Vad är egentligen skillnaden mellan GeForce och Radeon?

Permalänk

Vad är egentligen skillnaden mellan GeForce och Radeon?

Är det bara att Nvidia använder långsammare minne, fast snabbare minnesbredd, ATI snabbare minnen och mindre minnesbredd? Och vad gör det i praktiken?

Har planerat att köpa en Samsung 120Hz skärm men det ska tydligen inte Nvidia klara av vilket jag tycker låter konstigt..
Så då hamnar man ju mellan ATI&120Hz skärm eller Nvidia&60Hz skärm...

Jag blir väldigt förvirrad och tackar för information från er!

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att Nvidia inte klarar av 120Hz skärm?

Nvidia stödjer ju 3D och då krävs det en 120Hz skärm, så förstår inte hur det går ihop.

Permalänk
Hjälpsam

Det är enorm skillnad på arkitekturerna, de har lika mycket gemensamt som AMD processor har med en Intel processor. Liknande instruktioner på båda men helt olika uppbyggnad för att nå liknande mål.

nVidia klarar 120Hz utan några som helst problem, inget konstigt där.

Det största som skiljer i användning är när man skall köra 3 skärmar (eller fler). nVidia klarar i grund (med nuvarande generationer i alla fall) endast två skärmar per grafikkort. Om man vill köra 3 skärmar i surround behövs två likadana grafikkort som körs i SLI medan AMD Raden med Eyefinity kan hantera tre eller i vissa fall fler skärmar per grafikkort.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Det är enorm skillnad på arkitekturerna, de har lika mycket gemensamt som AMD processor har med en Intel processor. Liknande instruktioner på båda men helt olika uppbyggnad för att nå liknande mål.

nVidia klarar 120Hz utan några som helst problem, inget konstigt där.

Det största som skiljer i användning är när man skall köra 3 skärmar (eller fler). nVidia klarar i grund (med nuvarande generationer i alla fall) endast två skärmar per grafikkort. Om man vill köra 3 skärmar i surround behövs två likadana grafikkort som körs i SLI medan AMD Raden med Eyefinity kan hantera tre eller i vissa fall fler skärmar per grafikkort.

Skrivet av Nikkop:

Vad menar du med att Nvidia inte klarar av 120Hz skärm?

Nvidia stödjer ju 3D och då krävs det en 120Hz skärm, så förstår inte hur det går ihop.

Så det är Samsung som "dissar" Nvidia då? Jag syftar på denna skärm https://www.inet.se/produkt/2203189/samsung-tft-23-s23a700d-l... manual http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201112/201112021...
Där som säger att Nvidia inte klarar av 120Hz utan tillämpar "Side-by-Side 60Hz". Eller är det bara när det gäller 3D?

Anledningen till huvudfrågan är att jag står i valet mellan dessa två kort - http://www.inet.se/produkt/5409185/msi-radeon-hd6950-2048mb-t... och http://www.inet.se/produkt/5409220/msi-geforce-gtx-570-1280mb... samtidigt som jag inte prioriterar vilket som presterar bäst för tex BF3.

Permalänk
Medlem

GTX570 presterar bättre överlag, men är också dyrare.
Syftet med 120Hz skärm är antingen att du vill kunna ta vara på högre framerates eller att du vill köra 3D.
Ska du snitta på 100-120fps i BF3/överhuvudtaget kunna njuta av 3D behöver du kraftigare doningar alternativt köra låga inställningar. Att snitta 60fps på en 120Hz skärm är lite meningslöst.
Du vet kanske redan detta, och är beredd att spela på lägre inställningar. Ville ändå säga det.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av Saodie:

GTX570 presterar bättre överlag, men är också dyrare.
Syftet med 120Hz skärm är antingen att du vill kunna ta vara på högre framerates eller att du vill köra 3D.
Ska du snitta på 100-120fps i BF3/överhuvudtaget kunna njuta av 3D behöver du kraftigare doningar alternativt köra låga inställningar. Att snitta 60fps på en 120Hz skärm är lite meningslöst.
Du vet kanske redan detta, och är beredd att spela på lägre inställningar. Ville ändå säga det.

Jag är ute efter framerates, 3Dn kommer bara som bonus för filmtittande..
Nu bryr jag mig inte om BF3 då jag är en Quakeare eller menar du att grafikkorten inte klarar 100-120fps oavsett spel?

I dagsläget så känns det som det blir ett HD6950. Om det kommer nått spel jag vill lira som behöver mer kräm så köper jag ett till och utnyttjar crossfire teknologin eller är jag helt ute å cyklar nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag är ute efter framerates, 3Dn kommer bara som bonus för filmtittande..
Nu bryr jag mig inte om BF3 då jag är en Quakeare eller menar du att grafikkorten inte klarar 100-120fps oavsett spel?

I dagsläget så känns det som det blir ett HD6950. Om det kommer nått spel jag vill lira som behöver mer kräm så köper jag ett till och utnyttjar crossfire teknologin eller är jag helt ute å cyklar nu?

120 Hz har det funnits stöd på hos både geforce och radeon kort sedan urminnes tider.

att korten ska lyckas rita up 120 bilder i sekunden beror däremot bland annat på hur tungdrivet spelet är, och hur kraftfullt grafikkortet är.
du får kika på lite grafikkortsrecensioner som innefattar de spel du är intresserad av, och se vilket kort som lämpar sig bäst för dig och din budget.

men som sagt, angående 120 Hz
så kan du aktivera det på i princip vilket skruttkort som helst idag.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Om du bara ska spela quake kan jag inte tänka mig att du behöver i närheten så kraftfulla kort för att nå 120fps?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag är ute efter framerates, 3Dn kommer bara som bonus för filmtittande..
Nu bryr jag mig inte om BF3 då jag är en Quakeare eller menar du att grafikkorten inte klarar 100-120fps oavsett spel?

I dagsläget så känns det som det blir ett HD6950. Om det kommer nått spel jag vill lira som behöver mer kräm så köper jag ett till och utnyttjar crossfire teknologin eller är jag helt ute å cyklar nu?

"samtidigt som jag inte prioriterar vilket som presterar bäst för tex BF3."

Missade att du skrev INTE. Varför väljer du mellan kort i högre mellanklassen om du inte prioriterar prestanda i spel?
Kommer du enbart spela Quake och liknande äldre spel kommer du slänga dina pengar i sjön.

Så, tror du att du kommer vilja spela nya mer krävande spel? Du kan alltid som du sa, öka på till två kort. Frågan är dock om du behöver det.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Om du bara ska spela quake kan jag inte tänka mig att du behöver i närheten så kraftfulla kort för att nå 120fps?

Inte bara, spelar även SC2, Sim******, Need for Speed-The run och Diablo 3 när det kommer.. Men Quake är "my drug of choice".

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Inte bara, spelar även SC2, Sim******, Need for Speed-The run och Diablo 3 när det kommer.. Men Quake är "my drug of choice".

Vet inte hur mycket diablo 3 kommer att kräva, men har svårt att se att det skulle vara några problem med ett 6950, än mindre ett gtx 570

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Då får jag tacka för alla svar! ^^

Gramatisk ändring..
Permalänk
Skrivet av Saodie:

Varför väljer du mellan kort i högre mellanklassen om du inte prioriterar prestanda i spel?
K

Jag menade att jag inte bryr mig om att gtx 570 skulle prestera tex 5% bättre än HD6950..

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Jag menade att jag inte bryr mig om att gtx 570 skulle prestera tex 5% bättre än HD6950..

Varför inte köpa gtx 560ti eller HD 6870 i så fall?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Varför inte köpa gtx 560ti eller HD 6870 i så fall?

Av recensioner jag har läst så ska dom här Twin Frozr III korten va tysta..