Quanta köper CNC-maskiner för "unibody"-skal till Ultrabook

Permalänk
Entusiast
Skrivet av widL:

Inte ens en Apple-hatare kan väl förneka att Apple länge har lett utvecklingen på väldigt många områden? De kanske inte har uppfunnit tekniken, men de har i väldigt många fall gjort den användarvänlig och tillgänglig för gemene man.

Ipod -> MP3-spelare X
Itunes -> Digital distribution av musik till massorna
Imac -> Allt-i-ett-datorer
Macbook Air -> Ultrabooks
Ipad -> surfplattor

Dessa är bara några exempel. Jag är varken Apple-älskare- eller hatare, men att de leder utvecklingen är ett faktum.

Vet inte om jag håller med dig på alla punkter. Det fanns mp3-spelare som liknande iPod innan och under tiden men de slog inte lika stort. Exakt samma pryl hade alltså kommit även utan Apple men nu råkade de ha en mer tilltalande design och därmed skapade de sig ett varumärke. Sen beror det på vad du menar med mp3-spelare också, det fanns gott om dem även innan iPod fast de var begränsade av utrymmet eftersom de körde flashlagring, något som kommit tillbaks igen när flashminnen har blivit större.

Vet inte om jag vill säga att de ledde utvecklingen av surfplattor heller med tanke på att konceptet har dykt upp gång på gång i historien men inte riktigt slagit igenom eftersom hårdvaran inte har varit tillräckligt bra. De har använts en del inom vissa områden men har varit en rätt nischad produkt på grund av tekniska begränsningar och högt pris. Nu blev helt plötsligt ARM, batterier och skärmtekniken tillräckligt bra och helt plötsligt finns det massa plattor.

Att inga fler har slagit sig in på marknaden för allt-i-ett-datorer förvånad mig faktiskt lite. Det är inget svårt att bygga en sådan eftersom det i princip bara är en förvuxen laptop så samtliga datortillverkare har kapacitet att göra det fast alla har låtit bli. Kanske anser det att marknaden är för liten för att det ska vara intressant att investera i det. Att de säljer så bra från Apple beror ju på att de inte har några andra alternativ för en vanlig dödlig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooD:

Ipod?
Iphone?
Ipad?

Samsung kom med ''Iphone'' looken, sen stal Apple den stilen....

Apple har stulit dom flesta designs från olika företag....sen säger dom att det var apple som började med det....

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ipod?
Första portabla mp3 spelaren var "Audio Highway Listen Up" som kom i september -96, sen kom till exempel "HanGo Personal Jukebox" som var först med hårddisk och även "Creative NOMAD Jukebox"

Sen kom första Ipoden i oktober -01

Iphone?
Först med vad? touchscreen? Neonode N1 var före. Telefon? Ericsson hotline kanske? Färgskärm, Ericsson T65 var före.
mm.

Ipad?
Fanns många olika variationer på detta långt innan Ipaden kom, Microsoft hade ett försök i början av -00, men just konceptet med en förstorad mobil som man inte kan ringa från så var Apple först.

Sen att Apple hade en kundbas som var mottagliga och lanserade sakerna i rätt tid är en annan sak. Och att dom hade kraften att marknadsföra allt hjälpte dem väldigt mycket. Men det är itne samma sak som att vara först.

Handlade knappast om vem som gjorde vad först men kanske vem som gjorde det "bättre", och det vet ju vi alla vilket företag det är. Samma sak med bärbara. Nu ska andra företag helt plötsligt ha det fräst i Alu, Apple har haft det i flera år nu. Sen ser man ju deras försäljningssiffror med. Nått måste dom ju göra rätt eller hur?

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Vet inte om jag håller med dig på alla punkter. Det fanns mp3-spelare som liknande iPod innan och under tiden men de slog inte lika stort. Exakt samma pryl hade alltså kommit även utan Apple men nu råkade de ha en mer tilltalande design och därmed skapade de sig ett varumärke. Sen beror det på vad du menar med mp3-spelare också, det fanns gott om dem även innan iPod fast de var begränsade av utrymmet eftersom de körde flashlagring, något som kommit tillbaks igen när flashminnen har blivit större.

Vet inte om jag vill säga att de ledde utvecklingen av surfplattor heller med tanke på att konceptet har dykt upp gång på gång i historien men inte riktigt slagit igenom eftersom hårdvaran inte har varit tillräckligt bra. De har använts en del inom vissa områden men har varit en rätt nischad produkt på grund av tekniska begränsningar och högt pris. Nu blev helt plötsligt ARM, batterier och skärmtekniken tillräckligt bra och helt plötsligt finns det massa plattor.

Att inga fler har slagit sig in på marknaden för allt-i-ett-datorer förvånad mig faktiskt lite. Det är inget svårt att bygga en sådan eftersom det i princip bara är en förvuxen laptop så samtliga datortillverkare har kapacitet att göra det fast alla har låtit bli. Kanske anser det att marknaden är för liten för att det ska vara intressant att investera i det. Att de säljer så bra från Apple beror ju på att de inte har några andra alternativ för en vanlig dödlig.

Jag förstår absolut hur du tänker när det gäller MP3-spelare, men tänk dock på att jag skrev att Apple har lett utvecklingen, inte nödvändigtvis uppfunnit en ny produktkategori.

När det gäller MP3-spelare så var det ju kombinationen Itunes + Ipod som gjorde succé. Digital distribution av musik var ju inte direkt stort innan Itunes, eller missminner jag mig? Nu börjar jag faktiskt ge mig ut på djupare vatten, med tanke på att jag inte var så gammal på den tiden.

När det gäller surfplattor är det samma sak, det är mjukvaran som är nyckeln enligt mig. Det var ett ganska självklart steg att göra en "stor Iphone", och steget var inte speciellt stort mjukvarumässigt eftersom Apple till skillnad från konkurrenterna hade ett väldigt väl fungerande OS för smartphones, och en programbutik som redan var enorm och välkänd.

Det finns andra aktörer på allt-i-ett-marknaden, IDG testade några Imac-konkurrenter härom dagen. Synd bara att det tog så många år för dem att hänga på Apple.

Permalänk

Gillar CNC.
Sedan om Apple eller andra tillverkare anv tekniken spelar ingen roll för mig.
Man kan få så otroliga resultat med cnc.

detta är ingen dator, men fortfarande ballt film (enl mig)
http://www.youtube.com/watch?v=RnIvhlKT7SY

Permalänk
Medlem

Idiotiskt imho. Energislöseri i mängd och det är absolut inget fel på ett magnesiumchassi. Lättare och enklare att bearbeta. Och sådana chassin har ju många använt i åratal.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Andreas_ace:

Gillar CNC.
Sedan om Apple eller andra tillverkare anv tekniken spelar ingen roll för mig.
Man kan få så otroliga resultat med cnc.

detta är ingen dator, men fortfarande ballt film (enl mig)
http://www.youtube.com/watch?v=RnIvhlKT7SY

Imponerande film

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

nu får ni ju lugna er lite med Apple i varje artikel...

Asustek utvecklade unibody designen, Asustek var den förste tillverkaren att bygga datorer med den designen.

Apple bygger inga datorer, Apple utvecklar inga datorer... det är ODM företag som Quanta som gör det åt Apple.

när ni väl är inne och kopierar artiklar ifrån digitimes så skaffa ett konto så att ni kan läsa hela artiklar istället för dom få som kommer på nyhetssidan...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av widL:

Jag förstår absolut hur du tänker när det gäller MP3-spelare, men tänk dock på att jag skrev att Apple har lett utvecklingen, inte nödvändigtvis uppfunnit en ny produktkategori.

När det gäller MP3-spelare så var det ju kombinationen Itunes + Ipod som gjorde succé. Digital distribution av musik var ju inte direkt stort innan Itunes, eller missminner jag mig? Nu börjar jag faktiskt ge mig ut på djupare vatten, med tanke på att jag inte var så gammal på den tiden.

När det gäller surfplattor är det samma sak, det är mjukvaran som är nyckeln enligt mig. Det var ett ganska självklart steg att göra en "stor Iphone", och steget var inte speciellt stort mjukvarumässigt eftersom Apple till skillnad från konkurrenterna hade ett väldigt väl fungerande OS för smartphones, och en programbutik som redan var enorm och välkänd.

Det finns andra aktörer på allt-i-ett-marknaden, IDG testade några Imac-konkurrenter härom dagen. Synd bara att det tog så många år för dem att hänga på Apple.

Fast har de verkligen lett utvecklingen om samma sak utvecklades parallellt? Jag tror inte det. Har Intel lett utvecklingen av processorer bara för att de råkar sälja flest de senaste åren? Sen är Itunes inte bara guld och gröna skogar utan många, jag själ inkluderat, ser det som den stora anledningen till att inte köpa en iPod men det är en annan historia.

Att iTunes är stort är ju inte så konstigt eftersom Apple har sett till att man måste använda det. Hade det inte varit så hårt knutet till apples andra produkter tror jag inte det hade varit lika populärt idag.

När det gäller digital distribution har vi ju eMusic som funnits sedan 98 fast de var inte så stora tidigare eftersom de vägrade införa DRM vilket betydde att många stora skivbolag inte ville sälja sin musik där. Apple hade inga problem med DRM och fick med sig fler skivbolag. Eller ja, eMusic var populära bland användarna eftersom de inte körde med DRM men de saknade ju en del musik som hade gjort dem riktigt stora.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Måste ju vara bättre att gjuta skalen i kolfiber, mycket mindre materialspill också. Gjutningar kan ju göras på löpande band och sliter inte på maskinerna.

Permalänk

Block eller formgjuts som sedan fräsas ut?
Extrem kostnads skillnad, speciellt aluminium.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Imponerande film

Då kommer du gilla denna också:
http://www.youtube.com/watch?v=sxbiIpXZfG8

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zpiritual:

Slöseri med metall imho. 75% av metallen i stycket går ju till spillo när man gör så där. Apple i ett nötskal.

Måste säga att jag håller med. Men har två MBP själv och kvalités-känslan slår allt annat, så man vill inte gärna ge upp det.

Men varför måste man använda aluminium?

Nokia N9 och Lumia 800 är designade på precis samma sätt, fast man använder polykarbonat (en form av plexiglas som också används till t.ex. skyltfönster "okrossbart glas"). Tycker personligen att dessa telefoner har samma gedigna känsla som MBP (i.e. inget krirkar och inget flexar vid tryck), men polykarbonat är lättare en aluminium, man får inga bucklor om man tappar en sådan produkt. Polykarbonat kräver också betydligt mycket mindre energi för att tillverkas och fräsas till jämfört med aluminium.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en dator i kevlar också.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk

Varför skulle man inte tillverka dom i aluminium?
Det är ett material som man kan återanvända till nära nog 100% med bibehållna egenskaper..

Visa signatur

Fractal Design Arc | Asus P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K@3,3GHz | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX560Ti DCII TOP | Corsair 8GB DDR3 Vengence@1600 | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Green 2TB | Corsair HX650

Permalänk
Medlem

Snart kommer Apple lämna en stämning med andra ord

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Idiotiskt imho. Energislöseri i mängd och det är absolut inget fel på ett magnesiumchassi. Lättare och enklare att bearbeta. Och sådana chassin har ju många använt i åratal.

Fast det är ju bara att smälta ner och göra nya block av, det är inte mycket som går till spillo. Det fina med aluminium är ju att det är så lätt att arbeta med, trots att det är lätt och tåligt.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Meh säger jag.

Tycker att de ska börja göra chassin i kolfiber i stället. Dyrare, men så det tål mer mycket mer stryk också.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Slöseri med metall imho. 75% av metallen i stycket går ju till spillo när man gör så där. Apple i ett nötskal.

Metallbearbetning ger spill.
Det är inte ovanligt att 90+% av materialet skärs bort vid CNC-tillverkning
En bromsskiva ger tex ett spill nära den nivån.
I vissa fall kan det löna sig att gjuta biten för att sen bara göra fin-bearbetningen i en CNC-maskin.
En gjuten bit ger dock en mängd nya problem så det lönar sig inte alltid trotts att det spar dyr bearbetningstid.
Om gjutningen innebär att man smälter aluminiumet en extra gång försvinner fördelarna energimässigt jämfört men att låta CNC-maskinen utföra all bearbetning av råämnet och sen smälta ner spillet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ipod?
Första portabla mp3 spelaren var "Audio Highway Listen Up" som kom i september -96, sen kom till exempel "HanGo Personal Jukebox" som var först med hårddisk och även "Creative NOMAD Jukebox"

Sen kom första Ipoden i oktober -01

Iphone?
Först med vad? touchscreen? Neonode N1 var före. Telefon? Ericsson hotline kanske? Färgskärm, Ericsson T65 var före.
mm.

Ipad?
Fanns många olika variationer på detta långt innan Ipaden kom, Microsoft hade ett försök i början av -00, men just konceptet med en förstorad mobil som man inte kan ringa från så var Apple först.

