Permalänk
Medlem

Impulsköp av 7950

Som titeln säger, impulsköpte ett Sapphire HD7950 OC Version för 4170:- idag.

Började dock nu i efterskott fundera om mitt nätagg pallar, ett Seasonic M12 500w, någon som har koll på detta.

Byter upp mig från ett GTX 260, hoppas man märker nån skillnad nu då=p

Och detta med kepler, fasen skulle man väntat eller inte

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

7950 borde väl dra mindre, så det e nog inga problem, så länge du inte har massa hdd's

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt nätagg borde fixa det lätt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Inga problem.
För jag antar att du inte har en sjukt överklockad bulldozer eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ditt nätagg kommer lätt käka upp 7950an Grattis till köpet!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Avundsjuk**
Hade man inte haft en flickvän som fyllt 20 och 2årsdag samt 5000kr att betala till sin otroligt snåle far denna månad, så hade jag fan köpt ett sådant jag med.

Men grattis till ett bra köp!

OT: Ditt nätagg klarar sig bra:)

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Jaha, har nu testat nya kortet ett tag, men börjar nästan ångra mig nu, impulsköp e nog inge bra=p

OK att kortet presterar ypperligt i de flesta spel, låter ingenting och blir inge varm alls

Men i det spel jag spelar mest vill det sig inte alls..

Det gäller alltså wow, jag kan spela i ca 10-15min sedan fryser hela datorn ihop så att man måste göra en hard reset.
Har de senaste drivrutinerna för kortet.
Har kört varje test i OCCP 1h vardera och då händer ingenting, funkar felfritt.

Lutar mot att det är nått med cataclysm drivarna och wow?
Verkar heller inte spela någon roll vilka inställningr man gör i wow vad gäller fps, blir samma fps om jag kör 1x ms som när jag kör 8x, samma sak med 1X AA och 16x. Nästan som att inställningarna inte går igenom, vet inte hur jag ska förklara.

Kör iaf på ultra, ligger på 35-50fps i välbefolkade områden (sw,org) och 150-200fps+ när man questar. Flyter som sagt perfekt i 10-15min innan datorn fryser ihop.

WTF is going on liksom:/ ska man behöva stoppa tillbaka sitt gamla gtx260

Permalänk
Medlem

Wow kräver mycket mer av prossesorn än grafikkortet jag köpte en ssd disk samt 8gb mer minne det gav mig mera och wow tror jag inte använder quad core utan Max 2 om jag inte har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Låter ju som du använder några buggade addons med ditt WoW som har minnesläckor å grejjer och får spelet att krasha efter en tid.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk

Lite väl ofta man ser trådar som "Impulsköpte megafetasupernyatoppprestanda gfx" för flera tusen, tycker att det är lite konstigt att folk "impuls köper" så dyra grejer, tror mest det e folk som vill flasha för det e sällan man ser impulsköpte rostigaste kortet och väldigt lätt att kolla om nätagget klarar nämnda kort på internet. Detta är bara en konspirations teori dock
Ont: Ditt nätagg klarar av kortet

Visa signatur

Det finns fem personlighetstyper på Sweclockers:
1. Ryttare 2. Hycklare 3. PK-nissar
4. Folk-som-inte-kan-resonera/argumentera-for-shit-men-ändå-ska-göra-det-in-i-döden typen
5.Jag

Permalänk

Du köpte allså ett grafikkort för 4000+ För att köra wow?

O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madmoremax:

Du köpte allså ett grafikkort för 4000+ För att köra wow?

O.o

Bland annat ja, lirar bf3, skyrim etc också. För det andra krävs rätt mycket kort om man vill lira på ultra vilket jag vill, mitt gtx260 låg på 3-5fps i 25manna då det hettar till, vilket inte duger:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakuak:

Wow kräver mycket mer av prossesorn än grafikkortet jag köpte en ssd disk samt 8gb mer minne det gav mig mera och wow tror jag inte använder quad core utan Max 2 om jag inte har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är gammalt nu! som jag har förstått det så körs wow med 3 main trådar och flera små. kika
här

Det jag inte vet är hur det ser ut nu med 64 bitars klienten och hur det är uppbyggt med trådar och hantering av minne men tydligen görs det i alla fall bättre. Testa det också om du inte har aktiverat det här

OnT: Jag har läst liknande om 7970 och tror de kom fram till att det var problem med drivrutinerna. Det är en av anledningarna till att jag avvaktar med ett köp. Det kommer säkerligen snart att funka bättre så nöjd ska du vara tycker jag ändå

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalamander:

Låter ju som du använder några buggade addons med ditt WoW som har minnesläckor å grejjer och får spelet att krasha efter en tid.

Testade igår att köra helt utan addons, får inga error rapporter någonstans heller, utan datorn bara fryser ihop och dör.

Permalänk
Medlem

Att köpa 7950 för att köra wow är i min bok awsome, grattis till ditt nya kort, jag vill också ha ett

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakuak:

Wow kräver mycket mer av prossesorn än grafikkortet jag köpte en ssd disk samt 8gb mer minne det gav mig mera och wow tror jag inte använder quad core utan Max 2 om jag inte har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en i7 920, den bör väl inte flaska wow kan man tycka, borde i vilket fall inte göra så att hela datorn fryser ihop.
Ligger som jag skrev på mellan 150-200fps den tiden då det funkar (10-15min)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingrags:

Att köpa 7950 för att köra wow är i min bok awsome, grattis till ditt nya kort, jag vill också ha ett

Hehe, vet inte om jag vill ha det så länge till, väldigt frustrerande att behöva boota om burken var 15 minut=p

Permalänk
Skrivet av lil_tiger.95:

Lite väl ofta man ser trådar som "Impulsköpte megafetasupernyatoppprestanda gfx" för flera tusen, tycker att det är lite konstigt att folk "impuls köper" så dyra grejer, tror mest det e folk som vill flasha för det e sällan man ser impulsköpte rostigaste kortet och väldigt lätt att kolla om nätagget klarar nämnda kort på internet. Detta är bara en konspirations teori dock
Ont: Ditt nätagg klarar av kortet

Den svenska avundsjukan är fantastisk. Om man har pengar över och vill unna sig något så varför inte?

Permalänk

chilla lite med WoW sålänge då? vänta på lite drivrutiner eller något.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zakuak:

Wow kräver mycket mer av prossesorn än grafikkortet jag köpte en ssd disk samt 8gb mer minne det gav mig mera och wow tror jag inte använder quad core utan Max 2 om jag inte har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Kräver sjukt mycket GPU om du kör över 1920x1080p

Jag testa wow i 5760x1080p med mina 3x 580 stock med CPU 4.6 och då låg alla GPU på 73 %

Så det är upplössningen som bestämmer det mesta i wow.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

chilla lite med WoW sålänge då? vänta på lite drivrutiner eller något.

Nja, har raider som man ska vara på plats på:D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lil_tiger.95:

Lite väl ofta man ser trådar som "Impulsköpte megafetasupernyatoppprestanda gfx" för flera tusen, tycker att det är lite konstigt att folk "impuls köper" så dyra grejer, tror mest det e folk som vill flasha för det e sällan man ser impulsköpte rostigaste kortet och väldigt lätt att kolla om nätagget klarar nämnda kort på internet. Detta är bara en konspirations teori dock
Ont: Ditt nätagg klarar av kortet

ska säga dig att impulsköpa är större än vad man tror i detta avlånga land. kolla på lyxfällan, såg nyss en som har tecknat 8 st mobil abonnemang under något/några års tid just för att han ville ha det senaste, och oftast är det inte för att flasha med det, det är för att man vill helt enkelt är en "tekniknörd" och vill testa på det senaste tekniken har att erbjuda men sen är det helt beroende till person och person hur man förmedlar känslan av att man har köpt något man inte kanske har behov av. jag känner mig till exempel dum och tom så skäms jag då jag köpte min dator endast för BF3 som var ett fiasko och nu spelar jag sällan mer. men visst finns säkert en och annan som skryter med sina impulsköp men det låter inte helt friskt att göra det då personen ifråga har ett köpberoende, rättare sagt mer eller mindre ett "beroende" på uppmärksamhet...

förresten vi i Sverige är än utav dom få länder som köper mest TV-apparater per invånare här i världen tex.

Ontopic

har du prövat med olika drivrutiner?
har du kollat så att grafikkortet är tillräckligt i tryckt samt alla sladdar till kortet?
avinstallerat ditt gamla kort korrekt?

vad har du mer prövat att göra?

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av acceMOJS:

Nja, har raider som man ska vara på plats på:D

Helt rätt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

Ontopic
har du prövat med olika drivrutiner?
har du kollat så att grafikkortet är tillräckligt i tryckt samt alla sladdar till kortet?
avinstallerat ditt gamla kort korrekt?

vad har du mer prövat att göra?

Har testat de drivrutiner som följde med kortet, samt de nya som amd nyligen släppte.
Det bör sitta som det ska i burken eftersom jag kan lira bf3 i ett par timmar utan problem=p
Avinstallerade gamla kortet samt körde driversweeper.
Har klockat upp/ner cpu/minne, samt allt på auto.
Testat både retail wow clienten samt den nya 64bit versionen.
Testat köra helt utan addons.
Testat de flesta inställningar i wow clienten, AA, MSAA, V-sync på/av, tripple buffering på/av, etc, etc (märken ingen skillnad på prestandan alls vad gäller fps då jag ändrar på alla dessa inställningar) Vilket iof också är mystiskt då man kör med 8x MSAA borde fps:en störtdyka osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av acceMOJS:

Har testat de drivrutiner som följde med kortet, samt de nya som amd nyligen släppte.
Det bör sitta som det ska i burken eftersom jag kan lira bf3 i ett par timmar utan problem=p
Avinstallerade gamla kortet samt körde driversweeper.
Har klockat upp/ner cpu/minne, samt allt på auto.
Testat både retail wow clienten samt den nya 64bit versionen.
Testat köra helt utan addons.
Testat de flesta inställningar i wow clienten, AA, MSAA, V-sync på/av, tripple buffering på/av, etc, etc (märken ingen skillnad på prestandan alls vad gäller fps då jag ändrar på alla dessa inställningar) Vilket iof också är mystiskt då man kör med 8x MSAA borde fps:en störtdyka osv.

ok, vilka temps får du i belastning?
prövat öka Vcore litegrann? (har hjälpt en del)
om felet ligger på grafikkortet så skulle spelet ha låst sig och därmed inte stängt av hela datorn som jag tycker är underligt.
är inte insatt i spelet WoW, men detta händer även i andra spel eller endast WoW?
kan hända att det inte har kommit bra drivrutiner till alla spel för 7950, då 7970 hade liknade problem.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

ok, vilka temps får du i belastning?
prövat öka Vcore litegrann? (har hjälpt en del)
om felet ligger på grafikkortet så skulle spelet ha låst sig och därmed inte stängt av hela datorn som jag tycker är underligt.
är inte insatt i spelet WoW, men detta händer även i andra spel eller endast WoW?
kan hända att det inte har kommit bra drivrutiner till alla spel för 7950, då 7970 hade liknade problem.

Varmaste grafikkortet har blivit är 55c så ingen överhettning där inte.
Har kört stresstest programmet OCCT i 2h utan några som helst problem med nått.
Händer bara i wow, både skyrim och bf3 funkar prima.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av acceMOJS:

Varmaste grafikkortet har blivit är 55c så ingen överhettning där inte.
Har kört stresstest programmet OCCT i 2h utan några som helst problem med nått.
Händer bara i wow, både skyrim och bf3 funkar prima.

ok, då kan vi nog begränsa det till antingen wow som inte har släppt stöd för 7950 eller att drivrutinerna inte har blivit optimerade för wow än...
då kortet i sig är inget fel på då det fungerar i andra spel samt stresstester.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare i tråden tror jag att det är drivrutinerna som ligger bakom problemet. Vad säger google?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Som jag skrev tidigare i tråden tror jag att det är drivrutinerna som ligger bakom problemet. Vad säger google?

Inte mycket, hittar ju typ bara massa reviews.

Permalänk
Medlem

Såg en länk till 7970s strömförbrukning, men av ngn anledning inte till 7950.
Så här:
http://www.sweclockers.com/recension/15001-amd-radeon-hd-7950...
Ja de kommer inte vara några problem.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.