Högpresterande kort i liten mATX låda?

Permalänk
Avstängd

Högpresterande kort i liten mATX låda?

God morgon Swec

Det är så att jag börjar tröttna på mitt grafikkort som spinner upp och ner så fort man surfar eller eller flyttar fönster i windows.
Så nu går jag i tankarna på att byta kort till ett HD79xx med DirectCU II kylare. De flesta icke referens kylare brukar ju ställa lite högre krav på lådorna. Så frågan är om det skulle funka i min låda som är en Silverstone Temjin TJ08-E, Vill gärna ha era åsikter och tankar kring detta innan jag springer och köper ett kort för x antal tusen och kanske blir missnöjd, så vad tror ni?

Nuvarande grafikkort är ett HD6970 med referens kylare, och idlar runt 50 grader, och låter som en damsugare

Permalänk

om du tänker köpa http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=661725 så ska det gå in

Permalänk
Medlem

TJ08-e sväljer i princip alla grafikkort på marknaden, med undantag för vissa obskyra modeller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

God morgon Swec

Det är så att jag börjar tröttna på mitt grafikkort som spinner upp och ner så fort man surfar eller eller flyttar fönster i windows.
Så nu går jag i tankarna på att byta kort till ett HD79xx med DirectCU II kylare. De flesta icke referens kylare brukar ju ställa lite högre krav på lådorna. Så frågan är om det skulle funka i min låda som är en Silverstone Temjin TJ08-E, Vill gärna ha era åsikter och tankar kring detta innan jag springer och köper ett kort för x antal tusen och kanske blir missnöjd, så vad tror ni?

Nuvarande grafikkort är ett HD6970 med referens kylare, och idlar runt 50 grader, och låter som en damsugare

Har det alltid låtit lika mycket? Annars rekommenderar jag en rengöring och annan fläktprofil, det kan göra under och helt ta bort köplustan. (det vill säga spara pengar )

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Nyfiken på resterande hårdvara, då 6970 är fortfarande ett högpresterande kort.

7970 original skall också varva upp i högre temp och Asus kortet bör vara bättre om du kan leda ut värmen.
Det är dock rekommenderat med referens kort i trånga utrymmen då dem blåser ut varmluften.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xigmatek asgard:

om du tänker köpa http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=661725 så ska det gå in

Skrivet av borz:

TJ08-e sväljer i princip alla grafikkort på marknaden, med undantag för vissa obskyra modeller!

Jo det får plats väldigt stora kort i i själva lådan, det jag undrar mest över är hur värme och ljudnivån blir med tanke på det relativt begränsade luftflödet.

Skrivet av Videoapan:

Har det alltid låtit lika mycket? Annars rekommenderar jag en rengöring och annan fläktprofil, det kan göra under och helt ta bort köplustan. (det vill säga spara pengar )

Detta ska jag kolla direkt! Har alltid haft damfilter på mina senaste lådor men det kommer alltid in lite dam i alla fall.

Permalänk

MSI Afterburner....skapa en egen fläktprofil..

Permalänk
Skrivet av DaydreamerVlad:

Nyfiken på resterande hårdvara, då 6970 är fortfarande ett högpresterande kort.

7970 original skall också varva upp i högre temp och Asus kortet bör vara bättre om du kan leda ut värmen.
Det är dock rekommenderat med referens kort i trånga utrymmen då dem blåser ut varmluften.

Jag funderar på just det chassit med ett 7970 eller 7950 inom en snar framtid, tror icke-referens borde funka rätt bra ur temp-synpunkt, i swec testen av chassit sa Jonas att det fläktade på rätt duktigt mha air penetrator-fläkten i framkant, så luftflödet är nog tillräckligt för att inte behöva referenskylarens förmåga att hjälpa med utskyfflandet av luft.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

I swec recension och några andra så ska dom rekommendera en referenskylare i det chassi då du pumpar ut all kyla direkt ur chassit.
Eller vad för CPU kylare har du?:)
För om du har vatten blir det kört enligt mig...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Nu har jag undersökt kylflänsarna och dom var förvånansvärt rena. Kan säga att jag är ganska kräsen när det gäller ljudnivåer, ju tystare desto bättre men det får inte börja brinna

Skrivet av Arkebuzer:

Jag funderar på just det chassit med ett 7970 eller 7950 inom en snar framtid, tror icke-referens borde funka rätt bra ur temp-synpunkt, i swec testen av chassit sa Jonas att det fläktade på rätt duktigt mha air penetrator-fläkten i framkant, så luftflödet är nog tillräckligt för att inte behöva referenskylarens förmåga att hjälpa med utskyfflandet av luft.

Jo APn i fronten har ett riktigt bra flås, den väsnas även duktigt på högsta varv så jag kör den på låga varv. Konstigt nog påverkar detta inte tempen på GPUn, kanske är det det som är styrkan med referens kylaren. Men det är i idle när man sitter utan headset som man stör sig på fläkten som inte kan bestämma sig. När man springer runt i BF och det ramlar ner mortars omkring så är det skit samma om fläkten låter

Lutar nog ändå åt ett 7970 DirectCU II när dom finns i lager.

Permalänk
Medlem

Jag kör med TJ08-E samt 7970 med Arctic Cooler Extreme (samma typ som asus DCII kylning, kylare som vispar runt luften omkring sig) och kör med en OC på 1250core 1650mem. I unigine heaven efter 10h så toppar kortet 64c, då med alla fläktar på 100% i chassit. Chassi tempraturen stiger ca 10c av jämfört mot referens. I BF3 så ligger proccesorn och graffikkortet på ca 65c.

Storleksmässigt så blir kortet med kylare väldigt stor men den går fortfarande in med några cm tillgodo.

Visa signatur

<Dator 1> CPU: Intel I9 9900K@5Ghz | CPU Kylare: Noctua NH15 | MB: Asus Maximus XI Gene | RAM: G.Skill 32GB DDR4 3200MHz CL14 Trident | HDD: Samsung M.2 970 1tb | GPU: Asus RTX 3080TI Strix
<Dator 2> CPU: Intel I7 8700K@4.8Ghz | CPU Kylare: Be Quite Dark Rock Pro 4 | MB: Asus Z370-H | RAM: G.Skill 16GB DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws V | HDD: Samsung M.2 970 500gb | GPU: Asus 2080 Dual

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Failbygge:

I swec recension och några andra så ska dom rekommendera en referenskylare i det chassi då du pumpar ut all kyla direkt ur chassit.
Eller vad för CPU kylare har du?:)
För om du har vatten blir det kört enligt mig...

Har en 2500K som kyls av en Colermaster hyper 212 Plus med PnP config, tempen går nästan aldrig över 55 grader vid belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Nu har jag undersökt kylflänsarna och dom var förvånansvärt rena. Kan säga att jag är ganska kräsen när det gäller ljudnivåer, ju tystare desto bättre men det får inte börja brinna

Jo APn i fronten har ett riktigt bra flås, den väsnas även duktigt på högsta varv så jag kör den på låga varv. Konstigt nog påverkar detta inte tempen på GPUn, kanske är det det som är styrkan med referens kylaren. Men det är i idle när man sitter utan headset som man stör sig på fläkten som inte kan bestämma sig. När man springer runt i BF och det ramlar ner mortars omkring så är det skit samma om fläkten låter

Lutar nog ändå åt ett 7970 DirectCU II när dom finns i lager.

Om det är just förändringen i varvtal på fläkten som du stör dig på borde det ju vara enkelt fixat med en annan fläktkurva i MSI Afterburner.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Okej då går det nog med vad som helst för gkort:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Om det är just förändringen i varvtal på fläkten som du stör dig på borde det ju vara enkelt fixat med en annan fläktkurva i MSI Afterburner.

Tack för tipset, det funkar grymt bra ju! Kör fläkten på 23% tills 60 grader, efter det går den nästan spikrakt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Tack för tipset, det funkar grymt bra ju! Kör fläkten på 23% tills 60, efter det går den nästan spikrakt upp.

Varsågod!

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL