om man bortser från allt vad Sandybridge och I7 heter, utan att jämföra med nåt som är byggt av ett företag som lägger dubbelt så mkt på utveckling som konkurrenten har i total omsättning.

Är FX serien rent av dålig?
Eller är den bara dålig om man jämför med 25/2600k?

Jag Bulldozer är rent av dålig, t.om jämfört med Phenom II

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Den passar egentligen inte riktigt i någon kategori men det här var bättre än Modifikations-forumet iaf

Visst.
Till mitt försvar så var inte modtråden första bästa.
Jag kollade runt lite först.
Men det handlar ju om datorer så sweclockers är iaf rätt forum

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Med tanke på att Sandy Bridge lanserades för cirka ett ÅR sedan, och Bulldozer lanserades relativt nyligen - vill jag påstå att Bulldozer är rent av dålig.

Det är klart att man kan dra nytta utav en FX-processor i vissa tillämpningar - men då uppoffrar man det som är så extremt lyckat med SB. (strömsnålhet, svala, klockvänliga, osv.)

Jo.
Det är ju sant.
Jag får hoppas att något mer lyckat släpps till AM3+ då....
Typ en uppgraderad, mer spelinriktad variant av FX serien.
Annars är det Intel som får gälla när det är dags för uppgradering.
Med kommande 6870 i CF så lär väl burken stå sig ett tag till.
V-core på lite över 1.5 i en 24/7 dator, får hoppas på bra kvalité!
Inga farliga temps, ca 46c i tung belastning med kylningen på fullt ös.

Btw, finns det någon bra cpu-bench förutom SiSandra och 3dmark?
Skulle ju kunna kolla hur en FX står sig mot den jag kör nu åtminstonde.
Får dra en googling.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

snabb fråga när vi ändå är inne på bulldozer. eftersom den är byggd på modulära kärnor, borde den inte då vara kapabel att få sina fysiska kärnor att bilda färre/fler virtuella enheter? skulle inte detta kunna göra en octagon som är (virtuellt sett) en quad eller dual som är den kombinerade kraften? borde inte detta kunna göra BD överlägset i gaming?

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

snabb fråga när vi ändå är inne på bulldozer. eftersom den är byggd på modulära kärnor, borde den inte då vara kapabel att få sina fysiska kärnor att bilda färre/fler virtuella enheter? skulle inte detta kunna göra en octagon som är (virtuellt sett) en quad eller dual som är den kombinerade kraften? borde inte detta kunna göra BD överlägset i gaming?

Bra fråga.
Hoppas någon smart människa kan ge ett bra svar på den.
För i teorin så skulle ju då AMD kunna svälja stoltheten och släppa en riktigt grym X4.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™