Okänt utrymme på SSD

Permalänk
Medlem

Okänt utrymme på SSD

Jag har en 60GB SSD som systemdisk. Initialt, efter att ha installerat win7 på den så vill jag minnas att jag hade 20~40GB ledigt. Nu har jag bara 6,5GB ledigt! När jag markerar bakgrunden i katalog C: så ser jag att den säger 50GB upptaget och bara 6.5GB ledigt, men när jag markerar allt jag ser under C: och kollar storleken på det så får jag upp minsre än 20GB. Mitt adminkonto ser inte heller något annat. Någonstans ligger osynligt logiskt utrymme och sover alldeles blockerat.

Vid varenda installation har jag valt att använda mina andra hårddiskar. Jag har varit noga på att ingenting får hamna under C: , men t.ex. Skype har ju hittat dit ändå. (Blir mäktigt irriterad på att det skapat jox sig där utan att meddela mig.) Men hur gör jag för att se vad det är som blockerar ut ca 25GB av min SSD?

Nu är jag livrädd för att göra någonting alls och kollar var 5:e minut att inte min upptagna volym ökat. Hjälp uppskattas -- vill inte ha något mer än Windows på discen (hade ju först t.o.m. hoppats få in både win7 och Ubuntu på 60GB, men det kan jag ju glömma). Vad bör jag göra?

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

hibernate, system restore och pagefile är alla saker som du inte kan se i utforskaren men som ligger och tar plats., allt detta går att stänga av även om jag tycker man ska ha kvar en liten pagefile för de få program som kräver att man har en samt om man får BSOD så krävs en pagefile för att spara minidumps

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Men det är ju sinnessjukt att jag har >20GB upptaget av verkliga filer, och över 25GB ren rubbish. Hur tycker du att jag bäst fortsätter för att ha C: som en orubblig systemdisk: endast avsett för win7 och på sin höjd utvalda småprogram som ändå hittar dit, t.ex. java, divX och drivrutiner?

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Stäng av hibernate och system restore så får du tillbaka en hel del.
Hibernate tar ju t.ex lika mycket som du har i RAM, så har du 8GB ram så tar Hibernate filen upp 8GB, har du 16GB så tar den 16GB..
System restore har jag för mig tar som mest 10% av totala utrymmet så i ditt fall upp till 6GB och sen har vi ju pagefile som brukar ligga på ca 125% av ditt RAM, denna kan du sänka till typ 1GB bara för att ha kvar den.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag har inga backup/recovery att återskapa. Systemet säger i varje fall att jag aldrig gjort någon systrecovery. Genom att tömma papperskorgen kunde jag frigöra ca. 5GB. Kan jag flytta "papperskorgen" till en av mina HDD-partitioner, eller krävs det att den finns på systemdisken?

Jag har 16GB RAM. Bör jag flytta hybernatefilen till en HDD-partition? Har för mig jag har en pagefil på en separat HDD som får växa hur stor den vill (<500GB).

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Om du inte använder hibernate funktionen så är det bättre att stänga av den helt, bara köra powercfg /hibernate off som admin.
Papperskorgen är partition för partition, dvs det som slängs på C: hamnar i papperskorgen som ligger på C: och det som slängs på D: hamnar i papperskorgen på D:, dessa går inte att flytta men däremot kan du ju stänga av papperskorgen om du inte känner att du behöver ha den.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ladda ner tex treesize free så ser du snabbt och enkelt vart all plats tar vägen

Permalänk

Jag har också en 60gb SSd som systemdisk och märkte detta rätt snabbt...
Kastade ut växlingsfilen som W7 tyckte skulle vara på 25 GB, eftersom jag har 16GB ram så kändes växlingsfilen onödig. Sen har jag hört att man helst ej skall ha växlingsfiler på SSd´s då det förkortar livslängden med alla läs/skriv som den gör.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Somsagt, treesize är ett bra program.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Jag har också en 60gb SSd som systemdisk och märkte detta rätt snabbt...
Kastade ut växlingsfilen som W7 tyckte skulle vara på 25 GB, eftersom jag har 16GB ram så kändes växlingsfilen onödig. Sen har jag hört att man helst ej skall ha växlingsfiler på SSd´s då det förkortar livslängden med alla läs/skriv som den gör.

Med gamla SSD stämmer detta bra, men idag så bör du ha den på din SSD, speciellt om du har ett system som använder den mycket annars förlorar du ju halva grejjen med att ha en SSD, vem bryr sig om Windows startar snabbt om alla operationer inne i systemet flaskas för att man lägger växlingsfilen på mekanisk?
Sen om växlingsfilen behövs alls är en helt annan fråga Vissa program (inte så många) kräver att den existerar för att ens fungera, sen har vi ju minidumps vid BSOD som också kräver att en pagefile finns för att kunna sparas.
Kan ju säga att jag som har en mindre pagefile aktiv har en uppskattad livslängs på min SSD till slutet på år 2020 och jag lär ha bytt ut den långt innan dess.

Skrivet av MSDN:

Should the pagefile be placed on SSDs?

Yes. Most pagefile operations are small random reads or larger sequential writes, both of which are types of operations that SSDs handle well.

In looking at telemetry data from thousands of traces and focusing on pagefile reads and writes, we find that

Pagefile.sys reads outnumber pagefile.sys writes by about 40 to 1,
Pagefile.sys read sizes are typically quite small, with 67% less than or equal to 4 KB, and 88% less than 16 KB.
Pagefile.sys writes are relatively large, with 62% greater than or equal to 128 KB and 45% being exactly 1 MB in size.

In fact, given typical pagefile reference patterns and the favorable performance characteristics SSDs have on those patterns, there are few files better than the pagefile to place on an SSD.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Vilka risker lider jag egentligen med att stänga av hibernate? Jag kopplar aldrig ur strömkabeln utan att ha stängt av datorn först. Datorn är ju dessutom stationär, och förses därför alltid med tillräcklig el genom väggurtaget. (Undantaget gäller elavbrott. Men spelar hibernate någon roll då?) "KAN" hibernate spela roll för mig att ha aktiv, och isf i vilka situationer? Tack för alla svar so far.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/

Här är ett gratis program som visar exakt vad som tar plats i din SSD/HDD

Video från NCIX Tech Tips som visar hur programmet fungerar: http://www.youtube.com/watch?v=awkfPLDrUig

Visa signatur

i7-2600k @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | MSI GTX 980 Ti @ 1492mhz | Fractal Design Arc Midi R2 | P8Z68-V PRO | Corsair Vengeance 16GB | Corsair AX850 | Samsung 830 128GB | WD Black 1TB
Asus VG247QE, Filco Majestouch 2, Zowie FK1, Steelseries QcK+, Sennheiser HD600 /w O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Vilka risker lider jag egentligen med att stänga av hibernate? Jag kopplar aldrig ur strömkabeln utan att ha stängt av datorn först. Datorn är ju dessutom stationär, och förses därför alltid med tillräcklig el genom väggurtaget. (Undantaget gäller elavbrott. Men spelar hibernate någon roll då?) "KAN" hibernate spela roll för mig att ha aktiv, och isf i vilka situationer? Tack för alla svar so far.

Hibernate använder du bara om du försätter datorn i Hibernate läge (inte samma som sleep).
Det kommer aldrig nyttjas om strömmen eller liknande går utan du måste manuellt sätta den i det läget så om du inte använder den funktionen så stäng av skiten

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det kan ju inte vara sant att WIndows 7 kommer med en strömspararfunktion som tar 25GB av ens logiska utrymme, när "sleep" fungerar nästan precis lika bra. Det kan få vara att Hibernate sparar mer el, men ska man ha den avstängd så länge att det påverkar elräkningen så gör man väl ännu bättre i att behålla datorn ordentligt avstängd? This is beyond me.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Hibernate är väl mer tänkt för bärbara datorer där strömsparning är att föredra. På Stationära tycker jag dock att den är helt onödig. Stäng av den och du kommer frigöra din SSD från denna börda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Det kan ju inte vara sant att WIndows 7 kommer med en strömspararfunktion som tar 25GB av ens logiska utrymme, när "sleep" fungerar nästan precis lika bra. Det kan få vara att Hibernate sparar mer el, men ska man ha den avstängd så länge att det påverkar elräkningen så gör man väl ännu bättre i att behålla datorn ordentligt avstängd? This is beyond me.

Skrivet av Chmat76:

Hibernate är väl mer tänkt för bärbara datorer där strömsparning är att föredra. På Stationära tycker jag dock att den är helt onödig. Stäng av den och du kommer frigöra din SSD från denna börda.

Precis som Chmat76 säger så är den funktionen mer anpassad för bärbara.

Skrivet av Microsoft.com:

Hibernation is a power-saving state designed primarily for laptops. While sleep puts your work and settings in memory and draws a small amount of power, hibernation puts your open documents and programs on your hard disk, and then turns off your computer. Of all the power-saving states in Windows, hibernation uses the least amount of power. On a laptop, use hibernation when you know that you won't use your laptop for an extended period and won't have an opportunity to charge the battery during that time.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.