Samsung 830 SSD utryme för skrivkontrollen

Permalänk
Medlem

Samsung 830 SSD utryme för skrivkontrollen

Hej Sweclockers!

Jag har köpt en Samsung 830 SSD(128 GB versionen) och den har fungerat perfekt.
Så jag laddade ner Samsungs egna SSD toolbox, där fanns det en inställning för "over provisioning".
Tydligen rekommenderade programmet att man lämnade 11.5 GB opartionerat utrymme på disken för att
SSDn skulle ha längre livslängd.

Jag läste runt lite på webben och hittade lite info om att samsungs skrivkontroll inte kan använda ledigt
utryme inuti en partion för att använda för optimeringar, istället behöver den opartionerat utrymme på
disken för att optimera sig själv.
På forum här och var diskuteras det om ssdn verkligen behöver detta utrymme.

Jag undrar hur mycket utrymme tycker ni att jag som alldaglig användare ska reservera för skrivkontrollen?

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

SSD'er har ju redan en massa utrymme reserverat för just det ändamålet.
Så att samsung rekommenderar ytterligare plats är ju märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

SSD'er har ju redan en massa utrymme reserverat för just det ändamålet.
Så att samsung rekommenderar ytterligare plats är ju märkligt.

jo det är konstigt ssdn har ju även ram ... det är inte så att ssdn inte använder extra cellerna för att dom ska hålla
längre och istället använder dom redan existerande tills dom är slutkörda?

som jag sa har det spekulerats i att andra kontroller som tex sandforce använder det oanvända utrymmet i partionerna
medan samsungs kontroll inte klarar av det och istället trivs bättre med opartionerat utrymme.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/278446-14-samsung-magicia...

11.5 GB är ganska mycket för en ssd på 128 gb, vad tycker ni är klokt hur mycket utrymme ska jag spara opartionerat?
behövs det överhuvudtaget?

om jag har tid kanske jag borde göra en prestanda jämförelse...

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Du kan ju nöta dig genom tråden jag länkade till här:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1076942-orolig-ove...

Själv tror jag att dagens SSD'er är omoderna/pyttesmå låååångt innan dom ens når i närheten av sin slitage gräns.

Permalänk

Skaffade också 830 nyligen, och har också hört om det här att man ska spara lite opartitionerat utrymme. Stod dock inget i manualen om det så jag struntade i det. Men man blir ju lite irriterad, om det nu skulle vara så att det förbättrar prestanda/livslängd - varför skriver dem inte detta i manualen?

Aja ska också efterforska lite mer om detta.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

SSD'er har ju redan en massa utrymme reserverat för just det ändamålet.
Så att samsung rekommenderar ytterligare plats är ju märkligt.

Är du säker på att det finns massa reservutrymme för det? Jag har inga bevis men får känslan av att andra tillverkare har så men inte Samsung, utan att här får man knapra på det utrymme man kan använda istället.

Jag betvivlar starkt att någon kontroller tjuvanvänder ledigt utrymme inuti partitioner. Och gör de det så är det ett riktigt vågspel. Då måste enheten konstant monitorera filsystemstabellerna för att veta vad som är ledigt och vissa system som NTFS är ju inte öppen källkod och dokumenterade (tog linuxvärden många år att få något bra stöd för det).
Dels är det väldigt komplext hur filsystem som NTFS fungerar och dels kan de inte rimligtvis stödja alla filsystem som finns.

Att ta opartitionerat utrymme är enklare (så länge det är MBR partitioner, har inte läst in mig på GPT). Partitionstabellen är ett väldigt enkelt och dokumenterat format som påträffas f.o.m. 446:e byten på enheten (alltså första sektorn).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Skrivet av xobust:

Hej Sweclockers!

Jag har köpt en Samsung 830 SSD(128 GB versionen) och den har fungerat perfekt.
Så jag laddade ner Samsungs egna SSD toolbox, där fanns det en inställning för "over provisioning".
Tydligen rekommenderade programmet att man lämnade 11.5 GB opartionerat utrymme på disken för att
SSDn skulle ha längre livslängd.

Jag läste runt lite på webben och hittade lite info om att samsungs skrivkontroll inte kan använda ledigt
utryme inuti en partion för att använda för optimeringar, istället behöver den opartionerat utrymme på
disken för att optimera sig själv.
På forum här och var diskuteras det om ssdn verkligen behöver detta utrymme.

Jag undrar hur mycket utrymme tycker ni att jag som alldaglig användare ska reservera för skrivkontrollen?

Jag har inget opartionerat utrymme på min samsung 830.

En SSD klarar att skriva mycket innan den dör.

Om du kollar på http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD... så är en 64gb Samsung 830 uppe i 400TIB write och är fortfarande vid liv med endast 22 reallokerade sektorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Jag har inget opartionerat utrymme på min samsung 830.

En SSD klarar att skriva mycket innan den dör.

Om du kollar på http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD... så är en 64gb Samsung 830 uppe i 400TIB write och är fortfarande vid liv med endast 22 reallokerade sektorer.

Finns en norrman som håller på med något liknande, han hade en crucial m4 som var uppe i 800+ tb och verkade fungera normalt. Tills han hade den avstängd i en vecka då den inte gick att få liv i igen. Det spekulerades då i att cellerna klarar med än de ca 3000 skrivningar som dom är specade till, men då inte klarar av att hålla data i ett år efter slutet på livslängden som även det är en del av kravet i konsumentdiskar. Diskar för proffsbruk klarar fler skrivningar men behöver i gengäld inte hålla data mer än 3 månader när den nått slutet på sin livslängd.

Sedan är inte reservutrymmet huvudsakligen inte till för att ersätta celler som faller bort utan snarare för att ge disken ett visst spelrum vid wear leveling mm. Mer ledigt (opartitionerat) utrymme gör det lättare för disken att ordna data på ett bra sätt även vid lite högre belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Finns en norrman som håller på med något liknande, han hade en crucial m4 som var uppe i 800+ tb och verkade fungera normalt. Tills han hade den avstängd i en vecka då den inte gick att få liv i igen. Det spekulerades då i att cellerna klarar med än de ca 3000 skrivningar som dom är specade till, men då inte klarar av att hålla data i ett år efter slutet på livslängden som även det är en del av kravet i konsumentdiskar. Diskar för proffsbruk klarar fler skrivningar men behöver i gengäld inte hålla data mer än 3 månader när den nått slutet på sin livslängd.

Sedan är inte reservutrymmet huvudsakligen inte till för att ersätta celler som faller bort utan snarare för att ge disken ett visst spelrum vid wear leveling mm. Mer ledigt (opartitionerat) utrymme gör det lättare för disken att ordna data på ett bra sätt även vid lite högre belastning.

Kul att någon äntligen förklarar :D.
Det jag tycker är dåligt är att det inte finns några riktlinjer eller dokumentation om det här
det står endast i ett program att det rekommenderas att man har 11.5 GB opartionerat,
och 11 GB är mycket för en "End user".

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare