Förväntningar med iPad 3?

Permalänk
Medlem

Förväntningar med iPad 3?

Vad har ni för förväntningar på kommande iPad?

Kan iPad lyckas igen som dem gjorde i början eller kommer Android-plattor att börja komma ikapp nu?

Jag tror att iPad 3 kommer med en högupplöst skärm och dem nästan MÅSTE satsa på en fyrkärnig processor nu.

Jag personligen tycker Android är bättre till surfplattor.

Visa signatur

Var först med det senaste
http://techrate.se
Samarbete med:
http://likeit.se

Permalänk
Medlem

Något som gärna får följa med en iPad 3 är ett lite mer tablet-anpassat iOS. Som det är just nu så känns det som en stor iPod Touch/iPhone.
En annan önskan är att man gör något åt den så kallade multitaskingen som i dagsläget driver mig till vansinne. Kanske behövs det helt enkelt lite mer arbetsminne för att den ska klara av att hålla lite mer information i minnet och inte behöva ladda om varenda app när man byter mellan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techrate:

...
Jag personligen tycker Android är bättre till surfplattor.
...

Android är ingen surfplatta ...

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Lite högre upplösning bättre batteritid och stöttåligare.

Skrivet av aztekk:

Android är ingen surfplatta ...

Ingen har sagt det eller han sa att han föredrog Android på surfplattor. Eller menar du att surfplattor med android som OS inte är surfplattor längre?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Tror det blir en högupplöst skärm och mer arbetsminne, samt kanske upp till 128gb lagringsutrymme. Tror inte vi får se fyrkärnigt, men kanske en grafikboost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Lite högre upplösning bättre batteritid och stöttåligare.

Ingen har sagt det eller han sa att han föredrog Android på surfplattor. Eller menar du att surfplattor med android som OS inte är surfplattor längre?

Oj då, jag får skylla på trasig kaffemaskin idag :/
Missade ju "till".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Jag tror på "retina"display som apple kallar den, och quadcore. Möjligtvis användbara kameror, dom som sitter i idag är ju skräp. Mer minne också.

Men mest väntar jag på iOS 6 och hoppas på att dom har en facelift av hela OSet i görningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

Oj då, jag får skylla på trasig kaffemaskin idag :/
Missade ju "till".

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är la lätt hänt

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag själv avvaktar med köp av surfplatta tills iPad 3 och förhoppningsvis Samsung Galaxy Tab 11.6(mest rykten än så länge, men ska dyka upp i MCW som är i slutet av denna månad) har kommit ut innan jag bestämmer mig. Utöver dessa två så kan det också bli Transformer Prime eller om det dyker upp något mycket intressant.
http://www.netbooknews.com/44042/samsung-galaxy-tab-11-6-conc...

Förhoppningsvis blir det mars/april som jag kan köpa något av dessa plattor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: Asus Z97-A | Processor: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB DDR3 1600mhz | Grafikkort: MSI GTX 970 Gaming 4GB | SSD: Crucial MX100 256GB | Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Kylning: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem

Mina förväntningar på Ipad3:
* Högupplöst skärm.
* 4G LTE (valbart)
* En ny CPU, troligen quadcore.
* 1 Gig RAM
* Siri
* Samma storlek / yttre design i stora drag
* Lågoddsare: Kanske nån form av utökad kamerastyrning a la Kinect där man kan göra gester i luften för vissa manövrar.
* Lågoddsare: Mer fokus på kringutrustning; Dockor / ställ där den på ett intelligent sätt reagerar på sin omgivning typ "billäge" med lättåtkomliga appar beroende på läget..
* Större tillgång till böcker och läromedel via iTunes för iPad, fler förlag ger större utbud..
* Massiv marknadsföring från Apple. Kändisar av olika slag som promotar iPad. Gratis iPads till journaliststudenter.

Permalänk
Medlem

Många bra och vi kan nog vara överens om högupplöst skärm, ny CPU och mer ram allt annat är bara ett plus.

Men som några påpeka så känns inte iOS anpassat för just en surfplatta och Apple kommer nog inte skapa ett specifikt OS bara för deras iPad, men kan alltid hoppas.

Visa signatur

Var först med det senaste
http://techrate.se
Samarbete med:
http://likeit.se

Permalänk
Medlem

Gillar inte iPad men jag önskar mig en rejält högupplöst skärm så *kriget* kan starta. Vill ha mera högupplösta skärmar överallt och det är jättebra om Apple kan skynda på den utvecklingen. För övrigt tycker jag att iPad funkar perfekt som spelmaskin och hoppas de kommer inte hindra den utvecklingen.

Permalänk
Medlem

inte känns anpassat för surfplatta??? jag tycker det är det som funkar överlägset bäst. finns ingen anledning att ändra på hur ios ser ut imho

Permalänk
Medlem

Förväntar mig och hoppas på galet bra prestanda. Den ska rendera hemsidor i takt med min stationärna burk, och inte gnälla med 10+ tabbar uppe.

Permalänk

Skulle vara bra om det kom två versioner (vilket det antagligen inte kommer göra). En billigare med dualcore, sämre skärm, en kamera och 1GB RAM. Och en dyrare med quadcore, retina sketen, 2 kameror och 2GB RAM.
Och så skulle jag vilja se ett nytt, mer iPad anpassat iOS.
För det känns som man vill ha en iPad men sen när man tänker efter så är det lika bra att köpa något med Android.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Techrate:

Vad har ni för förväntningar på kommande iPad?

Kan iPad lyckas igen som dem gjorde i början eller kommer Android-plattor att börja komma ikapp nu?

Jag tror att iPad 3 kommer med en högupplöst skärm och dem nästan MÅSTE satsa på en fyrkärnig processor nu.

Jag personligen tycker Android är bättre till surfplattor.

Varför behövs 4 kärnor ?
2 snabba räcker väl till gott o väl, dessutom är många appar dåligt flertrådade, speciellt i Android.
Förstår verkligen inte hysterin folk har med fyrkärniga, det är samma sak på Swedroid, ungefär som att alla skulle hoppas på att Ivy Bridge skulle ha åtta kärnor fast det inte finns någon användning för det, för hur många appar/program osv på Ios och Android använder faktiskt två kärnor ?
Då känns det ju överdrivet med fyra mindre snabba, bättre med två riktigt snabba, men jag antar att "Högre är bättre"....

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha ett vettigt filsystem. Jag hade viljat, utan att jailbreaka, enkelt kunna koppla in paddan till en dator (utan itunes) och flytta filer, bilder och filmer fram och tillbaka.

HDMI, utan adapter

Mer minne, framförallt för webbläsarens skull.

Permalänk
Avstängd

Minneskort modell fetstort, gärna 128GB, spelar ingen roll om det är proprietärt format.
Högupplöst enligt ryken
Dual Band WiFi 2,4 & 5 GHz 802.11n.
Lättare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Varför behövs 4 kärnor ?
2 snabba räcker väl till gott o väl, dessutom är många appar dåligt flertrådade, speciellt i Android.
Förstår verkligen inte hysterin folk har med fyrkärniga, det är samma sak på Swedroid, ungefär som att alla skulle hoppas på att Ivy Bridge skulle ha åtta kärnor fast det inte finns någon användning för det, för hur många appar/program osv på Ios och Android använder faktiskt två kärnor ?
Då känns det ju överdrivet med fyra mindre snabba, bättre med två riktigt snabba, men jag antar att "Högre är bättre"....

nej men börjar tillverkare producera tablets och mobiltelefoner med 4 kärnor så kommer ju apparna och OS:en gå åt det hållet med. man sa säkert förr i tiden på person datorer "varför ha 2 kärnor när spelen bara använder 1?" och nu sitter vi här idag med 4 kärniga hyperthreading processorer och grafikkort med dubbla GPUer osv.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Jag vill se 4G, HDMI utan nån fet adapter, "retina display", bättre batteritid, gör den tjockare då, jag bryr mig inte och en snabbare CPU.

Men vi vet ju redan nu att dom kommer förändra världen igen med bara en retina display och inget mer. Därför kommer jag aldrig att köpa en iPad utan en android platta ist.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hablam:

nej men börjar tillverkare producera tablets och mobiltelefoner med 4 kärnor så kommer ju apparna och OS:en gå åt det hållet med. man sa säkert förr i tiden på person datorer "varför ha 2 kärnor när spelen bara använder 1?" och nu sitter vi här idag med 4 kärniga hyperthreading processorer och grafikkort med dubbla GPUer osv.

Fast nu får vi ju titta på verkligheten, och just nu skulle 2 starka kärnor ge mest prestanda.
Dessutom kommer det ju nya plattformar varje år, Tegra 3 har ju faktiskt 4 + companion core.
Dock tar det tid för mjukvaran o komma ikapp, titta bara på Galaxy S2, tycker du kraften i den används fullt ut av mjukvaran ?
Visst, de flesta PC-spel idag använder 2, ibland 4 kärnor, dock är BF3 nästan det enda spelet som faktiskt kan använda fyra kärnor på riktigt.
Men BF3 är ju ett stort undantag, det använder ju t.om 6 kärnor ganska effektivt, det är inte många andra spel som gör, om ens några.
HT vet jag inte ens om något spel kan använda, och nämn inte ens BF3, fryslagg som bara den.
Så det är ungefär som att köpa en tolv-kärnig serverprocessor idag, och påstå att om några år kommer fler program utnyttja prestandan...
Fyrkärniga kom väl till PC för ett par år sedan, fortfarande massvis med program som inte stödjer det, så att man helt plötsligt skulle göra tvärtom på mobiler känns ganska otroligt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Fast nu får vi ju titta på verkligheten, och just nu skulle 2 starka kärnor ge mest prestanda.
Dessutom kommer det ju nya plattformar varje år, Tegra 3 har ju faktiskt 4 + companion core.
Dock tar det tid för mjukvaran o komma ikapp, titta bara på Galaxy S2, tycker du kraften i den används fullt ut av mjukvaran ?
Visst, de flesta PC-spel idag använder 2, ibland 4 kärnor, dock är BF3 nästan det enda spelet som faktiskt kan använda fyra kärnor på riktigt.
Men BF3 är ju ett stort undantag, det använder ju t.om 6 kärnor ganska effektivt, det är inte många andra spel som gör, om ens några.
HT vet jag inte ens om något spel kan använda, och nämn inte ens BF3, fryslagg som bara den.
Så det är ungefär som att köpa en tolv-kärnig serverprocessor idag, och påstå att om några år kommer fler program utnyttja prestandan...
Fyrkärniga kom väl till PC för ett par år sedan, fortfarande massvis med program som inte stödjer det, så att man helt plötsligt skulle göra tvärtom på mobiler känns ganska otroligt.

jo visst 4 kärnig fanns redan när jag köpte min core 2 dual.. och redan då fanns det iallafall program som använde det. och om vi nu då är tidiga med 4 kärniga processorer så kommer ju app tillverkarna vilja gå dit med. då prestandan är väldigt begränsad i en telefon så måste man ju utnyttja det mesta ur telefonen för att tex få ut bra grafik av ett spel. om sedan OS:en börjar få stöd för 4 kärniga vilket dom säkert kommer få vid nästa stora uppdatering så är ju det ett steg fram med. å bara för att man har 4 kärnigt behöver detta inte betyda sämmre batteri tid. Nvidia löste ju detta bra med en 5 kärnig processor vad av en kärnan är mycket strömsnål och tar hand om Android när typ skärmen är släckt.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hablam:

jo visst 4 kärnig fanns redan när jag köpte min core 2 dual.. och redan då fanns det iallafall program som använde det. och om vi nu då är tidiga med 4 kärniga processorer så kommer ju app tillverkarna vilja gå dit med. då prestandan är väldigt begränsad i en telefon så måste man ju utnyttja det mesta ur telefonen för att tex få ut bra grafik av ett spel. om sedan OS:en börjar få stöd för 4 kärniga vilket dom säkert kommer få vid nästa stora uppdatering så är ju det ett steg fram med. å bara för att man har 4 kärnigt behöver detta inte betyda sämmre batteri tid. Nvidia löste ju detta bra med en 5 kärnig processor vad av en kärnan är mycket strömsnål och tar hand om Android när typ skärmen är släckt.

Herregud.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Fattar inte denna hets med "retina-display". iPhone/iPad har en LCD-display, inget annat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av krigarkungen:

Fattar inte denna hets med "retina-display". iPhone/iPad har en LCD-display, inget annat.

Tanken är ju att det ska bli en hets med det, dock måste man ju erkänna att t.ex skärmen på Iphone 4 är utmärkt, iallafall i pixel-täthet.
Annars har ju t.ex Galaxy S2 enligt mig mycket bättre färger, svärta osv, men alldeles för lågupplöst för min smak.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Fattar inte denna hets med "retina-display". iPhone/iPad har en LCD-display, inget annat.

Är väl mer "konceptet" retina-display, att ha så pass hög pixeltäthet att det blir svårt att urskilja varje pixel för sig. Och efter ditt resonemang har GS2 bara en vanlig AMOLED-skärm, inte en "Super AMOLED Plus HD", och Sony Ericsson har också bara LCD och inte "HD Reality Display" skärm. Det är produktnamn allihop, men du hör väl ingen säga att de vill ha en "AMOLED-skärm" och inte en "Super AMOLED Plus som finns i Galaxy S 2 och som är så fantastisk"?

För min egen del får de gärna trycka i en retinaskärm, så blir det en till ipad i mina händer. Annars får jag skaffa mig en ipad 2 från någon stackare som vill uppgradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Tanken är ju att det ska bli en hets med det, dock måste man ju erkänna att t.ex skärmen på Iphone 4 är utmärkt, iallafall i pixel-täthet.
Annars har ju t.ex Galaxy S2 enligt mig mycket bättre färger, svärta osv, men alldeles för lågupplöst för min smak.

Du får väll skaffa dig en s3 med 1200x800 skärm när den väl kommer ^^

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av krigarkungen:

Du får väll skaffa dig en s3 med 1200x800 skärm när den väl kommer ^^

Det är tanken ja.
Fast jag orkar nog inte vänta, så det lär bli en Xperia S istället med 1280x720, det är grejer det.
Synd att det inte är AMOLED dock.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit