Quanta köper CNC-maskiner för "unibody"-skal till Ultrabook

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Nej så är det inte alls. Det finns många produkter som folk inte köpt trots att det stått apple på dem. Till och med floppat stort. Några exempel är Apple pippin, newton och hur hett var en appledator under 90talet?

Ptja, om konsumtionen i sin helhet känns väl kanske lite väl offtopic att diskutera.

Detta är korrekt. Men tydligen är det många som hellre väljer enkla menyer än att kunna se sina filer i ett träd. Och det som föredrar de senare kan enkelt köpa en android eller dylikt.

Ja och jag hoppas du är medveten om att Samsung själva sålde fler smartphones än Apple förra året. Totalt på marknaden säljs långt fler Android än Apple så jag vet inte riktigt vart du vill komma. Kan det vara så att fler och fler blir smartare och kan hantera ett mer komplicerat menysystem? Nej just det argumentet är trams och bygger på en grov förenkling av olika designfilosofier. Apple vill ha så ren design som möjligt och tar därför bort alla knappar. Istället får man alltså bygga ett GUI som bara har en knapp vilket inte alltid gör det helt uppenbart hur man ska utföra vissa saker utan man får dra runt på skärmen en stund och hoppas att man hittar något. Eller så kanske man kan inse att mycket handlar om vana. Jag hade inga problem att lära mig hantera en Android när jag först skaffade den. Jag tyckte att den betedde sig som jag förväntade mig. När jag sedan lånat iFån av kompisar är det hopplöst att få den att göra som jag vill för jag är inte van vid gränssnittet. Det omvända är självklart också sant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja och jag hoppas du är medveten om att Samsung själva sålde fler smartphones än Apple förra året. Totalt på marknaden säljs långt fler Android än Apple så jag vet inte riktigt vart du vill komma.

Ja vad skulle vara fel med det här? De som just nu leverera bäst produkt får gärna sälja bäst. Dock ser jag inte riktigt hur det motsäger att apple ledde/leder vägen.

Skrivet av Zotamedu:

Apple vill ha så ren design som möjligt och tar därför bort alla knappar. Istället får man alltså bygga ett GUI som bara har en knapp vilket inte alltid gör det helt uppenbart hur man ska utföra vissa saker utan man får dra runt på skärmen en stund och hoppas att man hittar något. Eller så kanske man kan inse att mycket handlar om vana. Jag hade inga problem att lära mig hantera en Android när jag först skaffade den. Jag tyckte att den betedde sig som jag förväntade mig. När jag sedan lånat iFån av kompisar är det hopplöst att få den att göra som jag vill för jag är inte van vid gränssnittet. Det omvända är självklart också sant.

Är det inte tanken att ICS ska sakna knappar helt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Ja vad skulle vara fel med det här? De som just nu leverera bäst produkt får gärna sälja bäst. Dock ser jag inte riktigt hur det motsäger att apple ledde/leder vägen.

Är det inte tanken att ICS ska sakna knappar helt?
http://www.android.com/images/ics/face-unlock-sm.png

ICS saknar hårdvaeuknappar ja men har fortfarande kvar samma knappar fast på skärmen.

Sluta spela dum, det är irriterande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

ICS saknar hårdvaeuknappar ja men har fortfarande kvar samma knappar fast på skärmen.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e7/Andr...

Sluta spela dum, det är irriterande.

Det är ju på många ställen där de saknas helt.

Så ja det är helt klart konstigt att skriva att "Apple vill ha så ren design som möjligt och tar därför bort alla knappar. Istället får man alltså bygga ett GUI som bara har en knapp vilket inte alltid gör det helt uppenbart hur man ska utföra vissa saker utan man får dra runt på skärmen en stund och hoppas att man hittar något."

Nåja denna diskussion handlar om apple har gjort innovativa produkter som förändrat marknaden eller ej. Så detta är nog lite väl offtopic offtopic.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Det är ju på många ställen där de saknas helt.
http://www.android.com/images/ics/lock-sm.png

http://www.android.com/images/ics/camera-lock-sm.png

http://www.android.com/images/ics/contact-call-sm.png

Så ja det är helt klart konstigt att skriva att "Apple vill ha så ren design som möjligt och tar därför bort alla knappar. Istället får man alltså bygga ett GUI som bara har en knapp vilket inte alltid gör det helt uppenbart hur man ska utföra vissa saker utan man får dra runt på skärmen en stund och hoppas att man hittar något."

Nåja denna diskussion handlar om apple har gjort innovativa produkter som förändrat marknaden eller ej. Så detta är nog lite väl offtopic offtopic.

Det är väl inte så himla konstigt att de inte syns när telefonen är låst för då fyller de ju ingen funktion. Samma sak som att knapparna inte fungerar när tangentlåset är på. Som sagt, sluta spela dum.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är väl inte så himla konstigt att de inte syns när telefonen är låst för då fyller de ju ingen funktion. Samma sak som att knapparna inte fungerar när tangentlåset är på. Som sagt, sluta spela dum.

På samma sätt har iOS. Om inte en menyknapp behövs, så syns den inte. Behövs den, då syns den.
Lite av fördelarna med touchscreen, vore synd att inte använda funktionen.
Det verkar vara så att många vill ha större skärmar men samtidigt en sån liten mobil som möjligt. Då är det tämligen dumt att ta upp yta med knappar som sällan används. Vi kan titta på hur telefoner preiphone var utformade för att förstå förändringen.

Här kan vi se att två stora dedikerade knappar för lägg på/svara finns. Väldigt onödigt då du endast använder knapparna när vid telefonsamtal och de lika gärna kan vara på displayen. Tveksamt hur värt det är med snabbknappar för email och explorer när ikonerna finns direkt på skärmen. Knapparna för "calender" och "contact" skulle man lika gärna kunna trycka på direkt för skärmen istället för att trycka på en knapp. Lite som om ICS hade dels visat på skärmen och dels haft kvar hårdvaruknapparna, tämligen dumt imo.

(nååå nu är det såklart utformat på detta sätt i 9100 fall eftersom skärmen är resistiv, men jag antar att poängen går fram "gör om, gör rätt")

Edit: Sedan försvinner knapparna också när man exempelvis spelar ett spel samt att de blir halft synliga när man använder många apps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Du missar ju helt poängen med vad folk säger. Ingen (utom de med noll koll) påstår att Apple var först med dessa produkter. Det handlar inte om det, det handlar om att göra det på rätt sätt. Man måste vara inbiten Applehatare för att inte kunna se att det är precis vad Apple lyckas göra. De introducerar bra produkter i rätt tid, på rätt sätt som den stora massan är beredda att betala för. De produkter som nämns är ju uppenbara exempel på det och försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk.

Apple var nära konkurs kring 2000. De har blivit rika just av p g a dessa lyckade produkter.

Jag har själv både iphone 4s och ipad 2 så är ingen direkt apple-hatare.

Jag skulle snarare vilja påstå att anledningen till att apple lyckats är aggressiv marknadsföring och snygga och välbyggda samt simpla produkter. Jag skulle inte vilja påstå att de gjort så mycket revolutionerande precis. Stör mig på att hela världen jublar när applle släpper en ny iphone/ipad, medans när asus eller htc släpper något nytt så bryr sig ingen.

Fördelen med apples produkter (som ingen annan tillverkare har) är att de är simpla, nackdelen är att de är simpla..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Jag har själv både iphone 4s och ipad 2 så är ingen direkt apple-hatare.

Jag skulle snarare vilja påstå att anledningen till att apple lyckats är aggressiv marknadsföring och snygga och välbyggda samt simpla produkter. Jag skulle inte vilja påstå att de gjort så mycket revolutionerande precis. Stör mig på att hela världen jublar när applle släpper en ny iphone/ipad, medans när asus eller htc släpper något nytt så bryr sig ingen.

Fördelen med apples produkter (som ingen annan tillverkare har) är att de är simpla, nackdelen är att de är simpla..

Då kör vi lite rollspel då jag är mer åt PC/Android-hållet...

HTC och asus har ju fullkomligt spottat ut modeller jämfört med apple så visst förstår man att det blir en större nyhet när det väl kommer något från apple...

Annars är jag helt inne på ditt spår. Apple är inte revolutionerande men lyckas övertyga väldigt många om att dom är det. Däremot så har dom lyckats få ut teknik till "den stora massan" på ett sätt som inget annat företag har lyckats med tidigare. Den stora massan är dock inte helt beroende av all funktionalitet som faktiskt finns hos apples produkter (en iPhone används i regel just som telefon, "spelkonsol" och kamera, vilket inte är speciellt revolutionerande på någon punkt). Apples styrka ligger helt klart i att nå "nya" kunder. Detta gör dem genom att att använda ett användarvänligt operativsystem som är nästan helt felsäkert. Operativsystemet medger inte speciellt många konfigueringsmöjligheter men iom detta är det även svårt för användaren att göra misstag. Detta märker många apple-användare inte av eftersom de inte är ute efter full funktionalitet utan full användbarhet. Sen att det är den tveklöst snyggaste mobilen, enligt mig, gör den ju inte mindre populär hos de kunder som tycker att utseendet är den viktigaste egenskapen.

Jag har en uppfattning om att det är väldigt många som köper appleprodukter för det är "det som är inne nu" snarare än att basera valet på de faktiska behoven. Företagets värdering är med stor sannolikhet en bubbla som kanske inte spricker men över tiden kommer springa läck och tappa ordentligt med volym (värde) när behoven börjar komma i fokus igen.

En stor eloge till apple dock för att de lyckats sälja high-end-teknik till ett mainstreamsegment. Vad jag vet så har inget annat företag lyckats göra detta. Tänk om vi alla hade kört runt i ferraris. Ganska kittlande tanke.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jika:

Då kör vi lite rollspel då jag är mer åt PC/Android-hållet...

HTC och asus har ju fullkomligt spottat ut modeller jämfört med apple så visst förstår man att det blir en större nyhet när det väl kommer något från apple...

Annars är jag helt inne på ditt spår. Apple är inte revolutionerande men lyckas övertyga väldigt många om att dom är det. Däremot så har dom lyckats få ut teknik till "den stora massan" på ett sätt som inget annat företag har lyckats med tidigare. Den stora massan är dock inte helt beroende av all funktionalitet som faktiskt finns hos apples produkter (en iPhone används i regel just som telefon, "spelkonsol" och kamera, vilket inte är speciellt revolutionerande på någon punkt). Apples styrka ligger helt klart i att nå "nya" kunder. Detta gör dem genom att att använda ett användarvänligt operativsystem som är nästan helt felsäkert. Operativsystemet medger inte speciellt många konfigueringsmöjligheter men iom detta är det även svårt för användaren att göra misstag. Detta märker många apple-användare inte av eftersom de inte är ute efter full funktionalitet utan full användbarhet. Sen att det är den tveklöst snyggaste mobilen, enligt mig, gör den ju inte mindre populär hos de kunder som tycker att utseendet är den viktigaste egenskapen.

Jag har en uppfattning om att det är väldigt många som köper appleprodukter för det är "det som är inne nu" snarare än att basera valet på de faktiska behoven. Företagets värdering är med stor sannolikhet en bubbla som kanske inte spricker men över tiden kommer springa läck och tappa ordentligt med volym (värde) när behoven börjar komma i fokus igen.

En stor eloge till apple dock för att de lyckats sälja high-end-teknik till ett mainstreamsegment. Vad jag vet så har inget annat företag lyckats göra detta. Tänk om vi alla hade kört runt i ferraris. Ganska kittlande tanke.

Där ligger rätt mycket i Apples styrka. De är galet duktiga på branding och har därför skaffat sig ett av världens starkaste varumärken. Min far brukar jämföra dem med Starbuck's som nu även finns i Göteborg vilket ledde till enorma köer. De gör inte speciellt bra kaffe men de har ett starkt varumärke så de säljer mycket till folk som bryr sig mer om märket på pappmuggen än innehållet i den.
Nu är ju varken Apple eller Starbuck's på något sätt unika utan detta gäller väldigt många "märkesvaror". Apple råkar bara vara sällsynt duktiga på det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24