Permalänk
Medlem

Custom build - Hjälp!

Här har man suttit och läst om andras kungliga riggar i nästan över två år, men nu var det äntligen dags att registrera sig här och göra sin egna dröm verklig! Man må vara påläst men ska man bygga en ny rig som är helt annorlunda från vad man är van vid så vill man gärna ha personliga svar.
Notis: Jag nämner "tillfället" ofta i den här posten, då menas det att inom dryga halvåret så kommer jag att köpa mer.

Hårdvara som jag tänkt:

  • Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO eller ASUS Maximus IV Extreme-Z

  • Grafikkort: GTX 570 (har redan)

  • Processor: i7 2700K (Socket: 1155)

  • RAM: Corsair Vengeance 4x4GB (har redan)

  • SSD: Corsair SSD Force Series GT 120GB (problemen verkar vara fixade, om ingen annan har något att säga om det?)

Chassi
Jag vet inte på den här punkten, jag skulle vilja ha en från mountainmods men för tillfället blir det för dyrt. Har kollat lite på Corsair 800D, visst den verkar bra och jag gillar stilren design men inte just den här stilrena designen. Eftersom jag vill ha en från mountainmods så känns det som att jag inte borde sikta lika högt som på en 800D utan jag borde gå med något billigare alternativ (1000-ish). Någon som kan rekommendera?

Vattenkylning:
Det här är första gången som jag provar vatten kylning så jag vet inte riktigt vad som krävs eller vad som är bäst. Som mål har jag att få en hyfsad överklocknings lucka (inte överdrivet) men samtidigt få en extrem (väldigt extremt) tyst dator, nästan så att man inte hör den alls. Jag hade tänkt att börja med bara CPU kylning och sen köpa mer block vid ett annat tillfälle. Det som står skrivet i listan där nere är vad jag vet som är väldigt bra på att kyla, men jag vet inte om dom är tysta nog?
Notis: ??? betyder har ingen aning och snälla tipsa!

  • CPU Block: XSPC Raystorm (vanliga versionen)

  • Radiator: XSPC EX 120mm eller RX 120mm, vad tycker ni?

  • Pump: ??? - Hört att XSPC's pumpar inte är så bra och att Koolance eller Swiftech ska vara bra.

  • Reservoar: ???

  • Tubing: ???

  • Loop: ??? - Jag vet inte hur en bra loop ser ut eller hur den ska vara.

Vad är det mer man behöver för vattenkylning? Jag kommer även senare kanske köra SLI och vattenkyla dom korten, hur gör man då?
Jag tackar så väldigt mycket för hjälp, jag vill så gärna inte bygga något misslyckat eller köpa fel grejer.

Permalänk
Medlem

Grejjen är om du vill ha ett riktigt tyst chassi, så kanske du vill använda dig utav ett chassi med ljuddämpning. Men då blir ju oftast tempen högre.

Permalänk
Medlem

ska du ha vattenkylning är det bättre om du bestämmer dig för ett chassi först och främst
mycket enklare att välja radiator och annat
A och O vid vattenkylning är planering
och den börjar med ett chassi

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iou:

Vattenkylning:
Det här är första gången som jag provar vatten kylning så jag vet inte riktigt vad som krävs eller vad som är bäst. Som mål har jag att få en hyfsad överklocknings lucka (inte överdrivet) men samtidigt få en extrem (väldigt extremt) tyst dator, nästan så att man inte hör den alls. Jag hade tänkt att börja med bara CPU kylning och sen köpa mer block vid ett annat tillfälle. Det som står skrivet i listan där nere är vad jag vet som är väldigt bra på att kyla, men jag vet inte om dom är tysta nog?
Notis: ??? betyder har ingen aning och snälla tipsa!

  • CPU Block: XSPC Raystorm (vanliga versionen)

  • Radiator: XSPC EX 120mm eller RX 120mm, vad tycker ni?

  • Pump: ??? - Hört att XSPC's pumpar inte är så bra och att Koolance eller Swiftech ska vara bra.

  • Reservoar: ???

  • Tubing: ???

  • Loop: ??? - Jag vet inte hur en bra loop ser ut eller hur den ska vara.

Vad är det mer man behöver för vattenkylning? Jag kommer även senare kanske köra SLI och vattenkyla dom korten, hur gör man då?
Jag tackar så väldigt mycket för hjälp, jag vill så gärna inte bygga något misslyckat eller köpa fel grejer.

Pump, Swiftech (säljs med annat namn ibland, typ Alphacool, Laing) med nån custom top eller kanske Swiftech med "resevoartop". Tycker jag iaf då de är fina i datorn och de klarar av stora system bäst. Ska du bara ha 1 block borde vilken pump som helst vara ok från de kändare märkena.

Radiator, 240mm är väl normalt för ett block 120 funkar det med. Ska du utöka systemet är det ju bara att köpa en till.

Tub, kvaliten på dem varierar. Ska du inte göra några riktigt snäva böjningar borde de flesta märken funka bra (sök på google, finns många recensioner och bilder på "böjningstester"). Ska du ha stort system ska man köra med större innertub (rätta mig om jag har fel)

Loop, Beror på hur du kan montera pump, resevoar och radiator i chassit, det viktigaste är att pumpen är direkt efter resevoaren. Dessa två looparna borde gå att bygga i de flesta chassin. Pump > vattenblock > radiator > resevoar, eller Pump > radiator > vattenblock > resevoar.

Övrigt, killcoil för att ta motverka föroreningar, eller något annat medel. Vet inte vad det senaste inom den tekniken är men i sommras när jag tittade mycket på vattenkylning sa många att man kunde köra destilerat vatten och bara en killcoil. Du bör ha något som motverkar föroreningar iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jespero:

Grejjen är om du vill ha ett riktigt tyst chassi, så kanske du vill använda dig utav ett chassi med ljuddämpning. Men då blir ju oftast tempen högre.

Bra ide, men jag tror inte det finns så många ljudisolerade chassin som är gjorda för vattenkylning.

Skrivet av pumba-kung:

ska du ha vattenkylning är det bättre om du bestämmer dig för ett chassi först och främst
mycket enklare att välja radiator och annat
A och O vid vattenkylning är planering
och den börjar med ett chassi

Det är nog sant det du säger, jag kollade lite till på mountainmods och kom fram till att jag ville köpa en, tills jag såg priset på frakten...
Är det någon som vet varför det är så himla dyrt? Finns det något annat sätt? Det kostar ju lite mer än hälften av själva chassit liksom..

Skrivet av Raumo:

Pump, Swiftech (säljs med annat namn ibland, typ Alphacool, Laing) med nån custom top eller kanske Swiftech med "resevoartop". Tycker jag iaf då de är fina i datorn och de klarar av stora system bäst. Ska du bara ha 1 block borde vilken pump som helst vara ok från de kändare märkena.

Radiator, 240mm är väl normalt för ett block 120 funkar det med. Ska du utöka systemet är det ju bara att köpa en till.

Tub, kvaliten på dem varierar. Ska du inte göra några riktigt snäva böjningar borde de flesta märken funka bra (sök på google, finns många recensioner och bilder på "böjningstester"). Ska du ha stort system ska man köra med större innertub (rätta mig om jag har fel)

Loop, Beror på hur du kan montera pump, resevoar och radiator i chassit, det viktigaste är att pumpen är direkt efter resevoaren. Dessa två looparna borde gå att bygga i de flesta chassin. Pump > vattenblock > radiator > resevoar, eller Pump > radiator > vattenblock > resevoar.

Övrigt, killcoil för att ta motverka föroreningar, eller något annat medel. Vet inte vad det senaste inom den tekniken är men i sommras när jag tittade mycket på vattenkylning sa många att man kunde köra destilerat vatten och bara en killcoil. Du bör ha något som motverkar föroreningar iallafall.

Tack så mycket! Bra information.
Skulle du kunna länka en sådan pump med custom top så att jag får se vad exakt du menar?

Permalänk
Medlem

Vad sägs om ett Corsair Carbide 500R? Den är designad för att vara just tyst, och jag personligen tycker att den är riktigt snygg, kostar bara en tusenlapp också. Om du bara ska kyla din processor kan du ju ha en 240 radiator i taket som går till den. Om du i framtiden ville expandera till ett eller två kort så kan du både lägga till en 120-radiator längst bak och en 240 radiator längst fram. Nu vet jag inte hur resten av dina komponenter ser ut, men ett carbide 500r har 4st 5'25-tums platser, så om vi antar att du har 2 hårddiskar så får du ju plats med en CD-läsare, en fläktkontroller, och 2 st hårddiskar i dina 5'25-tums platser. Då kan du alltså ta bort dina 2 hårddiskburar och ha en tjock 240mm radiator push/pull i fronten för intake, så får du 120x5 i radiatoryta, tillräckligt för iaf en oklockad processor och 2 oklockade kort, skulle jag påstå, eftersom du jagar tystnad och inte låga temperaturer.

Detta förutsätter dock att du inte har så många 3'5-tums hårddiskar, ssd'n kan ju monteras vart som helst.

Permalänk
Medlem

Pump
http://www.ekwaterblocks.com/shop/laing-ddc-pump-12v-ddc-1t-m...
Top/resevoir till pump
http://www.ekwaterblocks.com/shop/ek-ddc-x-res-140-acetal.htm...

Det lär för övrigt räcka med 360mm radiatoryta det fungerar för mig och jag kör en i7920 och ett 6950 bägge lite små överklockade på låga varvtal med tysta fläktar.

Kan rekommendera XSPC RX240 och att beställa delar direkt från ek snabb leverans (2-4 dagar) och väldigt trevlig personal

Visa signatur

Återkommer om den saken....