Kan man bygga på en RAID 1 till RAID 10?

Permalänk
Medlem

Kan man bygga på en RAID 1 till RAID 10?

Jag har 2 SSD-diskar i RAID 1 som börjar bli trånga. Funderar därför på att skaffa 2 likadana till (Intel 320 80 GB). Jag har Windows 7 64 på dem, så jag undrar om jag kan lägga till de nya diskarna och köra RAID 10 utan att behöva installera om Windows. Kan de nya diskarna i så fall vara större?

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Hedersmedlem

Du glömmer lite viktig information:

- Vilket kontrollerkort kör du på?
- Mjukvaru-RAID eller hårdvaru-RAID?

Är det upptid du främst vill åt med RAID1 skulle jag nog säga att RAID5 är mer effektivt än RAID 10. Lite beroende på vad du lagrar på dina SSD:er tycker jag det låter som att det bättre alternativet skulle vara att migrera ditt OS till större SSD-enheter och behålla dina gamla i RAID0 för program/spel osv.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Är det upptid du främst vill åt med RAID1 skulle jag nog säga att RAID5 är mer effektivt än RAID 10.

Vidareutveckla gärna detta resonemang? Utrymmesmässigt ger ju RAID5 mer utrymme, men upptid? I en 4 diskars RAID5 kan du tappa en disk innan dataförlust, i en RAID10 kan du tappa upp till två diskar (om det är rätt diskar, alltså en i varje RAID1) innan dataförlust. Dessutom är RAID10 snabbare på skrivningar och mindre krävande av burken om man kör mjukvaruraid. Enda fördelen jag ser med RAID5 mot RAID10 är utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Du glömmer lite viktig information:

- Vilket kontrollerkort kör du på?
- Mjukvaru-RAID eller hårdvaru-RAID?

Jag använder moderkortets RAID-kontroller (Gigabyte GA 990 FXA-UD3 heter kortet, AMD AHCI Compatible RAID controller heter kontrollern). Hårdvaru-RAID då, antar jag. Jag vill alltså skapa en större RAID-array genom att lägga till en eller två diskar. Då är frågan om det går att göra på ett smidigt sätt, utan att behöva installera om hela tjottabalongen. Det tog mig en hel natt sist jag gjorde det och det vill jag helst slippa. Så, min plan är att antingen

* köpa en disk till och göra om min RAID 1 till RAID 5 med tre diskar eller att
* köpa två diskar till och göra om min RAID 1 till en RAID 5 eller en RAID 10 med 4 diskar.

Min fråga är nu: Kommer något av detta att funka? Hur gör man i så fall?
Jag har en mekanisk 1Tb-disk för data. RAIDen är för windows och program.
Tacksam för svar

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HåkanH:

Jag använder moderkortets RAID-kontroller (Gigabyte GA 990 FXA-UD3 heter kortet, AMD AHCI Compatible RAID controller heter kontrollern). Hårdvaru-RAID då, antar jag. Jag vill alltså skapa en större RAID-array genom att lägga till en eller två diskar. Då är frågan om det går att göra på ett smidigt sätt, utan att behöva installera om hela tjottabalongen. Det tog mig en hel natt sist jag gjorde det och det vill jag helst slippa. Så, min plan är att antingen

* köpa en disk till och göra om min RAID 1 till RAID 5 med tre diskar eller att
* köpa två diskar till och göra om min RAID 1 till en RAID 5 eller en RAID 10 med 4 diskar.

Min fråga är nu: Kommer något av detta att funka? Hur gör man i så fall?
Jag har en mekanisk 1Tb-disk för data. RAIDen är för windows och program.
Tacksam för svar

Du kör chipset-RAID och har du riktig tur har tillverkaren en progamvara för att migrera från en RAID-nivå till en annan. Men troligen måste du lasta av datan någon annan stans, skapa om array:en och kopiera tillbaka datan.

Generellt är RAID1 relativt ovanligt med SSD:er, är upptid på din dator väsentligt? Annars skulle jag nästan rekommendera att du fortsatte köra RAID1 och sedan köpte mekaniska/ssd:er och skapade en ny RAID5 med tre diskar, som du sedan troligen kan bygga ut på ett mycket enklare sätt. RAID5/RAID10 som systemdisk är i mitt tycke inte optimalt.

Skrivet av b1ghen:

Vidareutveckla gärna detta resonemang? Utrymmesmässigt ger ju RAID5 mer utrymme, men upptid? I en 4 diskars RAID5 kan du tappa en disk innan dataförlust, i en RAID10 kan du tappa upp till två diskar (om det är rätt diskar, alltså en i varje RAID1) innan dataförlust. Dessutom är RAID10 snabbare på skrivningar och mindre krävande av burken om man kör mjukvaruraid. Enda fördelen jag ser med RAID5 mot RAID10 är utrymme.

Skulle spontant säga att RAID5 och RAID10 har samma "upptid" byggt på erfarenheter, men teoretiskt kanske RAID10 har en liten fördel där. Eftersom det handlar om SSD:er i detta fall är storleken troligen rätt viktig, och där är ju RAID5 mer effektivt, speciellt om man har trångt med utrymme.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Om du kör windows är det säkert tid för en ominstallation iaf, med ruttnande register etc.

Jag skulle kört singeldisk på OS (varför köra RAID på OS, hur ofta läs/skriver du gigantiskt stora filer i OS:et eller bara MÅSTE ha 100% upptid?).
Sedan köpa till någon/några diskar och ev. raid:a dessa vid sidan av för lagring och apps/spel.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Ja, 100 % upptid är viktigt. Hårddiskkrashar kommer gärna när man minst behöver dem, t ex 5 minuter innan deadline. RAIDen på min laptop har räddat mig många gånger. Jag har kollat med Gigabyte, men de har ingen mjukvara för RAID-migration. Känner någon till något bra program? Annars kanske man kunde klona OS-disken, skapa en ny RAID 5 eller 10, och klona tillbaka OS-disken till RAIDen. Kan det funka?

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Vidareutveckla gärna detta resonemang? Utrymmesmässigt ger ju RAID5 mer utrymme, men upptid? I en 4 diskars RAID5 kan du tappa en disk innan dataförlust, i en RAID10 kan du tappa upp till två diskar (om det är rätt diskar, alltså en i varje RAID1) innan dataförlust. Dessutom är RAID10 snabbare på skrivningar och mindre krävande av burken om man kör mjukvaruraid. Enda fördelen jag ser med RAID5 mot RAID10 är utrymme.

+1 på det. RAID5 är en dead end med fler nackdelar än fördelar i de flesta fall. RAID10 är bra, snabbt, pålitligt, snabbare rebuild än RAID5 och kräver mindre av RAID-kontrollern.