Permalänk
Medlem

Köpte en 960t

Det rolig och jag är sjukt nöjd över att jag klocka den till 4,2 ghz 1,5v stabilt 40c vid maxload.

MEN det tråkiga, jag har en fråga angånde låsa upp "extra kärnorna" (vilket jag tror jag vet svaret på)

Jag har ett Gigabyte GA-MA770T-UD3 moderkort och det finns en "CPU unlock" funktion i biosen. När jag trycker på den dör datorn helt vägrar boota eller nånting (jag har försökt "cpu unlock oklockad).
Så jag antar att en eller båda "extra kärnorna" är defekta, rätt?

Och där man kan se och välja vilka kärnor som ska vara aktiverade ser jag bara 4 (dom som funkar)
Finns det nån möjlighet att jag kan välja kärna 5 eller 6 separat? känns som "cpu unlock" låser upp båda?

§9
Permalänk
Medlem

Det är förmodligen moderkortet som sätter stopp för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Det är förmodligen moderkortet som sätter stopp för det

Nej, kärnorna är defekta. Det finns inga garantier. Om ett moderkort har "CPU Unlock" är det antingen defekta kärnor eller att du har för låg volt som gör att datorn inte startar. Testa oklockad med högre volt. Om det inte funkar så är det bara synd helt enkelt.. :/

Permalänk
Hedersmedlem

Som ovanstående skrev beror det antagligen på att ditt exemplar helt enkelt inte är upplåsbar, det finns som sagt ingen som helst garanti för att det ska fungera. De låstes ju från första början för att något var fel med dem.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Som ovanstående skrev beror det antagligen på att ditt exemplar helt enkelt inte är upplåsbar, det finns som sagt ingen som helst garanti för att det ska fungera. De låstes ju från första början för att något var fel med dem.

Nej de låstes inte för att det var något fel med dem men det är inte garanterat att de fungerar eller klarar de krav som krävs för att de ska vara aktiva, anledningen till låsningen är snarare att det är billigare att producera en x4 Thuban genom att låsa en x6 Thuban än det är att skapa en helt ny produktionslinje plus att de sedan kan använda CPUs som just felade på 1-2 cores och ändå sälja dem, detta är väldigt vanligt inom produktion, ett exempel på detta som jag själv varit med om förutom dessa CPUs är gamla ATi x800 Pro som kunde Flashas om till ett Platinum Edition, det blev så vanligt att folk gjorde så de började laserskära sönder de pipelines som de annars låste med mjukvaran, dvs de producerade ett ATi x800 XT PE (dyra versionen) och sedan medvetet sabba de lite av kortet så det blev ett x800 Pro.
Detta görs ofta med flera olika saker inom elektronik för att kunna tävla på flera marknader.

Det är inget garanterat som sagt men testa högre volt, testa även att stänga av en av de två upplåsta cores som du har osv, har du extrem otur så är båda cores skadade.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej de låstes inte för att det var något fel med dem men det är inte garanterat att de fungerar eller klarar de krav som krävs för att de ska vara aktiva, anledningen till låsningen är snarare att det är billigare att producera en x4 Thuban genom att låsa en x6 Thuban än det är att skapa en helt ny produktionslinje plus att de sedan kan använda CPUs som just felade på 1-2 cores och ändå sälja dem, detta är väldigt vanligt inom produktion, ett exempel på detta som jag själv varit med om förutom dessa CPUs är gamla ATi x800 Pro som kunde Flashas om till ett Platinum Edition, det blev så vanligt att folk gjorde så de började laserskära sönder de pipelines som de annars låste med mjukvaran, dvs de producerade ett ATi x800 XT PE (dyra versionen) och sedan medvetet sabba de lite av kortet så det blev ett x800 Pro.
Detta görs ofta med flera olika saker inom elektronik för att kunna tävla på flera marknader.

Det är inget garanterat som sagt men testa högre volt, testa även att stänga av en av de två upplåsta cores som du har osv, har du extrem otur så är båda cores skadade.

det är ju dock utsorterade exemplar som går först i ledet för att bli låsta till x4, och de lär ju ha blivit utsorterade av någon viss anledning. att det skulle vara dyrare med en ny produktion av x4 tror jag inte, eftersom de redan har/hade deneb x4 som de lika gärna hade kunnat köra på. det här är bara ett sätt att bli av med cpuerna som inte platsade som thuban x6. men de kan ju heller inte lansera en serie thuban x4 om de bara har några tusen cpuer som blivit utsorterade, så säkerligen finns det en hel del felfria x6or som blivit låsta till x4 också för att få upp serievolymerna en aning. det är helt enkelt lite lotteri om man får en med 4, 5 eller 6 friska kärnor

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

det är ju dock utsorterade exemplar som går först i ledet för att bli låsta till x4, och de lär ju ha blivit utsorterade av någon viss anledning. att det skulle vara dyrare med en ny produktion av x4 tror jag inte, eftersom de redan har/hade deneb x4 som de lika gärna hade kunnat köra på. det här är bara ett sätt att bli av med cpuerna som inte platsade som thuban x6. men de kan ju heller inte lansera en serie thuban x4 om de bara har några tusen cpuer som blivit utsorterade, så säkerligen finns det en hel del felfria x6or som blivit låsta till x4 också för att få upp serievolymerna en aning. det är helt enkelt lite lotteri om man får en med 4, 5 eller 6 friska kärnor

