Permalänk

Är mitt 5770 paj?

Hejsan!

För en dryg vecka sen så började min grafikdrivrutin sluta svara till och från så att skärmen låser upp sig, blir svart och sen kommer tillbaka när drivrutinen återställts.

Det första jag gjorde var att uppdatera till de senaste drivrutinerna, vilket inte hjälpte utan det blev till slut bara värre. Det gick så långt att det blev helt otroliga artefakter etc på hela skärmen. Fullt med små fyrkanter, streck, bildstörningar etc över hela skrivbordet. Detta försvann som småningom och har inte spökat sen dess. Men drivrutinen fortsatte att återställa sig.

Nu har jag till och med formaterat om datorn från 32 bits Windows 7 till ett 64 bits men samma sak händer ändå.

Kan det vara mitt grafikkort som gett upp?

Phenom II 1100T X6 3.3ghz
Radeon HD 5770 1GB
8 Gb ram
3,5Tb lagring

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.

Permalänk
Medlem

Bra att du formaterade från 32bitars till 64 iaf.

Har du använt driversweeper innan du installerat nya drivrutiner? När detta är gjort testar du att dra ner msi afterburner och aktivera voltkontrollen och ställer olika volt för att se om detta löser problemet. Testa även att klocka upp/ner kortet och se om det hjälper.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

Bra att du formaterade från 32bitars till 64 iaf.

Har du använt driversweeper innan du installerat nya drivrutiner? När detta är gjort testar du att dra ner msi afterburner och aktivera voltkontrollen och ställer olika volt för att se om detta löser problemet. Testa även att klocka upp/ner kortet och se om det hjälper.

Ska det vara nån mening att köra driversweeper om det inte finns några gamla drivrutiner alls efter formateringen?
Är inte så hemma på att volta grafikkort etc men jag har prövat att klocka det och det blir ingen skillnad.

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_gulle:

Ska det vara nån mening att köra driversweeper om det inte finns några gamla drivrutiner alls efter formateringen?
Är inte så hemma på att volta grafikkort etc men jag har prövat att klocka det och det blir ingen skillnad.

Han missade nog att du installerat om.

Om du har AFB så kan du ta och kolla vilka temps du har på minnen och core, dra igång någon bench/tyngre spel i windowed vid sidan och om du märker något mönster för artefakternas uppkomst.

Permalänk
Skrivet av Racka:

Han missade nog att du installerat om.

Om du har AFB så kan du ta och kolla vilka temps du har på minnen och core, dra igång någon bench/tyngre spel i windowed vid sidan och om du märker något mönster för artefakternas uppkomst.

Tempen ligger konstant mellan 45-48 ute i Windows. Detta var även fallet då artefakterna härjade. Och det var inte i nåt spel, utan det var ute i Windows. När man spelar spel, som t.ex Skyrim eller F1 2011 så händer inte så mycket. Inga artefakter eller liknande, men drivrutinen återställer sig precis som innan. Tror inte det är temperatur relaterat faktiskt.

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.

Permalänk

Har suttit och sträckspelat MW3 nu i kanske 6 timmar utan några problem. Kommer ut i Windows och drivrutinen börjar starta om sig igen. Vad kan det vara som strular om det bara händer ute i Windows?

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.

Permalänk
Skrivet av kim_gulle:

Har suttit och sträckspelat MW3 nu i kanske 6 timmar utan några problem. Kommer ut i Windows och drivrutinen börjar starta om sig igen. Vad kan det vara som strular om det bara händer ute i Windows?

hd 5770 brukar underklocka sig låg belastning och därför även sänker sina spänningar. Kanske skulle hjälpa om du kunde låsa dina späningar och klock med sapphire / mis afterburner.

Kan bero på att det är något problem med grafikkortet och därför inte klara av låga spänningar.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

hd 5770 brukar underklocka sig låg belastning och därför även sänker sina spänningar. Kanske skulle hjälpa om du kunde låsa dina späningar och klock med sapphire / mis afterburner.

Kan bero på att det är något problem med grafikkortet och därför inte klara av låga spänningar.

Makes total sense faktiskt. Kanske ska pilla lite med spänningen iallafall då.

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.

Permalänk
Skrivet av kim_gulle:

Makes total sense faktiskt. Kanske ska pilla lite med spänningen iallafall då.

Denna är enkel eftersom allt är upplåst från början.
Sen klocka tyck 5mhz också så brukar den inte klocka ner sig

https://www.sapphireselectclub.com/ssc/TriXX/TriXX.aspx

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Mitt 7970 fick flimmer och röda prickar när jag startade upp datorn, startade om det och de försvann :S Var 99% säker att kortet var sönder men tydligen inte lol.. Kan säga att jag låg i 1.3Volt

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk

Har du fått det att funka?

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

Har du fått det att funka?

Verkar som att den gör samma sak ändå.

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.

Permalänk

Lyckades precis få mig en skärmdump av vad som händer. http://imageshack.us/f/10/namnlsos.png/
Blir bara så här ute i Windows och helt utan anledning. Helt plötsligt så är det bara där. Samma sak hände med förra operativsystemet också. Omstart av datorn råder bot på det. Men det dyker nog upp när som helst igen.

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.

Permalänk
Medlem

När jag hade problem som påminde lite om dessa var det för att moderkortet körde mina 1600-minnen i 1333. Kan vara en grej att bocka av i alla fall.