Hur mycket påverkar hårddisken spelprestandan?

Permalänk
Medlem

Hur mycket påverkar hårddisken spelprestandan?

Mjo, som Titeln lyder: Hur mycket påverkar egentligen hårddisken spelprestanda?
Kan man få stor skillnad i spelprestanda om man byter till en SSD och har spelet på den istället t.ex?
Kan man få stor skillnad i spelprestanda om man byter från en 5400 rpm till en 7200 rpm som exempel?
kort o gott!
Tack för svar!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Skrivet av Funkish:

Mjo, som Titeln lyder: Hur mycket påverkar egentligen hårddisken spelprestanda?
Kan man få stor skillnad i spelprestanda om man byter till en SSD och har spelet på den istället t.ex?
Kan man få stor skillnad i spelprestanda om man byter från en 5400 rpm till en 7200 rpm som exempel?
kort o gott!
Tack för svar!

Ingenting. Det är bara laddningstiderna som påverkas. Pröva sökfunktionen nästa gång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightmar3:

Ingenting. Det är bara laddningstiderna som påverkas. Pröva sökfunktionen nästa gång

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret Prövade men fick inte fram något riktigt....

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Mjo, som Titeln lyder: Hur mycket påverkar egentligen hårddisken spelprestanda?
Kan man få stor skillnad i spelprestanda om man byter till en SSD och har spelet på den istället t.ex?
Kan man få stor skillnad i spelprestanda om man byter från en 5400 rpm till en 7200 rpm som exempel?
kort o gott!
Tack för svar!

om du byter från en mekanisk hårddisk till en ssd så kommer laddningstiderna att gå snabbare men om du byter från en 5400 rpm till en 7200 rpm så kommer du inte att märka någon skillnad alls helt onödigt i min mening

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

om du byter från en mekanisk hårddisk till en ssd så kommer laddningstiderna att gå snabbare men om du byter från en 5400 rpm till en 7200 rpm så kommer du inte att märka någon skillnad alls helt onödigt i min mening

Var inte det så att texture laddade snabbare?, t.ex. rage där behöver man en snabb hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Var inte det så att texture laddade snabbare?, t.ex. rage där behöver man en snabb hårddisk

Texturerna laddas väll ändå in i minnet under laddningstiden? har du tillräckligt med ram och vram ska inte hårddisken påverka prestandan alls, och om du har för lite ram så är hårddisken ändå så otroligt mycket långsammare att det blir ospelbart oavsett om du har ssd eller mekanisk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Texturerna laddas väll ändå in i minnet under laddningstiden? har du tillräckligt med ram och vram ska inte hårddisken påverka prestandan alls, och om du har för lite ram så är hårddisken ändå så otroligt mycket långsammare att det blir ospelbart oavsett om du har ssd eller mekanisk.

Det finns spel som swappar mycket mot hårddisken, exempelvis World of WarCraft. Kan även tänka mig att andra MMO:s använder hårddisken rätt friskt under en session. Jag håller med föregående talare generellt, man vinner inte på SSD/RAID0 i spel, men vill även hävda att det även beror mycket på vilka spel man spelar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Även fall ssd inte direkt pÅverkar prestan kan jag inte sÄga att man inte mÄrker nÅgon skillnad fÖr det gÖr man vissa spel blir laddtider obefintliga mot en hdd

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

om du byter från en mekanisk hårddisk till en ssd så kommer laddningstiderna att gå snabbare men om du byter från en 5400 rpm till en 7200 rpm så kommer du inte att märka någon skillnad alls helt onödigt i min mening

kör man med ACHI tidigare så blir det inte så jätte stor skillnad faktist. dock beror det lite på från spel till spel också vissa får jätte boost andra får ingen alls.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Texturerna laddas väll ändå in i minnet under laddningstiden? har du tillräckligt med ram och vram ska inte hårddisken påverka prestandan alls, och om du har för lite ram så är hårddisken ändå så otroligt mycket långsammare att det blir ospelbart oavsett om du har ssd eller mekanisk.

Jag har 4gb @ 2ghz, räcker det för att maxa rage och annat? Hur ser man hur mycket minne mah har använt??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det finns spel som swappar mycket mot hårddisken, exempelvis World of WarCraft. Kan även tänka mig att andra MMO:s använder hårddisken rätt friskt under en session. Jag håller med föregående talare generellt, man vinner inte på SSD/RAID0 i spel, men vill även hävda att det även beror mycket på vilka spel man spelar.

Joo du har nog en poäng där. Kan tänka mig att det framförallt handlar om spel med väldigt stora världar, där olika delar skilljer sig åt från varandra. Om de väljer att inte ha laddningstid emellan så måste ju hårddisken hänga med.

Skrivet av Gulbanan:

Jag har 4gb @ 2ghz, räcker det för att maxa rage och annat? Hur ser man hur mycket minne mah har använt??

Ingen aning, har aldrig spelat rage men 4gb bör räcka för de flesta spelen. Kolla under performance i taskmanager, där visar den hur mycket av minnet som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Jag har 4gb @ 2ghz, räcker det för att maxa rage och annat? Hur ser man hur mycket minne mah har använt??

Förmodligen i Rage ja, men "annat" är ganska diffust.
BF3 kan du feteglömma att köra allt i max på, beror väl iofs lite på vilken upplösning du kör i men i standard 1920 så har du inte den krämen.
http://pcper.com/reviews/Graphics-Cards/RAGE-Performance-and-...
Kolla chart på tomshardware så ser du nog var du landar.
Phenom och 6850 är ju low-mid end prylar så...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Var inte det så att texture laddade snabbare?, t.ex. rage där behöver man en snabb hårddisk

Tänkte något i den stilen,
Eftersom, när jag spelar bulletstorm så kan det hoppa till ibland i några millisekunder när man laddar nya områden..
Kan RAM:en ha mer betydelse där?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Förmodligen i Rage ja, men "annat" är ganska diffust.
BF3 kan du feteglömma att köra allt i max på, beror väl iofs lite på vilken upplösning du kör i men i standard 1920 så har du inte den krämen.
Kolla chart på tomshardware så ser du nog var du landar.
Phenom och 6850 är ju low-mid end prylar så...

jag maxar spelet redan och får 60fps, men funderar på att köpa ännu mer ramminne, 4gb till (200kr), mina 4gb och 4gb till, värt eller?? 8 gb räcker väll till massa, och ska skaffa mej en till hd68xx, vet du något om microshouttering? jag ska också börja med att redigera filmer och så (full hd fillmer, 5-15min) behövs det ännu mer ram då? förlåt att jag stör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Tänkte något i den stilen,
Eftersom, när jag spelar bulletstorm så kan det hoppa till ibland i några millisekunder när man laddar nya områden..
Kan RAM:en ha mer betydelse där?

min laddades snabbare, när jag uppdaterade drivrutiner, till 11.10 rev 3 och sen om du utubar eller googlar så kommer du säkert hitta en massa på hur man blir av med sånt med ditt spel

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte väldigt mycket men min hybrid hdd raid0 gör en enorm skillnad i spel som SWTOR, märker enorma skillnader i laddnings tiderna där när man byter område i en grupp så jag jämförde med en bekant som har likvärdiga specifikationer som mig fast en 7,2K disk som systematiskt och det är jätte skillnad, vilket är irriterande när man kör flashpoints för där märker man även skillnad i konversationer där det konstant efter varje svar får vänta då det står "waiting for player" när dem laddar nästa del av konversationen.

Så överlag är det ingen jätte skillnad, men laddnings tider krymper och märks tydligare i en del spel.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz