Ångerrätt på Misco.se - Varan får ej vara använd?!

Permalänk
Medlem

Ångerrätt på Misco.se - Varan får ej vara använd?!

Vad är era erfarenheter då det gäller Misco.se? Jag ska eventuellt handla en skärm där, och tycker butiken verkar ganska lovande då det gäller alla utmärkelser den fått osv. En sak som gör mig orolig är dock deras ångerrätt. Jag trodde det var samma ångerrätt som gällde i alla nätbutiker då man beställt på postorder, men på Miscos sajt kan man läsa följande:

"Ångerrätt

Privatkonsument har i vissa fall rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätten gäller enligt nämnda lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Varan får ej vara använd. Vill konsument utnyttja sin ångerrätt bör denna kontakta Misco för erhållande av ett RMA-nr. Returfrakten bekostas av konsumenten. På en vara som tillverkats och/eller konfigurerats speciellt för kunden gäller inte ångerrätt."

Jag fastnade för "Varan får ej vara använd." Om detta stämmer är ju ångerrätten egentligen meningslös, för jag vill kunna packa upp skärmen och testa att den funkar ihop med mitt grafikkort, samt att den inte har massa defekter som döda pixlar eller backlight bleeding. Är denna regel absolut, eller är det att man inte får ha använt den väldigt länge?

Permalänk
Medlem

Det är ett förtydligande från Miscos sida då vissa tror att ångerrätt är det samma som 14 dagars fritt användande av produkten, vilket det inte är.
Du får undersöka varan i vanlig ordning, dock ej använda den mer än vad som krävs för att säkerställa att den överrensstämmer med specifikationer etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är ett förtydligande från Miscos sida då vissa tror att ångerrätt är det samma som 14 dagars fritt användande av produkten, vilket det inte är.
Du får undersöka varan i vanlig ordning, dock ej använda den mer än vad som krävs för att säkerställa att den överrensstämmer med specifikationer etc.

Okej, det låter vettigt!

Måste det vara något speciellt fel på varan för att man ska vilja ångra köpet? Säg att jag packar upp varan, testar den i någon timme och sedan gör bedömningen att det visserligen inte är något fel med den, men att den inte är värd priset t.ex. i förbättring?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ericone:

Okej, det låter vettigt!

Måste det vara något speciellt fel på varan för att man ska vilja ångra köpet? Säg att jag packar upp varan, testar den i någon timme och sedan gör bedömningen att det visserligen inte är något fel med den, men att den inte är värd priset t.ex. i förbättring?

Nej, det räcker att du ångrar köpet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Okej, det låter vettigt!

Måste det vara något speciellt fel på varan för att man ska vilja ångra köpet? Säg att jag packar upp varan, testar den i någon timme och sedan gör bedömningen att det visserligen inte är något fel med den, men att den inte är värd priset t.ex. i förbättring?

Då är det bara att häva köpet och skicka tillbaka - Dock får du stå för frakten.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt mig av ångerrätten så jag har inte behövt fördjupat mig i det, men jag tycker inte lagen är direkt glasklar. Eller hur ska man tolka följande?

"Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den."

Att koppla in en skärm t.ex förändrar ju inte vara i sig på något vis. Och vad tusan menas med att man har rätt att förändra varan? Är det just möjligheten att ta den ut förpackningen?

"Varan får ej vara använd." Låter lite som Miscos egen tolkning.

Källa i sin helhet: http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om du köper ett par skor, kan du snöra dem för att kunna testa dem.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har aldrig använt mig av ångerrätten så jag har inte behövt fördjupat mig i det, men jag tycker inte lagen är direkt glasklar. Eller hur ska man tolka följande?

"Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den."

Att koppla in en skärm t.ex förändrar ju inte vara i sig på något vis. Och vad tusan menas med att man har rätt att förändra varan? Är det just möjligheten att ta den ut förpackningen?

"Varan får ej vara använd." Låter lite som Miscos egen tolkning.

Källa i sin helhet: http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum...

Om du skall referera till lagen bör du också citera den faktiska lagtexten, inte konsumentverkets version.
Hursom, vad som menas är tämligen väl framarbetat exempelvis av ARN. Man får känna, klämma, lukta, titta, pilla etc. för att avgöra att varan överrensstämmer med de specifikationer som angetts på hemsida/över telefon etc. eller på de varuprover som visats (hemförsäljning). Ångerrätten har som syfte att du som konsument skall få denna möjlighet att undersöka varan eftersom du inte fått det tidigare, jämfört med vad du kan göra i exempelvis en butik.
Att se ångerrätten som 14 dagars fritt lån av valfri prodkt är att förfela syftet med lagen och återförsäljaren kan tveklöst neka pengarna tillbaka om varan exempelvis visar sig vara sliten på ett sätt som inte är förenligt med undersökning.
Man har långtgående rättigheter att undersöka varan med de slutar också tvärt där, när undersökningen är klar skall man antingen returnera eller behålla varan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att denna lag är lite förvirrande, men man kan ju bara tänka sig hur många olika produkter denna lag måste täcka in. Vissa produkter kan testas och provköras (som skärmar) ganska rejält utan att varan förändras, andra varor måste det ju vara lite mer strikta regler med. Märkligt det där med att varan måste vara i oförändrat skick, men ändå får den förändras av användaren :S Antar att det handlar om t.ex. att ändra inställningar och sådant eller montera ihop olika delar, så länge det går att förändra varan tillbaka till grundskicket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Om du skall referera till lagen bör du också citera den faktiska lagtexten, inte konsumentverkets version.
Hursom, vad som menas är tämligen väl framarbetat exempelvis av ARN. Man får känna, klämma, lukta, titta, pilla etc. för att avgöra att varan överrensstämmer med de specifikationer som angetts på hemsida/över telefon etc. eller på de varuprover som visats (hemförsäljning). Ångerrätten har som syfte att du som konsument skall få denna möjlighet att undersöka varan eftersom du inte fått det tidigare, jämfört med vad du kan göra i exempelvis en butik.
Att se ångerrätten som 14 dagars fritt lån av valfri prodkt är att förfela syftet med lagen och återförsäljaren kan tveklöst neka pengarna tillbaka om varan exempelvis visar sig vara sliten på ett sätt som inte är förenligt med undersökning.
Man har långtgående rättigheter att undersöka varan med de slutar också tvärt där, när undersökningen är klar skall man antingen returnera eller behålla varan.

Nu var jag intreserad av att veta hur man kan tolka konsumentverkets version under" Lag och rätt". Hade jag haft frågor på den faktiska lagtexten hade jag såklart klipp o klistrat därifrån. Konsumentverkert brukar använda ett mindre byråkratisk språk som är lättare att förstå och som ändå sammanfattar den praktiska konsekeves lagtexten ger, men i det här fallet gick jag helt enkelt bet; Är det inte att undersöka varan att koppla in en skärm om nu bildkvalitén är av vesäntlig betydelse? Jag har inte nämnt "fritt lån".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ringa/maila och fråga?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Precis som Twit säger, råkar du beställa något som du ångrar så kan du använda ångerrätten för att ångra ditt köp, vid distansköp får man inte den möjligheten att känna,pilla och lukta som du kan göra i butiker. Ångerrätten balanserar detta, den ger dig de möjligheterna som du får när du köper i butiker.
Därför ska den ej vara använd, du kan bara öppna och titta på den att kolla prestandan är fel.
Eftersom prestanda är något som är lättare att få bild över än att se utseendet på bilder som kan vara manipulerade, vid köpet ska man veta om prestandan och vet man inte det kan man lätt ta reda på det, är det fel på prestandan så reklamerar man produkten. Så enkelt är det.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Sedan verkar ångerrätt och garamnti röras ihop lite.

Ångrar man sitt köp kanman nyttja ångerrätten för att lämna tillbaka en oanvänd vara. Denna lag kom till för att ha samma möjligheter att "klämma" på en vara som man har i fysiska butiker.

Är varan däremot trasig så skickar du itne tillbaka den med hänvisning till ångerrätten utan på garanti elelr liknande.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Får emballage vara skadat? Kablar etc ligger ju ofta i slutna påsar, svårt att testa utan att ha sönder sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Får emballage vara skadat? Kablar etc ligger ju ofta i slutna påsar, svårt att testa utan att ha sönder sånt.

Man behöver ju inte tugga upp påsarna eller, utan klippa upp dom i en kant så att det går tejpa ihop dom igen.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Får emballage vara skadat? Kablar etc ligger ju ofta i slutna påsar, svårt att testa utan att ha sönder sånt.

Japp. Jag lämnade tex tillbaka ett GTX570 till komplett, då skrev jag i returansökan att jag testat det i datorn, men vill lämna tillbaka då jag hade missuppfattat specen och inte uppfattat att jag behövde 2st kort i SLI för använda 3 skärmar. Jag hade till och med gjort sönder kartongen lite (se bild). Var orolig att de skulle neka mig pga kartongen men de va inga problem.

Nu vet jag inte exakt vad lagen säger och hur mycket komplett gick med på ur goodwill. Men jag har svårt att se att komplett gör mer än vad lagen tvingar dem till i ett sådant här ärende. Dock så gick det ju att återansluta antistatpåsen som kortet låg i. Men det bör inte spela någon roll då jag sa till dem att jag hade testat kortet.

Permalänk
Hedersmedlem

ARN har haft fall där det diskuterats vad man får göra/inte göra. Så även om det sker viss "åverkan" på varan så kan det fortfarande vara ok om det krävs för att testa varan. Så Misco kan egentligen inte skriva att man inte får använda varan då du specifik faktiskt har rätt att använda den för att testa, något som ARN klart anser i fallet nedan (TV'n).

"Avgörande 2002-11-27; 2002-2164

R köpte en dammsugare och en TV vid hemförsäljning av bolaget B. Elva dagar efter köpet skickade hon ångerblanketten till säljaren. R yrkade att få frånträda avtalet som ingicks vid hemförsäljning. Säljaren vägrade att ta tillbaka varorna med motiveringen att de var använda.

Nämnden gjorde följande bedömning.

Av utredningen framgår att R köpte en dammsugare och en TV vid hemförsäljning. Elva dagar efter köpet skickade hon ångerblanketten till säljaren. När säljaren skulle hämta varorna ville han inte ta tillbaka dem på grund av att han ansåg att de var använda. Bolaget B har invänt att dammsugaren var repig och TV:n använd.

Nämnden konstaterar att tillämplig lag på det aktuella köpet är lagen (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal (distansavtalslagen). Av 17 § framgår att konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som mottagits hålls i väsentligen oförändrat skick. Ordet "väsentligen" innebär att återgång kan ske, om varans skick har förändrats endast i obetydlig grad (prop. 1999/2000:89 s. 93). (Anledningen till att en annan lag och paragraf nämns i texten är att avgörandet är från tiden innan den nya lagen trädde i kraft. Det som nämns i denna text överrensstämmer även med den nya lagen)

R har anfört att hon inte använt varorna mer än endast obetydligt. Bolaget B har invänt att dammsugaren var repig och TV:n använd. Nämnden anser inte att det framgår av de fotografier som åberopats i ärendet att dammsugaren skulle vara så pass repig att den skulle vara använd mer än endast obetydligt. Det framgår inte heller av annan utredning att den skulle ha använts i nämnvärd grad. Nämnden anser således att R är berättigad nyttja den ångerrätt som följer av distansavtalslagen vad gäller dammsugaren.

Vad gäller TV:n har bolaget endast invänt att den använts. Nämnden anser inte att det är ett tillräckligt skäl för att neka konsumenten möjlighet att ångra köpet. R har dessutom anfört att TV:n stått insvept i en filt på vardagsrumsgolvet. Nämnden anser att R är berättigad att återlämna även TV:n."

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Håll dig borta fråm Misco. Kunden i länkad tråd hade problem med ångerrätten när han köpt tv, och i flertal andra trådar (sök) har det konstaterats att Misco inte var intresserade av goda kundrelationer.

#10163830

Permalänk
Medlem

Köpte ett 4-pack minnen ifrån Misco i vintras. Det var fel på ett av minnena och för att få returnera så måste alla fyra minnena returneras. Dom brydde sig inte om att det var en företagsdator som i så fall skulle bli obrukbar vilket jag påtalade. Så mina erfarenheter av Misco är ju inte direkt bra om vi säger så. Många företag brukar ju hjälpa kunden vid sånna här fall och tillämpa goodwill, vilket inte finns hos Misco.

Permalänk
Medlem

Bra att du kollade villkoren innan du bestämde iallafall, jag har gjort misstaget (i annan affär) att inte kolla före och sedan vilja nyttja ångerrätten (bärbar dator) .. men återställde bara datorn och återställde allt precis som det kom så ingen kunde se skillnad :9

Alina.se är en annan butik som inte tillåter att man använder produkterna

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Bra att du kollade villkoren innan du bestämde iallafall, jag har gjort misstaget (i annan affär) att inte kolla före och sedan vilja nyttja ångerrätten (bärbar dator) .. men återställde bara datorn och återställde allt precis som det kom så ingen kunde se skillnad :9

Alina.se är en annan butik som inte tillåter att man använder produkterna

Hej,

Jag heter Peter och jobbar som inköpschef på Alina System. (alina.se)
Jag vill förtydliga att vi tillåter att man öppnar och granskar varor i den mån det behövs för att sedan ha möjlighet att häva sitt köp om man så önskar.

Om det visar sig att man gjort någon åverkan produkten som påverkar säljbarheten till en annan kund (exempelvis repor eller liknande) kan vi i de flesta fall ändå ta tillbaka varan mot ett visst avdrag.

Mvh
Peter - Alina
peter.tallroth@alina.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av X00L:

Köpte ett 4-pack minnen ifrån Misco i vintras. Det var fel på ett av minnena och för att få returnera så måste alla fyra minnena returneras. Dom brydde sig inte om att det var en företagsdator som i så fall skulle bli obrukbar vilket jag påtalade. Så mina erfarenheter av Misco är ju inte direkt bra om vi säger så. Många företag brukar ju hjälpa kunden vid sånna här fall och tillämpa goodwill, vilket inte finns hos Misco.

Sambons bror som har sin dator hos oss fick fel på sitt grafikkort, det bytte Misco ut väldigt snabbt och bra, så jag antar att det varierar från fall till fall som hos de flesta.

Däremot håller jag med om att vissa andra företag kanske oftare gör just det du säger, skicka ut ersättning först och få tillbaka de felaktiga senare.

Men det är nog inte så vanligt bland återförsäljare som när man skickar direkt till tillverkaren. Har t.ex. skickat tillbaka skärmar till Dell och Samsung på jobbet och då fick vi ersättningsskärmar först, ihop med fraktsedel för att skicka tillbaka de felaktiga efter bytet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hur kan du beblanda Alina med Misco när det gäller kundrelationer? Alina är en av de trevligaste butikerna i Sverige att ha o göra med...