Permalänk

Vilken tangentbordslayout?

Nu när jag skaffat nytt, blankt tangentbord tänkte jag scripta om det mha. Autohotkey till någon alternativ layout. Svorak, eller Colemak? Oj Neo verkar också intressant!

Vilket jag väljer från början är viktigt eftersom hjärnan lätt "klistrar" på det man en gång lärt in.

Kommer skriva både svenska, engelska, en hel del symboler och kanske programmering. Vad föreslår ni?

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk

Även om jag inte särskilt mycket för att byta runt från svensk QWERTY (röstat "Vem bryr sig?") så skulle jag nog säga att du bör tänka på vad du ska använda det till. Om jag inte har fel (jag är inte insatt) så har du inte alla svenska tecken på något annat än Svorak av de du listat. Tänk också på att alla spel där du inte kan mappa om tangenter så kan du få stora problem med annat än QWERTY.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Om jag inte har fel (jag är inte insatt) så har du inte alla svenska tecken på något annat än Svorak av de du listat. Tänk också på att alla spel där du inte kan mappa om tangenter så kan du få stora problem med annat än QWERTY.

Om man använder Autohotkey löser man det genom att mappa om efter behag och tillfälle.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Skulle jag vara dig så skulle jag tänka efter vad jag ger mig in på.

Inlärningstiden för att du ska lära dig en ny layout är lång, för att du ska lära dig skriva med den nya layouten snabbare än vad du gör med qwerty idag så måste du träna ännu längre tid, med andra ord så kommer du nog i slutändan ha förlorat effektivitet om man jämför med dina nuvarande kunskaper.

Jag röstade; "Vem fan bryr sig" jag med då jag anser att det tar för lång tid att lära sig nya layouter, och ännu längre tid att lära sig dem bra.

Googla lite om det så ser du, var i samma tankar själv ett tag men hejdade mig pga detta.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Skulle jag vara dig så skulle jag tänka efter vad jag ger mig in på.

Jag röstade; "Vem fan bryr sig" jag med då jag anser att det tar för lång tid att lära sig nya layouter, och ännu längre tid att lära sig dem bra.

Visst men är man idealist så är man Eftersom qwerty är suboptimalt jämfört med alla andra layouter bidrar jag gärna åt att dra några mm åt andra hållet. Kan lika gärna nöta knapparna nån timme på det, som att spela spel. Dessutom blir det träning och stimulans för hjärnan

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hehe, go for it then!
Tror nog du är den enda som kan komma fram till vilken layout som passar dig bäst.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Hehe, go for it then!
Tror nog du är den enda som kan komma fram till vilken layout som passar dig bäst.

Det borde finnas någon här som har lite mer åsikter om vilken av de alternativa layouterna som är bäst.

Funderar t.ex. på hur lätt det vore att modda neo till svenska, och hur man får det att fungera med mod-tangenterna.

EDIT: så här långt 2-2 mellan neo och svorak. Obrydda är dock absolut flest, men den uppmärksamme noterar att jag inte gav qwerty som något alternativ.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Maltron är en riktigt intressant layout, har själv fått tag på ett Maltron, och att skriva i deras layout är redigt intressant. Det känns som om du otroligt sällan lämnar homerow.