Sen att Apple hade en kundbas som var mottagliga och lanserade sakerna i rätt tid är en annan sak. Och att dom hade kraften att marknadsföra allt hjälpte dem väldigt mycket. Men det är itne samma sak som att vara först.

Sug på den karamellen Kan tillägga att den är från 1983.

Apple kanske inte är först med precis allt, men att påstå att dom inte visar vägen framåt är så oerhört naivt. Liksom hur många kände egentligen till Neonode N1 innan Apple-hatare började gräva efter bevis för att Iphone inte var först? Tvivlar på att N1 var något att hänga i granen. Iphone var den första smart phone med den standard som är på telefoner idag. Nu är det standard med multi-touch, någon form av slide to unlock, app store och mycket annat, också klagar Android-fanboys på att Apple tar något så löjligt som notifications, när alla telefoner nu för tiden mer eller mindre har grunden av en Iphone.

Skåda Samsungs "värsting" som släpptes i samma veva som Iphone presenterades

Också kan vi ju kolla hur två av deras telefoner ser ut idag, efter Iphones debut.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tillåt mig demonstrera Ericsson R380e från 2000. The mother of all Smartphones.

Ericsson var först och allting efter det är kopior. End of.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Metallbearbetning ger spill.
Det är inte ovanligt att 90+% av materialet skärs bort vid CNC-tillverkning
En bromsskiva ger tex ett spill nära den nivån.
I vissa fall kan det löna sig att gjuta biten för att sen bara göra fin-bearbetningen i en CNC-maskin.
En gjuten bit ger dock en mängd nya problem så det lönar sig inte alltid trotts att det spar dyr bearbetningstid.
Om gjutningen innebär att man smälter aluminiumet en extra gång försvinner fördelarna energimässigt jämfört men att låta CNC-maskinen utföra all bearbetning av råämnet och sen smälta ner spillet?

Indeed, har hållit på med det själv och blir skrämmande mycket spill ibland. Och även om man återvinner det så smälts det ner minst en, troligen två gånger och har då sämre kvalitet än "färskt" aluminium. Ifrågasätter inte det utan om det är värt allt det spillet för ett dumt chassi till en dator? Borde finnas viktigare saker att använda vår begränsade reserv av aluminium till vettigare saker... Dock är det en större fråga som knappast hör hemma i denna tråden ^^

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Moriquende:

Tillåt mig demonstrera Ericsson R380e från 2000. The mother of all Smartphones.
http://pdadb.net/img/ericsson_r380e.jpg

Ericsson var först och allting efter det är kopior. End of.

Touchscreen och stöd för IPv6. Den var före sin tid!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ipod?
Första portabla mp3 spelaren var "Audio Highway Listen Up" som kom i september -96, sen kom till exempel "HanGo Personal Jukebox" som var först med hårddisk och även "Creative NOMAD Jukebox"

Sen kom första Ipoden i oktober -01

Det handlar väldigt sällan om att vara först, det viktiga är att göra det rätt.
Dvs en mp3spelare med många låtar och krångligt menysystem vill ingen ha
Men en mp3spelare med många låtar och enkelt menysystem vill många ha

Skrivet av pekkasteele:

Iphone?
Först med vad? touchscreen? Neonode N1 var före. Telefon? Ericsson hotline kanske? Färgskärm, Ericsson T65 var före.
mm.

T65 hade inte färgskärm, men T68 hade det. Neonode var inte den första telefonen med touchscreen men den var annorlunda pga den var optisk vilket skiljde sig från tidigare. Som någon skrev var R380 långt före Neonode, finns säkert någon ännu tidigare som jag inte har helt koll på.
Och återigen handlar det inte om att vara först utan att göra det på rätt sätt och därför HELT revolutionera marknaden. Här kan du exempelvis sett hur android sett ut om inte apple gått in i marknaden http://www.youtube.com/watch?v=1FJHYqE0RDg&feature=player_emb...

Människor har en fantastik förmåga att endast tänka "snabbare, bättre" och inte se att det är möjligt att förbättra från grunden, eller som ford sa "If I'd asked customers what they wanted, they would have said "a faster horse""

Tänkvärd artikel från 2007 kanske: http://m3.idg.se/2.1022/1.112780

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

http://media.techeblog.com/images/applephone_1.jpg

http://viser.no/Dingseguide/iPad_musikk/Newton_mpad.jpg

Sug på den karamellen Kan tillägga att den är från 1983.

Apple kanske inte är först med precis allt, men att påstå att dom inte visar vägen framåt är så oerhört naivt. Liksom hur många kände egentligen till Neonode N1 innan Apple-hatare började gräva efter bevis för att Iphone inte var först? Tvivlar på att N1 var något att hänga i granen. Iphone var den första smart phone med den standard som är på telefoner idag. Nu är det standard med multi-touch, någon form av slide to unlock, app store och mycket annat, också klagar Android-fanboys på att Apple tar något så löjligt som notifications, när alla telefoner nu för tiden mer eller mindre har grunden av en Iphone.

Skåda Samsungs "värsting" som släpptes i samma veva som Iphone presenterades
http://www.infosyncworld.net/resources/products/samsung/samsu...

Också kan vi ju kolla hur två av deras telefoner ser ut idag, efter Iphones debut.
http://www.lejournaldelamobilite.com/wp-content/uploads/2010/...

http://cdn.overclock.net/5/58/583da19b_review-samsung-galaxy-...

Braun ET66 från 1977.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

precis som allt annat kommer konkurrensen ikapp med apple tillsut..

Men hey, apple är ju bara skit produkter med overprise after all? over and out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Tillåt mig demonstrera Ericsson R380e från 2000. The mother of all Smartphones.
http://pdadb.net/img/ericsson_r380e.jpg

Ericsson var först och allting efter det är kopior. End of.

Nja

Denna var hela 4 år tidigare, finns säkert någon ännu tidigare smartphone...?

Permalänk
Skrivet av Zpiritual:

Indeed, har hållit på med det själv och blir skrämmande mycket spill ibland. Och även om man återvinner det så smälts det ner minst en, troligen två gånger och har då sämre kvalitet än "färskt" aluminium. Ifrågasätter inte det utan om det är värt allt det spillet för ett dumt chassi till en dator? Borde finnas viktigare saker att använda vår begränsade reserv av aluminium till vettigare saker... Dock är det en större fråga som knappast hör hemma i denna tråden ^^

Aluminium som smälts flera gånger är inte av sämre kvalitét än "färskt" aluminium.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Arc | Asus P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K@3,3GHz | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX560Ti DCII TOP | Corsair 8GB DDR3 Vengence@1600 | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Green 2TB | Corsair HX650

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon173009:

precis som allt annat kommer konkurrensen ikapp med apple tillsut..

Men hey, apple är ju bara skit produkter med overprise after all? over and out.

Ja det är tur att Apple banar vägen med så recolutionerande funktioner som att ta kort med volymknappen (inte alls stulen från en väldigt populär app som bara fanns tillgänglig om man jailbreakade eftersom Apple inte tyckte att man kunde använda samma knapp till två saker för det förvirrade användarna), uppdateringar over the air (som jag inte alls har kunnat göra med min HTC Hero hela tiden), notifikationer (som varken Android eller Blackberry har haft länge), nya revolutionerande videosamtal (fanns inte alls redan 2004 och har hunnit dö ut igen eftersom det var tämligen oanvändbart för alla som inte behöver kominucera med teckenspråk), iMessenger (*host*BBM*host*), hur var det nu med copy paste och multitasking?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Indeed, har hållit på med det själv och blir skrämmande mycket spill ibland. Och även om man återvinner det så smälts det ner minst en, troligen två gånger och har då sämre kvalitet än "färskt" aluminium. Ifrågasätter inte det utan om det är värt allt det spillet för ett dumt chassi till en dator? Borde finnas viktigare saker att använda vår begränsade reserv av aluminium till vettigare saker... Dock är det en större fråga som knappast hör hemma i denna tråden ^^

Det är bättre att tillverka chassina av olja då eller?

Skrivet av Zotamedu:

Ja det är tur att Apple banar vägen med så recolutionerande funktioner som att ta kort med volymknappen (inte alls stulen från en väldigt populär app som bara fanns tillgänglig om man jailbreakade eftersom Apple inte tyckte att man kunde använda samma knapp till två saker för det förvirrade användarna), uppdateringar over the air (som jag inte alls har kunnat göra med min HTC Hero hela tiden), notifikationer (som varken Android eller Blackberry har haft länge), nya revolutionerande videosamtal (fanns inte alls redan 2004 och har hunnit dö ut igen eftersom det var tämligen oanvändbart för alla som inte behöver kominucera med teckenspråk), iMessenger (*host*BBM*host*), hur var det nu med copy paste och multitasking?

Återigen det handlar inte om punkterna utan om helheten.