Hämta paket med gammalt pass?

Permalänk

Hämta paket med gammalt pass?

Inte säker på exakt var jag skulle posta detta men jag hoppas att den kommit rätt nu.

Jag har beställt lite grejer ifrån inet som jag förväntar mig få imorgon (den blev sorterad 16 mil härifrån klockan 02:21 den 8'de februari så den måste vara nära nu), men min pappa vars namn det står i är i Norge och jobbar tills nästa torsdag.

Jag har letat runt lite efter hans pass som tydligen ska funka som identifiering för att hämta ut paket som står i någon annans namn men hittade bara hans gamla tyska pass (föredetta tysk medborgare) ifrån 1986. Det står ju samma personnummer och sånt där som det troligtvis står på paketet, finns det någon chans att det kommer funka för att hämta ut paketet?

Vi var till affären där vi kommer få hämta ut det och förvarnade dem igår och frågade om han kunde legitimera sig då så kunde de skriva upp att han har legitimerat sig redan men så ville de inte göra.

Affären ligger RÄTT så lokalt så det finns en chans att jag kan bli igenkänd av de anställda men vi bor inte mitt ute i skogen i någon liten byhåla så det är inte så att alla känner alla. :/

Visa signatur

It is a medium of entertainment which permits millions of people to listen to the same joke at the same time, and yet remain lonesome. ~T.S. Eliot, about radio

Permalänk
Medlem

Ett utgånget pass är INTE godkänt som legitimation. Att du är igenkänd spelar ingen roll då man nuförtiden scannar streckkod som finns på id-kort och körkort. M.a.o kan det bli jobbigt att få ut paketet om man inte väljer att göra ett undantag.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Beror på hur snälla dom är, men normalt sett nej.

Visa signatur

Fractal Design R5, Seasonic X-560, Asus Z97-PRO, Intel Core i7-4790K, Noctua NH-U14S, Gigabyte GTX 670, Samsung 850 EVO 500 GB + diverse TB, Corsair Vengeance Pro 2400MHz 32GB, Dell U2410 + Dell 2408WFP

Permalänk
Medlem

Kan vara värt ett försök, har hämtat ut många paket, köpt snus och gått på krogen med ett gammalt pass. Är du någorlunda lik på fotot så bör det inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

Du kan inte alls hämta ut ett postpaket enbart med någon annans pass, även om det varit giltigt.
Det man gör i sådana fall är att både mottagaren och den som hämtar ut paketet signerar pappersavin (sms-avi fungerar alltså inte) och den som hämtar ut paketet tar med sig avin, sin egen och adressatens legitimation.

Du får helt enkelt vänta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibi:

Kan vara värt ett försök, har hämtat ut många paket, köpt snus och gått på krogen med ett gammalt pass. Är du någorlunda lik på fotot så bör det inte vara något problem.

Läser man faktiskt inlägget brukar man kunna ge bättre svar

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Ett utgånget pass är INTE godkänt som legitimation. Att du är igenkänd spelar ingen roll då man nuförtiden scannar streckkod som finns på id-kort och körkort. M.a.o kan det bli jobbigt att få ut paketet om man inte väljer att göra ett undantag.

Men om jag förstått det rätt innehåller bara streckkoden personnumret? För att det går snabbare än att skriva av.

Att passet är så gammalt och dessutom tyskt gör nog att de tittar lite extra. Vilket betyder att de inte slarvar och bara kollar personnumret. Glöm heller inte din egen leg.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett tyskt pass lär inte ha ett svenskt personnummer ?Dessutom så behövs det fullmakt för att annan än adressaten ska få ut paketet om de gör rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Beror på personen i kassan, använde mitt senaste id-kort i typ 1 år innan jag kom på att det gått ut och sedan ett år till för jag inte kom ihåg att ta passet med mig.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

På en lite ort så kan det funka, jag har hämtat ut paket åt mina föräldrar utan leg. och de har hämtat paket till mig. Dock har de ökat kraven lite på sista tiden men jag har ändå kunnat hämta ut paket till min mamma, bara jag hade hennes personnummer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

När frugan får paket så är det oftast jag som får hämta ut grejerna... I.o.m att hon nästan aldrig är hemma när paketen kommer så har jag hennes 3 år gamla leg i plånboken för att kunna hämta paket... Men om passet är så gammalt tror jag inte att det går så bra... Prova kan du ju alltid, men förmodligen så blir du nekad... Men nog fan går det med gamla leg, så länge man har en legitimation som är nyare själv... Om det är sms-kod, pappers-avi måste vara påskriven utav mottagaren...

Visa signatur

//lordcom

Permalänk

Jag tror dessvärre du blir slopad i och med att det är 26 år gammalt.
Några år, okej, visst, det kanske de släpper igenom, men inga antikviteter.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du kan inte alls hämta ut ett postpaket enbart med någon annans pass, även om det varit giltigt.
Det man gör i sådana fall är att både mottagaren och den som hämtar ut paketet signerar pappersavin (sms-avi fungerar alltså inte) och den som hämtar ut paketet tar med sig avin, sin egen och adressatens legitimation.

Du får helt enkelt vänta.

I beg to differ. Så länge du har med egen legitimation och legitimation för mottagaren kan du hämta ut dennas paket. Har funkat utmärkt alla gånger jag har försökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

I beg to differ. Så länge du har med egen legitimation och legitimation för mottagaren kan du hämta ut dennas paket. Har funkat utmärkt alla gånger jag har försökt.

Att personalen i alltför många fall inte följer de faktiska reglerna är inte direkt en bra utgångspunkt för ett beteende, eller hur?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag kan berätta att för att hämta ut ett paket åt någon annan så krävs det endast att man har med avi/smsnummer samt adressatens och budets legitimation, som måste vara giltiga. Om posten hos dig lämnar ut paketet till dig i alla fall så begår dem ett fel. Har varit postansvarig på en av de största matvarubutikerna i Sverige.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Jag har hämtat ut många paket åt mig syster med hennes id-kort. Fungerar utmärkt. Hade hennes id-kort och postavin.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Att personalen i alltför många fall inte följer de faktiska reglerna är inte direkt en bra utgångspunkt för ett beteende, eller hur?

Annars kan man läsa postens villkor så ser man att man får hämta ut andras paket så länge man innehar deras legitimation: http://www.posten.se/c/info_legitimationskrav?letter=L&page=i...
Dock fungerar det inte om sändaren angett att det är personligt, men det tror jag inte inet gör.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Avstängd

ID kort har ingen streckkod. Endast ett datum, sedan informationen om personen.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Ibland kan man hämta ut paket med utgångna pass (har själv hämta ut med id över 3år gammalt...) men 20+år samt uländskt nja skulle nog inte tro det.
Men har man som sagt avi/sms etc så ska det gå med i stort sett vem som helst hämtar ut det så länge personen har giltigt id (och avi/sms nr), är man släkt hjälper det nog.... Men att ha en av mottagarens leg(idkort/pass/körkort osv) är att föredra.

Orsak till at de lämnar ut till folk med gammla id (som mig) är nog att de inte direk kontrollerar datumet så jämrans noga...

Permalänk
Medlem

När jag skulle hämta mitt paket från ICA, var jag tvungen att ja både min egen och farsans (skrivet på han), men mitt pass var för gammalt så det gick inte... så han hämtade det istället...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Permalänk

Hmmm, thanks for all the answers, I'm atleast going to give it a try tomorrow.

Visa signatur

It is a medium of entertainment which permits millions of people to listen to the same joke at the same time, and yet remain lonesome. ~T.S. Eliot, about radio

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du kan inte alls hämta ut ett postpaket enbart med någon annans pass, även om det varit giltigt.
Det man gör i sådana fall är att både mottagaren och den som hämtar ut paketet signerar pappersavin (sms-avi fungerar alltså inte) och den som hämtar ut paketet tar med sig avin, sin egen och adressatens legitimation.

Du får helt enkelt vänta.

För mig har det alltid räckt med att jag bara lånat ut mitt ID-kort och vidarebefordrat SMS'et från posten så har jag alltid fått mina paket om jag inte själv kunnat hämta ut dem, men å andra sidan kan det vara för att jag känner dem som jobbar på postombudet.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Har bara ett utgående pass, kan min fostermorsa legitimera mig? + Att jag tar med mitt pass.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Har bara ett utgående pass, kan min fostermorsa legitimera mig? + Att jag tar med mitt pass.

Posten godkänner normalt inte legitimerande genom annans intygande, så du får nog fixa ett nytt ID-kort. Vet dock inte om de gör undantag för minderåriga (om du nu är det) och låter vårdnadshavare intyga.

Hur gammalt är ditt pass? Mitt postombud godtog mitt ID-kort när det var ngn vecka för gammalt och jag inte fått mitt nya än.

För att inte paketet skall åka tillbaka i väntan på ditt ID-kort kan du kontakta avsändaren och be att de kontaktar posten och ordnar med förlängd liggtid, eller kanske t.o.m. ändrar mottagare till din fostermorsa. Blanketten avsändaren skall maila till posten heter Begäran om ändrat förfogande.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Posten godkänner normalt inte legitimerande genom annans intygande, så du får nog fixa ett nytt ID-kort. Vet dock inte om de gör undantag för minderåriga (om du nu är det) och låter vårdnadshavare intyga.

Hur gammalt är ditt pass? Mitt postombud godtog mitt ID-kort när det var ngn vecka för gammalt och jag inte fått mitt nya än.

För att inte paketet skall åka tillbaka i väntan på ditt ID-kort kan du kontakta avsändaren och be att de kontaktar posten och ordnar med förlängd liggtid, eller kanske t.o.m. ändrar mottagare till din fostermorsa. Blanketten avsändaren skall maila till posten heter Begäran om ändrat förfogande.

Grymt svar, tack! Det gick ut i Juli... Är trött på pass, ska skaffa mig ett vanligt ID istället! Tack igen för svaret!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.