Teknologie kandiat eller högskoleingenjör?

Permalänk
Medlem

Teknologie kandiat eller högskoleingenjör?

Jag är stort sätt klar med mina studier på högskolan och det börjar bli dags att ta ut examen. Nu verkar det dock som att jag är behörig till både teknologie kandidat inom datavetenskap och högskoleingenjör inom tillämpad datateknik.

De områden jag har läst mest om är mjukvara/programmering och datakommunikation/nätverk, men jag har även lite poäng inom elektronik och inbyggda system. Jag ser mig alltså främst som mjukvaruutvecklare (för PC och inbyggda system).

Vilken examen ska jag välja?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Är inte det minsta påläst, men kan du inte plocka ut båda?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nmc:

Är inte det minsta påläst, men kan du inte plocka ut båda?

Jag skulle tro det innebär att göra två examensarbeten också, ett per examen. Minst.

Permalänk
Medlem

@Turbi: Tror inte man får plocka ut två examina med samma kurser enligt den nya examensordningen om jag ska vara helt ärlig.

Permalänk

Som sagt plocka ut både teknologie kandidat och högskoleexamen, de flesta jag kände gjorde detta. De enda undantag är personer som inte uppfyllde kravet för kandidat. (de hade ej läst tillräckligt mycket matte)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

På KTH kan man läsa följande

Citat:

Två eller flera examina, villkor

Två eller flera civilingenjörsexamina kan utfärdas endast om samtliga examenskrav för respektive utbildningsprogram (teknikområde) uppfylls, och separata examensarbeten utförs. Ingående kurser måste skilja sig med minst 90 högskolepoäng i de avslutande delarna av utbildningen (inkl 30 högskolepoäng examensarbete).

Två eller flera högskoleingenjörsexamina kan utfärdas endast om samtliga examenskrav för respektive utbildningsprogram (teknikområde) uppfylls, och separata examensarbeten utförs. Ingående kurser måste skilja sig med minst 60 högskolepoäng i de avslutande delarna av utbildningen (inkl 15 högskolepoäng examensarbete).

Två eller flera masterexamina utfärdas endast om samtliga examenskrav för respektive utbildningsprogram uppfylls, och separata examensarbeten utförs. Ingående kurser måste skilja sig med minst 90 högskolepoäng (inkl 30 högskolepoäng examensarbete). I de fall masterexamen inte grundar sig på studier inom ett utbildningsprogram gäller att ingående kurser måste skilja sig med minst 90 högskolepoäng (inkl 30 högskolepoäng examensarbete).

Två eller flera magisterexamina utfärdas endast om samtliga examenskrav för respektive utbildningsprogram uppfylls, och separata examensarbeten utförs. Ingående kurser måste skilja sig med minst 45 högskolepoäng (inkl 15 högskolepoäng examensarbete). I de fall magisterexamen inte grundar sig på studier inom ett utbildningsprogram gäller att ingående kurser måste skilja sig med minst 45 högskolepoäng (inkl 15 högskolepoäng examensarbete).

Två eller flera kandidatexamina utfärdas endast om samtliga examenskrav för respektive utbildningsprogram uppfylls, och separata examensarbeten utförs. Ingående kurser måste skilja sig med minst 60 högskolepoäng (inkl 15 högskolepoäng examensarbete). I de fall kandidatexamen inte grundar sig på studier inom ett utbildningsprogram som leder till kandidatexamen gäller att ingående kurser måste skilja sig med minst 60 högskolepoäng (inkl 15 högskolepoäng examensarbete).

Två eller flera högskoleexamina utfärdas endast om samtliga examenskrav för respektive utbildningsprogram uppfylls, och separata examensarbeten utförs. Ingående kurser måste skilja sig med minst 40 högskolepoäng (inkl examensarbete). I de fall högskoleexamen inte grundar sig på studier inom ett utbildningsprogram gäller att ingående kurser måste skilja sig med minst 40 högskolepoäng (inkl examensarbete).

Permalänk
Skrivet av m0rk:

@Turbi: Tror inte man får plocka ut två examina med samma kurser enligt den nya examensordningen om jag ska vara helt ärlig.

När inträffade detta? Senast 2008 tog jag ut både kandidat och en ingenjörsexamen på exakt samma kurser. 2008 alltså efter betygsinflationen kom..

*exit*
Säg att man läser till kvacksalveriingenjör och så vill man ta ut en kandidatexamen också. Då får man ut 2st betyg, ena där det står kvacksalveriingenjör gren bondfångare, 160poäng och ett annat där det står Teknologie kandidatexamen med huvudämnet kvacksalveri, 160 poäng.
Jag ser inte detta som två olika examen, bara två olika intyg att man har läst samma sak.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

När inträffade detta? Senast 2008 tog jag ut både kandidat och en ingenjörsexamen på exakt samma kurser. 2008 alltså efter betygsinflationen kom..

