Vad betyder bokstäverna G och L på lastbilar?

Permalänk

Vad betyder bokstäverna G och L på lastbilar?

Hej!

Jag ser ofta lastbilar som har antingen bokstaven L eller bokstaven G på fronten. Det är en lien rund skylt med grönt botten, vit bokstav i mitten och vit rand runt om. Jag har inte kunnat hitta någon information om det på webben. Så, är det någon som vet vad de här bokstäverna står för? Vad kallas denna typ av skyltar och vad används de till?

I trafikskolan vet jag att vi fick lära oss lite om vad olika skyltar för farligt gods, som så ofta finns på tankbilar, vad de står för. Men jag kan inte minnas att jag har läst eller fått höra något om dessa runda skyltar framtill på dragfordon/lastbilar.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Hittade efter en snabb googling följande bild som verkar förklara vad dessa märken står för.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Skrivet av Q'aman:

Hittade efter en snabb googling följande bild som verkar förklara vad dessa märken står för.

Tack för hjälpen!

Vad sökte du på?...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Tack för hjälpen!

Vad sökte du på?...

Om man söker på "lastbilar gröna skyltar" är första resultatet en forumtråd som ger den bilden.

Permalänk

Ok! Jag tror att jag sökte på "lastbil g skylt" eller motsvarande. Det var väl därför jag inte hittade någon relevant information. Jag hittade bara till olika förklaringar om registreringsskyltar och VIN koder på fordon. Tydligen hjälper det om man skriver en mer vag beskrivning som "gröna skyltar". Hur som helst, tack för hjälpen!

Tack vare forumet på truckstop.tulldahl.se så vet jag nu även vad siffrorna betyder. Vissa lastbilar kan nämligen ha siffror istället för bokstäver på såna här gröna skyltar. De anger Euroklass. Jag har t.ex. ofta sett lastbilar som har nummer 3 på en rund grön skylt. Det anger att den uppfyller kraven enligt Euro III (2000/01). Den högsta klassen just nu är Euro V (2008/09). Det pågår förnärvarande ett arbete med utveckling av nästa kravnivå som skall börja gälla från slutet av 2012.

Källa:
http://www.truckstop.tulldahl.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=1...
http://pici.se/pictures/iNBzajvjR.jpg
http://www.yrkestrafiken.se/Transportkopare/Foretagsupphandli...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Så här står det om de olika bokstäverna, L, G, U och S.

Citat:

Lastbilar är ibland försedda med "gröna skyltar", som har med deras miljöpåverkan att göra.

Här följer några exempel på dessa skyltar.

L Lärmarme Krafthahrzeuge - Lastbil med bullercertifikat. Ljudnivån får inte överstiga 80 decibel. Detta krävs för att nattetid (kl 22.00-05.00) få köra i Österrike. Hastigheten är under denna tid begränsad till 60 km/h.

G Geräuscharme Kraftfahrzeuge - Även denna skylt visar att lastbilens ljudnivå inte överstiger 80 decibel. Kravet måste uppfyllas för att fordonet ska få trafikera vissa centrala stadsområden i Tyskland där lastbilstrafik annars är förbjuden.

U Umwelt - Den gröna lastbilen. Lastbilen måste minst ha en EURO 1-klassad motor, samt uppfylla kravet på en ljudnivå som inte överstiger 80 decibel.

S Supergrön - Lastbil som uppfyller buller- och utsläppskraven enligt Euro II, liksom vissa säkerhetskrav, bland annat ABS-bromsar.

Källa: http://pici.se/pictures/IykxabKZm.jpg

P.s. Någon som vet om man får lasta på mer än 3,5 ton om lastbilen är konstruerad för 5 ton men det står 3,5 ton i registreringsbeviset?... Jag känner en som har köpt en lastbil nyligen som är registrerad på det viset. Jag såg att bokstaven H (Hoch gewicht) kan förekomma i Österrike och då betyder det att "lastbilen är byggd för en tyngre last än den som är tillåten enligt regisreringsbeviset". Gäller detta även i Sverige? Att en sån lastbil måste ha en bokstav H eller motsvarande?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Står det 3.5 ton i reg beviset är det det som gäller.

Permalänk

Okej, så om det står 3,5 ton i registreringsbeviset så får man inte last på mer än 3,5 ton, även om lastbilen klarar av 5 ton? Men det är ju inget som hindrar en från att lasta på mer än 3,5 ton, förutsatt att man inte fastnar i en Poliskontroll eller i tullen. Utifrån sett så kan man inte se något misstänksamt, det är väl därför de i Österrike vill att såna lastbilar ska markeras med bokstaven H. När man då ser en lastbil med den märkningen så kan man kontrollera att den inte är lastad mer än vad som är tillåtet enligt registreringsbeviset.

Jag har ställt frågan till Transportstyrelsen och inväntar svar nu. Jag kan återkomma om vad de sagt.

P.s. Nu får man träff på Google när man söker på "bokstav G lastbil" tack vare den här tråden.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nejdå, inget hindrar dig från att lasta mer än 3.5 ton, inget hindrar dig egentlign från att lasta 6 ton eller starta ett värdlskrig men du bör nog inte det^^

Edit:

Citat:

ang. tråden så får man INTE lasta 3.5 ton på en bil som är 3.5 tons reggad, man får lasta den vikt som blir kvar när man DRAGIT BORT TJÄNSTEVIKTEN PÅ FORDONET FRÅN 3.5ton aka, lastvikt. ofast runt 1.5 ton

bruttovikt = vikten på bilen med last (om bilen är reggad 3.5ton får man inte lasta 3.5ton, utan 3.5 - tjänstevikten = lastvikten)
innebär att bilen är B reggad, allt över 3.5 tons bruttovikt = C kort = Tung lastbil ^^