Självklart tar de utsorterade ex men det kostar alltid att sätta upp en produktionslinje och deneb har inte Turbo Core som thuban t.ex. det är säkert en kombination av flera faktorer men de flesta kan låsa upp sina utan problem, några få har varit tvugna att låsa en core, tror inte jag sett någon hittills som inte kunnat låsa upp någon alls. (om nu inte TS har extrem otur som sagt)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Är inte 960t lite av ett specialfall? Eftersom det bara var tänkt att den skulle säljas under en så kort tid och samtidigt ersätta "alla" andra Phenom2-modeller som nått sin EOL? Så det vanliga resonemanget om låsta kärnor kanske inte är helt "applicerbart" på 960t.

Nu verkar det ju var slut på 960t med, åtminstone om man vågar tro Inet #11931431

Skrivet av Wully:

Hej beställde en 960t igår och såg att det var beställnings vara och undrar hur lång tid tar det för er att fixa fram den till mig?

Skrivet av inet.se:

Den har dessvärre utgått och vi kommer inte få in fler av den modellen. Kontakta oss på 031 65 27 00 eller info@inet.se för hur du vill göra med din beställning!

Så nu blir det Bulldozer för hela slanten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Är inte 960t lite av ett specialfall? Eftersom det bara var tänkt att den skulle säljas under en så kort tid och samtidigt ersätta "alla" andra Phenom2-modeller som nått sin EOL? Så det vanliga resonemanget om låsta kärnor kanske inte är helt "applicerbart" på 960t.

Nu verkar det ju var slut på 960t med, åtminstone om man vågar tro Inet #11931431

Så nu blir det Bulldozer för hela slanten

fan va synd, det var ju den sista riktigt prisvärda amd-prollen för en gamer :/ gillar inte att bulldozer i den prisklassen bara har två eller tre "riktiga" kärnor...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av errog:

Det rolig och jag är sjukt nöjd över att jag klocka den till 4,2 ghz 1,5v stabilt 40c vid maxload.

MEN det tråkiga, jag har en fråga angånde låsa upp "extra kärnorna" (vilket jag tror jag vet svaret på)

Jag har ett Gigabyte GA-MA770T-UD3 moderkort och det finns en "CPU unlock" funktion i biosen. När jag trycker på den dör datorn helt vägrar boota eller nånting (jag har försökt "cpu unlock oklockad).
Så jag antar att en eller båda "extra kärnorna" är defekta, rätt?

Och där man kan se och välja vilka kärnor som ska vara aktiverade ser jag bara 4 (dom som funkar)
Finns det nån möjlighet att jag kan välja kärna 5 eller 6 separat? känns som "cpu unlock" låser upp båda?

Vad kör du med för kylning om du har klockat upp din 960T till 4.2Ghz med 1.5v ocb bara 40c vid full load?

§9
Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

(om nu inte TS har extrem otur som sagt)

jag är inte direkt känd för att ha tur

Skrivet av Yrch:

Är inte 960t lite av ett specialfall? Eftersom det bara var tänkt att den skulle säljas under en så kort tid och samtidigt ersätta "alla" andra Phenom2-modeller som nått sin EOL? Så det vanliga resonemanget om låsta kärnor kanske inte är helt "applicerbart" på 960t.

Nu verkar det ju var slut på 960t med, åtminstone om man vågar tro Inet #11931431

Så nu blir det Bulldozer för hela slanten

oj lite tur hade jag beställde 2 dagar sen fick den igår från inet!

Skrivet av Bredband:

Vad kör du med för kylning om du har klockat upp din 960T till 4.2Ghz med 1.5v ocb bara 40c vid full load?

arctic cooling freezer pro 7 v2, kommer ihåg att den var billig 200-300 typ men sjukt prisvärd o hyffsat tyst, rätt stor dock. 25c idle..

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att du har en full load temp på 40c med den kylaren, speciellt om du matar på med 1.5v.
Inte ens min Thermalright Ultra 120 Extreme grejar det.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

har du testat 5kärnor?

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

vilket program använder du för att mäta av tempen? prova med flera, det är inte ovanligt att nåt program läser av tempsensorerna fel...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

den är ju stor som ett hus så varför inte..
men vad vet jag kanske fel på nå sensor kört lite prime95 pendla 41-42,5.
står att jag kör 1,3volt i amd overdrive, fast jag har ställt in 1,5v i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

har du testat 5kärnor?

jepp funkar inte, är nöjd ändå såg det som extra bonus om det skulle funka men men icke

Permalänk
Skrivet av errog:

jepp funkar inte, är nöjd ändå såg det som extra bonus om det skulle funka men men icke

Okej har du testat med att stänga av olika kärnor? Kanske kan funka

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Okej har du testat med att stänga av olika kärnor? Kanske kan funka

alltså den funktionen verkar inte finnas på mitt moderkort jag kan stänga av o på core 0,1,2,3 och så har jag "cpu unlock"
jag testade oklockad lite högre volt stängde av olika cores och tog "cpu unlock"
den hänger sig direkt vid boot man ser att det står nåt med "six core" sen blir det svart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yrch:

Är inte 960t lite av ett specialfall? Eftersom det bara var tänkt att den skulle säljas under en så kort tid och samtidigt ersätta "alla" andra Phenom2-modeller som nått sin EOL? Så det vanliga resonemanget om låsta kärnor kanske inte är helt "applicerbart" på 960t.

Nu verkar det ju var slut på 960t med, åtminstone om man vågar tro Inet #11931431

Så nu blir det Bulldozer för hela slanten

Skrivet av Starric:

fan va synd, det var ju den sista riktigt prisvärda amd-prollen för en gamer :/ gillar inte att bulldozer i den prisklassen bara har två eller tre "riktiga" kärnor...

Finns fortfarande på pixmania för 1000kr. Beställde min igår runt 2 på dan och fick den idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av errog:

den är ju stor som ett hus så varför inte..
men vad vet jag kanske fel på nå sensor kört lite prime95 pendla 41-42,5.
står att jag kör 1,3volt i amd overdrive, fast jag har ställt in 1,5v i bios

Thermalright Ultra 120 är större. Kolla spänningen med AIDA64 eller HWmonitor
Kör min 960T X4 3400Mhz och 1.3v, full load blir 46 grader i Prime95

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hain3:

Finns fortfarande på pixmania för 1000kr. Beställde min igår runt 2 på dan och fick den idag

skoj, nyfiken på hur den kommer prestera gl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Thermalright Ultra 120 är större. Kolla spänningen med AIDA64 eller HWmonitor
Kör min 960T X4 3400Mhz och 1.3v, full load blir 46 grader i Prime95

hwmonitor får jag inga värden i, cpuz säger 1,505v.
men jag kan tänka mig att jag får ungefär samma temp efter ett tag, bara kört kort test 20min ungefär i prime..
får kolla efter jag lirat bf3 några timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av errog:

hwmonitor får jag inga värden i, cpuz säger 1,505v.
men jag kan tänka mig att jag får ungefär samma temp efter ett tag, bara kört kort test 20min ungefär i prime..
får kolla efter jag lirat bf3 några timmar

Det jag menar är att du måste få högre än 40 grader i full load temp när du kör 4200Mhz 1.5v, med tanke på att jag får 46 grader med 3400Mhz och 1.3v.
Men om tempen stämmer så är det jävligt bra

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Tror inte heller 40C med 1,5 kan stämma. Man måste antagligen köra en Noctua NH-D14 om man vill få en sådan bra temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Tror inte heller 40C med 1,5 kan stämma. Man måste antagligen köra en Noctua NH-D14 om man vill få en sådan bra temp.

Jag kör en Phanteks på min x6 med 1,4V i 4GHz, inte ens den klarar under 57-58 grader om man kör ordentligt stresstest, dvs inte Prime95 vanliga, utan torture test eller IntelBurnTest istället.

Prime95 standard belastar långsamt upp tempen, medan IBT drar den rätt fort till max för att kolla instabilitet snabbare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Notera att det bryter mot reglerna att annonsera i forumet. Vill du sälja din processor så får du göra det i marknaden.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Ang. temperaturer så tror jag att TS pratar om core temp som är misstänkt låg på 960. Min core temp låg under rumstemperaturen vid idle När man låser upp till x6 så slutar core temp fungera, då får man gå efter CPU Temp istället och denna verkar vara närmare verkligheten.

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Skrivet av errog:

arctic cooling freezer pro 7 v2, kommer ihåg att den var billig 200-300 typ men sjukt prisvärd o hyffsat tyst, rätt stor dock. 25c idle..

Tror dock att mätaren visar fel isf... Jag kör en phenomII x4 4,2ghz med en dark pro c1 kylare med 3st fläktar, så det blir push/pull på båda radiatorerna, i ett raven3 chassi, och min går upp i 50-52c vid full load... Vilket program mäter du med? Ladda ner hwmonitor. Där ser du ett värde som moderkortet ger, och ett som processron ger. Det som processorn ger är det som stämmer (eller stämmer bäst iaf)
Tror dock inte att det är någon fara med tempen, men 40 skulle jag inte tro att den ligger på

on topic: testa att klocka ner till 3,2ghz, men behålla spänningen på 1,5 (bara för att vara säker på att spänningen inte är för låg och klocken inte är för hög), och testa att låsa upp igen Funkar inte det så är de nog defekta tyvärr.

Permalänk
Medlem

Som sagt så finns det en anledning till varför AMD låser de 2 extra kärnorna, processorn i sig är ju ursprungligen en X6:a, men 2 av kärnorna nådde inte AMD's rekommenderade standarder i kvalité, och förblev låste, det finns ingen som helst garanti att man lyckas låsa upp dem, Jag lyckades dock ^^

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Vill bara nämna att Core temperature sensorerna visar väldigt mycket fel. Mina visar 10 grader mindre än vad vattentemperaturen är.