Nya examensordningen vill jag minnas infördes någon gång 2007, alltså det året jag började. Så kurser, eller program, påbörjade efter detta måste det gälla...

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Nya examensordningen vill jag minnas infördes någon gång 2007, alltså det året jag började. Så kurser, eller program, påbörjade efter detta måste det gälla...

Oki.
I Ts fall så hade jag valt högskoleingenjör inom tillämpad datateknik ifall man tänker arbeta hårdvarunära och teknologie kandidat inom datavetenskap ifall man vill bli en mer ren persondatorprogrammerare med lite flum. (där flum ej ska sess som negativt)

Alltså säg att TS söker jobb på Volvo, så tycker jag att högskoleingenjör inom tillämpad datateknik antyder om att Ts är bättre på elektronik och dylikt, medans den andra examen antyder på att TS är bättre på persondatorprogrammering.
Men i sluändan så skriver man vad man har läst i sitt cv, alltså mer än bara titeln på programmet.

För att läsa vidare behövde man ha kandidatexamen, men det kanske räknas som detta om man uppfyllde kraven? Eller så kanske de har sänkt kraven...
Jag tänker alltså på påbyggnad magister eller master.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Oki.
I Ts fall så hade jag valt högskoleingenjör inom tillämpad datateknik ifall man tänker arbeta hårdvarunära och teknologie kandidat inom datavetenskap ifall man vill bli en mer ren persondatorprogrammerare med lite flum. (där flum ej ska sess som negativt)

Alltså säg att TS söker jobb på Volvo, så tycker jag att högskoleingenjör inom tillämpad datateknik antyder om att Ts är bättre på elektronik och dylikt, medans den andra examen antyder på att TS är bättre på persondatorprogrammering.
Men i sluändan så skriver man vad man har läst i sitt cv, alltså mer än bara titeln på programmet.

För att läsa vidare behövde man ha kandidatexamen, men det kanske räknas som detta om man uppfyllde kraven? Eller så kanske de har sänkt kraven...
Jag tänker alltså på påbyggnad magister eller master.

Ber att få återkomma imorgon när jag har sovit mer än 3,5h med svar på detta....

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Oki.
Alltså säg att TS söker jobb på Volvo, så tycker jag att högskoleingenjör inom tillämpad datateknik antyder om att Ts är bättre på elektronik och dylikt, medans den andra examen antyder på att TS är bättre på persondatorprogrammering.

Det är lite så jag funderar. Jag har ju spenderat väldigt mycket mer tid på att programmera jämfört med att konstruera elektriska kretsar.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m0rk:

@Turbi: Tror inte man får plocka ut två examina med samma kurser enligt den nya examensordningen om jag ska vara helt ärlig.

På Chalmers får vi en kandidatexamen efter tre år, sedan en Master of science in engineering och en civilingenjörsexamen. Så på 300 hp får jag ut totalt 3 examen och behöver bara skriva ett kandidatarbete och ett examensarbete.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

På Chalmers får vi en kandidatexamen efter tre år, sedan en Master of science in engineering och en civilingenjörsexamen. Så på 300 hp får jag ut totalt 3 examen och behöver bara skriva ett kandidatarbete och ett examensarbete.

Den nya examensordning säger väl att du måste ta ut kandidatexamen för att få fortsätta med din masterexamen, något som inte var regel med gamla examensordningen från 1993. Så först måste du läsa 180hp (grundnivå) där 90hp är i huvudområdet inkl examensarbete (15hp) på c-nivå, därefter en påbyggnad med mastern där du läser 120hp varav 90hp är i huvudområdet (60hp måste vara på avancerad nivå, d-nivå) inkl examensarbete (30hp).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m0rk:

Den nya examensordning säger väl att du måste ta ut kandidatexamen för att få fortsätta med din masterexamen, något som inte var regel med gamla examensordningen från 1993. Så först måste du läsa 180hp (grundnivå) där 90hp är i huvudområdet inkl examensarbete (15hp) på c-nivå, därefter en påbyggnad med mastern där du läser 120hp varav 90hp är i huvudområdet (60hp måste vara på avancerad nivå, d-nivå) inkl examensarbete (30hp).

Det nej jag läser på ett masterprogram nu och jag har ingen kandidat då jag saknar ett par kurser. Fast Chalmers är ju en stiftelse och skiter i en del regler och kör sitt eget race ändå. Jag kan dock inte få en masterexamen utan att ta ut min kandidat först. Det är vanligt att man tar ut alla sina examen samtidigt när man är färdig. Min studievägledare avrådde till och med att ta ut kandidatexamen innan man var helt färdig med utbildningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24