Hur investera i tyst "dynamisk" kylning utan att kompromissa?

Permalänk
Medlem

Hur investera i tyst "dynamisk" kylning utan att kompromissa?

Att köpa tysta fläktar och ett vettigt chassi är inte allt... PWM styrning på olika moderkort fungerar olika bra. Ett exempel är hur väl arctic freezer pro kylaren fungerar med mitt gigabyte moderkort kontra ett asus. I bios finns ju som ni vet olika presets för hur processor-kylningen ska fungera. På mitt gigabyte moderkort är kylaren knäpptyst i idle i "silent mode" och relativt högt på mitt asus moderkort. Så här är antagligen tempsensorn avgörande för hur väl detta kommer fungera?! Anta att moderkortet läser av "fel" temperatur. Då borde det att manuellt välja vilka hastigheter fläkten ska få utifrån vissa tröskelvärden? Går detta i EFI på nyare moderkort?
Varför jag undrar är för att nästa burk jag ska bygga, så vill jag kunna styra alla fläktar från moderkortet i chassit. Skulle helst vilja kunna reglera så att alla fläktar ökar dynamiskt utifrån cpu/gpu-gpu load utan en massa tredeparts programvara eller manuella fläktkontroller som jag måste fiffla med under drift. Har dagens moderkort stöd för detta? Vill ha en knäpptyst dator i vila, och har inget emot om datorn låter som ett tröskverk när jag spelar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Enligt din beskrivning så vill du ha ett ASUS moderkort av modellen i min profil (har även EFI).

Den har CPU, CPU-extra, Chassie 1-3 och Extra 1-3 med temperatursond kontakter (proberna måste köpas till på eBay).
Med "ASUS AI II - Fan Expert" reglerar du grafiskt temperatur/fläkt kurvan mellan 10%-100% för CPU.
Chassie fläktarna regleras på samma vis mellan 40%-100%. Extra fläktarna kan regleras via temperaturprober i BIOS.

Den tystaste och ändå väl kylande fläkten jag hört (?) är den vitbladiga Fractal Design Silent Series.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

kör också med manuell fläktkurva i asus fan expert. sen har jag splittat chassifläktarna med en http://www.inet.se/produkt/8903473/adapter-1x-cpu-2x-flaktar-... eftersom antalet 4-pins kontakter på moderkortet inte är överväldigande... stryper jag cpu och chassifläktar till min så går de i 600rpm, sen kan jag höja till 1300rpm om jag skulle vilja det. pwm is the future har läst om att pwm-motorn låter lite mer än vanlig, men det har jag inte märkt nåt av, tycker mina arctic cooling pwm är lika tysta som mina nexus när jag stryper dem

fractal designs fläktar ger jag inte mycket för, de har jag liggande i nån låda, men de lät för mycket på max och flyttade för lite luft när de ströps för min smak :/

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Känns nästan som skäl nog att uppgradera enbart för att kunna pwm-styra hela burken. Låter som den perfekta vägen att gå om man vill ha en högpresterande dator som är tyst nog i idle för att ha i sovrummet!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

om du vill ha en billig uppdatering rekommenderas arctic coolings pwm-fläktar, som jag har. tror jag köpte dem för 40kr styck bra ljudnivå, helt ok luftflöde OCH riktigt billig! pwm-fläktar brukar ju annars vara rätt dyra, och det känns ju inte lika värt bara för att testa. förstår inte varför de måste ha så mycket tjafs på sladden dock, istället för att ha det som en adapterkabel. nexus är likadan... själv har jag kapat och sleevat dem

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Att köpa tysta fläktar och ett vettigt chassi är inte allt... PWM styrning på olika moderkort fungerar olika bra. Ett exempel är hur väl arctic freezer pro kylaren fungerar med mitt gigabyte moderkort kontra ett asus. I bios finns ju som ni vet olika presets för hur processor-kylningen ska fungera. På mitt gigabyte moderkort är kylaren knäpptyst i idle i "silent mode" och relativt högt på mitt asus moderkort. Så här är antagligen tempsensorn avgörande för hur väl detta kommer fungera?! Anta att moderkortet läser av "fel" temperatur. Då borde det att manuellt välja vilka hastigheter fläkten ska få utifrån vissa tröskelvärden? Går detta i EFI på nyare moderkort?
Varför jag undrar är för att nästa burk jag ska bygga, så vill jag kunna styra alla fläktar från moderkortet i chassit. Skulle helst vilja kunna reglera så att alla fläktar ökar dynamiskt utifrån cpu/gpu-gpu load utan en massa tredeparts programvara eller manuella fläktkontroller som jag måste fiffla med under drift. Har dagens moderkort stöd för detta? Vill ha en knäpptyst dator i vila, och har inget emot om datorn låter som ett tröskverk när jag spelar.

själv så justerade jag min egen fläktkurva på cpu kylaren men det är mitt chassie som gör så att alla hårddiskar och fläktarna låter annars är det inget som stör ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Den tystaste och ändå väl kylande fläkten jag hört (?) är den vitbladiga Fractal Design Silent Series.

Nej, Fractal Designs är inte särskilt bra. T.ex. Nexus real silent eller Scythes Slipstream är bättre för ett tyst system.

Jag rekommenderar en automatisk fläktkontroller för bäst styrning av fläktar. Alphacools Heatmaster är en sådan, som fungerar väldigt bra. Den sköter sig helt automatiskt, man måste bara ställa in den först i programvara, sedan kan man koppla ur USB kabeln så sköter den sig själv. Den kontrollerar alla fläktar med "PWM", även vanliga 3pins spänningsstyrda fläktar. Den kan till och med stänga av fläktar helt vid idle om man vill det. Man installerar tempsensorer på de viktiga komponenterna, t.ex. processorns och GPUns kylflänsar, och ställer sedan in i programvaran hur de ska styras efter temperaturen.

Den finns att köpa hos Coolingstuff.se

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mitt Sabertooth 990FX, det har två fläktutgångar bak, en i toppen samt en i fronten, dessutom dubbla för CPU-fläktar.

Alla utom den i fronten har PWM/Spänningsstyrning, den i fronten är 3-pins och har bara spänningsstyrning.

Det sitter tempsensorer på rätt många platser över moderkortet och man kan kombinera tre av dem och ta medelvärdet som styrtemperatur i ASUS Thermal Radar.
T.ex. styra CPU-kylaren med MOSFET/VRM-positionen, Nordbryggan och CPUn, med fördelningen 25%/25%/50%.

Sen ställer man % på varvtalen på min/max temp, jag kör mina på 60% vid 35 grader och 100% vid 54 grader.

Ett alternativ är att skaffa fläktar från Arctic Cooling, typ F12 PWM, de kan seriekopplas upp till 5st per pwm-uttag, men de är väl inte de tystaste fläktarna när de gasar på lite, jag kör tre såna F8 80mm i min HTPC kopplat till CPU-porten.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ett alternativ är att skaffa fläktar från Arctic Cooling, typ F12 PWM, de kan seriekopplas upp till 5st per pwm-uttag, men de är väl inte de tystaste fläktarna när de gasar på lite, jag kör tre såna F8 80mm i min HTPC kopplat till CPU-porten.

Vad man får tänka på är dock att det inte är smart att koppla så många fläktar till ett och samma moderkortskontakt. Två är väl lugnt, men fler än så och risken är stor att du bränner utgången... beroende på hur många watt fläktarna drar. Jag tyckte det var smidigare att bara koppla dem till nätagget med adaptern jag länkade innan, då är det enbart pwm- och rpm-signalen som går till och från moderkortet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad man får tänka på är dock att det inte är smart att koppla så många fläktar till ett och samma moderkortskontakt. Två är väl lugnt, men fler än så och risken är stor att du bränner utgången... beroende på hur många watt fläktarna drar. Jag tyckte det var smidigare att bara koppla dem till nätagget med adaptern jag länkade innan, då är det enbart pwm- och rpm-signalen som går till och från moderkortet

Därför har de satt 5 som max. Det ska CPU-uttaget fixa utan problem med den strömstyrkan de här fläktarna har.

Vill man välja andra fläktar är såklart en kontroller eller ett bättre moderkort att föredra. En kontroller kan man ju dessutom flytta med till nya moderkort, så det är väl trevligast.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX