Permalänk
Medlem

4-way HD7970

Hej, Ska bygga en ny dator åt polaren som ska vara i toppklass.
Vi har valt att ha 4st HD7970 på ett Asus Rampage IV Extreme och en i7 3930K i ett Cosmos II(fullutrustad med fläktar).
Har valt att ej ha vattenkylning (förutom Prosessorn som kyls av h80) eftersom att kunskapen finns inte hos någon av oss.
Undrar nu om det kommer att bli något värmeproblem om man kör med 4 kort?
Kan man göra något för att det ska bli kallare?, kommer ju att köra fläktarna på högsta antagligen för att motverka överhettning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhullen:

Hej, Ska bygga en ny dator åt polaren som ska vara i toppklass.
Vi har valt att ha 4st HD7970 på ett Asus Rampage IV Extreme och en i7 3930K i ett Cosmos II(fullutrustad med fläktar).
Har valt att ej ha vattenkylning (förutom Prosessorn som kyls av h80) eftersom att kunskapen finns inte hos någon av oss.
Undrar nu om det kommer att bli något värmeproblem om man kör med 4 kort?
Kan man göra något för att det ska bli kallare?, kommer ju att köra fläktarna på högsta antagligen för att motverka överhettning.

Kommer låta en hel del det vet vi i alla fall, men varför 4way? skapar mest problem och han behöver väl inte mer än 2 st 7970?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bhullen:

Hej, Ska bygga en ny dator åt polaren som ska vara i toppklass.
Vi har valt att ha 4st HD7970 på ett Asus Rampage IV Extreme och en i7 3930K i ett Cosmos II(fullutrustad med fläktar).
Har valt att ej ha vattenkylning (förutom Prosessorn som kyls av h80) eftersom att kunskapen finns inte hos någon av oss.
Undrar nu om det kommer att bli något värmeproblem om man kör med 4 kort?
Kan man göra något för att det ska bli kallare?, kommer ju att köra fläktarna på högsta antagligen för att motverka överhettning.

Det kan blir väldigt tight det där. Ni kan sätta någonting som distanser mellan korten, samt ha ett par 120mm som blåser rakt på dem, från sidan. Annars är vatten att rekommendera. Inte så svårt, ni kan även modda och köra H80 på korten. Finns några fina album här på SweC. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Skulle nog tipsa om att hellre ta 3x7970 då det ger mindre ms och det fjärde kommer väl typ aldrig användas ändå.

Permalänk
Skrivet av Bhullen:

Hej, Ska bygga en ny dator åt polaren som ska vara i toppklass.
Vi har valt att ha 4st HD7970 på ett Asus Rampage IV Extreme och en i7 3930K i ett Cosmos II(fullutrustad med fläktar).
Har valt att ej ha vattenkylning (förutom Prosessorn som kyls av h80) eftersom att kunskapen finns inte hos någon av oss.
Undrar nu om det kommer att bli något värmeproblem om man kör med 4 kort?
Kan man göra något för att det ska bli kallare?, kommer ju att köra fläktarna på högsta antagligen för att motverka överhettning.

kör "bara" 3 isf 4 kommer bara strula en massa

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk

släng i massa bra extra fläktar både för in & ut luft i chassit. & ett nättagg på minst 1200w

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer bli för varmt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Skulle nog tipsa om att hellre ta 3x7970 då det ger mindre ms och det fjärde kommer väl typ aldrig användas ändå.

Skrivet av track_666:

kör "bara" 3 isf 4 kommer bara strula en massa

Okej, kör på 3 då istället. Tack för snabba svar!

Permalänk
Medlem

3 räcker och blir över.
Det fjärde kommer kosta mer än det är värt, både i fast pris, strömförsörjning och värme. Tvivlar på att det ens behövs.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ni skulle kunna köra 4 st kort i CrossfireX på vatten. Men då är det 60mm+ radiator i taket som gäller.
Och tyvärr får ni inte mycket utrymme för överklockning, i detta fallet måste ni överklocka processorn om ni skall få någon nytta för alla 4 st grafikkort. Och bara processorn behöver nästan en 240 till 360 radiator för att kunna komma upp i frekvenser så att ni minskar flaskhalsen.

Jag har provat kombinationer höger och vänster, i ett chassi så är det väldigt mycket arbete och vattenslingan blir erat största problem iom värmen.

Troberg, finns det någon fakta kring microstuttering och 7970 i trifire?
*ahhum ahhuuuum* hehehe

ps. Köp att Haelia water chiller 1000W räcker och blir över. Meeeeeen det kostar också.
När jag köpte min, som nu bara står (inte hemma hos mig för er som lever efter "jag har bättre behov än du"-principen) så gick det på strax över 10,000:- med frakt Fast den goda nyheten, ni har en vattentemp på högst 10C vid kraftigare överklockningar.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en dator i "toppklass" så är väl inte 4st hd7970 ni ska ha? Kolla prestanda tester innan ni ger er i kast med att bygga. Senast jag kollade såg jag att man med 4 st hd7970 får sämre prestanda än med 2 stycken. Men visst lär det "gå" om ni maxar alla fläktar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om du vill ha en dator i "toppklass" så är väl inte 4st hd7970 ni ska ha? Kolla prestanda tester innan ni ger er i kast med att bygga. Senast jag kollade såg jag att man med 4 st hd7970 får sämre prestanda än med 2 stycken. Men visst lär det "gå" om ni maxar alla fläktar.

Det är ju ändå bara halva sanningen inte sant?
Du kan ju inte dra den slutsattsen från typ 1-2 spel och bara säga: Det ger sämre prestanda med 4a kort vs 2.

Folk måste ju lära sig att vara lite mer på pricken med vad de skriver..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Klarar moderkortet av att leverera ström till klockad processor och tre grafikkort tro?

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2236596
Fractal Design R3 Titanium, ASUS Crosshair Formula IV, AMD Phenom II x4 970 @ 3.5Ghz + H60, Corsair Dominator @ 1600mhz (OC), 2x Radeon HD6970 stock, 2x Silverstone AP 120mm front, 1x Silverstone AP 140mm bottom, 2x P&P Scythe GT 1850rpm @ h60, 1x scythe GT 1850rpm top exhaust, 2x (P&P config) Fractal Design 120mm side exhaust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om du vill ha en dator i "toppklass" så är väl inte 4st hd7970 ni ska ha? Kolla prestanda tester innan ni ger er i kast med att bygga. Senast jag kollade såg jag att man med 4 st hd7970 får sämre prestanda än med 2 stycken. Men visst lär det "gå" om ni maxar alla fläktar.

Nähä vilket kort ska man kolla på då, senast jag kollade så var ju HD7970 det snabbaste kortet i världen(med ensam GPU) men du kanske har ett snabbare sittandes i din lilla låda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldorf:

Klarar moderkortet av att leverera ström till klockad processor och tre grafikkort tro?

Det ironiska är att vi antagligen inte kommet att klocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Ni skulle kunna köra 4 st kort i CrossfireX på vatten. Men då är det 60mm+ radiator i taket som gäller.
Och tyvärr får ni inte mycket utrymme för överklockning, i detta fallet måste ni överklocka processorn om ni skall få någon nytta för alla 4 st grafikkort. Och bara processorn behöver nästan en 240 till 360 radiator för att kunna komma upp i frekvenser så att ni minskar flaskhalsen.

Jag har provat kombinationer höger och vänster, i ett chassi så är det väldigt mycket arbete och vattenslingan blir erat största problem iom värmen.

Troberg, finns det någon fakta kring microstuttering och 7970 i trifire?
*ahhum ahhuuuum* hehehe

ps. Köp att Haelia water chiller 1000W räcker och blir över. Meeeeeen det kostar också.
När jag köpte min, som nu bara står (inte hemma hos mig för er som lever efter "jag har bättre behov än du"-principen) så gick det på strax över 10,000:- med frakt Fast den goda nyheten, ni har en vattentemp på högst 10C vid kraftigare överklockningar.

Tyst nu
Nej det finns det ju inte men om man kollar på hur det varit tidigare så kan det ju vara så nu också.
Samt att man kan dra det längre, skaffar man tre och är nöjd med det så är man kvar där.
Annars skaffar man det fjärde
Gör man tvärtom att man skaffar fyra på en gång och sen går ner till tre så förlorar man ju pengar på det

Permalänk

Tycker också att 3 verkar som en bättre lösning, då kan man få plats med ett ordentligt ljudkort dessutom. Så säg åt honom att skaffa ett Essense STX och ett par riktigt bra hörlurar för pengarna istället, ökar upplevelsen mer än vad ett fjärde kort kommer göra

Permalänk
Medlem

Vad ska datorn användas till? Ska datorn köra 1 skärm så ska det vara 2st 7970, ska datorn köra 3 skärmar ska datorn ha 3st 7970.. 4st är helt bortkastade pengar

Extremt mycket smartare att köpa 2st 7970 och skippa det tredje för övrigt, spara 5000.. lägga dom på RIKTIG vattenkylning och få BETYDLIGT mer prestanda än med 3st 7970. Det här med 3-4st 7970, var har ni ens fått den idén ifrån? Blid mörkrädd fan

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Galleri på det hör sen hoppas jag:D

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Tycker också att 3 verkar som en bättre lösning, då kan man få plats med ett ordentligt ljudkort dessutom. Så säg åt honom att skaffa ett Essense STX och ett par riktigt bra hörlurar för pengarna istället, ökar upplevelsen mer än vad ett fjärde kort kommer göra

Just nu sitter han på 3x Dell UltraSharp U2412M

Skrivet av zhrooms:

Vad ska datorn användas till? Ska datorn köra 1 skärm så ska det vara 2st 7970, ska datorn köra 3 skärmar ska datorn ha 3st 7970.. 4st är helt bortkastade pengar

Extremt mycket smartare att köpa 2st 7970 och skippa det tredje för övrigt, spara 5000.. lägga dom på RIKTIG vattenkylning och få BETYDLIGT mer prestanda än med 3st 7970. Det här med 3-4st 7970, var har ni ens fått den idén ifrån? Blid mörkrädd fan

Pengarna är inget problem, men som jag skrivit ingen av oss har kunskapen om vattenkylning så det får bli som det blir.

Skrivet av upl8447:

Galleri på det hör sen hoppas jag:D

Klart

Permalänk
Medlem

Jo precis. 3 st kort är ju det bättre valet just nu. Sen kanske skaparna bakom alla moderna spel idag också börjar följa trenden lite och inser att 4way kanske inte är så dumt att lägga ner lite tid på att få en bra optimering för. Speciellt när en del kör 6 st skärmar osv.
Menar, 3DMark har ju nytta av samtliga kort.. Men inte spel, hmmmzz..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Bhullen:

Det ironiska är att vi antagligen inte kommet att klocka

Den stackars processorn kommer flaska något otroligt i såna fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Den stackars processorn kommer flaska något otroligt i såna fall...

Jasså, man lär sig något nytt varje dag :), Hur mycket ska man komma upp i då för att den ej ska flaska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhullen:

Hej, Ska bygga en ny dator åt polaren som ska vara i toppklass.
Vi har valt att ha 4st HD7970 på ett Asus Rampage IV Extreme och en i7 3930K i ett Cosmos II(fullutrustad med fläktar).
Har valt att ej ha vattenkylning (förutom Prosessorn som kyls av h80) eftersom att kunskapen finns inte hos någon av oss.
Undrar nu om det kommer att bli något värmeproblem om man kör med 4 kort?
Kan man göra något för att det ska bli kallare?, kommer ju att köra fläktarna på högsta antagligen för att motverka överhettning.

BF3 på ultra med eyefinity & 3d på G? Håller med de andra om att ni ska köra på max 3 kort... men det är bara för att jag aldrig haft någon anledning att ens tänka på vad man kan göra med 4 st eftersom priset för 3 redan där är helt galet... Får man fråga vad ni ska göra med bygget och på en skala 1-10 hur mkt cash din polare sitter på egentligen?

Permalänk

Kom ihåg att skaffa ett moderkort med en extra 4pin molex eller liknande till moderkortet (utöver 24pin och 8pin kontakten), även om du inte ska klocka så drar 3x HD 7970 och en 2011 CPU rätt mycket ström från moderkortet och då är det bra om man har lite extra.

Några exempel:
http://www.inet.se/produkt/1902178/gigabyte-x79-ud7-x79-xl-at...
http://www.inet.se/produkt/1902174/asus-rampage-iv-formula-bf...
http://www.inet.se/produkt/1902145/msi-x79a-gd65-8d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhullen:

Just nu sitter han på 3x Dell UltraSharp U2412M

Mina GTX580 1.5GB i SLI klarar Metro 2033 i 6048x1080 med allt på högsta i kanske 20-30fps
BF3 tuffar på i samma upplösning i kanske 40-50 max

Och det är med Core i7 920 @ 4.0GHz och 6GB DDR3 i 1530MHz

Låt säga att han köper Rampage IV Extreme och en Core i7 3930k med 6 kärnog och klockar upp till 5.0GHz, köper 32GB Minne i 2000MHz

Och på det 3st HD7970 3GB, så ska den nog klara av Metro 2033 och BF3 i 6048x1080 på högsta i 50fps+ dvs flyt

Ett fjärde kort känns extremt onödigt

Cooler Master Cosmos II
ASUS Rampage IV Extreme X79
Intel Core i7 3930k (Klocka till 4.5GHz+)
Corsair H80
Corsair 32GB (1866-2000MHz)
3st Radeon HD 7970 3GB med Aftermarket Kylare (Klocka 10-20%)
2st Corsair Force GT 120GB-240GB SSD's i Raid-0 (1000MB/s Läs/Skriv)
Corsair AX1200W

Det skulle jag rekommendera

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhullen:

Hej, Ska bygga en ny dator åt polaren som ska vara i toppklass.
Vi har valt att ha 4st HD7970 på ett Asus Rampage IV Extreme och en i7 3930K i ett Cosmos II(fullutrustad med fläktar).
Har valt att ej ha vattenkylning (förutom Prosessorn som kyls av h80) eftersom att kunskapen finns inte hos någon av oss.
Undrar nu om det kommer att bli något värmeproblem om man kör med 4 kort?
Kan man göra något för att det ska bli kallare?, kommer ju att köra fläktarna på högsta antagligen för att motverka överhettning.

bara ett litet tipps. korten kommer att bli väldigt varma om dom skall sitta så tätt... hade inga roliga temperaturer på mina kort när jag körde dom med "stockkylning"

Visa signatur

CM Cosmos II | Msi Big Bang Xpower II | I7 3960x @ 4.60 vattenkyld | 4Way GTX 680 @ stock | 32GB Corsair Dominator Gt 2000MHz | 4x OCZ Vertex 3 @ raid0 + 8tb Caviar Black | Dell U3011
Xtreme Eyefinity Galleri http://www.sweclockers.com/galleri/8871-xtreme-eyefinity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhullen:

Jasså, man lär sig något nytt varje dag :), Hur mycket ska man komma upp i då för att den ej ska flaska?

Inte tillräckligt för att ni ska märka någon skillnad...

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu