USB minne av SLC typ - Var köper man det?

Permalänk
Medlem

USB minne av SLC typ - Var köper man det?

Jag är i behov av ett USB minne i 8gb storlekt av typen SLC. Vart kan man finna det?´
Jag har letat men finner inget vettigt. Någon som har en idé?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Extremt sällsynt. Att t o m de flesta SSD använder MLC säger väl allt. Billigt framför allt!

Tidiga Corsair Voyager GT (obs GT!) använde SLC innan de också bytte till MLC och sålde samma sk "snabba" GT-kminnen med MLC helt plötsligt, men till SLC-priser fortfarande.

Jag har Voyager GT 4GB med SLC, men jag tror att det även gjordes 8GB innan de bytte till MLC och blev som alla andra, dock ej 100%,

Begagnat tror jag alltså är det som gäller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Extremt sällsynt. Att t o m de flesta SSD använder MLC säger väl allt. Billigt framför allt!

Tidiga Corsair Voyager GT (obs GT!) använde SLC innan de också bytte till MLC och sålde samma sk "snabba" GT-kminnen med MLC helt plötsligt, men till SLC-priser fortfarande.

Jag har Voyager GT 4GB med SLC, men jag tror att det även gjordes 8GB innan de bytte till MLC och blev som alla andra, dock ej 100%,

Begagnat tror jag alltså är det som gäller.

Tack för bra svar!
Enligt Samsung så måste man använda SLC för att få PVR recordingen att fungera i deras nya skärmar.
Konstigt att man gör så när det knappt finns några sådana minnen.
Har införskaffat ett Corsair Voyager gt. Ska kolla hur det fungerar trots att det är ett MLC minne med bra specs.

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag skrev är alla nyare GT MLC, tyvärr. De bytte utan att berätta och det blev ett förfärligt liv på deras forum. De skyllde på att Samsung inte tillverkade SLC längre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att Buffalo USB Flash Drive Type-S ska vara av SLC-typ, dessa borde väl gå att få tag på?

Permalänk
Medlem

Hittat!

Det finns ett SLC jag jagar, men det är relativt sällsynt och DYRT. Det heter Transcend JetFlash 185: TS4GJF185. Det går iallafall att få tag i om man söker lite (typ Transcend JetFlash 185 4GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om USB-minnen). Alternativen är 2-4-8Gb.

Permalänk

Förstår inte ens varför folk vill använda USB minnen när hårddiskar rymmer betydligt mer och är betydligt billigare per GB.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Antielefant
Skrivet av fatpipe:

Tack för bra svar!
Enligt Samsung så måste man använda SLC för att få PVR recordingen att fungera i deras nya skärmar.
Konstigt att man gör så när det knappt finns några sådana minnen.
Har införskaffat ett Corsair Voyager gt. Ska kolla hur det fungerar trots att det är ett MLC minne med bra specs.

Köp en billig extern hårddisk istället.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Finns det någon som kan tipsa vad för usb-minne som passar i samsung tv?
Är intresserad av ett minne mellan 16-32gb.

Permalänk
Medlem

ett SLC med en skrivhstighet på 34mbs.. dvs helt onödigt att köpa ett då dom knappt finns och är skit dyra..

så köp en extern HDD istället mer utrymme och kostar bra mycket mindre... se bara till så det är en minst 5400rpm disk.. sen därefter funkar typ allt..
om den har egen ström förbrukning så är det 5V ut genom USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiasol:

Finns det någon som kan tipsa vad för usb-minne som passar i samsung tv?
Är intresserad av ett minne mellan 16-32gb.

Som omav. Varför inte köra hårddisk? 2.5" storlek? Har detta i min och fungerar smärtfritt

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvars90:

Förstår inte ens varför folk vill använda USB minnen när hårddiskar rymmer betydligt mer och är betydligt billigare per GB.

Kanske inte så smidigt att ta med sig en hårddisk på resande fot?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Kanske inte så smidigt att ta med sig en hårddisk på resande fot?

visst, men det du spelar in på din tv kan du iaf inte spela upp på någon annan tv ändå, då det du spelar in är bundet till ditt MB på tvn.
så eftersom du bara kan spela upp det du spelat in på samma tv så kan du lika gärna ha en HDD då du iaf inte kan ta med den till annan tv.

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver du extrem hastighet så finns det "USB 3-minnen" med NAND-kretsar. Ett exempel är Lacie Fastkey men det finns nog flera varianter. Priset är relativt saftigt dock.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=955517

130MB/s läs- och skrivprestanda.

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvars90:

Förstår inte ens varför folk vill använda USB minnen när hårddiskar rymmer betydligt mer och är betydligt billigare per GB.

För att: "Enligt Samsung så måste man använda SLC för att få PVR recordingen att fungera i deras nya skärmar."? Enligt TS så verkar det alltså finnas ett syfte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

När det gäller hastigheterna på usb-3 minnen så stämmer specarna sällan med verkligheten utan det är ungefär 1/2 av utlovat hastighet man får och ibland ännu sämre.. Bara så man är medveten om det innan man köper ett usb-3 minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

För att: "Enligt Samsung så måste man använda SLC för att få PVR recordingen att fungera i deras nya skärmar."? Enligt TS så verkar det alltså finnas ett syfte.

eller en extern HDD.. som alla andra skiver i denna tråd fungerar bra mycket bättre och billigare.

Permalänk

Anledningen till att man vill ha USB-minne istället för extern hårddisk är att minnet är helt tyst. Jag vill inte ha en surrande disk bredvid tv-n. Alternativet skulle då vara solid state, men det funkar tydligen inte heller eftersom de sällan använder SLC vad jag förstår.

Permalänk
Hedersmedlem

Använd en lite tystare extern disk? För man ser väl inte på TV:n med mute på hela tiden. Rösterna och musik lär ju överrösta diskarna utan problem.

Att samsung säger att det ska vara SLC är väl bara på pappret? Eller kan datorn (TV:n) läsa någon info hos minnet som berättar vilken minnestyp det är? Egentligen vill de väl bara gardera sig mot att någon pluggar i no-name give-away minne för några tior och tror det ska hålla i längden.

Samsungs enterprise SSD:er är SLC (800 tror jag den heter). Dessutom är de dyra. Som alla andra enterpriselösningar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBoman:

Anledningen till att man vill ha USB-minne istället för extern hårddisk är att minnet är helt tyst. Jag vill inte ha en surrande disk bredvid tv-n. Alternativet skulle då vara solid state, men det funkar tydligen inte heller eftersom de sällan använder SLC vad jag förstår.

Enda anledningen att man ska använda USB minnen med SLC är för att de är snabbare än vanliga USB minnen. Alla SSDer är mycket snabbare än alla USB minnen, och kommer således fungera utmärkt till TVn.