Beror tempen på vilken port man använder i CF?

Permalänk
Medlem

Beror tempen på vilken port man använder i CF?

Tjena.
Har en fråga som ni garanterat vet.
Sitter idag på två 6870 i CF. Kör med Windforce-kylaren. När de är monterade sitter det övre kortets fläktar väldigt nära det undre kortets kretskortet, vilket i min värld betyder sämmre möjlighet till luftintag. Det känns instingtivt som att det över kortet därmed borde bli varmare?

Dessutom har jag satt DVI-kabeln i porten på det övre kortet så att det blir det primära. Blir det primära kortet varmare än det sekundära (får bara upp en temp i CCC) vid belastning? Det känns som om jag borde "utnyttja" det undre kortet mer, med tanke på kylningseffekten?

Spelar detta någon roll? Stämmer min teori? Ska jag byta port?

/ hejhej

Permalänk
Medlem

Kan inte svara om portarna, men jag har också två 6870 (XFX), och primärkortet är mycket varmare än sekundärkortet. (t.ex 70/60 eller 65/55.)
Jag antog/antar att det dels beror på att primärkortet har sämre luftflöde (3 cm glipa mellan korten hjälper inte), samt att medan sekundärkortet får suga i sig "sval" luft, så får primärkortet nöja sig med att suga in den redan uppvärmda luft som sekundärkortet ger i från sig. (värme går uppåt och allt det där.)
Fick dock bättre temp på primärkortet när jag installerade en sidofläkt som blåser rakt in i glipan mellan korten.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jo, jag har en sidofläkt vid grafikkorten. Men jag tycker teperaturen är något hög ändå. Kan detta hjälpa?

Permalänk
Medlem

Har för tillfället 3 skärmar inkopplade till primärkortet det kortet ligger på runt 45 - 50 medans det undre ligger på 30 - 35, jag testade att köra med bara en skärm så gick temperaturen ner till runt 35 grader på det övre kortet.
Ska kolla upp om det går att göra det undre kortet till primärkortet istället.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Medlem

Primärkortet blir inte varmare än sekundärkortet just för att det är primärkortet utan det är bara för att primärkortet sitter över och får sämre luftintag samt drar in den varma luften från kortet under.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Provade att helt enkelt byta port igår. Funkade inte. Man måste byta primär- och sekundär-kortet på något sätt först. Hur gör man det?

Permalänk
Medlem

Uppar min egen tråd efter några månader.
Nu såhär på sommaren så märks detta problem betydligt mer. Går det att få det under kortet till primär enhet?

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vilket kort som är primärt/sekundärt. Det övre kortet kommer alltid att bli varmare, då varmluften stiger från det undre kortet och "träffar" det övre kortet, som helt enkelt blir varmare, då den helt enkelt suger in varmare luft än vad det undre kortet gör.
Detta är en av anledningarna till varför referenskort är att föredra vid SLI/CF - de skjuter ut varmluften ur chassit och sprider inte bara vidare den till övriga komponenter.

Har du problem med överhettning, eller är du bara orolig? Vilka temperaturer ligger korten på?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Inte orolig. Mest en en fundering jag hade för att sänka tempen. Igår hade jag +80C efter 30min The Witcher 2 i 2560 × 1440. Fick en blåskärm och då kom tankarna tillbaka... Antar att det är en temp jah kan förvänta mig (?).

Permalänk
Medlem

80*c är ganska högt, men det borde inte vara -för- högt.
Jag körde 6870 CF med XFXs Dualfan-kylare, och jag kom aldrig över 75*c, fast Windforce borde ju vara bättre.
Hur hög fanspeed% har korten när dom är 80*c?
Hur välventilerat är ditt chassi?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett fläckt-speeden på 100% någon gång, därför känns det ok. 80% kanske.
Tycker att det är ok ventilerat. En 120mm mot grafikkorten, en 120mm in (front) och en ut (bak), och sen en 120mm på ett kyltorn för processorn. Har agget uppe i chassit också så den pumpar ut en hel del också.