Permalänk
Medlem

Topre, är man förstörd nu?

Har nu haft mitt topre realforce i 4 dagar och måste säga att jag aldrig varit med om något liknande! När jag först fick tangentbordet var jag lite besviken för att det kändes "svampigt" mot mitt filco med mx-blues. Men nu efter några dagars användande så måste jag säga att jag är inte annat än lyrisk över tangentbordet!

Filcot som jag var så nöjd med innan känns nu "grovt" och billigt. Man riktigt känner hur topres brytare är "lenare" än cherrymx blues som känns "olinjära" vid nertrycken. Det kan man också se i mätningar att topre är mycket mjukare än i stort sett alla andra brytare!

Jämför hur mjuk topres kurva är mot mx-brown.

Att man kunde vara så lyrisk över MX-blues känns bara pinsamt nu. Och det får mig att tänka på hur hemska andra tangentbord verkligen måste vara! Har varit "rätt" bortskämd med både thinkpads och cherries, men nu måste toppen av tillfredställelse vara nådd, kan det bli bättre än topre?

Cherrys linjära brytare har fortfarande ett visst övertag mot topre i spel, men för att skriva på så vill jag inte röra något annat nu!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Logitech UltraX Premium är objektivt det bästa tangentbordet i univerum enligt egen mätning! Var vänlig och hitta tillbaka till geeckhack.org.

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZoWio:

Logitech UltraX Premium är objektivt det bästa tangentbordet i univerum enligt egen mätning! Var vänlig och hitta tillbaka till geeckhack.org.

Jag har faktiskt hör att det ska vara riktigt bra om man lägger lite tourmaline under tangenterna, det ska bli riktigt "smooth" då har jag hört från okända källor.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem

Förstörd? Nej, du har bara hittat något du gillar mer än vad du gillade innan. Inget konstigt med det.

Själv gillade jag inte tjocka människor förr i tiden. Nu dricker jag så mycket öl att magen blir större och har inget emot att bli litta bredare. Samma sak.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Jag hade en liknande upplevelse när jag fick mitt HHKB Pro JP med Topre-brytare. Jag tyckte att det inte var särskilt märkvärdigt i början, men efter ett tag insåg jag hur underbart det var.

Jag skulle vilja testa olika MX-brytare (det blir nog US ANSI Filco om jag bestämmer mig för att köpa MX-tangentbord), och om jag gillar dem kan jag byta fram och tillbaka då och då för lite variation. Problemet är väl bara att jag är så van vid HHKB-layouten. Jag älskar att kunna ha höger shift där jag vilar tummen (tangenten till höger om mellanslag på JP-versionen).

Permalänk
Medlem

Skit i att köpa ett tangentbord med cherrybrytare, det kommer bara att stå och damma ändå. Tycker t.o.m att det är obehagligt att skriva med mina mx blues nu, man känner så tydligt att de inte är lika fina vid anslag. Sedan är kvaliten på själva tangentbordet sååå mycket bättre än mitt filco, känns mycket rejälare på alla sätt,

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Alla blir saliga på sin tro. Det finns en anledning till varför Bruna har den kurvan, dom skall vara distinkta när du nått brytpunkten. Endera älskar man det eller så hatar man det. Men att säga att andra skall köpa eller inte baserat på vad du tycker är ju rätt dumt. Givetvis skall man uppmuntra folk att hitta det dom trivs med.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Breddas:

Har nu haft mitt topre realforce i 4 dagar och måste säga att jag aldrig varit med om något liknande! När jag först fick tangentbordet var jag lite besviken för att det kändes "svampigt" mot mitt filco med mx-blues. Men nu efter några dagars användande så måste jag säga att jag är inte annat än lyrisk över tangentbordet!

Filcot som jag var så nöjd med innan känns nu "grovt" och billigt. Man riktigt känner hur topres brytare är "lenare" än cherrymx blues som känns "olinjära" vid nertrycken. Det kan man också se i mätningar att topre är mycket mjukare än i stort sett alla andra brytare!
http://geekhack.org/attachment.php?attachmentid=4595&d=125315...

Jämför hur mjuk topres kurva är mot mx-brown.

Att man kunde vara så lyrisk över MX-blues känns bara pinsamt nu. Och det får mig att tänka på hur hemska andra tangentbord verkligen måste vara! Har varit "rätt" bortskämd med både thinkpads och cherries, men nu måste toppen av tillfredställelse vara nådd, kan det bli bättre än topre?

Cherrys linjära brytare har fortfarande ett visst övertag mot topre i spel, men för att skriva på så vill jag inte röra något annat nu!

Hade varit intresant att veta vad axlarna mäter? Tryck i någon skala vs mm nertryck eller något liknande?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

X mäter slaglängd och Y mäter vikt

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag tror du är förstörd.
Om du gillar topres tangenter så kommer du vilja använda det till din stationära dator. Men om några år kommer du mest använda din Thinkpad. Thinkpads som brukar kännas som de bästa tangentborden att skriva på kommer nu att kännas plastigt och oprecist.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

varför skulle jag börja använda min thinkpad istället?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Antar att han är en av dom som tror att den bärbara datorn kommer att konkurrera ut den stationära datorn i framtiden.
Dock så kan du ju säkert använda ditt topre realforce till den bärbara datorn också.

Många (android-)mobiler stödjer ju usb-tangentbord också så inte ens där är du tvungen att stå ut med sämre tangenter.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

varför skulle jag börja använda min thinkpad istället?

Som man frågar, får man svar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Antar att han är en av dom som tror att den bärbara datorn kommer att konkurrera ut den stationära datorn i framtiden.
Dock så kan du ju säkert använda ditt topre realforce till den bärbara datorn också.

Många (android-)mobiler stödjer ju usb-tangentbord också så inte ens där är du tvungen att stå ut med sämre tangenter.

Det är ju rätt så självklart att den stationära försvinner med tiden, eftersom den blir mindre och mindre den också. Tillslut är den ju portabel vare sig den vill det eller inte.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Det är ju rätt så självklart att den stationära försvinner med tiden, eftersom den blir mindre och mindre den också. Tillslut är den ju portabel vare sig den vill det eller inte.

Min stationära jag har idag är bra mycket större än den stationära jag hade i början på 90-talet
Visst blir de mindre om man satsar på att bygga de mindre (typ HTPC), men vill du ha en ordentlig spelmaskin som du kan ha flera grafikkort i så blir de inte så mycket mindre.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Så länge som usb lever så kommer jag att använda mitt topre!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Cherrys linjära brytare har fortfarande ett visst övertag mot topre i spel, men för att skriva på så vill jag inte röra något annat nu!

Mer specifikt, vilket tangentbord använder du? (Länka!)

Jag hittade detta efter en enkel sökning.
http://elitekeyboards.com/products.php?sub=topre_keyboards,re...

Lite oroande är att garantin trots allt bara är 1 år, och den kostar 265 dollar...

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Finns det inga butiker i norden som säljer dessa tangentbord ?
De har ju trots allt gjort en svensk layout på det så man kan ju tycka att det borde säljas i sverige.

Köpte mitt filco från keyboardco och fick hem tangentbordet en vecka sent trots att jag tog express frakt, och när jag fick hem det hade dom kastat paketet i backen så att tangentbordet var skevt, var tvungen att bända tillbaka det rätt för att de skulle bli rakt igen.

Aldrig mer tangentbord från utlandet säger jag bara...

Hur låter topre bordet? Tänkte eftersom de ligger en rubber dome i botten så borde det ju inte bottna lika hårt som mina bruna cherry switchar gör.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt topre från keyboardco men det tog bara 4dagar att få hem det. Topret är mycket tyst, och har en mycket dovare karaktär än cherries. bara söka på youtube så får du många träffar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Finns det inga butiker i norden som säljer dessa tangentbord ?

http://www.verkkokauppa.com/

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Breddas:

Köpte mitt topre från keyboardco men det tog bara 4dagar att få hem det. Topret är mycket tyst, och har en mycket dovare karaktär än cherries. bara söka på youtube så får du många träffar.

Låter bra det, då kanske tanten min slutar skrika varje gång jag sitter och skriver.
Men efter att keyboardco behandlade mig som de gjorde med mitt filco tangentbord så kommer jag inte köpa från dem någe mer iaf.

Får bli den finska sidan, känns alltid bättre att handla från en brother from another mother i Finland än från engelskmän.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är bara knappar till tangentbordet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lindahlj:

Är bara knappar till tangentbordet.

Jaha haha, tack!

Hade varit lite snopet att bara sitta med knapparna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171844:

Hade varit lite snopet att bara sitta med knapparna!

Därför man handlar från en sida som man förstår Jag har köpt 2 tangentbord från keyboardcompany utan problem, och säkert många andra här på forumet också. Din dåliga erfarenhet kan lika gärna bero på posten eller tnt. Jag skickade med royalmail? och fick en AVI i lådan 4 dagar senare.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Glömde tacka... TACK!!

Skrivet av Breddas:

Därför man handlar från en sida som man förstår Jag har köpt 2 tangentbord från keyboardcompany utan problem, och säkert många andra här på forumet också. Din dåliga erfarenhet kan lika gärna bero på posten eller tnt. Jag skickade med royalmail? och fick en AVI i lådan 4 dagar senare.

Det var med TNT, visst det är deras fel, men keyboardco's ovilja att hjälpa till med frakten gjorde att jag inte riktigt vill handla från dem mer.
Det är trots allt dom som anlitat TNT, och bör därför fixa problemen jag får med frakten också, eftersom det är dom som har avtal med TNT, inte jag.

EDIT:
Breddas jag hatar dig nu.... Du fick mig precis att köpa ett tangentbord för 220€ 1 månad efter jag köpt mitt filco för 1500kr
Hoppas jag blir nöjd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZoWio:

Logitech UltraX Premium är objektivt det bästa tangentbordet i univerum enligt egen mätning! Var vänlig och hitta tillbaka till geeckhack.org.

du har int ens testat dom andra din snåla fan

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

EDIT:
Breddas jag hatar dig nu.... Du fick mig precis att köpa ett tangentbord för 220€ 1 månad efter jag köpt mitt filco för 1500kr
Hoppas jag blir nöjd

Hatar mig själv också för att äns köpa ett filco till en början! Känns som det är grus i mx-brytarna mot topret

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Breddas:

Hatar mig själv också för att äns köpa ett filco till en början! Känns som det är grus i mx-brytarna mot topret

Haha
Blev tenkeyless versionen, så de gick på 240€ istället... Ännu fattigare.. men men, ska man ha stor musmatta får man kompromissa lite.