Permalänk
Medlem

Köpa elektronik/prylar på kredit

Gör det inte. Låt bli bara. Nej, det är aldrig värt det. Du behöver inte den där prylen *just nu*. Risken är att du inte behöver den alls.

Ni är välkomna att hålla med mig, eller försöka resonera er fram till varför det skulle vara ok. Men jag sätter en femma på att ni inte kommer lyckas med det sistnämnda.

Permalänk
Medlem

Varför skulle det inte vara ok? Du väljer att köpa X antal kronor av en bank för en viss ränta..

And that's it.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Är det räntefritt/avgiftsfritt och man kan när som helt betala tillbaka, tycker inte jag det borde vara problem. Problemen kommer då folk egentligen inte har råd och att de har dålig koll på sin ekonomi.

Permalänk
Medlem

Saknar du pengar och får ett bra erbjudande samt att du vet att du kommer ha pengarna tillgängliga snart så kan det vara värt det.

Sparade ett par tusen på en ny diskmaskin på så sätt, inga pengar på kontot när jag sprang på möjligheten, tog den på kredit och betalade hela summan när räkningen kom. Ingen ränta eller uppläggningskostnad, fick ett par k i rabatt som sagt och världens dyraste plastbit på köpet.

Ja jag behövde den på studs förövrigt, annars hade det inte blivit nått ligga den helgen...

good enough?

Permalänk
Medlem

jag är under 18 och har därför inte handlat på kredit, men som jag ser det brukar det alltid finnas minst en hake så jag håller med dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jag är inte övertygad alls. Låt mig utveckla. Har du ingen ekonomisk buffert så har du inte råd. Basta. Har du en ekonomisk buffert så behöver du aldrig låna pengar till ockerränta. Det är en tvåstegsmodell där punkt ett (buffert) borde vara obligatorisk och på så sätt gör punkt två (kredit) obsolet, om man nu skruvat av stödhjulen och nått fram till punkt ett.

Permalänk

Instämmer med ts, när det gäller teknologi så finns det ingen anledning att "passa på", eller "behöver nu". det kommer bara komma något bättre och billigare innan dagen är slut ändå.. Bättre att spara ihop till något man säkert vet att man behöver. no rushin', keep it simple

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag är inte övertygad alls. Låt mig utveckla. Har du ingen ekonomisk buffert så har du inte råd. Basta. Har du en ekonomisk buffert så behöver du aldrig låna pengar till ockerränta. Det är en tvåstegsmodell där punkt ett (buffert) borde vara obligatorisk och på så sätt gör punkt två (kredit) obsolet, om man nu skruvat av stödhjulen och nått fram till punkt ett.

Nu finns det de som använder ett kreditkort och betalar i slutet av månaden trots att de har pengar. Detta för att skulle man bli scammad kan kreditbolagen dra tillbaka pengarna, de har oftast bättre reseförsäkringar m.m. Det finns massvis med förmåner om man har kreditkort som många med pengar kan dra nytta av.
Återigen, är det räntefritt, man har pengarna som man handlar med och har bra koll på sin ekonomi då ser jag inga problem med att använda kreditkort. Problemen börjar när man handlar för pengar man egentligen inte har.

Permalänk
Medlem

Då är det förmodligen jag som använder begreppet "kredit" lite klumpigt. Jag syftar helt enkelt på att köpa saker på avbetalning. Att använda ett kreditkort som betalkort är givetvis inga konstigheter. Så länge man håller sig till det. Notera också att jag pratar om att köpa prylar på avbetalning, inte betala en oväntat stor elräkning eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Då är det förmodligen jag som använder begreppet "kredit" lite klumpigt. Jag syftar helt enkelt på att köpa saker på avbetalning. Att använda ett kreditkort som betalkort är givetvis inga konstigheter. Så länge man håller sig till det. Notera också att jag pratar om att köpa prylar på avbetalning, inte betala en oväntat stor elräkning eller liknande.

Okej, då förstår jag vad du menar. Jag är egentligen helt emot all sorts avbetalning egentligen, bortsett från ett "normalt" bostadslån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag är inte övertygad alls. Låt mig utveckla. Har du ingen ekonomisk buffert så har du inte råd. Basta. Har du en ekonomisk buffert så behöver du aldrig låna pengar till ockerränta. Det är en tvåstegsmodell där punkt ett (buffert) borde vara obligatorisk och på så sätt gör punkt två (kredit) obsolet, om man nu skruvat av stödhjulen och nått fram till punkt ett.

Ok, så vart går då gränsen? Är det vid 10 kkr? Eller 100kkr? Eller handlar det om vilken produktkategori man handlar i? En bil är ok, men inte en dator? Eller hus, men inte en dator?

Problem med ditt hårdnackade "jag vet bäst"-resonemang är att problemet har alldeles för många aspekter.. Man kan inte dra alla krediter över en kam och vifta med pekfingret.. Tänk dig att ett litet företag har lagt en offert på ett jobb där det krävs en kraftig dator. Om företaget tar hem jobbet måste de köpa en dator. Har dom inte kapitalet ska dom enligt din logik inte ta jobbet, bara för att det större företaget de gör jobbet åt kräver 90 dagars faktura?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Ok, så vart går då gränsen? Är det vid 10 kkr? Eller 100kkr? Eller handlar det om vilken produktkategori man handlar i? En bil är ok, men inte en dator? Eller hus, men inte en dator?

Problem med ditt hårdnackade "jag vet bäst"-resonemang är att problemet har alldeles för många aspekter.. Man kan inte dra alla krediter över en kam och vifta med pekfingret.. Tänk dig att ett litet företag har lagt en offert på ett jobb där det krävs en kraftig dator. Om företaget tar hem jobbet måste de köpa en dator. Har dom inte kapitalet ska dom enligt din logik inte ta jobbet, bara för att det större företaget de gör jobbet åt kräver 90 dagars faktura?

Skickades från m.sweclockers.com

Men nu tycker jag du är ganska fånig. Visst, jag skulle kunna ha varit ännu tydligare i min avgränsning, men så svårt kan det väl inte vara att begripa vilken sorts konsumtion som åsyftas? Bilar och hus går bort, det är en separat diskussion. Vad gäller företags bristande framförhållning (ditt påhittade scenario upplever jag inte som särskilt trovärdigt), så ser jag inte heller hur det ryms i ämnet.

Ska man göra det jätteenkelt så kan jag peka med hela handen och säga att lån är fel, dumt och dåligt. Generellt. Men givetvis är frågan mer nyanserad än så. Vad jag hävdar är att nöjeskonsumtion aldrig borde ske med avbetalning som finansieringsalternativ. Och nej, det är inte ok även om man "har koll" på sin ekonomi, för om man verkligen hade haft det, så hade en buffert funnits.

Permalänk
Medlem

Ok, du vill begränsa dig till nöjeskonsumtion. Då kanske du borde ta fem sekunder och definiera det ordet. Personligen tycker jag hus och bilar faller in i kategorin. Jag menar, det finns ju cyklar och tält? Eller varför inte ben och grottor för dom som verkligen saknar medel?

En annan fråga är ju vad du vill uppnå med denna tråd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Larvig tråd. Så du säger att du aldrig kommer ta bostadslån, billån?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nmc:

Nu finns det de som använder ett kreditkort och betalar i slutet av månaden trots att de har pengar. Detta för att skulle man bli scammad kan kreditbolagen dra tillbaka pengarna, de har oftast bättre reseförsäkringar m.m. Det finns massvis med förmåner om man har kreditkort som många med pengar kan dra nytta av.
Återigen, är det räntefritt, man har pengarna som man handlar med och har bra koll på sin ekonomi då ser jag inga problem med att använda kreditkort. Problemen börjar när man handlar för pengar man egentligen inte har.

Fast de som använder kreditkort för förmpnerna har oftast så bra koll på sin ekonomi att de har en buffert ändå. Det är inte de som trådskaparen pratar om. Det är nötterna som ser all reklam om att man kan köpa en stor fin TV nu och betala vid midsommar. Perfekt tänker de, jag har inga pengar nu men har säkert trollat fram några till midsommar. De tar TVn och får sedan betala 50 % extra ett par månader senare då de antagligen fortfarande inte har några pengar. Lösningen blir SMS lån och sedan ett till SMS-lån för att betala tillbaks det första SMS-lånet.

Ja det finns folk som är så urbota korkade, se ett par avsnitt av lyxfällan så blir du mörkrädd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Föv. så är ju vårt samhälle byggt på konsumtion, så varför inte konsumera mer än vad som är praktiskt möjligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Gör det inte. Låt bli bara. Nej, det är aldrig värt det. Du behöver inte den där prylen *just nu*. Risken är att du inte behöver den alls.

Ni är välkomna att hålla med mig, eller försöka resonera er fram till varför det skulle vara ok. Men jag sätter en femma på att ni inte kommer lyckas med det sistnämnda.

Varför ska vi diskutera och argumentera mot dig när det verkar som du redan bestämt dig? Vad är syftet med tråden?

För att spela med lite, har man god ekonomi i övrigt men vill betala hela fakturan i slutet på månaden (som nämnts i tråden) så varför inte. Man kanske har en bra buffert men behöver någon pryl av någon anledning och tar den då på avbetalning. Man betalar av så mycket man vill och har fortfarande en buffert samt prylen man behöver. Uppläggningsavgift och eventuellt ränta får man väl själv välja om det är värt det eller ej.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Ok, du vill begränsa dig till nöjeskonsumtion. Då kanske du borde ta fem sekunder och definiera det ordet. Personligen tycker jag hus och bilar faller in i kategorin. Jag menar, det finns ju cyklar och tält? Eller varför inte ben och grottor för dom som verkligen saknar medel?

En annan fråga är ju vad du vill uppnå med denna tråd?

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, avgränsningen är inte övertydlig, men klart duglig. Du tar upp en annan aspekt (kanske omedvetet) med dina hus, bilar, cyklar, tält osv. Men som du lägger fram det så som du gör orkar jag faktiskt inte bemöta det, höj nivån några snäpp.

Bara en uppmaning i all välmening. Kanske kan den få någon som tänkt köpa en surfplatta på avbetalning att tänka om och omvärdera sitt behov.

Skrivet av Tweak:

Larvig tråd. Så du säger att du aldrig kommer ta bostadslån, billån?

Nej, det har jag inte sagt.

Skrivet av fizzdan:

Föv. så är ju vårt samhälle byggt på konsumtion, så varför inte konsumera mer än vad som är praktiskt möjligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det låter smart. Hur länge tror du man kan göra så?

Skrivet av frillan125:

Varför ska vi diskutera och argumentera mot dig när det verkar som du redan bestämt dig? Vad är syftet med tråden?

För att spela med lite, har man god ekonomi i övrigt men vill betala hela fakturan i slutet på månaden (som nämnts i tråden) så varför inte. Man kanske har en bra buffert men behöver någon pryl av någon anledning och tar den då på avbetalning. Man betalar av så mycket man vill och har fortfarande en buffert samt prylen man behöver. Uppläggningsavgift och eventuellt ränta får man väl själv välja om det är värt det eller ej.

Jag är inte oresonlig (bara nästan). Det finns faktiskt argument för att t.ex. köpa en ny häftig helautomatisk kaffemaskin på avbetalning, men än så länge har jag inte sett några. Och således kan jag inte svara på dessa. Att man kan hitta på finurliga specialfall, där det kanske inte är en dum idé ändå ser jag inte som särskilt konstigt. Frågan och problematiken med att den här typen av konsumtion blir allt vanligare är mycket mera generell än enstaka specialfall, därav min uppmaning. I mångt och mycket är det också en attitydfråga och hur folk i allmänhet ser på den här typen av lån.

Permalänk
Medlem

Rätt intressant att en trådskapare som inbjuder till diskussion konsekvent vägrar diskutera..

Menar du nu att det är överkonsumtion vi ska diskutera, inte avbetalning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Rätt intressant att en trådskapare som inbjuder till diskussion konsekvent vägrar diskutera..

Menar du nu att det är överkonsumtion vi ska diskutera, inte avbetalning?

Skickades från m.sweclockers.com

Tråkigt att du uppfattar det så. Jag försöker bemöta de argument som bör bemötas, efter bästa förmåga.

Nej, det spåret var det du som påbörjade.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar ibland faktiskt att handla på t.ex 1-3 månaders avbetalning räntefritt iaf det skulle hända något oväntat.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in att handla konsumtion på avbetalning eller kredit.
Har jag inte råd att betala så handlar jag inte.
Kan man avbetala, kan man spara.

Permalänk
Medlem

Håller helt med TS.
Att köpa prylar på kredit är ekonomiskt vansinne.
Visst, det är ett fritt land och fritt fram att ta sådana krediter ändå, men
vi ser ju nu vad som håller på att hända med hela den Europeiska ekonomin pga okontrollerat lånande som man tappat kontrollen över. De som tar lån för att kunna köpa lyxprylar är privatpersonernas motsvarighet till Grekland..

Att ta lån för att köpa bil tycker jag också nästan är än värre, iallafall om det rör sig om nya bilar.
Maken till kapitalförstöring finns knappast. Värdet går ner snabbt och mycket på kort tid. Kvar blir en bil värd en bråkdel av ursprungsvärdet och en stor skuld.
Att köpa ny bil är inte heller på något sätt nödvändigt. Behöver man absolut en bil så finns det begagnade sådana till en bråkdel av summan och då kan man gott och väl spara ihop till den.

Vad gäller lägenhet och annat boende så är det också ett otyg att priserna drivits upp så mycket att i princip alla behöver låna för att kunna köpa något. Det kan vi tacka alla som varit pigga på att överbelåna sig upp över öronen för.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Tråkigt att du uppfattar det så. Jag försöker bemöta de argument som bör bemötas, efter bästa förmåga.

Nej, det spåret var det du som påbörjade.

Om jag har förstått dig rätt då, så är det alltså fenomenet att folk köper elektronikprylar på avbetalning som är det vi ska diskutera i den här tråden?

Inte avbetalning/krediter/lån generellt, och inte själva nödvändigheten i att ha en surfplatta, och inte de uppenbara problemen sammankopplade med överkonsumtion, utan enbart folk som köper elektronikprylar på avbetalning?

Då hamnar vi i någon form av "hönan-eller-ägget"- diskussion rätt snabbt;
Är det konsumentens fel, som är så dum att h*n handlar nått h*n inte behöver och inte har råd med, eller är det företaget som tillverkade det h*n inte behöver/har råd med, eller är det kreditbolaget som möjliggjorde för h*n att köpa det h*n inte behövde och inte hade råd med?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

köper man hus eller bostadsrätt eller liknande kan man behöva låna pengar eller köra någon form av avbetalning men i många fall är det en sorts investering. det jag har problem med är människor som köper någon pryl för 2-3000kr på avbetalning. klarar man inte av att spara ihop/betala en så låg summa på ett par månader kanske man ska se över sin ekonomi innan man köper prylen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Om jag har förstått dig rätt då, så är det alltså fenomenet att folk köper elektronikprylar på avbetalning som är det vi ska diskutera i den här tråden?

Diskussionen var redan från början sekundär, för min del. Uppmaningen var huvudsyftet. Annars, ja, det stämmer.

Citat:

Inte avbetalning/krediter/lån generellt, och inte själva nödvändigheten i att ha en surfplatta, och inte de uppenbara problemen sammankopplade med överkonsumtion, utan enbart folk som köper elektronikprylar på avbetalning?

Att försöka utröna psykologin bakom vissa individers beslut vad gäller konsumtion för lånade pengar är inte ointressant, men som sagt, inte det omedelbara ämnet.

Citat:

Då hamnar vi i någon form av "hönan-eller-ägget"- diskussion rätt snabbt;
Är det konsumentens fel, som är så dum att h*n handlar nått h*n inte behöver och inte har råd med, eller är det företaget som tillverkade det h*n inte behöver/har råd med, eller är det kreditbolaget som möjliggjorde för h*n att köpa det h*n inte behövde och inte hade råd med?

Jag kan tycka att det är direkt oetiskt att erbjuda vissa lån. Andra hävdar säkert att det är bra att valmöjligheten finns, även om de själva samtidigt kan tycka att det är helt idiotiskt i sig. Det är ett ganska ofruktsamt diskussionsspår, då det helt enkelt inte går att nå enighet mellan de två extremerna.
Vad man däremot kan göra, är att på individnivå, förmå folk att omvärdera och tänka till. Nu tänker jag inte försöka hävda ett den här tråden gör det särskilt väl, eller ens hade särskilt långtgående intentioner av det slaget. Men det är snarare på den nivån jag tänker mig det hela.

Permalänk
Medlem

Jag handlar nästan allt på kreditkortet och betalar det månaden efter. Ingen ränta. Varför? Jo för det är säkrare att använda kreditkort än ett kort som är kopplat till ens egna konto. Jag överför allt från mitt lönekonto till mitt sparkonto varje månad efter alla räkningar är betalda. Sen betalar jag allt med kreditkortet. Jag får poäng på allt jag handlar med kreditkortet och jag får mer i ränta för jag har aldrig några pengar på ett lönekonto som har stort sett noll ränta.

Permalänk
Medlem

Delbetalar till Klarna, visst räntan är kanske inte den bästa för 12 månader men jag kan välja hur mycket jag vill betala per månad så jag gnäller inte.

Det hela beror på prioriteringarna och ekonomi.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch