Permalänk
Medlem

Första kylaren (för i5 2500k)

Så var det dags för även mig att gå ner sig i kylarträsket. Har en i5 2500k jag hade tänkt klocka till dryga 4.5GHz eller så. Mina önskemål är att den ska vara sinnessjukt tyst under idle, men under load är det ok om den låter lite grann, men ju tystare desto bättre såklart. Temperaturerna är jag inte toknoga med, men helst inte över 75 grader.

Känns som att en Thermalright skulle vara bra för mig. Modellerna jag har kollat på är HR-02 Macho, Archon Rev A samt Venomous X.
Har gjort lite research på diverse sajter, men testresultaten är ju all over the place! Man kan ju se en generell trend över vilka kylare som har bäst prestanda, men i övrigt är inkonsekvent är bara förnamnet, särskilt om man ser till ljudnvån. Vissa sajter är ju bara att kasta i soptunnan direkt då de visar intels stockkylare som en av de tystare på marknaden, även under load...

Därför vänder jag mig till forumets oändliga visdom för lite råd! (Har ett Define R3 så stora kylare inget problem)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tror inte du får in archon i ditt chassi. Kör på antingen thermalright Silver Arrow eller NH-D14 med U.L.N.A på fläktarna.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bensii:

Ska cpu fläktar runt 500-600 kr rekommenderas så rekommenderar jag denna före den länkade

http://cdon.se/hemelektronik/kylare_noctua_nh-u12p_se2socket_...

Låter ingenting. max grader på kärnorna var 70, en var dock 75 då jag måste ha applicerat an aning mindre/mer pasta eller skruvat fast den lite mer på andra sidorna. (Vill tillägga att dessa grader var under Prime95 benchmark i lite mer en 7-8 timmar när jag väl klockade kortet till 4.5ghz då)

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2

Denna kör jag på mitt i5 2500K och fungerar klockrent, kör på 4.1GHz

Visa signatur

Var först med det senaste
http://techrate.se
Samarbete med:
http://likeit.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Techrate:

http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2

Denna kör jag på mitt i5 2500K och fungerar klockrent, kör på 4.1GHz

Du länkade precis samma som jag gjorde fast från Inet
Min länk var dock till lägare pris
Måste tillägga till TS, glöm inte Swec rabbaten på Cdon OM du ska beställa.. Blir ytterligarre 5% rabatt

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Vatten? Slutet?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Jag skall köpa ny dator och hade tänkt köpa denna till min i5:a http://www.inet.se/produkt/5321871/corsair-cooling-hydro-h80
Har fått mycket bra omdömen med temps runt 20-30 men varierar ju efter din hårdvara

Visa signatur

__________________
| Corsair Carbide 400R | i5 3570k@3,4GHz |Intel Stockkylare|
| ASRock Z77 Pro4 | MSI Radeon HD7850 |
| 8Gb Corsair VENGEANCE 1600MHz |
| Seagate Barracuda 500gb | Fractal Design Tesla 650W 80+ |

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att lägga ut vad tungviktarna kostar, så budget här är inget hinder. Det blir luftkylning eftersom jag vill ha ett så tyst system som möjligt under idle.
Funderade på noctua först, men jag fick intrycket av att de låter mer än Thermalright. Men om det stämmer att noctua nh-u12p inte låter mer än 20dB max så är det ju helt ok!

Funderar även på att köpa Thermalright Venomous X, och kombinera med Nexus 120mm fläkt som verkar vara riktigt tyst och fin, även om den inte flyttar lika mycket luft som noctua. Vore grymt att ha en switch så man kan stänga av fläkten helt och köra passiv under idle! Det borde ju fungera på stock clocken med en fet heatsink?

Permalänk
Avstängd

kan säga som så att på min rigg så är det fläktarna ut/insugs fläktarna som låter., tycker inte att cpu fläkten låter särskilt mycket.. Sen är det upp till var och en vad mycket är? :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

kan säga som så att på min rigg så är det fläktarna ut/insugs fläktarna som låter., tycker inte att cpu fläkten låter särskilt mycket.. Sen är det upp till var och en vad mycket är? :/

Det enda jag kräver är det tystaste på marknaden
Men i ärlighetens namn tror jag det är mycket svårt att höra skillnad på något som klassas som 18 dB eller 20dB. Så jag kanske inte ska stirra mig blind på siffrorna.
Men sen har jag funderat på det här med PWM eller inte. Finns det någon anledning att inte välja PWM egentligen? Vore kanon om man kunde hålla sig på en hastighet. Men känns ju fett jobbigt att eventuellt behöva byta motstånd när man växlar mellan OC och standard. Man borde väl kunna ställa fläktkurvorna så att det blir motsvarande single speed om man nu känner för det? Dvs, en flat "kurva".

Permalänk
Medlem

Röstar på noctua 12an ja också.. har en likadan och anledningen till att dom inte behöver PWM är:

1. Den låter ingenting utan motstånd, så det finns ingen anledning att köra den i tystare varv om du har ett "normalt" system.
2. Om du nu får för dej att köra med resistansen för att få den ännu tystare så kyler den så jävla bra att 4.5 inte kommer vara några problem hur som helst.

Jag har den här kylaren och den är så jävla bra så jag hade haft sex med den om flänsarna inte va så vassa. Du får med kylpasta också, så du behöver inte oroa dej för det. Dessutom så suger den som ett jävla monster på högsta fläktvarvet, så du får skitbra luftcirkulation i resten av chassit också om du kanske vill klocka graffekortet etc. Till och med tjejen inte förstår precis nånting om datorer kände på 2m avstånd när jag öppnade chassit och sa "nu behöver vi väl ingen takfläkt".

Tänk dock på att den ofta täcker en ramslot om du vill köra dom stora vengeance-flänsarna på ramstickorna.

Permalänk

För att ha en dator som blir tyst i idle så kan jag rekomendera PWM styrda fläktar. Jag tycker det var mitt bästa val när jag valde fläktar till min kylare (Prolimatech Genesis) då det inte medföljer några som standard.
Det finns flera program som kan hjälpa dig styra fläktarna, välj ett som du tycker fungerar. Skulle jag rekomendera ett så får det bli Speedfan. Du ställer de kurvor du vill ha utifrån de temperaturer du tycker är viktiga.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det enda jag kräver är det tystaste på marknaden
Men i ärlighetens namn tror jag det är mycket svårt att höra skillnad på något som klassas som 18 dB eller 20dB. Så jag kanske inte ska stirra mig blind på siffrorna.
Men sen har jag funderat på det här med PWM eller inte. Finns det någon anledning att inte välja PWM egentligen? Vore kanon om man kunde hålla sig på en hastighet. Men känns ju fett jobbigt att eventuellt behöva byta motstånd när man växlar mellan OC och standard. Man borde väl kunna ställa fläktkurvorna så att det blir motsvarande single speed om man nu känner för det? Dvs, en flat "kurva".

Får du plats med en Thermalright Silver Arrow, så är den tystast av dem, iaf vid full fart på fläktarna. Ligger med i toppen på kylningslistorna men, i de tester jag läst, alltid lägre än de andra på ljudnivåtester.

Satte in en på sambons brorsas nya dator och den är tystare än min Phanteks, på en i övrigt nästan identisk dator (samma chassi, samma fläktkonfiguration, samma CPU, samma överklockning), plus att den då koster en hundring mindre.

Enda fördelen med Phanteksen är någon grad bättre kylning och enklare montering, men när den väl sitter där så är Silver Arrow tystare helt enkelt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Tror inte du får in archon i ditt chassi. Kör på antingen thermalright Silver Arrow eller NH-D14 med U.L.N.A på fläktarna.

Jag har exakt 170mm från moderkortet till insidans kant på chassit, så det utesluter Archon antar jag. Om man inte slipar ner topparna några mm på heatpipesen längst upp då?

Tittar man på sweclockers senaste test verkar Machon ett bra val. Ok kylning med riktigt låga ljudnivåer. Runt 2dB lägre under låg belastning, och ca 4dB lägre vid hög belastning, dock till priset av sämre kylning (nästan 10C varmare under load!!).
(*Edit jag jämför Macho med Silver Arrow här ovan)

Synd att inte Noctua NH-U12P SE2 är med i det testet så man får en konkret jämförelse.