Klona en RAID 5 systemdisk till en enda disk

Permalänk

Klona en RAID 5 systemdisk till en enda disk

Hej!

Jag har en gammal dator med en RAID 5 systemdisk.

Den använder ASUS egen inbyggda RAID i det här moderkortet:

http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2/M2NVM_HDMI/

Systemet är Vista 64.

Nu vill jag istället köra systemet på en enda hårdisk och sedan ta regelbunden backup till en extern hårddisk.

Storleken på RAID 5-volymen är 1,5 TB (4x0,5 TB) och jag skulle helst vilja passa på att lägga nya systemet på en 2 TB disk.

Jag undrar följande:

Måste jag tänka på något speciellt eftersom den nya disken inte är RAID (mer än att ändra inställning i BIOS för att boota från nya klonen)?

Vilket backup-/kloningsprogram gör jobbet bäst? Gärna gratis.

Övriga källor till eventuella fel/problem?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

clonezilla kanske fungerar för dina behov?

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan även kika på Acronis TrueImage, ett program jag har stort förtroende för.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Tack för era svar!

Jag tolkar det som att båda programmen gör en mer eller mindre identisk klon av systemskivan. Har ni någon uppfattning ifall det kan bli problem att den befintliga systemskivan är RAID 5 och den nya skivan är en helt vanlig hårddisk?

Så som jag tänkt att genom föra det hela är att med kloningsprogramvaran göra en klon till en extern hårddisk. Sedan monterar jag in den nya klonen i dator-chassit och ändrar BIOS till vanlig SATA istället för RAID (nödvändigt då alla fyra SATA är upptagna av raiden).

Lätt som en plätt, eller risk för pannkaka?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Millenniebuggen:

Tack för era svar!

Jag tolkar det som att båda programmen gör en mer eller mindre identisk klon av systemskivan. Har ni någon uppfattning ifall det kan bli problem att den befintliga systemskivan är RAID 5 och den nya skivan är en helt vanlig hårddisk?

Så som jag tänkt att genom föra det hela är att med kloningsprogramvaran göra en klon till en extern hårddisk. Sedan monterar jag in den nya klonen i dator-chassit och ändrar BIOS till vanlig SATA istället för RAID (nödvändigt då alla fyra SATA är upptagna av raiden).

Lätt som en plätt, eller risk för pannkaka?

De flesta program jobbar mot logiska enheter, och då ska det inte spela någon större roll. Lite beroende på hur stor din RAID5 är kontra din USB-disk kan det bli problem, men oftast så säger programmet till hur partitionerna kommer se ut efter kloningen är utförd.

Om du inte kör AHCI på din nuvarande Windows-installation kan det blir problem om du aktiverar SATA på den nya disken i BIOS.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Nej för 17 - ändra INTE RAID i BIOS, måste va så om du inte skall förlora chipsetRAIDen.
Sätt den i en icke-RAID-port, ange denna som första bootdisk i BIOS

Permalänk

Jag vet inte om jag kör AHCI, hur kollar man det?

Dessutom var jag kanske lite otydlig när jag presenterade min grundproblematik samt förutsättningarna.

Mitt moderkort har fyra SATA portar och två IDE portar. När jag första gången konfigurerade datorn så gjorde jag vad jag en RAID 5 av fyra SATA-diskar på de fyra SATA-portarna och installerade Vista på dem.

Nu tycker jag att raiden är jobbig och högljudd så jag vill ersätta den med en enda vanlig hårddisk (ej RAID). Den hårddisken vill jag koppla in på en av de fyra SATA portarna som idag används av raiden (eftersom jag endast har fyra SATA-portar och inte vill använda en IDE-disk till systemet).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antar att du kör intel Matrix raid eller liknande att kopiera från raid 5 till en singel disk med acronis eller liknande program brukar gå bra.
Det du bör tänka på är att windows är inställt för raid och saknar därför ACHI drivrutinen så gör följande för att inte råka göra din maskin o botbar.
1. kopiera en exakt kopia av din raid till en ny disk.
2. ställ om Bios til Sata nativ/ide bota från nya disken. (du kan låta dina gamla diskar sitta kvar)
3 se http://support.microsoft.com/kb/922976 och gör det dom skriver där.
4 ställ datorn på ACHI och bota från nya disken (ACHI ger mer prestanda än Nativ IDE NCQ fungera i det fall disken stödjer det).
Detta bör fungera men du kommer inte kunna kommaåt dina Gamla diskar som en raid utan du får formatera om dom i ACHI läge för att kunna utnytja dom.

Kan missuppfattat dig lite om du bara vill kopiera Sata Riden till en gamal IDE så är det bara att kopiera och bota från nya disken.

Permalänk
Medlem

Jag har RAID satt i flera burkar med femmor + icke-RAID-diskar på samma kontroller - RAID skall va samma som AHCI avseende prestanda mm.

Så, igen, ge fan i å ändra, gör som ja sa i förra posten

Permalänk

Vilse, jag ska kolla upp det.

Jookeer, ditt förslag låter smutt. En eventuell källa till problem kan vara att jag är tvungen att skicka ut raiden innan jag kan montera in nya hårddisken eftersom jag endast har fyra SATA-kontakter på moderkortet (kontrollern) som alla ockuperas av raiden idag.

Så alternativet med RAID + ickeRAID på samma kontroller faller tyvärr på det.

Att komma åt gamla raiden känns inte nödvändigt för mig. De skivorna kan jag använda som bokstöd eller mata hunden med så fort jag fått den nya (icke-RAID) disken på plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att Clonezilla kommer att fungera då du kör med Nvidias FakeRAID (BIOS) implementation på ditt moderkort. Den kräver drivrutinerna i Windows så att den skall fungera bra.Testa Arconis TrueImage (demoversion finns) eller du kan gå den krångligare (men gratis) vägen med DriveImage XML.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millenniebuggen:

Vilse, jag ska kolla upp det.

Jookeer, ditt förslag låter smutt. En eventuell källa till problem kan vara att jag är tvungen att skicka ut raiden innan jag kan montera in nya hårddisken eftersom jag endast har fyra SATA-kontakter på moderkortet (kontrollern) som alla ockuperas av raiden idag.

Så alternativet med RAID + ickeRAID på samma kontroller faller tyvärr på det.

Att komma åt gamla raiden känns inte nödvändigt för mig. De skivorna kan jag använda som bokstöd eller mata hunden med så fort jag fått den nya (icke-RAID) disken på plats.

Skickades från m.sweclockers.com

OK - då får du klona till USB-disk. Acronis TI klarar det.
Därefter sätta AHCI, in med nya disken, möjligen gnäller Win7-booten, men kan troligen fixas med en reparationsinstallation.