samsung galaxy tab 7.7 synpunkter?

Permalänk
Medlem

samsung galaxy tab 7.7 synpunkter?

Hej!

Har en förbokning av denna platta och undrar om någon har eventuellt testat en eller andra synpunkter om den.

Kollat många recensioner och oftast så är video stödet inte genomgått ordentligt. Har läst mycket och kommit fram till att det borde vara betydligt bättre gentemot min nuvarande asus transformer platta.

Kommer användas till surf/video tittande/läsa eböcker/minimalt med spelande.

Det som får mig till att vilja byta från transformern är videostödet och att tab 7.7 har en ännu bättre skärm (super amoled+).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Nix

Denna har fått en egen tråd på xda. Där läser jag varje dag

Har också förbeställt.
Framförallt storleken,3g, och filmstödet och den skärmen, såklart, var det viktigaste för mig.

Hade beställt på cdon....men dom tog bort den efter flera flera veckor.
Börjar bli sugen på att beställa från Hong Kong eller nåt.
Leverenstiderna flyttas fram (eller heter det bort?) hela tiden hos alla återförsäljare. Gah!

Visa signatur

Massa prylar men älskar min Synology 214+ (2x WD Red 3 tb)

Permalänk
Medlem

Har även jag hittat forum delen på xda.

Hoppas att dustin inte flyttar fram datumet mer än 6 feb...då blir det beställa via panamoz för egen del. Riktigt sugen på denna.
Lite konstigt att det är så lite fokus på skärmen och dess kvalité i recensioner. Har bara sett en som visa något kort demo klipp. Är ju det som är det tuffaste med denna tab och att äntligen slippa tegra2s usla videostöd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Dustin har härmed flyttat fram datumet. Jag valde då att beställa utifrån. Ingen svensk butik har något bekräftat leveransdatum än. Kan även medela att panamoz ej levererar till sverige.

Expansys.se gick dock. Men dyrare och leveranstid på 4-7 arbetsdagar. Får återkomma när jag får den och se om den lever upp till mina förväntningar. Ingen annan som beställt en utifrån och har något att tillföra?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Dustin har härmed flyttat fram datumet. Jag valde då att beställa utifrån. Ingen svensk butik har något bekräftat leveransdatum än. Kan även medela att panamoz ej levererar till sverige.

Expansys.se gick dock. Men dyrare och leveranstid på 4-7 arbetsdagar. Får återkomma när jag får den och se om den lever upp till mina förväntningar. Ingen annan som beställt en utifrån och har något att tillföra?

Får antagligen min till veckan. Beställde Wifi-modellen från Expansys. kan nog återkomma med någon slags feedback framåt helgen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkskinka:

Får antagligen min till veckan. Beställde Wifi-modellen från Expansys. kan nog återkomma med någon slags feedback framåt helgen.

Samma som jag beställde (orkade inte vänta på gsm modellen som inte fanns i lager) och tydligen kör DHL under helgen så ser ut som med lite med tur kommer min fram på måndag. Bra frakttid med tanke på att jag beställde den i fredags kl 11!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Synpunkter efter 4h aktiv användning:

Skärmen är oerhört trevlig. Fungerar bra att se i starkt ljus och levererar bra betraktningsvinklar. Färgerna är fina men inte alltför över saturerade. Kontrasten är helt underbar. Väldigt skarp bild. Den reagerar bra på input och känns snabbare än asus transformer.

Den känns robust och välbyggd. Placeringen av högtalarna är dock inte så bra. Om du spelar är det stor risk att du håller handen för dom.

Fint ljud. Spelar inte jätte starkt men helt ok. Finns tom lite antydan till bas.

Uit flyter ok men finns antydan till lagg vid byte av skärm/app drawer.

Att surfa upplevde jag gå hur fint som helst.

Det externa microSD kortet stödjer ej NTFS format som asus transformer gör = fick gå tillbaka till FAT32. Lite tråkigt. Att använda ett 64Gb microSDXC funkar annars fint.

Att läsa böcker via aldiko fungerade fint. Att läsa en tidning via Press reader gick men blev mycket in/ut zoomande.

Inte spelat mycket men testade lite angrybirds och diverse skumma saker. Prestandan var definitivt mycket bättre än Tegra2

Den tar det mesta i video väg dock inte allt. Använde mxplayer pro och dom filer som bråkade med H/W fungerade oftast köra via S/W mode. Ända upp till 720p sedan blev det tufft. Men det var ytters få filer som bråkade. Väldigt bra video prestanda och att se 1080p videos lär inte vara några problem. Den gillar iof inte filer som är encodade med H264 unlimited profil men upp till profil 4 ska inte vara något problem.

Wifi prestandan var ca 21Mb/s uppmätt med bredbandskollen och då befann jag mig i samma rum som routern.

På dessa ca 4h med mycket användande så gick batteriet från 94% till 51%. Så en batteritid på 8h+ bör inte vara något problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Trevligt:)

GPS och 3G? Hur fungerar det?
Har plattan ICS?
Hur sjysst är kameran? Nej jag förväntar mig inte mycket av dem alls^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Trevligt:)

GPS och 3G? Hur fungerar det?
Har plattan ICS?
Hur sjysst är kameran? Nej jag förväntar mig inte mycket av dem alls^^

Då jag har wifi modellen så finns inte 3G = ingen kommentar

GPS har jag inte testat. Har bara använt plattan hemma och bor i en bunker som avskyr 3g/gps. Så ingen kommentar där heller.

ICS är sagt komma Q1 och i nuläget får man nöja sig med honeycomb.

Kameran är inte någon höjdare. Väldigt brusig i dåligt ljus och precis godkänd under bra förhållanden. Inget jag vill använda för foton att spara direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hulkenstrong:

Då jag har wifi modellen så finns inte 3G = ingen kommentar

GPS har jag inte testat. Har bara använt plattan hemma och bor i en bunker som avskyr 3g/gps. Så ingen kommentar där heller.

ICS är sagt komma Q1 och i nuläget får man nöja sig med honeycomb.

Kameran är inte någon höjdare. Väldigt brusig i dåligt ljus och precis godkänd under bra förhållanden. Inget jag vill använda för foton att spara direkt.

Ok tack! Börjar nämligen luta åt en sån här med 3G istället för transformer Prime (TF700) beror dock lite på pris och div. sjukdomar såklart.

Permalänk
Medlem

Liten "Hands on" video.

Youtube bestämde sig tydligen för att krascha idag. Alltid fungerat perfekt tidigare. Tror det var Swec avsnittet youtube appen inte gillade. Har haft problem med swec videos på andra surfplattor med.

Dålig kamera (LG Optimus 2X) som vägrar fokusera bra på kort avstånd. Kanske ger videon något iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Hur funkar video stödet för dig? kan du kolla på alla fil format samt vilken spelare kör du?
har själv en tab 10.1 som inte riktigt vill bli kompis med vissa format.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hur funkar video stödet för dig? kan du kolla på alla fil format samt vilken spelare kör du?
har själv en tab 10.1 som inte riktigt vill bli kompis med vissa format.

Den klarar inte alla i HW stöd. Gamla mpeg filer och wmv filer från tidigt 90-tal gillas inte, dock går dem oftast se via S/W uppspelning med 3e parts media spelare tex dice/mx player.

Vissa filer i H264 och som har profil över 4 krånglar. Unlimited profil klarar den ej av. Överlag är det ytterst få filer som en "normal" användare ej kommer kunna se på, förutsatt att man inte kör med den medföljande spelaren. jämför man mot Tegra2 plattor så är mediastödet massivt bättre.

Som en sidnot så är den billigaste surfplattan som jag ägt (Ainol Novo 7 Advanced) den som spelat upp mest. När jag körde med mxplayer på den plattan så fan jag inte en enda fil som inte gick spela upp. Det är bra gjort. Konstigt dessa dyrare chip ännu inte nått upp dit.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har själv lite små problem att få 720p filmer och flyta på samt även mov och mp4 filer annars lirar dom flesta andra formaten på fint. Jag brukar använda Dice player för det mesta.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc