Permalänk
Medlem

Datormusen dör ibland

Hej.

Jag har ett konstigt problem.
När jag sitter vid min dator och drar musen så dör den ibland i några sekunder, och sen kommer windows7 ljudet att det "kopplas" in igen.
Detta har jag gjort:

* Ny datormus
* Nytt moderkort och inter 5 cpu och 8gigabyte DDR3 ram minne
* Alla senaste drivrutiner
* Logitechs mus och keyboard drivers
* Stängt av ström sparning på USB root
* Formaterat datorn
* Testat alla usb portarna

Och hur min dator ser ut:

* Asus p8 with intel 5
* Radeon 4850
* 3 hard drives 2 ide 1 sata
* 1 cd player
corsair 520 HX

Har ingen aning om hur jag ska gå tillväga nu, snälla om någon vet dela gärna med er

Med vändliga hälsningar
Hampus

Permalänk

Har haft ungefär samma problem men har inte hittat någon lösning. Det konstiga är att den fungerar igen några timmar senare :/ Nu har det dock inte hänt på några dagar (en gång hände det men då kunde jag koppla ut och koppla in musen så fungerade den som vanligt igen) men det är riktigt irriterande när det händer mitt i ett spel.

EDIT: Musen dog nyss igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xipiod:

Hej.

Jag har ett konstigt problem.
När jag sitter vid min dator och drar musen så dör den ibland i några sekunder, och sen kommer windows7 ljudet att det "kopplas" in igen.
Detta har jag gjort:

* Ny datormus
* Nytt moderkort och inter 5 cpu och 8gigabyte DDR3 ram minne
* Alla senaste drivrutiner
* Logitechs mus och keyboard drivers
* Stängt av ström sparning på USB root
* Formaterat datorn
* Testat alla usb portarna

Och hur min dator ser ut:

* Asus p8 with intel 5
* Radeon 4850
* 3 hard drives 2 ide 1 sata
* 1 cd player
corsair 520 HX

Har ingen aning om hur jag ska gå tillväga nu, snälla om någon vet dela gärna med er

Med vändliga hälsningar
Hampus

Prova att öppna enhetshanteraren och avinstallera alla "usb-rootnav (hub)" boota sen om så installeras de automatiskt igen, förhoppningsvis kommer de fungera i fortsättningen!

Även chipdrivers till moderkortet kan vara idé att uppdatera om inte detta gjorts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Prova att öppna enhetshanteraren och avinstallera alla "usb-rootnav (hub)" boota sen om så installeras de automatiskt igen, förhoppningsvis kommer de fungera i fortsättningen!

Även chipdrivers till moderkortet kan vara idé att uppdatera om inte detta gjorts.

Har gjort detta nu, men tyvärr hjälpte det inte

Permalänk

Jag löste samma problem för mig genom att koppla ur musen ur frontpanelens usbportar och koppla in den i bak istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooling93:

Jag löste samma problem för mig genom att koppla ur musen ur frontpanelens usbportar och koppla in den i bak istället!

Testat det med alla USB portar

Permalänk
Skrivet av cooling93:

Jag löste samma problem för mig genom att koppla ur musen ur frontpanelens usbportar och koppla in den i bak istället!

Har den kopplad i bakporten, har provat att byta USB-port men det fungerar inte

Permalänk
Medlem

Har samma problem, dock dör tangentbordet samtidigt. Måste starta om datorn när det händer.
Skulle vara bra om man hittade en lösning på problemet.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xipiod:

Har gjort detta nu, men tyvärr hjälpte det inte

Skrivet av EW200:

Har samma problem, dock dör tangentbordet samtidigt. Måste starta om datorn när det händer.
Skulle vara bra om man hittade en lösning på problemet.

Kan ju vara av intresse att se om ni båda har samma moderkort, det skulle ju kunna tyda på att det är en fråga om konfigurering i mjukvara.
Om era chipsetdrivers är up to date så kan det kanske vara något som kan lösas med en uppdatering av ett nyare BIOS. Det kan även vara hårdvaruproblem, t.ex. en usb-enhet som strular och gör att det ballar ur. Sen kan det även vara fel på moderkortet. Ni kan testa att ta ur den usb-kabel på moderkortet som matar till uttagen i frontpanelen för att se om det löser problemet med portarna på moderkortets IO-panel. Det kan ju vara fel på kabel eller kontakter i chassit (Fractal Design hade lite sånt strul för något år sen).

En mus/tgb skall oftast vara ansluten till någon av de usb-portar som sitter intill PS2 uttaget på moderkortets IO-panel eftersom många moderkort endast styr dessa usb-uttag med usb-legacy funktionen i BIOS. Om det ser ut så på alla moderkort kan jag inte svarar på, men de jag själv kontrollerat har det varit så på.

Edit: Om det är följande moderkort ni har så finns det en uppdatering av BIOS/UEFI som adresserar usb-legacy support!
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8H67M_EVO...

Permalänk
Medlem

Uppdaterade BIOS nyss, får se om det gör nån skillnad.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Uppdaterade BIOS nyss, får se om det gör nån skillnad.

Hur verkar det?

Permalänk
Medlem

Jag hade detta problemet med Logitech G5, fast med Windows XP, löste problemet med att köpa en ny. Det är ett problem som många har, och den informationen som finns på Logitech's forum är att dom inte gör något åt det. En del tror att man har varit lite våldsam med musen och att man har fått ett måndagsexemplar som har sämre fastsatta komponenter i kretskortet.

Det alla vet är att det är musens problem och inte datorutrustningen. Om man vill så kan man alltid skruva isär musen för att kolla om något är galet, men det är rekommenderat att ha köpt en ny mus innan!

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Hur verkar det?

Det verkade funka det lilla jag hade den igång efter uppdateringen, har chassit på lack nu så får se om det händer igen när jag plockat ihop den.
Mvh.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gonjer:

Jag hade detta problemet med Logitech G5, fast med Windows XP, löste problemet med att köpa en ny. Det är ett problem som många har, och den informationen som finns på Logitech's forum är att dom inte gör något åt det. En del tror att man har varit lite våldsam med musen och att man har fått ett måndagsexemplar som har sämre fastsatta komponenter i kretskortet.

Det alla vet är att det är musens problem och inte datorutrustningen. Om man vill så kan man alltid skruva isär musen för att kolla om något är galet, men det är rekommenderat att ha köpt en ny mus innan!

I detta fall hade TS provat med annan mus (ny tror jag t.o.m) så det är inte musen i sig som varit problemet! Dessutom kan du ju inte generalisera som du gör då det finns andra möjliga felkällor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

I detta fall hade TS provat med annan mus (ny tror jag t.o.m) så det är inte musen i sig som varit problemet! Dessutom kan du ju inte generalisera som du gör då det finns andra möjliga felkällor.

Jag var lite otydlig i texten, jag menade att alla på Logitech forumet är med på att problemet ligger i musen. Detta gäller de trådar jag har läst och skummat igenom när jag hade detta problem för ex antal år sedan. Mycket kan ha hänt och problemet kan mycket väl ligga i någon annan komponent, men som sagt användarna på deras forum var överens att problemet låg i musen.

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]