Permalänk

Bra tangentbord med mekaniska brytare

Hej allihopa!

Jag har precis byggt ihop mitt första datorbygge och ska nu införskaffa lite HUDs.Jag funderar på en Logitech G9X-mus men när det kommer till tangentbord får jag lite problem eftersom många återförsäljare berättar inte så mycket om tangentborden. Jag skulle gärna vilja ha ett tangentbord med med mekaniska brytare. Helst ska de vara blåa eftersom jag programmerar en hel del. Gärna under tusenlappen.

Några förslag?

Permalänk
Medlem

Sträck dig till 1095:- och köp Qpad MK-80, galet bra tangentbord.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Överväg bruna brytare också...

Permalänk

Qpad MK-80 låter helvetiskt mycket. Råder dig att testa innan du köper ett sånt.

Jag använder atm Steelseries 7G vilket är brutalbra. Välbyggt, stilrent och tyst (för att vara mekaniska brytare) men det finns en del saker som är efterblivna med det:
- Layouten är fuckad. Backspace är lika stor som vanliga knappar och istället för en bred backspace har man tryckt in ' där (Knappen '/* alltså). Där '/* egentligen ska sitta har man dragit ut Enterknappen vilket gör att när du skriver på engelska så råkar man alltid skicka iväg meddelandet istället för att få dit ' i t.ex. "I'm"...

En annan sak är att handledsstödet är så dyrt. Det är i stort sett det som skiljer 7G från 6Gv2 (6Gv2 har inte efterbliven layout heller) men jag tyckte att handledsstödet var ett måste så 6Gv2 var inget alternativ för mig men klarar du dig utan ett rekommenderar jag det!

(Sen kan jag tycka att mediaknapparna borde fått egna knappar istället för FN + F1 t.ex. Men det funkar såhär också)

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem

Jag har ett Qpad MK-80. Det är stilrent och mycket mindre än mitt gamla Logitech som var onödigt stort. De blåa brytarna är jättesköna att skriva på. Det klickande ljudet är skönt och man vet då att man skriver. Programmerar också en del och det är en fröjd att skriva på. Prova gärna olika brytare och känn om du klarar av klickljudet. Köpte mitt utan att testa men jag blev helnöjd.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Om du programmerar mycket är blåa helt klart bästa valet, utan tvekan.
Ja dom låter lite, men det är rejält mycket skönare än alla andra brytare om du skriver väldigt mycket.

Bruna kan som skew skrev vara ett alternativ, men blåa trumfar dom ändå.

Prisfrågan däremot är lite svårare.
Dom flesta billiga är "gaming" keyboard.

Om du kan öka budgeten så hade jag kört på ett Filco Majestouch-2 med deras läder handdledsstöd utan tvekan.

QPad-mk80 är väll annars ett val.

Ang tipset ovan så undvik SS 6gv2 till all kost, svarta och programmera mycket = huga.

Permalänk
Medlem

Ett filco med läderhandledsstödet är riktigt nice.(http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=764)
Men annars här är dom som finns på prisjakt med blåa cherry switchar.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=380#rparams=l=s83145628

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Qpad MK-80 låter helvetiskt mycket. Råder dig att testa innan du köper ett sånt.

Jag använder atm Steelseries 7G vilket är brutalbra. Välbyggt, stilrent och tyst (för att vara mekaniska brytare) men det finns en del saker som är efterblivna med det:
- Layouten är fuckad. Backspace är lika stor som vanliga knappar och istället för en bred backspace har man tryckt in ' där (Knappen '/* alltså). Där '/* egentligen ska sitta har man dragit ut Enterknappen vilket gör att när du skriver på engelska så råkar man alltid skicka iväg meddelandet istället för att få dit ' i t.ex. "I'm"...

En annan sak är att handledsstödet är så dyrt. Det är i stort sett det som skiljer 7G från 6Gv2 (6Gv2 har inte efterbliven layout heller) men jag tyckte att handledsstödet var ett måste så 6Gv2 var inget alternativ för mig men klarar du dig utan ett rekommenderar jag det!

(Sen kan jag tycka att mediaknapparna borde fått egna knappar istället för FN + F1 t.ex. Men det funkar såhär också)

Men MX-Black är inget man ska ha om man ska skriva text, det vet jag av egen erfarenhet. Aldrig varit med om att det har börjat krampa i händerna tidigare. Bytte till just blåa från de svarta och det var rena rama drömmen att skriva på i jämförelse.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Men MX-Black är inget man ska ha om man ska skriva text, det vet jag av egen erfarenhet. Aldrig varit med om att det har börjat krampa i händerna tidigare. Bytte till just blåa från de svarta och det var rena rama drömmen att skriva på i jämförelse.

Ah, har inte haft mitt så länge (ca 2 veckor) men har inte haft några problem hittills med att det krampar i händerna.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.sjoberg:

Hej allihopa!

Jag har precis byggt ihop mitt första datorbygge och ska nu införskaffa lite HUDs.Jag funderar på en Logitech G9X-mus men när det kommer till tangentbord får jag lite problem eftersom många återförsäljare berättar inte så mycket om tangentborden. Jag skulle gärna vilja ha ett tangentbord med med mekaniska brytare. Helst ska de vara blåa eftersom jag programmerar en hel del. Gärna under tusenlappen.

Några förslag?

Vad ska du spela?
Enligt min erfarenhet så passar switcharna till följande:
FPS - Röda, Svarta (TENKEYLESS!!!!!!!)
RTS - Blåa, Svarta, Bruna, Topre, Scissor
Skriva - Blåa, Röda, Bruna, Topre, Scissor, Bra rubberdome
Den som vill ha tyst - Topre, Rubberdome, Scissor

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Ah, har inte haft mitt så länge (ca 2 veckor) men har inte haft några problem hittills med att det krampar i händerna.

Kompisen som köpte mitt har inte heller upplevt några problem, så det kanske har med vilken teknik man använder eller om man bara inte skrivit lika mycket. Var bara när jag skulle skriva långa stycken som jag fick problem, skriva lite och pausa var inga problem

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Svarta kräver (lätt överdrivet) att man har rätt attackvinkel för att få in det rätta anslaget på tangenterna om man vill slippa värk. Skriver man kortare stycken eller små-pausar mycket så går det däremot bra att vila fingrarna på svarta tangenter utan att man råkar trycka ner någon tangent, vilket kan hända på t.ex röda. Handledsstöd rekommenderas, eller "modda" skrivbordet.

Bruna är rätt så sköna att skriva på men stöten/knölen/bumpen när man når aktiveringspunkten är inte så jättetydlig som på blåa (som dessutom låter).

Lite intressant att Cherry's egna tangentbord INTE använder bruna switchar trots att de har designat switcharna själva.
Cherry's tangentbord finns med genomskinliga switchar, vilken har samma funktionstyp som bruna men med hårdare fjädrar (samma som svarta).

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Har du testat G9x? Personligen gillar jag den inte så skulle därför tipsa om att byta till något annat, men om du testat och gillar den så kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.sjoberg:

Hej allihopa!

Jag har precis byggt ihop mitt första datorbygge och ska nu införskaffa lite HUDs.Jag funderar på en Logitech G9X-mus men när det kommer till tangentbord får jag lite problem eftersom många återförsäljare berättar inte så mycket om tangentborden. Jag skulle gärna vilja ha ett tangentbord med med mekaniska brytare. Helst ska de vara blåa eftersom jag programmerar en hel del. Gärna under tusenlappen.

Några förslag?

Qpad MK-80, du får bryta din 1000 riksdaler gränsen lite.

Sitter själv med MK-50 (röda brytare), trivs bra med den.
Logitech G9x är bästa musen jag har haft med tiden (haft ganska många).

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Tänker säga som några andra redan gjor, QPAD!
Kör själv på ett MK-80 och är äckligt nöjd

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk

Kan bara dela med mig av mitt eget tangentbordssug - ett Filco Majestouch 2. Tangentbordsnördarna på geekhack har gett det mycket beröm. Designen är fantastiskt stilren tycker jag själv. Blir dock svårt att provköra det i sverige misstänker jag. Verkar som man köper det enklast genom http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=764

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Har ett filco majetouch 2 tenkeyless med bruna switchar och har haft ett qpad tangentbord, kvalitén går inte att jämföra. Filco är riktigt bra byggt, vilket qpad tangentbordet inte är (tänker på stabilisatorer mm. Till tangenterna).

Men det är ju trots allt mekaniska brytare på båda och qpads blå switchar är riktigt skönt att skriva på även om jag själv föredrar bruna. Men space, enter, backspace och andra tangenter kan fastna på qpad tangentbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt och hållet inne på att 1000 är värt att trampa över till ett Q-pad MK80 !!
Det är inte ett köp bara det är en investering i skrivglädje

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Avstängd

Jag köpte idag ett Corsair k90 med Cherry Red brytare, jag testade polarens Steelseries som har Black och den var alldeles för trög. Jag tycker att Red är en bra kompromiss mellan Black och blue...

Mitt Keytronic från 1994 kastade in handduken idag så jag fick panikköpa detta utan att hinna researcha allt för mycket, men kunde inte bli nöjdare, nu måste jag bara vänja mig vid knapparnas avstånd och storlek, trycker ju fel hela tiden!

Visa signatur