Hur många timmar ska man kunna spela för det ska vara värt pengarna?

Permalänk
Medlem

Hur många timmar ska man kunna spela för det ska vara värt pengarna?

Tänkte kolla lite vad ni tycker? Visst ett spel kan ha jätte bra handling och så men nu pratar vi om timmar

Jag tycker att betalar man ca 500kr för ett spel så borde man få ut ca 30 timmar för att jag ska tycka att det var värt pengarna. Men tycker det är sällan man ser så långa spel nuförtiden.

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem

Personligen, om jag inte är nöjd, så säljer jag vidare det till en annan person som också kan få ta del av det, så har man inte lagt mer än kanske 50-100 kronor på spelet. Då är alla spel värda pengarna.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk

tyvärr så finns nästan inte dessa spel längre. Det beror ju också på vilket sorts spel det är, ett fps med fokus på multiplayer brukar ju ha väldigt kort och tråkig campaign typ bf3 men håller längre i multiplayer. Medans spel som skyrim kan man spela mååååånga timmar, tror jag är uppe i flera hundra.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Alla spel som har kortare kampanj än 20 timmar får avdrag på betyget av mig
Betalar man så mycket som 500-600 bör ett spel ha 20 timmar singleplayer.

Ett spel för 100 spänn räcker det att det varar i 4-5 timmar för att jag ska vara nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolixe:

Tänkte kolla lite vad ni tycker? Visst ett spel kan ha jätte bra handling och så men nu pratar vi om timmar

Jag tycker att betalar man ca 500kr för ett spel så borde man få ut ca 30 timmar för att jag ska tycka att det var värt pengarna. Men tycker det är sällan man ser så långa spel nuförtiden.

Ta spel såsom Battlefield och Call of Duty, kolla deras singleplayer handling ( den är sådär ) och den är väldigt kort. Men multiplayer däremot kan man spela hur många timmar som hellst, så allt beror ju på om du pratar endast "singleplayer" eller "multiplayer" -spel.

För singleplayerspel för 500 kr, så tycker jag precis som du, det ska vara en bra handling och vara länge (notera länge).
Multiplayerspel däremot köper man ju oftast inte bara för singleplayern, alltså handlingen. Och som sagt, multiplayer blir man ju tillslut trött på, men oftast inte i första taget.
( Baserat på mina erfarenheter och preferenser! )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Därför jag inte köper multiplayer FPS. Jag spelar inte online så de är inte värda pengarna för mig.

Permalänk
Proffsmoddare

Därför man bara köper NES-spel på tradera som är omöjlig att klara ut. Winwin!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Men multiplayer spel jämnar ut sig då man spelar mycket online. Som BF3 där lägger man många timmar online (iaf jag) så det stör jag mig inget på. Dragon age origins är ett bra exempel la nog över hundra timmar på det spelet

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk

80 timmar spelande har ett basvärde på 345 kr för mig. Spel med obegränsad längd, dvs multiplayerspel har en värdeökning baserat på lite olika faktorer som t.ex DRM (-22%), favoritutvecklare (+30%), tillgänglighet på servrar (+25% för svenska servrar) och så vidare. Listan är ganska lång varför jag inte går in på varenda detalj i det här inlägget.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att för varje 10 krona jag lägger på spelet ska jag få ut 1 timme av det, det vill säga ett 500 kr spel= 50 timmar, annars är det enligt mig INTE värt pengarna, och då räknar jag med Multiplayer och Singleplayer, för jag vet ju varför jag köper spelet, jag måste faktiskt fråga vem köper Bf3 eller Cod för Singleplayern nu för tiden?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

ett bra spel enligt mig som är värt varenda krona är spel som håller minst 30 timmar.
resten utav spelen känner iaf jag mig bara blåst på pengarna utav.
jag är inte en sådan som uppskattar 1 timmes beundran utav äckligt bra grafik och sen är det över, kvalitet för mig är spel som man får sitta ett bra tag med.
final fantasy 7 tex, kass grafik jämfört med dagens spel, men ligger fortfarande i toppen utav alla spel som jag uppskattar mest pga alla timmar man har lagt ner på spelet.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

80 timmar spelande har ett basvärde på 345 kr för mig. Spel med obegränsad längd, dvs multiplayerspel har en värdeökning baserat på lite olika faktorer som t.ex DRM (-22%), favoritutvecklare (+30%), tillgänglighet på servrar (+25% för svenska servrar) och så vidare. Listan är ganska lång varför jag inte går in på varenda detalj i det här inlägget.

Kan nästan se det framför mig,
"Nu ska vi ta fram miniräknaren och räkna lite. *mummel, estimerad speltid... plus 30% minus 24%...* Spelet är värt 10kr mindre än det kostar, inget köp!"

Efter en snabb oventenskaplig kontroll av mitt steamspelande så kan jag säga att ett bra spel för mig varar minst 20h. Nu är det ganska sällan att ett spel varar mindre tid än så för mig, men spelet måste roa mig i minst 20h. Så fort jag känner att spelet börjar bli lite drygt så stänger jag ner det och startar det antagligen inte på ett halvår(då jag börjar om ifrån början igen:))

Priset för dessa 20h är relativt irrelevant för min del, men jag köper bara spel på releasedatum vars föregångare har roat mig i så pass många timmar att jag skulle kunna tänka mig att betala fullpris för det. E.g. diablo 2 spenderade jag ohälsosamt många timmar på, dIII köps vid release, suger det så har jag betalt för min tid i föregångaren. Alla andra spel köps ~1 år efter release om de verkar vara något för mig.

Permalänk
Medlem

Om jag betalar 100kr så tycker jag att 8-10 timmar vore bra.
Annars så är 20timmar plus, ska ett spel räcka för fullpris.

Visa signatur

AMD FX(tm)-8120 Eight Core Processor. 6.00GB RAM, 64-bit OS
AMD Radeon HD 6900 Series

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolixe:

Tänkte kolla lite vad ni tycker? Visst ett spel kan ha jätte bra handling och så men nu pratar vi om timmar

Jag tycker att betalar man ca 500kr för ett spel så borde man få ut ca 30 timmar för att jag ska tycka att det var värt pengarna. Men tycker det är sällan man ser så långa spel nuförtiden.

Det beror väl på, många spel har ju en multiplayer funktion som du i princip kan spela hur mycket som helst, speciellt om spelet har modding verktyg.

Nu till hör jag griuppen som inte vare sig spelar multiplayer eller brukar ladda ner användar skapat material, men många gillar det ...
Ta tex alla tower defense banor eller Dota varianter som skapats till Warcraft III bla. Gillar man detta så ökar ju värdet på spelet en hel del ...

Permalänk

Jag mäter inte i timmar, jag mäter hur kul jag hade under tiden
Portal två tog inte många timmar att klara ut, men det är fortfarande ett av de bästa spelen jag någonsin har köpt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag mäter inte i timmar, jag mäter hur kul jag hade under tiden
Portal två tog inte många timmar att klara ut, men det är fortfarande ett av de bästa spelen jag någonsin har köpt!

Vissa spel kan vara hur kul som helst men klaras ut på mindre än 10 timmar.
Oavsett hur kul jag hade under den tiden så kan man inte motivera en prislapp på 500-600kr för ett sådant spel, ett typiskt sådant spel som jag verkligen ångrar att jag köpte är God of War 3, mycket bra spel men alldeles för kort och iaf för mig fanns det ingen motivering att spela det igen.
Samma sak med BF3 som var mitt sämsta köp under 2011, tyckte SP var helt ok, men MP blev snabbt tråkigt och avinstallerades på rekordkort tid för ett spel som jag faktiskt betalat för.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Vissa spel kan vara hur kul som helst men klaras ut på mindre än 10 timmar.
Oavsett hur kul jag hade under den tiden så kan man inte motivera en prislapp på 500-600kr för ett sådant spel, ett typiskt sådant spel som jag verkligen ångrar att jag köpte är God of War 3, mycket bra spel men alldeles för kort och iaf för mig fanns det ingen motivering att spela det igen.
Samma sak med BF3 som var mitt sämsta köp under 2011, tyckte SP var helt ok, men MP blev snabbt tråkigt och avinstallerades på rekordkort tid för ett spel som jag faktiskt betalat för.

Gör tvärt om, spela bf3 lite, för att "komma in i det". Det bli bara roligare och roligare Det är inte som andra fps-spel, där det bara är att sikta och skjuta, utan det behövs faktiskt att man spelar ett par timmar innan man har lärt sig

Permalänk
Medlem

Livet är inte timmarna du lever. Livet är timmarna du minns.
När jag i min ungdom gick på bio så tyckte jag att det var fasligt dyrt att betala 70 spänn för simpel underhållning. Såhär i efterhand så känner man att jag lätt skulle kunna hostat upp det dubbla för att återigen få se Shadow of the Vampire bara samma mysiga stämning inträffar.
När man väl bestämde sig för att köpa Ground Control på second hand för en skittia så känner man såhär i efterhand att jag skulle behållit den där tian istället, spelet var inte så bra som man mindes det. Det finns ju Youtube för sådana minnen, man behöver inte spela om't.

Spel är så mycket mer än underhållningen, spel är din barndom, ungdom, ditt intresse, älskare och din själ. Vad är du beredd att betala för underbara minnen? Är du beredd att betala 20 000 för en veckas semester med familjen? Är du beredd att hosta upp en rejäl slant för att ta dig till DH och rubba dygnsrytmen för veckor framåt? Varför?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Det är inte som andra fps-spel, där det bara är att sikta och skjuta, utan det behövs faktiskt att man spelar ett par timmar innan man har lärt sig

Det var därför jag gav det en chans, den vanliga typen av FPS spel slutade jag spela för många år sedan
Hade det inte varit för att jag har en del andra spel på mitt Origin konto så hade jag lätt sålt det så vem vet, kanske testar igen nån gång i framtiden.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Gillar jag spelet är det nästan oviktigt hur lång tid det tog att klara det. (gäller ej MMO:s, se nedan)
Ogillar jag spelet kommer jag antagligen att sälja vidare det, och även de sämre spel jag spelat har varit värda ~100:-

Mest prisvärda spel jag någonsin ägt måste dock vara CS 1.6 (?), mååååånga timmars "gratis" underhållning för dom hundralapparna man la ut på det för snart 10 år sedan.

Inga MMO som kostar månadsvis är egentligen värda det - jag gillar (gillade) WoW, men skulle jag räkna ut hur mycket det kostat mig sen jag började i 2005 så hade jag nog drabbats av en mindre depression. Inget spel är värt ett 5siffrigt belopp.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Konstigt att ha ett kvantitativt mått.

Är en film som är 3 timmar lång mer värd pengarna än en som är 1,5 timma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Konstigt att ha ett kvantitativt mått.

Är en film som är 3 timmar lång mer värd pengarna än en som är 1,5 timma?

Om du har 2 filmer och ena är 3 timmar och den andra är 1,5 och båda är lika bra så har du ju fått mer underhållning för pengarna med 3 timmars filmen
Och standard för en film är ju 1½-2 timmar, så en film på 3 timmar är egentligen bara en bonus precis som ett spel som håller i 100+ timmar är en bonus om man ser till att många av dagens spel håller i 30-40 timmar

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

jag köpte spelet "SWAT4" för 49 kr (ink gold edition) och det har jag kört i hundratals timmar, och kör än idag:)

Bästa spelet jag kört, och "timpengen" var ju inte dyr:)

Men annars tycker jag att man ska kunna spela ett spel minst 30h innan man är helst färdig med det:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Livet är inte timmarna du lever. Livet är timmarna du minns.
När jag i min ungdom gick på bio så tyckte jag att det var fasligt dyrt att betala 70 spänn för simpel underhållning. Såhär i efterhand så känner man att jag lätt skulle kunna hostat upp det dubbla för att återigen få se Shadow of the Vampire bara samma mysiga stämning inträffar.
När man väl bestämde sig för att köpa Ground Control på second hand för en skittia så känner man såhär i efterhand att jag skulle behållit den där tian istället, spelet var inte så bra som man mindes det. Det finns ju Youtube för sådana minnen, man behöver inte spela om't.

Spel är så mycket mer än underhållningen, spel är din barndom, ungdom, ditt intresse, älskare och din själ. Vad är du beredd att betala för underbara minnen? Är du beredd att betala 20 000 för en veckas semester med familjen? Är du beredd att hosta upp en rejäl slant för att ta dig till DH och rubba dygnsrytmen för veckor framåt? Varför?

Måste säga att jag håller med dig fullständigt, även om mitt första inlägg kanske inte höll med dig fullt ut så har jag tänkt efter lite efter att ha läst det du skrivit. Jag håller med dig fullständigt

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peo.b:

Kan nästan se det framför mig,
"Nu ska vi ta fram miniräknaren och räkna lite. *mummel, estimerad speltid... plus 30% minus 24%...* Spelet är värt 10kr mindre än det kostar, inget köp!"

Efter en snabb oventenskaplig kontroll av mitt steamspelande så kan jag säga att ett bra spel för mig varar minst 20h. Nu är det ganska sällan att ett spel varar mindre tid än så för mig, men spelet måste roa mig i minst 20h. Så fort jag känner att spelet börjar bli lite drygt så stänger jag ner det och startar det antagligen inte på ett halvår(då jag börjar om ifrån början igen:))

Priset för dessa 20h är relativt irrelevant för min del, men jag köper bara spel på releasedatum vars föregångare har roat mig i så pass många timmar att jag skulle kunna tänka mig att betala fullpris för det. E.g. diablo 2 spenderade jag ohälsosamt många timmar på, dIII köps vid release, suger det så har jag betalt för min tid i föregångaren. Alla andra spel köps ~1 år efter release om de verkar vara något för mig.

haha, fick också lite konstiga tankar om det där med "minus 24%" tex

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

har 20 dagar playtime på mw2 (Alltså 20 dagar IN GAME), alltså närmare 500 timmar... Jag köpte spelet för runt 500kr så 1 kr per timme känns rätt bra Men runt 50 timmar är väl acceptabelt, men helst 100 timmar om det skall var värt det (om man köper spel för 500-600kr). Köper man för typ 300 kr så tycker jag att det bör vara runt 30 timmar i alla fall

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueson:

Måste säga att jag håller med dig fullständigt, även om mitt första inlägg kanske inte höll med dig fullt ut så har jag tänkt efter lite efter att ha läst det du skrivit. Jag håller med dig fullständigt

Då är vi två ^^

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Eller så väntar man en månad och köper spelet för typ halva priset?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Har ~1562 timmar på CS 1.6, money well spent! För mig räcker det att spelet är en upplevelse, även om man klarar ett spel på ~10 timmar så är det fortfarande värt det om spelet var kul. Tycker jag i alla fall. Sen så går oftast pengarna till ett nytt spel från utvecklarna, och det är ju bara bra!

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk

Om ni verkligen tycker att ett spel ska vara minst 20timmar, så finns de inte fler alt. än WoW och osv. Eftersom dom flesta singleplayer spel ligger runt max 10tim och ett halvdant multiplayer. Eller så får ni vänta tills spelet funnits ett halvår.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2