Alienware X51 – konsolliknande speldator i Mini ITX

Permalänk
Medlem

oavsett ert lilla korståg som ni har emot alienware,
så måste ni ändå tycka som mig, den är liten och cool!

extremt lätt att ta med sig på Lan... jag älskade designen på lådan!
däremot, så var inte prestandan riktigt vad jag hoppades på (men i7 2600 som tillval var riktigt bra!), saknas bara ett gtx 570!

denna alienware trigga igång mig att byga ett mini itx system med iaf en 570, 2600k o 16gb ram i ett litet chassi... antigen temjin 805b eller va de nu hette, eller bygga mitt egna chassi om det fortfarande känns för stort..

micro atx, släng dig i vägen... mini-itx; GAME ON!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

oavsett ert lilla korståg som ni har emot alienware,
så måste ni ändå tycka som mig, den är liten och cool!

extremt lätt att ta med sig på Lan... jag älskade designen på lådan!
däremot, så var inte prestandan riktigt vad jag hoppades på (men i7 2600 som tillval var riktigt bra!), saknas bara ett gtx 570!

denna alienware trigga igång mig att byga ett mini itx system med iaf en 570, 2600k o 16gb ram i ett litet chassi... antigen temjin 805b eller va de nu hette, eller bygga mitt egna chassi om det fortfarande känns för stort..

micro atx, släng dig i vägen... mini-itx; GAME ON!

Att den är liten är liksom bara något att komma med om den samtidigt har klen spelprestanda, man kan får en laptop med bättre spelprestanda för de pengarna. För 11000:- kan man bygga betydligt bättre ITX-maskiner. Och grundutförandet för 8000:- är ju ännu värre ur prissynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller fulltsändigt med.
Många här besitter en översittarattityd som är rätt obehaglig. Man tror man är så himla ball för att man byggt datorn själv. De flesta är inte intresserade av detta. Var lite ödmjuka och försök se saker ur andras perspektiv.

Återigen bevisar du att du rör dig på fel forum. Jag skulle gissa på att över 90% av medlemmarna på detta forum bygger sina datorer själva.

När man bygger sina egna datorer så inser man ganska snabbt hur enorma flexibelt det är och dessutom får man så mycket mer för pengarna. Självklart krävs det kunskap för att få ihop system som fungerar bra och det är därför det är så många som söker sig till sweclockers. Man får räkna med att man blir nedröstad om man kommer hit och rekommenderar färdiga maskiner för sjuka priser.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Försökte kopiera den billigaste på inet, fick detta. radeon 6670 var närmast 545 enligt http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

kundvagn:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1351345/2012-01-10

så vad jag kan se betalar man 1/3(2000kr) av priset för den otroliga alien skallen som snurrar xP och montering såklart. Personligen tycket jag det är vansinne att inte bygga själv men 7-8 år sedan han jag säkert gjort vad som helst för lite alienware. Ser rätt "coola" ut

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Återigen bevisar du att du rör dig på fel forum. Jag skulle gissa på att över 90% av medlemmarna på detta forum bygger sina datorer själva.

Om du menar väljer delarna själva så stämmer det kanske, men antagligen inte så det säkert finns många unga här på forumet som använder familjens dator och så.

Själv betalar jag mer än gärna 800 spänn extra för att Inet ska bygga ihop datorn åt mig nuförtiden.
Det är så jävla tråkigt och jobbigt att bygga ihop en dator så jag slipper gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om du menar väljer delarna själva så stämmer det kanske, men antagligen inte så det säkert finns många unga här på forumet som använder familjens dator och så.

Svårt att svara på men skaran är nog ganska liten tror jag, de yngre som rör sig här har nog ett visst hårdvaruintresse och har man det så är eget bygge relativt självklart. Om det nu är så att de inte har råd att betala för hemmabygge så lär de inte häller ha råd att betala för detta OEM bygge.

Skrivet av Kilroy:

Själv betalar jag mer än gärna 800 spänn extra för att Inet ska bygga ihop datorn åt mig nuförtiden.
Det är så jävla tråkigt och jobbigt att bygga ihop en dator så jag slipper gärna.

Det tar max 1 timme att sätta ihop en dator och iallafall mitt fall så sker det kanske 1 gång vartannat år om man vill tjäna 800 kr på det så är det upp till en själv. I vilket fall som helst så väljer du säkert ut din hårdvara med omsorg vilket är ganska svårt i färdiga OEM maskiner. Om du inte gör det så kan man nog inte häller påstå att du har något vidare hårdvaruintresse.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Svårt att svara på men skaran är nog ganska liten tror jag, de yngre som rör sig här har nog ett visst hårdvaruintresse och har man det så är eget bygge relativt självklart. Om det nu är så att de inte har råd att betala för hemmabygge så lär de inte häller ha råd att betala för detta OEM bygge.

Jag kanske är för färgad av hur det var "på min tid" då jag tyckte det var kul att bygga ihop datorer osv.
Då det var väldigt vanligt med sånna här företagsdatorer som man fick köpa med avbetalning på bruttolönen.
Då var det många unga, hårdvaruintresserade som hade OEM datorer ändå eftersom man fick så mycket dator för pengarna.

Men idag kanske det inte stämmer längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag kanske är för färgad av hur det var "på min tid" då jag tyckte det var kul att bygga ihop datorer osv.
Då det var väldigt vanligt med sånna här företagsdatorer som man fick köpa med avbetalning på bruttolönen.
Då var det många unga, hårdvaruintresserade som hade OEM datorer ändå eftersom man fick så mycket dator för pengarna.

Men idag kanske det inte stämmer längre...

Hehe jo de där känner man igen men sisst jag hörde om det så var det relativt dyrt, de spelade med låg månadskostnad men totalkostnaden för datorn kunde ändå hamna på en bra bit över 20 000 kr när det var betalt.

Jag vet att vi köpte en dator på detta vis men vid den tidpunkten så var eget bygge antingen ovanligt eller så kände jag helt enkelt inte till det.

Hur de e idag har jag ingen aning om, de e ju bara till att gå in o jämföra. Jag håller mig dock till bygge efter som jag kan kombinera precis som jag vill, kanske finns det en viss komponent som jag vill ha en viss rev av eller liknande.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Är nog en av de vettigare Alienware, kom ihåg att alla spel- och boutique-märken har försvunnit och tvinat bort. HP köpte upp Voodoo PC, Dell Alienware och andra med flera samt nedläggningar. Alienware är de enda spelbärbara man kan köpa förutom Clevo och Compal-modeller. Förutom någon HP Envy, och Pavilion Dv6 möjligen. Eller någon Asus eller MSI, möjligen någon enstaka Acer. De mer fristående boutiquemärkena kör Clevo. Deras stationära kanske inte varit de roligaste och det har varit mer vettigt att köpa vanliga Dell-modeller. Men här är det iaf i stil med Zino HD fast för gaming, även om det är ganska low-end. Det är tillräckligt för att driva en e-IPS/IPS/PVA/MVA 23-24" 1080p skärm iaf eller en TV vilket vilket gör det hela ganska billig lösning.

För att spelmärken ska vara existensberättigade i min bok får de inte ha vanliga retaildelar eller chassin. Inte för att jag själv skulle köpa system ämnade åt det hållet. Jag skulle hamna i arbetsstations/workstation-träsket om jag hade mer pengar att spendera än ett standardsystem med standardkomponenter och chassin (oavsett om det är egenbyggt eller inte, prio skulle inte vara skryt. Eller stil.).

Alienware är ändå ganska kul som linje av bärbara, t ex M14x är ganska unik. Som stationär var de totalt ointressanta före denna modell, men de är fortfarande en som inte bara slänger ihop retail-komponenter som de andra överprisade konkurrenterna. Ska man köpa en färdigbyggd maskin ska det vara från en seriös leverantör inget butiksbyggt eller småföretagsbyggt. Det ska då också helst vara lite mer välihopsatta saker också. Egna chassin och små maskiner är rätt bra exempel när de kan göra det snyggt och smidigt. Svårt att bygga något mindre än en Mac Mini t ex. Beror helt på vad man är ute efter också, går fortfarande att bygga små mini-itxburkar som är stora som en 5.25" optisk enhet själv.

Ett annat system och grafikkort behövs ju till att driva 2560x1440/1600, men det säger sig själv och är ganska svårt att driva, eller kyla i ett riktigt litet chassi. Man kan inte slänga ihop vad som helst när det är SFF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska man köpa en färdigbyggd maskin ska det vara från en seriös leverantör inget butiksbyggt eller småföretagsbyggt.

Jag tycker tvärtom.
Ska man köpa någonting färdigbyggt så är det mycket bättre att köpa t.ex. Inet Taurus än Alienware imo...

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker tvärtom.
Ska man köpa någonting färdigbyggt så är det mycket bättre att köpa t.ex. Inet Taurus än Alienware imo...

Köper man färdigbyggt så vill i alla fall jag att det inte ska se "hemmabyggt" ut. Inga standardchassin som vem som helst kan köpa löst utan en företagsspecifik modell. Jag tycker att många märkesdatorer har snyggare och stilrenare chassin än vad man kan köpa separat.

Märkesdatorer handlar mera om image och stil än maximal prestanda. Det är viktigare för många än de extra FPS/krona som man får med datorbutikernas självplocksdatorer.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Köper man färdigbyggt så vill i alla fall jag att det inte ska se "hemmabyggt" ut. Inga standardchassin som vem som helst kan köpa löst utan en företagsspecifik modell. Jag tycker att många märkesdatorer har snyggare och stilrenare chassin än vad man kan köpa separat.

Märkesdatorer handlar mera om image och stil än maximal prestanda. Det är viktigare för många än de extra FPS/krona som man får med datorbutikernas självplocksdatorer.

Men huar har t.ex. Alienware stilrenadre chassi än t.e.x Fractal Design? Alienware är ju vräkiga. Det enda man betalar för i så fall är ju att det ska vara lite annorlunda.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men huar har t.ex. Alienware stilrenadre chassi än t.e.x Fractal Design? Alienware är ju vräkiga. Det enda man betalar för i så fall är ju att det ska vara lite annorlunda.

Nu tänkte jag kanske inte på Alienwares i första hand utan dell och Hp. Den här gillar jag tex:

Sen är det en viss status med en dator som är tillverkat av en storföretag. Tänk bara på Apple.

Nu är det inte värt hur mycket som helst, men om jag hittar en rimligt prissatt märkesdator så skulle jag hellre välja en sådan än en ihopplocksdator.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Nu tänkte jag kanske inte på Alienwares i första hand utan dell och Hp. Den här gillar jag tex:

http://cdn2.ubergizmo.com/wp-content/uploads/2012/01/HP-Pavil...

Sen är det en viss status med en dator som är tillverkat av en storföretag. Tänk bara på Apple.

Nu är det inte värt hur mycket som helst, men om jag hittar en rimligt prissatt märkesdator så skulle jag hellre välja en sådan än en ihopplocksdator.

Dioder och plastig front, inte stilrent i min värld. Dessutom undermåliga kylningsmöjligheter vilket borgar för högre ljudnivå om man vill ha prestanda i burken. Vilket billigt chassi som helst utstrålar mer klass. Och det där med status är något du har i ditt eget huvud, och vem fan bryr sig om status på det sättet?
Och även om jag hittade en HP med precis samma specifikationer och pris som ett balanserat hopplock så skulle jag välja bort den, för expansionsmöjligheter och uppgraderingsmöjligheter är alltid mycket sämre. För att inte tala om helvetet som blir om man inte formaterar direkt, drivrutiner för andra OS kan vara jobbigare att gräva fram dessutom. Sedan är det bara ett fåtal extra kablar från nätagg som ofta är av undermålig kvalitet, med all kraft på 5v och inget på 12v t.ex.
Upplåsta processorer eller ett bios där man kan ställa in saker som man vill är ju bara att glömma dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Köper man färdigbyggt så vill i alla fall jag att det inte ska se "hemmabyggt" ut. Inga standardchassin som vem som helst kan köpa löst utan en företagsspecifik modell. Jag tycker att många märkesdatorer har snyggare och stilrenare chassin än vad man kan köpa separat.

Märkesdatorer handlar mera om image och stil än maximal prestanda. Det är viktigare för många än de extra FPS/krona som man får med datorbutikernas självplocksdatorer.

Jag håller inte med öht.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Dioder och plastig front, inte stilrent i min värld. Dessutom undermåliga kylningsmöjligheter vilket borgar för högre ljudnivå om man vill ha prestanda i burken. Vilket billigt chassi som helst utstrålar mer klass. Och det där med status är något du har i ditt eget huvud, och vem fan bryr sig om status på det sättet?

Status och image är allt här i världen! Nu har självplocksdatorer hög status här på sweclockers, men inte ute i den vanliga världen. Där är Apple, Dell och HP (och i vissa fall Alienware) det man köper om man vill ha en dator man inte skäms för att visa upp. Kom ihåg att subkulturers normer sällan gäller i det allmänna utrymmet. Det är en läxa jag dyrt har fått lära mig.

Så jo de flesta människor blir mera imponerade av en Alienware, en Apple eller HPn jag länkade än självplocksdatorer just för att de är märkesdatorer, välkända och har en någorlunda konservativ, stram, välkänd stil. Jag gillar dock den extra "flashigheten" på HP datorn!

Man ska inte rationalisera något irrationellt, dvs försvara köp av produkter som ingen egentligen behöver. Speldatorer tex är helt onödiga och ses med löje av en stor del av den vuxna befolkningen. Att bygga datorer själv är för det mesta ingenting folk blir imponerade av, mera att de undrar om man inte har råd att köpa en riktigt dator direkt.

Ett datorköp är en så liten del av livet, men förstår man inte att konsumtion nästan alltid handlar om hur man vill bli sedd av andra och att konsumtion alltid påverkar hur andra uppfattar en så kommer det att bli svårt att förstå hur samspelet mellan människor fungerar. Man binder ris åt sin egen rygg.

Man bör därför i allmänhet tala tyst om hur mycket bättre det är att bygga egen datorer än att köpa färdiga och hur mycket bättre kylning och möjlighter man har om man köper en Fractal Design chassi och fyller den med hårdvara än en färdig HP dator. Folk bryr sig inte om det. Dom behöver inte dessa möjlighter och besväras av att bli påprackade banaliteter från en datornörd. Det funkar på Sweclockers men inte ute i världen.

I slutändan handlar det om att inse att vi människor alltid är mera intresserade av andra människor än av maskiner. Maskiner kan faschinera och roa oss för en stund, men det är bara människor vi egentligen bryr oss om. Det är för deras skull vi konsumerar, inte för oss själva.

Eller kortfattat och mindre pompöst:

Vill man få sig ett ligg är det bättre att köpa märkesdatorer än bygga själv!:D

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Status och image är allt här i världen! Nu har självplocksdatorer hög status här på sweclockers, men inte ute i den vanliga världen. Där är Apple, Dell och HP (och i vissa fall Alienware) det man köper om man vill ha en dator man inte skäms för att visa upp. Kom ihåg att subkulturers normer sällan gäller i det allmänna utrymmet. Det är en läxa jag dyrt har fått lära mig.

Så jo de flesta människor blir mera imponerade av en Alienware, en Apple eller HPn jag länkade än självplocksdatorer just för att de är märkesdatorer, välkända och har en någorlunda konservativ, stram, välkänd stil. Jag gillar dock den extra "flashigheten" på HP datorn!

Man ska inte rationalisera något irrationellt, dvs försvara köp av produkter som ingen egentligen behöver. Speldatorer tex är helt onödiga och ses med löje av en stor del av den vuxna befolkningen. Att bygga datorer själv är för det mesta ingenting folk blir imponerade av, mera att de undrar om man inte har råd att köpa en riktigt dator direkt.

Ett datorköp är en så liten del av livet, men förstår man inte att konsumtion nästan alltid handlar om hur man vill bli sedd av andra och att konsumtion alltid påverkar hur andra uppfattar en så kommer det att bli svårt att förstå hur samspelet mellan människor fungerar. Man binder ris åt sin egen rygg.

Man bör därför i allmänhet tala tyst om hur mycket bättre det är att bygga egen datorer än att köpa färdiga och hur mycket bättre kylning och möjlighter man har om man köper en Fractal Design chassi och fyller den med hårdvara än en färdig HP dator. Folk bryr sig inte om det. Dom behöver inte dessa möjlighter och besväras av att bli påprackade banaliteter från en datornörd. Det funkar på Sweclockers men inte ute i världen.

I slutändan handlar det om att inse att vi människor alltid är mera intresserade av andra människor än av maskiner. Maskiner kan faschinera och roa oss för en stund, men det är bara människor vi egentligen bryr oss om. Det är för deras skull vi konsumerar, inte för oss själva.

Eller kortfattat och mindre pompöst:

Vill man få sig ett ligg är det bättre att köpa märkesdatorer än bygga själv!:D

Du, jag bygger inget av min image med vilken dator jag äger. Jag fokuserar på prestanda och känner ingen som imponeras av om jag har prestanda eller inte så jag bygger den inte för att imponera på någon. Det låter som du hamnat i en riktigt sorglig miljö, självklart dömer många människor andra efter deras materiella tillgångar, det i sig är sorgligt, men ditt behov av att passa in i den mallen är sorgligare, än mer om det är så illa att en sketen dator spelar roll.

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Återigen bevisar du att du rör dig på fel forum. Jag skulle gissa på att över 90% av medlemmarna på detta forum bygger sina datorer själva.

Försök tänka utanför lådan…

Är rätt säker på att jag svarade dig för nån vecka sen.
Har någon rensat bort mina inlägg månne?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Man ska ha ägt en Alienware för att kunna säga något om den!

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedeman1998:

Man ska ha ägt en Alienware för att kunna säga något om den!

Man ska ha ägt ett Ace RAW Deal nätagg för att kunna säga något om det!

Permalänk

ja har haft ett ace raw deal i snart 3 år nu. funkar finfint fortfarande

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Skrivet av Rourke:

Försökte kopiera den billigaste på inet, fick detta. radeon 6670 var närmast 545 enligt http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

kundvagn:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1351345/2012-01-10

så vad jag kan se betalar man 1/3(2000kr) av priset för den otroliga alien skallen som snurrar xP och montering såklart. Personligen tycket jag det är vansinne att inte bygga själv men 7-8 år sedan han jag säkert gjort vad som helst för lite alienware. Ser rätt "coola" ut

man betalar för världens bästa service som jag kan tala för av egen erfarenhet. Mitt ex flickväns dell dator pajja typ. ja ringde åt henne och tala vad som hänt, dom kom förbi med en ny dator typ dagen efter, samt att dom även uppgradera hennes gamla högtalare till deras "verision" 2 så att säga som ett plus i kanten.

så att man payar för ett märke, ja de gör man. men man får mycket mer en de.

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk

Vill till att börja med ursäkta för att jag drar upp en otroligt gammal tråd men; är inte 15 310 poäng i 3DMark Vantage ganska bra även nu ett år senare?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Jo, det var det

Visa signatur

Eternity preceeds us, eternity follows us: Between two infinities, of what account is one poor mortal that the century should inquire about him? -P.J. Proudhon