Uppdaterade muspekare tyder på högupplösta skärmar i nästa generation Macbook

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Fast nu ställer du en fråga som du själv besvarar, varpå du sedan säger att svaret är rimligt men att man ändå ska bortse från det.

Jag tror nog alla förstår vad högre pixeltäthet innebär men allting kommer ju till en kostnad och vissa tycker det finns annat att prioritera.

Man får ju heller inte glömma att extrema upplösningar på små laptop-skärmar kommer kräva att man sätter ögonen ganska nära skärmen för att ha full nytta av det. Det är nog många fler som inte förstår vilka avstånd som gäller när ögat inte längre klarar av att skilja på olika upplösningar än folk som inte förstår vad högre pixeltäthet gör. Det är ganska vanligt att folk t ex sitter för långt från sina stora TV-apparater för att ens ha någon nytta av något högre än 720p.

En gammal myt för att försvara 720p över 1080i.

Vi är dock inte all lika men nästan alla ser skillnad på skärmen på en iPhone 4 och 3gs även på maximalt armlängs avstånd. Samma gäller 3840x2160, i princip alla ser skillnaden mot 1080p (läs rapporter från CES på 4K.). Det är vilsammare för ögonen med högre pixeldensitet, än så länge har vi en bra bit kvar tills det inte blir någon förbättring för det mänskliga ögat.

För 2D behövs ganska lite kraft för att fyrdubbla antalet pixlar. När Bill Gates sade att 640KB är tillräckligt för alla gjorde han det fullt medveten om att han ljög, han sade det för att sälja sin nuvarande mjukvara. På samma sätt är många benägna att försvara sina egna investeringar i en viss teknik med ett visst mått av vinklat sanning och reaktionära argument. Jag kan dessvärre meddela att framtiden kommer med förändringar, inget vi har idag är tillräckligt bra för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Fast nu ställer du en fråga som du själv besvarar, varpå du sedan säger att svaret är rimligt men att man ändå ska bortse från det.

Jag tror nog alla förstår vad högre pixeltäthet innebär men allting kommer ju till en kostnad och vissa tycker det finns annat att prioritera.

Så är det väl inte?
Många verkar mena att det inte är lönt med högre pixeltäthet för att de är nöjda med det de har och sen tar man för givet att allt ska bli mycket slöare och en massa annat blir sämre. Varför? Grafikkort för laptops i dagsläget är ju kraftiga nog för att driva pixelantalet för en 27" fast i 15" format.

Skrivet av Evil Peter:

Man får ju heller inte glömma att extrema upplösningar på små laptop-skärmar kommer kräva att man sätter ögonen ganska nära skärmen för att ha full nytta av det. Det är nog många fler som inte förstår vilka avstånd som gäller när ögat inte längre klarar av att skilja på olika upplösningar än folk som inte förstår vad högre pixeltäthet gör. Det är ganska vanligt att folk t ex sitter för långt från sina stora TV-apparater för att ens ha någon nytta av något högre än 720p.

Nu vet inte jag vad du har för syn, men jag håller inte med. En laptop sitter man oftast mindre än en meter ifrån och det kommer göra stor skillnad med – säg dubbla pixeltätheten – även på lite håll. Din jämförelse med att folk ofta sitter långt ifrån sina TV-apparater för att se skillnad på 720p och 1080p känns inte relevant. Skillnaden mellan dagens grumliga skärmar och en med dubbla pixeltäthet lär snarare bli som steget från DVD till Blu-ray (även om det inte känns bra att jämföra med de sakerna).

Skrivet av widL:

Det verkar vara många här som tror att all text och alla ikoner och andra UI-element kommer bli pyttesmå med högre pixeltäthet, det stämmer INTE. Man höjer pixeltätheten och ökar antalet pixlar motsvarande på varje UI-element. Det vi får är enormt hög skärpa, och det innebär mindre belastning på ögonen, inte tvärtom!

Exakt!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Märkligt, många som efterfrågar högre upplösning pratar om att få plats med mer på skärmen? Förövrigt har jag då inga problem att läsa på skärmar som kör 1280x800, jag har aldrig märkt av att det skulle vara suddigt? Har aldrig heller hört någon säga det. Visst har jag hört om folk som blir trötta i ögonen av att läsa men det har berott på BILLIGA skärmar och faktiskt inget jag stött på även om jag suttit vid en hel del billiga laptops.

Nä om nu grafikkortet är så grymt så att det ska klara 27", kapa grafikkortet på hälften och få ner värmen, de e väll ändå få som spelar på en bärbar Mac (iallafall kan de väll inte vara tanken med en MBA)? Bara där borde man spara en del batteri och sen släng lite mer pengar till utveckling av alternativ energikälla för bärbara enheter om inte annat så kan de ju anställa fler forskare eller vad de nu har för att ta fram sådant.

Apple är stora, de kan utan tvekan påverka vad som ska prioriteras.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnowJim:

Märkligt, många som efterfrågar högre upplösning pratar om att få plats med mer på skärmen? Förövrigt har jag då inga problem att läsa på skärmar som kör 1280x800, jag har aldrig märkt av att det skulle vara suddigt? Har aldrig heller hört någon säga det. Visst har jag hört om folk som blir trötta i ögonen av att läsa men det har berott på BILLIGA skärmar och faktiskt inget jag stött på även om jag suttit vid en hel del billiga laptops.

Nä om nu grafikkortet är så grymt så att det ska klara 27", kapa grafikkortet på hälften och få ner värmen, de e väll ändå få som spelar på en bärbar Mac (iallafall kan de väll inte vara tanken med en MBA)? Bara där borde man spara en del batteri och sen släng lite mer pengar till utveckling av alternativ energikälla för bärbara enheter om inte annat så kan de ju anställa fler forskare eller vad de nu har för att ta fram sådant.

Apple är stora, de kan utan tvekan påverka vad som ska prioriteras.

Grejen är ju att man kan, precis som på "vanliga" skärmar, välja huruvida man vill få plats med mycket (låg DPI) eller göra allt större (högre DPI). Fördelen med att då ha en extremt högupplöst skärm är att du antingen kan få plats med fyra gånger mer information (då blir det väldigt smått) eller också få plats med lika mycket information med fyra gånger högre teoretisk skärpa. Vi som ser bra så kan man välja något däremellan, så får man det bästa av två världar! Ögonen belastas mindre ju bättre skärpa skärmen har (till en viss gräns, självklart).

Jag har inte heller några problem att läsa på skärmar som kör 1280x800, så länge de inte är väldigt stora, dock vet jag inte riktigt vart du vill komma med att säga så, eftersom du inte nämner någon storlek på denna mystiska skärm. Min gamla laptop hade 1280x800 pixlar på 15", och det gick utmärkt att läsa, men det fanns definitivt en hel del utrymme för förbättring!

Med tanke på att MBA inte har något diskret grafikkort så blir det svårt att kapa något där eftersom det är Intel som bestämmer hur de vill använda resurserna i sina APU:er, inte Apple. Grafikkretsen i just MBA tycker jag är väl dimensionerad, och presterar ungefär som man förväntar sig. Jag uppskattar i alla fall att man kan spela gamla spel eller nyare indiespel eller andra spel som inte kräver någon monsterdator. Nackdelen är att den lilla krabaten börjar väsnas något oerhört när man drar igång ett spel!