Projekt: Lägenhet i Lund, vill fixa Teknikens Mekka

Permalänk
Medlem

Projekt: Lägenhet i Lund, vill fixa Teknikens Mekka

Hej,

I höst flyttar jag och min kompis in i en 3a i lund där vi skall plugga Indek civ,inj masters 5 år, båda är mycket teknikintresserade och känner att denna lägenhet skall ha allt som den smidiga tekniken erbjuder.

täntke höra vad ni har för småtips som kan göra lägenheten till ett rymdskepp, vill ha allt från radiostyrda kommunikationsmedel till multimediastationer styrda från våra datorer.

Dela mer er av era tips!

Tack!

Permalänk

Mina fördomar säger: Apple all the way

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Mina fördomar säger: Apple all the way

stör mig för jag vet att du har rätt väntar på AppleTV, då kommer inte ens jag som är en trogen PC-användare neka det faktum att apple är framtiden.

Permalänk
Medlem

Läser Indek nu på LTH första året. Har o/tur så får ni mig som phadder kanske?
Annars så kan man göra så att lysen och andra elektroniska saker som kaffebryggare kan styras trådlöst. Finns något galleri här på SweC med någon som gjord något fräckt med det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Finns väl så du kan styra strömuttag wlan/lan, detta ska dock vara ganska dyrt har jag för mig.

Billigare varianter är väl att utgå från en Rasperry Pi och köra som mediacenter och den skulle väl kunna fungera som NAS och server och hela köret.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Mina fördomar säger: Apple all the way

Skrivet av Nhum:

stör mig för jag vet att du har rätt väntar på AppleTV, då kommer inte ens jag som är en trogen PC-användare neka det faktum att apple är framtiden.

Dummaste jag hört.

Dom har ofta smidiga gränssnitt, men funktionaliteten finns annorstädes.

Sen är det möjligt att AppleTV blir bra, är inte så fasligt insatt på just det, men i övrigt vill jag INTE hålla med.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Dummaste jag hört.

Dom har ofta smidiga gränssnitt, men funktionaliteten finns annorstädes.

Sen är det möjligt att AppleTV blir bra, är inte så fasligt insatt på just det, men i övrigt vill jag INTE hålla med.

Well, det var mina fördomar om Indek som talade

AppleTV finns väl redan?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

AppleTV finns väl redan?

Ja, men det ÄR inte bra ännu. Det kanske KAN bli dock.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Istället för nyckel kan ni ju ha en handscanningsmaskin som bara släpper in er

Permalänk
Medlem

NAS och en htpc är ju ett måste!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Hmm, roligt ide! Kör röststyrt det hade varit skoj så man kan gå runt och bossa runt lägenheten lite. Lite miccar utplaserade runt om i lägenheten och sen kan man styra allt möjligt genom att prata med "huset". Ett pratande "hus" helt enkelt, integrera sedan "huset" med alla tekniska apparater eller bygg några egna roliga. Problemet är väl att man kanske måste bila in nya ledningar och sånt i väggarna och då kanske den som äger fastigheten blir lite sur. Men annars är det inga kluriga saker, mest tidsödande.

Ett pratande hus måste ju vara hightech, komma hem och huset frågar hur ens dag har varit, haha.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk

Som tidigare skrivit är ju tellstick på samtlig belysning och hulhållsmaskiner är geekigt

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jo tellstick i all ära, men den kan knappast sätta på ugnen på 220 grader.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem

Har ni någon form av budget?
Om inte kan ni ju höra med Bill Gates om hans lösningar i sitt hem.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hjälpsam

RFID lås på dörren är steg ett.

Ett par billiga surfplattor uppsatta på strategiska ställen i laddockor för att styra ljus/ljud i de olika rumment.

Kika på SONOS som multiroom ljudanläggningsbas, styrs lät med smartphones eller surfplattor.

Schemaläggare för lus/ljud utrustning i kombination med surfplattestyrningen (se till att ha samma app på era telefoner för enkel fjärr var ni än är).

Något liknande WiFi->IR dosa, tror det var Logitech som hade en på gång för att styra TV med som har IR kontroller mera via smartphone/surfplatta.

Bakmaskin med timer är ett måste för nybakat bröd på morgonen.

Hooka kaffebryggare till en lite webserver/relä så att man kan sätta på kaffet när man är på väg hem och får underbara doften av nybryggt kaffe när man kommer hem. Naturligtvis skall det vara med timer så kaffet är färdigbryggt lagom till att morgonmackan är färdigbakad.

Sedan kan du lägga till en Kymera Magic Wand till TV soffan för att flasha lite när man har besök.

Ett måste i TV bänken är en förhållandevis kraftfull HTPC/entertainment system med dv olike emulatorer och naturtrogna NES med mera kontrollers för att köra de retrospel man känner för med ett enkelt klick på mobilen.

Kan nog tänka mig en del andra saker med.

Om ni har möjlighet, dra RJ45 i väggarna för att få enklare tillgång till bra brandbredd mellan mediaservers och HTPC's med mera.

PS.
Sedan är en köksdator ett måste, om man skall laga mat är recept en bra idé. Och då har man en köksdator med tålig touchskärm som man fäller ner under köksskåpen eller har infälld i skafferidörren.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Pluggar fjärde året, ni har fem sjukt roliga år framför er. Vår lägenhets bästa lösningar är htpc med xbmc, airport express så vi kan streama synkad musik i köket och alla rum. Sist men inte minst devolo ethernet över strömuttagen så att ni slipper dra fula sladdar genom rummen. Sen en bra open source-router på det.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

skulle säga börja med ett mediacenter och en router med wol sedan är det bara börja pilla på ett på väg hem script som sätter igång mediadatorn och kollar uppdateringar eller något liknande sen har man ju redan en grund här där man kan lägga till funktioner allteftersom man lär sig hur man skall lösa sina önskemål

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ralekk:

Hmm, roligt ide! Kör röststyrt det hade varit skoj så man kan gå runt och bossa runt lägenheten lite. Lite miccar utplaserade runt om i lägenheten och sen kan man styra allt möjligt genom att prata med "huset". Ett pratande "hus" helt enkelt, integrera sedan "huset" med alla tekniska apparater eller bygg några egna roliga. Problemet är väl att man kanske måste bila in nya ledningar och sånt i väggarna och då kanske den som äger fastigheten blir lite sur. Men annars är det inga kluriga saker, mest tidsödande.

Ett pratande hus måste ju vara hightech, komma hem och huset frågar hur ens dag har varit, haha.

haha underbar ide! Är inte alls svårt att fixa, problemet är abra att när man kollar på TVn så komemr hela jävla köket sättas igång

I ioch med att vi båda sitter vid datorn större delen av tiden med riktigt hög musik så skulle jag vilja ha ett sätt där jag skulle kunna kommunicera honom via push-to-talk som på ventrilo fast något smidigare, kanske något som sänker resten av hans volym så han verkligen hör. FInns deT?

Permalänk
Medlem

Här kanske?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Så här fungerar min lgh i Lund. Det har blivit lite uppgraderat sedan filmen gjordes men i stort samma grej. Det kanske ger lite inspiration!

http://www.youtube.com/watch?v=9moepk7xG2w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Så här fungerar min lgh i Lund. Det har blivit lite uppgraderat sedan filmen gjordes men i stort samma grej. Det kanske ger lite inspiration!

http://www.youtube.com/watch?v=9moepk7xG2w

Riktigt rikgti bra! kommer bli något liknande, vad är det för program du använder för röststyrningen?
tack!

Permalänk
Skrivet av Ridder:

Så här fungerar min lgh i Lund. Det har blivit lite uppgraderat sedan filmen gjordes men i stort samma grej. Det kanske ger lite inspiration!

http://www.youtube.com/watch?v=9moepk7xG2w

Nice!

Trist att jag aldrig hann komma igång med nåt sådant. när det började komma färdiga system för det vart det inte lika mycket lockelse längre

Och tja, nu när man bor med sambo skulle man dessutom får räkna med 3ggr så mycket utbildningstid som fixartid

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

Riktigt rikgti bra! kommer bli något liknande, vad är det för program du använder för röststyrningen?
tack!

Programmet heter VoxCommando, du kan köpa det eller köra ett bat-script så det startas om var 20:e kommando (blir samma grej som om du köpt det).

Du behöver en Tellstick, IR/RF extender, sen en server ex. HTPC/NAS som är själva hjärtat. Du kan använda airplay för att synka musik till flera ställen samtidigt. Lycka till!

Skrivet av n_sandstrom:

Nice!

Trist att jag aldrig hann komma igång med nåt sådant. när det började komma färdiga system för det vart det inte lika mycket lockelse längre

Och tja, nu när man bor med sambo skulle man dessutom får räkna med 3ggr så mycket utbildningstid som fixartid

Tack! Dom färdiga systemen är dyra och tråkiga Allt jag använt är opensource i princip. Sen så är det väldigt lärorikt så jag kan rekommendera det för den som är sugen.

Permalänk
Medlem

Här kan ni säker få inspiration: http://hacknmod.com/

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Hooka kaffebryggare till en lite webserver/relä så att man kan sätta på kaffet när man är på väg hem och får underbara doften av nybryggt kaffe när man kommer hem. Naturligtvis skall det vara med timer så kaffet är färdigbryggt lagom till att morgonmackan är färdigbakad.

Nu ska jag vara extremt "anal", men att låta kaffet ligga och dra innan bryggning alltför länge resulterar ju i väldigt äckligt kaffe.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av Ridder:

Programmet heter VoxCommando, du kan köpa det eller köra ett bat-script så det startas om var 20:e kommando (blir samma grej som om du köpt det).

Du behöver en Tellstick, IR/RF extender, sen en server ex. HTPC/NAS som är själva hjärtat. Du kan använda airplay för att synka musik till flera ställen samtidigt. Lycka till!

Tack! Dom färdiga systemen är dyra och tråkiga Allt jag använt är opensource i princip. Sen så är det väldigt lärorikt så jag kan rekommendera det för den som är sugen.

opensource = färdiga system

Det jag började med hemma i studentlyan var gjort från noll typ. Mycket roligare och lärorikare, nackdelen är ju dock att man inte hinner börja med nån praktiskt tillämpning innan det är dags att flytta

Dom helt kompletta dyra systemen känns dessutom inte vidare framtidssäkra. Kul om hela produktlinjen ersätts efter ett par år eller så.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Arginj:

Nu ska jag vara extremt "anal", men att låta kaffet ligga och dra innan bryggning alltför länge resulterar ju i väldigt äckligt kaffe.

Finns lösningar på det med Nespressokapslar om inte annat. Sedan skulle det inte förvåna mig om det finns kavvebryggare som har lufttäta behållare till filtret för just den möjligheten med timat kaffe.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

opensource = färdiga system

Det jag började med hemma i studentlyan var gjort från noll typ. Mycket roligare och lärorikare, nackdelen är ju dock att man inte hinner börja med nån praktiskt tillämpning innan det är dags att flytta

Dom helt kompletta dyra systemen känns dessutom inte vidare framtidssäkra. Kul om hela produktlinjen ersätts efter ett par år eller så.

Haha sry, visste inte att det var en elit haxxor jag samtalade med Trodde du syftade på dom färdiga systemen som man kan köpa av olika firmor.

Permalänk
Skrivet av Ridder:

Haha sry, visste inte att det var en elit haxxor jag samtalade med Trodde du syftade på dom färdiga systemen som man kan köpa av olika firmor.

I wish. jag var väl lite för 5 år sedan, när PIC och I2C var det som gällde, men har ingen koll alls på tex Android och arduino som dykt upp sen dess.
Borde kanske komma igång med saker igen. jag ska bara lära mig att inte planera för stort för att få det genomförbart

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*